Litá kola nebo plechové disky?

Martin Juřička, 10. dubna 2008, 16:38 Google+

Rozdílů mezi litými koly z lehkých slitin a plechovými disky je bezpočet. Ve většině případů jestli si koupíte Al-disky nebo „plecháče“ rozhoduje cena, bezpečnost a vzhled.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Elektrony

Elektrony | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Jedním z hlavním ukazatelů kdy se rozhodnete pro koupi litých kol nebo plechových disků je jednoznačně vzhled a cena. Někteří z nás si pořizují nová kola z lehkých slitin aniž by je zajímala cena a jsou orientováni víceméně pouze na vzhled. Nicméně kromě vzhledu a ceny je důležité o obou variantách obutí našeho motorového miláčka vědět. V zásadě se jedná o roční období kdy chcete hliníková nebo plechová kola používat. V zimě je jednoznačně doporučeno používat plechové disky a to z mnoha důvodů. Tím nejdůležitějším faktorem je bezpečnost. Jelikož v zimě jsou cesty namrzlé, často se upravují povrchy vozovek směsí soli a stěrku, je možnost vniknutí nečistot do brzdového systému a potom mohou nastat komplikace při brzdění. V případě plechových disků toto nehrozí. Jedna díky celistvosti materiálu, neprůchodnosti nečistot a kamínků a velmi často řidiči také používají poklice. Opačná situace může nastat v létě kdy máte vysoké teploty a často brzdíte. Pokud máte v letním období kola z lehkých slitin potom na tom budete určitě lépe než s plechovými disky. Jednak proto, že při odvádění tepla je konstrukce litých kol s velkými mezerami mezi paprsky nedocenitelná. Druhým faktorem je, že automobil v létě s nablýskanými litými koly vypadá jedinečně a dá celému automobilu jinou tvář. Cenový rozdíl 14 palcových ráfků v řádově stokorun. Rozdíl mezi koly na obrázku v úvodu článku je 1945,- Kč u litého kola a plechový ráfek stojí 1264,- Kč což je v konečné fázi necelých 700,- Kč. Pro koupi litých kol platí pravidla, dle kterých si kolo vybíráte. Velmi běžným doplňkem k litým kolům jsou tzv. bezpečnostní šrouby, které se nasazují při montáži místo jednoho ze šroubu potřebného k uchycení disku. Cena takového šroubu je od stokorun až po tisícikoruny, záleží na materiálu a výrobci. Investice se rozhodně vyplatí, protože vám tyto šrouby mohou uchránit všechny čtyři kola. 



Al-kola
Kompletní charakteristika alu kola potřebná pro jeho správný výběr bez použití konfigurátoru se skládá z následujících parametrů, které si můžeme uvést na příkladu rozměru kola. V technickém průkazu je možné nalézt pouze první dvě hodnoty o šířce a průměru kola, proto je potřeba se při výběru kol podle parametrů obrátit na odborníky, kteří zbývající údaje pro jednotlivé vozy vědí.

A – Šířka disku uvedená v palcích. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit.
B – rozteč jehož hodnota určuje průměr kružnice v milimetrech na které leží upevňovací šrouby.
C – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč.
D – ET (einpresstiefe­=zális). Vzdálenost uvedená v milimetrech mezi vertikální osou disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla. Tato hodnota určuje, jak hluboko bude kolo posazeno do blatníku. Čím větší je tento rozměr tím více kolo do blatníku zapadne.
E – rozteč kružnice, jehož hodnota určuje počet šroubů potřebných k uchycení disku.
F – centrovací otvor (CB) průměr středového otvoru v milimetrech. Je možno modifikovat pomocí tzv. středového kroužku. každý výrobce automobilu používá jinou rozteč.
G – průměr ráfku v palcích disku. Na této hodnotě a na velikosti průměru závisí rozměr pneumatiky, kterou je možno na disk umístit



Plechová kola

Správná plechová kola můžete vyhledat podle rozměru nebo jednodušeji přímo podle vozu. V detailu každého kola naleznete i údaj o správných pneumatikách, které jdou na daný vůz a vybrané kolo nasadit.

A – Označení kola
B – Průměr středového otvoru
C – Zális (ET)
D – Disk, ráfek
E – Jmenovitý průměr v palcích
F – Rozteč
G – Šířka ráfku v palcích
H – Pojistka proti pootočení ozdob. krytu kola (jen u některých kol)

Vytisknout

Diskuze: Litá kola nebo plechové disky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Sequoia

Toyota Sequoia pro rok 2008

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud