Nové nebo ojeté?

Martin Juřička, 19. dubna 2008, 20:04 Google+

Otázka pro každého, kdo si chce pořídit nový nebo ojetý vůz. Současný „růst“ ekonomiky by měl nahrávat spíše novým vozidlům. Skutečnost, že koupě automobilu z druhé ruky převyšuje prodej nových vozů ukazuje, že to je otázka hlavně financí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Octavia

Octavia | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Největším rozdílem mezi ojetým a novým vozem je samozřejmě cena. Při koupi nového automobilu máte jistotu záruky. Ze zákona jsou to dva roky ale prodejci nabízí i tři roky a současná Kia dokonce pět nebo sedm let. Jinak prodejci nabízejí záruku na více let nebo po ujetí několika tisíc kilometrů. Pokud se vyskytne závada servis ji řeší ve většině případů v rámci záruky zdarma. Nevýhodou nových automobilů je to, že se tento segment trhu stává čím dál více spotřebním zbožím, což v praxi znamená největší ztrátu kupní ceny v prvních měsících užívání. Z toho vyplývá, že si za jistotu „novoty“ připlatíte poměrně dost peněz, což ukazujeme na konci tohoto článku. Největší propad z počáteční ceny pocítíte v prvních měsících. Po prozkoumání trhu, který je v České Republice více než pestrý, zjistíte, že pokud se rozhodnete pro nový automobil, tak budete muset nějakou dobu čekat než vám ho automobilka vyrobí. Vůz, který by jste chtěli přímo na míru je málokdy na prodejně a v tom lepším případě vám ho dovezou z jiné prodejny v ČR. Možnost nákupu za hotové se vyplatí tomu, kdo na to má. Ve většině případů se automobil pořizuje na leasing a směrodatné je to kolik přeplatíte!

To co favorizuje „ojetinu“ vůči novému vozu je jednoznačně cena, přičemž i ojetinu můžete koupit buď za hotové nebo na leasing. Průzkumy hovoří asi o 30 % potencionálních zákazníků, kteří by koupili ojetý vůz za hotové. Na druhou stranu u ojetého vozidla nemáte jistotu původu a taky nevidíte dovnitř motoru, kde mohou být vady nejvíce zamaskovány. Problém taky může nastat s objevením vady po nějaké době, protože reklamovat u prodávajícího můžete pouze vady, o kterých prodávající věděl a to do 6ti měsíců. Komplikace mohou nastat právě s prokazováním vad zda se o nich před prodejem vědělo nebo ne. V tomto jsou velmi výhodné ojeté roční nebo referentské vozy, na které se zaměřují dealeři všech značek a tato oblast se stává zajímavou jak pro zákazníky, tak pro automobilky. Pokud se rozhodnete pro ojetý vůz je dobré se zaměřit na:

1. Vyberte věrohodný autobazar nebo prodejce - podle analýzy Sdružení obrany spotřebitelů je lépe kupovat vůz v takovém autobazaru, který uzavírá smlouvy v režimu občanského zákoníku, a navíc je ve smlouvách uváděn jako prodávající a nikoli pouze zprostředkovatel prodeje.

2. Zkontrolujte si identifikační kódy - takzvaný VIN (obsahující jakési rodné číslo vozu) musí být stejný na karoserii i v technickém průkazu. Pozor, často bývá tento kód různě přeražen, navařen z jiného auta. Při jakémkoli podezření jděte jinam.

3. Zkontrolujte doklady - zbystřete, pokud vám nabídnou duplikát technického průkazu. Z něj se totiž nepozná, zda byl vůz pořízen na leasing, zda byl používán jako taxi, kolik měl majitelů. Je dobré, když auto má servisní knížku.

4. Zkuste odhalit podvody - například to, že je něco v nepořádku s airbagem, případně ve voze vůbec není, lze zjistit tak, že kontrolka signalizující jeho funkci nezhasne samostatně.

5. Zkontrolujte si technický stav - nechte si vůz zvednout do výšky, zkontrolujte, zda není zkorodovaný výfuk, zda ne unikají kapaliny, ošlapané pedály, ohmataný volant s řadící pákou atd. Zaměřte se také jestli nejsou díly na voze v jiném odstínu a není zamaskovaná havárie.

6. Svezte se s vozem, vyzkoušejte řízení, řazení, klimatizaci, brzdy - zajímat byste se měli i o barvu kouře z výfuku. Neměl by být příliš černý (u dieselu), už vůbec ne modrý, (motor spaluje olej) či bílý (do spalovacího prostoru proniká chladicí kapalina).

7. Není kradené ? - prověřte si auto v databázi ministerstva vnitra. Na internetové stránce http://www.mvcr.cz/ lze ověřit po zadání SPZ, čísla motoru, podvozku nebo VIN, zda vůz není evidován v databázi kradených vozů. Bohužel se ale nedozvíte, zda nebylo ukradené v jiné zemi, proto doporučení kupovat ojetý vůz, který byl vyroben v ČR a je po prvním majiteli.

8. Přizvěte si odborníka - zvláště pokud jde o dražší vůz, který chcete používat déle, byste se měli poohlédnout po někom, kdo dané značce aut rozumí a ví, na co se při kontrole zaměřit. Doporučujeme projít také diskuzní fóra na internetu, kde se o dané značce vyjádřili majitelé.

9. Požadujte všechny klíče - které předchozí majitel autobazaru nebo zprostředkovatel předal.

10. Před koupí dobře pročtěte smlouvu nebo se poraďte s právníkem - nesmíte připustit, aby byla zkrácena lhůta k uplatnění odpovědnosti prodávajícího za případné vady. Vzory kupních smluv podle 588 občanského zákoníku jsou k dispozici například i na internetu.

Autobazary často mívají vzorové smlouvy, bohužel někdy napsané ve prospěch autobazaru na úkor  kupujícího. Pozor na to, smlouvu si vždy pečlivě přečtěte, pokud vám něco není jasné, ptejte se a jeví-li se vám nějaké ujednání pro vás jako kupujícího nevýhodné, zkuste o smlouvě vyjednávat. Nebude-li autobazar ochoten ustoupit, zvažte, zda vám koupě auta stojí za případné budoucí komplikace, které může nevýhodná smlouva přinést.

Při konfiguraci nového vozu Škoda Octavia II 1.9 TDI pro rok 2008 a vyhledání stejné varianty vozu z roku 2007  na internetu byly nalezeny přibližně tyto rozdíly uvedené v následující tabulce. 

Vůz

Škoda Octavia II 1.9TDI 2007 (ojetý vůz)

Škoda Octavia II 1.9TDI 2008 (nový vůz)

Výkon

77 kW

77kW

Najeto

26 400 km

0 km

Servisní knížka

ANO

ANO

První majitel

ANO

-

Země původu

Česká Republika

Česká Republika

Cena

cca 409 000,- Kč

cca 570 000,- Kč

Vytisknout

Diskuze: Nové nebo ojeté?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

SL

Mercedes-Benz SL65 v černé barvě

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud