Rozdílů mezi litými koly z lehkých slitin a plechovými disky je bezpočet. Ve většině případů jestli si koupíte Al-disky nebo „plecháče“ rozhoduje cena, bezpečnost a vzhled.
Jedním z hlavním ukazatelů kdy se rozhodnete pro koupi litých kol nebo plechových disků je jednoznačně vzhled a cena. Někteří z nás si pořizují nová kola z lehkých slitin aniž by je zajímala cena a jsou orientováni víceméně pouze na vzhled. Nicméně kromě vzhledu a ceny je důležité o obou variantách obutí našeho motorového miláčka vědět. V zásadě se jedná o roční období kdy chcete hliníková nebo plechová kola používat. V zimě je jednoznačně doporučeno používat plechové disky a to z mnoha důvodů. Tím nejdůležitějším faktorem je bezpečnost. Jelikož v zimě jsou cesty namrzlé, často se upravují povrchy vozovek směsí soli a stěrku, je možnost vniknutí nečistot do brzdového systému a potom mohou nastat komplikace při brzdění. V případě plechových disků toto nehrozí. Jedna díky celistvosti materiálu, neprůchodnosti nečistot a kamínků a velmi často řidiči také používají poklice. Opačná situace může nastat v létě kdy máte vysoké teploty a často brzdíte. Pokud máte v letním období kola z lehkých slitin potom na tom budete určitě lépe než s plechovými disky. Jednak proto, že při odvádění tepla je konstrukce litých kol s velkými mezerami mezi paprsky nedocenitelná. Druhým faktorem je, že automobil v létě s nablýskanými litými koly vypadá jedinečně a dá celému automobilu jinou tvář. Cenový rozdíl 14 palcových ráfků v řádově stokorun. Rozdíl mezi koly na obrázku v úvodu článku je 1945,- Kč u litého kola a plechový ráfek stojí 1264,- Kč což je v konečné fázi necelých 700,- Kč. Pro koupi litých kol platí pravidla, dle kterých si kolo vybíráte. Velmi běžným doplňkem k litým kolům jsou tzv. bezpečnostní šrouby, které se nasazují při montáži místo jednoho ze šroubu potřebného k uchycení disku. Cena takového šroubu je od stokorun až po tisícikoruny, záleží na materiálu a výrobci. Investice se rozhodně vyplatí, protože vám tyto šrouby mohou uchránit všechny čtyři kola.
Al-kola Kompletní charakteristika alu kola potřebná pro jeho správný výběr bez použití konfigurátoru se skládá z následujících parametrů, které si můžeme uvést na příkladu rozměru kola. V technickém průkazu je možné nalézt pouze první dvě hodnoty o šířce a průměru kola, proto je potřeba se při výběru kol podle parametrů obrátit na odborníky, kteří zbývající údaje pro jednotlivé vozy vědí.
A – Šířka disku uvedená v palcích. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit. B – rozteč jehož hodnota určuje průměr kružnice v milimetrech na které leží upevňovací šrouby. C – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč. D – ET (einpresstiefe=zális). Vzdálenost uvedená v milimetrech mezi vertikální osou disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla. Tato hodnota určuje, jak hluboko bude kolo posazeno do blatníku. Čím větší je tento rozměr tím více kolo do blatníku zapadne. E – rozteč kružnice, jehož hodnota určuje počet šroubů potřebných k uchycení disku. F – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč. G – průměr ráfku v palcích disku. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit
Plechová kola Správná plechová kola můžete vyhledat podle rozměru nebo jednodušeji přímo podle vozu. V detailu každého kola naleznete i údaj o správných pneumatikách, které jdou na daný vůz a vybrané kolo nasadit.
A – Označení kola B – Průměr středového otvoru C – Zális (ET) D – Disk, ráfek E – Jmenovitý průměr v palcích F – Rozteč G – Šířka ráfku v palcích H – Pojistka proti pootočení ozdob. krytu kola (jen u některých kol)
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).