Rozdílů mezi litými koly z lehkých slitin a plechovými disky je bezpočet. Ve většině případů jestli si koupíte Al-disky nebo „plecháče“ rozhoduje cena, bezpečnost a vzhled.
Jedním z hlavním ukazatelů kdy se rozhodnete pro koupi litých kol nebo plechových disků je jednoznačně vzhled a cena. Někteří z nás si pořizují nová kola z lehkých slitin aniž by je zajímala cena a jsou orientováni víceméně pouze na vzhled. Nicméně kromě vzhledu a ceny je důležité o obou variantách obutí našeho motorového miláčka vědět. V zásadě se jedná o roční období kdy chcete hliníková nebo plechová kola používat. V zimě je jednoznačně doporučeno používat plechové disky a to z mnoha důvodů. Tím nejdůležitějším faktorem je bezpečnost. Jelikož v zimě jsou cesty namrzlé, často se upravují povrchy vozovek směsí soli a stěrku, je možnost vniknutí nečistot do brzdového systému a potom mohou nastat komplikace při brzdění. V případě plechových disků toto nehrozí. Jedna díky celistvosti materiálu, neprůchodnosti nečistot a kamínků a velmi často řidiči také používají poklice. Opačná situace může nastat v létě kdy máte vysoké teploty a často brzdíte. Pokud máte v letním období kola z lehkých slitin potom na tom budete určitě lépe než s plechovými disky. Jednak proto, že při odvádění tepla je konstrukce litých kol s velkými mezerami mezi paprsky nedocenitelná. Druhým faktorem je, že automobil v létě s nablýskanými litými koly vypadá jedinečně a dá celému automobilu jinou tvář. Cenový rozdíl 14 palcových ráfků v řádově stokorun. Rozdíl mezi koly na obrázku v úvodu článku je 1945,- Kč u litého kola a plechový ráfek stojí 1264,- Kč což je v konečné fázi necelých 700,- Kč. Pro koupi litých kol platí pravidla, dle kterých si kolo vybíráte. Velmi běžným doplňkem k litým kolům jsou tzv. bezpečnostní šrouby, které se nasazují při montáži místo jednoho ze šroubu potřebného k uchycení disku. Cena takového šroubu je od stokorun až po tisícikoruny, záleží na materiálu a výrobci. Investice se rozhodně vyplatí, protože vám tyto šrouby mohou uchránit všechny čtyři kola.
Al-kola Kompletní charakteristika alu kola potřebná pro jeho správný výběr bez použití konfigurátoru se skládá z následujících parametrů, které si můžeme uvést na příkladu rozměru kola. V technickém průkazu je možné nalézt pouze první dvě hodnoty o šířce a průměru kola, proto je potřeba se při výběru kol podle parametrů obrátit na odborníky, kteří zbývající údaje pro jednotlivé vozy vědí.
A – Šířka disku uvedená v palcích. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit. B – rozteč jehož hodnota určuje průměr kružnice v milimetrech na které leží upevňovací šrouby. C – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč. D – ET (einpresstiefe=zális). Vzdálenost uvedená v milimetrech mezi vertikální osou disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla. Tato hodnota určuje, jak hluboko bude kolo posazeno do blatníku. Čím větší je tento rozměr tím více kolo do blatníku zapadne. E – rozteč kružnice, jehož hodnota určuje počet šroubů potřebných k uchycení disku. F – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč. G – průměr ráfku v palcích disku. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit
Plechová kola Správná plechová kola můžete vyhledat podle rozměru nebo jednodušeji přímo podle vozu. V detailu každého kola naleznete i údaj o správných pneumatikách, které jdou na daný vůz a vybrané kolo nasadit.
A – Označení kola B – Průměr středového otvoru C – Zális (ET) D – Disk, ráfek E – Jmenovitý průměr v palcích F – Rozteč G – Šířka ráfku v palcích H – Pojistka proti pootočení ozdob. krytu kola (jen u některých kol)
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?