Ministerstvo dopravy počítá s tím, že do roka a do dne zavede elektronické dálniční známky i pro osobní dopravu. Jak bude takový systém vypadat, kde má své klady a kde zase nedostačuje se dozvíte v článku.
O záměrech ministerstva jste již jistě četli či slyšeli, jelikož všechna významná periodika tuto zprávu přetiskla. Pojďme se podívat na úskalí, která bude třeba do zavedení vyřešit.
Ministr Aleš Řebíček (ODS) v pondělí na tiskové konferenci představil nový projekt elektronických dálničních známek. Dnes je na pořadu vlády jednání o tomto projektu a především o jeho financování. Výsledek nás jistě bude zajímat.
Podle návrhu ministra bude každý vůz vozit tzv. vinětu, tedy malou krabičku srovnatelnou s velikostí krabičky od sirek, která bude obsahovat chytrou elektroniku. Tu bude schopna přečíst mýtná brána, kterou krabička a auto kolem ní projede.
Oproti tradičním samolepkám tak jak je známe dnes budou viněty přenosné. Nebudou vázané na vůz, majitele ani nic jiného, jednoduše kdo ji má, toho je. Od toho se bude odvíjet výhoda toho, že pro rodinu bude stačit jediná viněta. Na druhou stranu zde bude možnost zcizení takovéto „krabičky“.
Ministr počítá s tím, že viněty by se nabíjely stejný způsobem jako dnes třeba mobilní telefony, na kód přístroje by se zaslal kredit, který by platil po uvedenou dobu, tedy rok či kratší.
Právě ony kratší doby budou dalším problémem. Jistě nebude problém nabít vinětu jen na několik dní, technologie by jistě umožňovala i navolení a zaplacení přesného počtu dní, po které bude možno využívat dálnice, na druhou stranu mějme na paměti cizince, kteří republikou například jen projíždí či zde stráví jediný den. Těm se potom viněta řádně prodraží. Uvidíme, nabídne-li stát možnost pouhé zápůjčky zařízení.
Nelze čekat, že by okolní státy zavedly tuto technologii též, neboť vývoj v celé EU směřuje k satelitním mýtným systémům a tamní země nebudou mít touhu zavádět trochu zastaralá řešení, jak tomu bylo u nás. Viněty tak budou s největší pravděpodobností použitelné jen a pouze u nás.
Další velkou výhodou novinky má být poměrně přesné sledování intenzity dopravy. Vzhledem k tomu, že mýtné brány jsou na každém dálničním úseku, dispečink bude poměrně přesně vědět kolik je v úseku aut a také bude vědět že se něco „zaseklo“ a to jednoduše tím, že do úseku budou auta vjíždět, ale nebudou z něj vyjíždět.
Ministr se dušuje, že ale nepůjde o žádné sledování pohybu vozidel. Krabičky budou anonymní. Systém tak bude vědět kde je ona konkrétní viněta, nebude ale vědět komu patří a už vůbec ne v jakém je voze. Nebude navíc možné ani tímto způsobem měřit rychlost, ačkoliv technologie by byla.
Technologii bude podle předpokladů provozovat společnost Kapsch. Ministerstvo má spočítáno, že na projektu ušetří jak stát, tak i občané. Občané tím, že jim bude stačit jediná „známka“ pro jakýkoliv počet vozidel, stát tím, že nebude muset tisknout miliony známek. Omezí se tak i padělky, které z výnosů pro státní kasu také ukrojí nějaký ten milion. Na druhou stranu půjde nemalá suma i jako provize společnosti Kapsch.
Navíc se předpokládá, že se takto podaří snížit počet nehod na dálnicích, právě ta poslední před týdnem, při které se srazilo přes 100 aut, byla poslední kapkou. Dispečeři budou mít rychlejší informace a budou tak moci pružněji přizpůsobovat značení na dálnici.
Tak co, souhlasíte nebo ne?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).