Otázka pro každého, kdo si chce pořídit nový nebo ojetý vůz. Současný „růst“ ekonomiky by měl nahrávat spíše novým vozidlům. Skutečnost, že koupě automobilu z druhé ruky převyšuje prodej nových vozů ukazuje, že to je otázka hlavně financí.
Největším rozdílem mezi ojetým a novým vozem je samozřejmě cena. Při koupi nového automobilu máte jistotu záruky. Ze zákona jsou to dva roky ale prodejci nabízí i tři roky a současná Kia dokonce pět nebo sedm let. Jinak prodejci nabízejí záruku na více let nebo po ujetí několika tisíc kilometrů. Pokud se vyskytne závada servis ji řeší ve většině případů v rámci záruky zdarma. Nevýhodou nových automobilů je to, že se tento segment trhu stává čím dál více spotřebním zbožím, což v praxi znamená největší ztrátu kupní ceny v prvních měsících užívání. Z toho vyplývá, že si za jistotu „novoty“ připlatíte poměrně dost peněz, což ukazujeme na konci tohoto článku. Největší propad z počáteční ceny pocítíte v prvních měsících. Po prozkoumání trhu, který je v České Republice více než pestrý, zjistíte, že pokud se rozhodnete pro nový automobil, tak budete muset nějakou dobu čekat než vám ho automobilka vyrobí. Vůz, který by jste chtěli přímo na míru je málokdy na prodejně a v tom lepším případě vám ho dovezou z jiné prodejny v ČR. Možnost nákupu za hotové se vyplatí tomu, kdo na to má. Ve většině případů se automobil pořizuje na leasing a směrodatné je to kolik přeplatíte! To co favorizuje „ojetinu“ vůči novému vozu je jednoznačně cena, přičemž i ojetinu můžete koupit buď za hotové nebo na leasing. Průzkumy hovoří asi o 30 % potencionálních zákazníků, kteří by koupili ojetý vůz za hotové. Na druhou stranu u ojetého vozidla nemáte jistotu původu a taky nevidíte dovnitř motoru, kde mohou být vady nejvíce zamaskovány. Problém taky může nastat s objevením vady po nějaké době, protože reklamovat u prodávajícího můžete pouze vady, o kterých prodávající věděl a to do 6ti měsíců. Komplikace mohou nastat právě s prokazováním vad zda se o nich před prodejem vědělo nebo ne. V tomto jsou velmi výhodné ojeté roční nebo referentské vozy, na které se zaměřují dealeři všech značek a tato oblast se stává zajímavou jak pro zákazníky, tak pro automobilky. Pokud se rozhodnete pro ojetý vůz je dobré se zaměřit na: 1. Vyberte věrohodný autobazar nebo prodejce - podle analýzy Sdružení obrany spotřebitelů je lépe kupovat vůz v takovém autobazaru, který uzavírá smlouvy v režimu občanského zákoníku, a navíc je ve smlouvách uváděn jako prodávající a nikoli pouze zprostředkovatel prodeje. 2. Zkontrolujte si identifikační kódy - takzvaný VIN (obsahující jakési rodné číslo vozu) musí být stejný na karoserii i v technickém průkazu. Pozor, často bývá tento kód různě přeražen, navařen z jiného auta. Při jakémkoli podezření jděte jinam. 3. Zkontrolujte doklady - zbystřete, pokud vám nabídnou duplikát technického průkazu. Z něj se totiž nepozná, zda byl vůz pořízen na leasing, zda byl používán jako taxi, kolik měl majitelů. Je dobré, když auto má servisní knížku. 4. Zkuste odhalit podvody - například to, že je něco v nepořádku s airbagem, případně ve voze vůbec není, lze zjistit tak, že kontrolka signalizující jeho funkci nezhasne samostatně. 5. Zkontrolujte si technický stav - nechte si vůz zvednout do výšky, zkontrolujte, zda není zkorodovaný výfuk, zda ne unikají kapaliny, ošlapané pedály, ohmataný volant s řadící pákou atd. Zaměřte se také jestli nejsou díly na voze v jiném odstínu a není zamaskovaná havárie. 6. Svezte se s vozem, vyzkoušejte řízení, řazení, klimatizaci, brzdy - zajímat byste se měli i o barvu kouře z výfuku. Neměl by být příliš černý (u dieselu), už vůbec ne modrý, (motor spaluje olej) či bílý (do spalovacího prostoru proniká chladicí kapalina). 7. Není kradené ? - prověřte si auto v databázi ministerstva vnitra. Na internetové stránce http://www.mvcr.cz/ lze ověřit po zadání SPZ, čísla motoru, podvozku nebo VIN, zda vůz není evidován v databázi kradených vozů. Bohužel se ale nedozvíte, zda nebylo ukradené v jiné zemi, proto doporučení kupovat ojetý vůz, který byl vyroben v ČR a je po prvním majiteli. 8. Přizvěte si odborníka - zvláště pokud jde o dražší vůz, který chcete používat déle, byste se měli poohlédnout po někom, kdo dané značce aut rozumí a ví, na co se při kontrole zaměřit. Doporučujeme projít také diskuzní fóra na internetu, kde se o dané značce vyjádřili majitelé. 9. Požadujte všechny klíče - které předchozí majitel autobazaru nebo zprostředkovatel předal.
10. Před koupí dobře pročtěte smlouvu nebo se poraďte s právníkem - nesmíte připustit, aby byla zkrácena lhůta k uplatnění odpovědnosti prodávajícího za případné vady. Vzory kupních smluv podle 588 občanského zákoníku jsou k dispozici například i na internetu. Autobazary často mívají vzorové smlouvy, bohužel někdy napsané ve prospěch autobazaru na úkor kupujícího. Pozor na to, smlouvu si vždy pečlivě přečtěte, pokud vám něco není jasné, ptejte se a jeví-li se vám nějaké ujednání pro vás jako kupujícího nevýhodné, zkuste o smlouvě vyjednávat. Nebude-li autobazar ochoten ustoupit, zvažte, zda vám koupě auta stojí za případné budoucí komplikace, které může nevýhodná smlouva přinést. Při konfiguraci nového vozu Škoda Octavia II 1.9 TDI pro rok 2008 a vyhledání stejné varianty vozu z roku 2007 na internetu byly nalezeny přibližně tyto rozdíly uvedené v následující tabulce.
Vůz
Škoda Octavia II 1.9TDI 2007 (ojetý vůz)
Škoda Octavia II 1.9TDI 2008 (nový vůz)
Výkon
77 kW
77kW
Najeto
26 400 km
0 km
Servisní knížka
ANO
ANO
První majitel
ANO
-
Země původu
Česká Republika
Česká Republika
Cena
cca 409 000,- Kč
cca 570 000,- Kč
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).