Litá kola nebo plechové disky?

Martin Juřička, 10. dubna 2008, 16:38 Google+

Rozdílů mezi litými koly z lehkých slitin a plechovými disky je bezpočet. Ve většině případů jestli si koupíte Al-disky nebo „plecháče“ rozhoduje cena, bezpečnost a vzhled.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Elektrony

Elektrony | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Jedním z hlavním ukazatelů kdy se rozhodnete pro koupi litých kol nebo plechových disků je jednoznačně vzhled a cena. Někteří z nás si pořizují nová kola z lehkých slitin aniž by je zajímala cena a jsou orientováni víceméně pouze na vzhled. Nicméně kromě vzhledu a ceny je důležité o obou variantách obutí našeho motorového miláčka vědět. V zásadě se jedná o roční období kdy chcete hliníková nebo plechová kola používat. V zimě je jednoznačně doporučeno používat plechové disky a to z mnoha důvodů. Tím nejdůležitějším faktorem je bezpečnost. Jelikož v zimě jsou cesty namrzlé, často se upravují povrchy vozovek směsí soli a stěrku, je možnost vniknutí nečistot do brzdového systému a potom mohou nastat komplikace při brzdění. V případě plechových disků toto nehrozí. Jedna díky celistvosti materiálu, neprůchodnosti nečistot a kamínků a velmi často řidiči také používají poklice. Opačná situace může nastat v létě kdy máte vysoké teploty a často brzdíte. Pokud máte v letním období kola z lehkých slitin potom na tom budete určitě lépe než s plechovými disky. Jednak proto, že při odvádění tepla je konstrukce litých kol s velkými mezerami mezi paprsky nedocenitelná. Druhým faktorem je, že automobil v létě s nablýskanými litými koly vypadá jedinečně a dá celému automobilu jinou tvář. Cenový rozdíl 14 palcových ráfků v řádově stokorun. Rozdíl mezi koly na obrázku v úvodu článku je 1945,- Kč u litého kola a plechový ráfek stojí 1264,- Kč což je v konečné fázi necelých 700,- Kč. Pro koupi litých kol platí pravidla, dle kterých si kolo vybíráte. Velmi běžným doplňkem k litým kolům jsou tzv. bezpečnostní šrouby, které se nasazují při montáži místo jednoho ze šroubu potřebného k uchycení disku. Cena takového šroubu je od stokorun až po tisícikoruny, záleží na materiálu a výrobci. Investice se rozhodně vyplatí, protože vám tyto šrouby mohou uchránit všechny čtyři kola. 



Al-kola
Kompletní charakteristika alu kola potřebná pro jeho správný výběr bez použití konfigurátoru se skládá z následujících parametrů, které si můžeme uvést na příkladu rozměru kola. V technickém průkazu je možné nalézt pouze první dvě hodnoty o šířce a průměru kola, proto je potřeba se při výběru kol podle parametrů obrátit na odborníky, kteří zbývající údaje pro jednotlivé vozy vědí.

A – Šířka disku uvedená v palcích. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit.
B – rozteč jehož hodnota určuje průměr kružnice v milimetrech na které leží upevňovací šrouby.
C – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč.
D – ET (einpresstiefe­=zális). Vzdálenost uvedená v milimetrech mezi vertikální osou disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla. Tato hodnota určuje, jak hluboko bude kolo posazeno do blatníku. Čím větší je tento rozměr tím více kolo do blatníku zapadne.
E – rozteč kružnice, jehož hodnota určuje počet šroubů potřebných k uchycení disku.
F – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč.
G – průměr ráfku v palcích disku. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit



Plechová kola

Správná plechová kola můžete vyhledat podle rozměru nebo jednodušeji přímo podle vozu. V detailu každého kola naleznete i údaj o správných pneumatikách, které jdou na daný vůz a vybrané kolo nasadit.

A – Označení kola
B – Průměr středového otvoru
C – Zális (ET)
D – Disk, ráfek
E – Jmenovitý průměr v palcích
F – Rozteč
G – Šířka ráfku v palcích
H – Pojistka proti pootočení ozdob. krytu kola (jen u některých kol)

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Litá kola nebo plechové disky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rodinné vozy SEAT

Půl století rodinných vozů SEAT

Lexus NX 300h

Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Škoda Slavia má být divokým a nespoutaným spiderem

První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

Ilustrační foto

Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

DS

DS Automobiles je všestranná prémiová značka, podporuje formule i módu

Suzuki Ignis

Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

CUPRA el-Born

První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

Peugeot 208 Rally 4

Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

reklama

Doporučujeme

Sequoia

Toyota Sequoia pro rok 2008

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

  2. Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

  3. VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

  4. Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

  5. Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

  6. Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud