V Londýně začíná být pěkné horko. Alespoň se tak zdá, neboť starosta Ken Livingstone se pustil do boje o záchranu planety před skleníkovými plyny.
Není tomu tak dávno co Londýn zavedl poplatek za pobyt v centrální části města a stanovil jej až na osm liber za den, pro rezidenty je částka desetinová. (250 a 25 Kč). Efekt byl jednoznačný, počet vozidel ihned klesl, zato se zvýšilo využití hromadné dopravy. Poplatek je progresivní, čím více neekologické je vaše vozidlo, tím vyšší platíte sazbu.
Starosta se nyní odhodlal k drastickému kroku, poplatek za den zvýšil na celých 25 liber, tedy asi 800 Kč. Výjimku měli původně tvořit opět rezideni, ale výjimka byla zrušena pro majitele SUV a luxusních vozů.
Není divu, že proti takovémuto rozhodnutí se bouří prodejci a výrobci těchto vozů, kupříkladu takové Porsche. To dalo návrh k britskému soudu na přezkoumání legálnosti tohoto poplatku a vytvoření precedenčního rozhodnutí (v Británii je precedens mnohem důležitější než u nás a další soudy se řídí podle něj).
Za tento krok se do automobilky pustili Přátelé země, ekologové, kteří prohlásili, že automobilka by si měla více hledět toho, aby produkovala ekologická auta a chtějí aby společnost žádost o přezkoumání stáhla.
Komentář autora: Řekl bych, že Přátelé země by se měli opět začít soustředit na objímání stromů a automobilovou tématiku nechat na pokoji. Reakce Porsche je naprosto logická a přiměřená nelogičnosti takovéhoto nařízení. Všichni víme, že emise oxidu uhličitého nejsou přímo tím, co způsobuje znečištění ve městech. Smysl by proto mělo zdanění podle zplodin oxidů dusíku, oxidu uhelnatého a v neposlední řadě i pevných částic. Za snahou Londýna vidím spíše pseudoekologické snahy, tedy skrývání jiných problémů pod hlavičku ekologie, možná i lobby prodejců menších aut s nižšími emisemi.
Současné, již tak poměrně vysoké poplatky jsou dostačující k tomu, aby zbavily Londýn přebytečných aut, které denně zacpávají silnice. Proč je tedy zvyšovat? Není to náhodou jen snaha Londýna vydělat na bohatších lidech, kterým několik liber vytažených z kapsy navíc stejně neublíží a rozmělní se v celkových nákladech na provoz jejich obřího vozu? Nebylo by efektivnější dostat ze silnic starší, méně ekologické a vlastně i méně bezpečné vozy a snažit se nahradit novějšími, které potom mají logicky nižší emise?