Elektronické dálniční známky - plusy i mínusy

Marek Litzman, 2. dubna 2008, 07:05 Google+

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že do roka a do dne zavede elektronické dálniční známky i pro osobní dopravu. Jak bude takový systém vypadat, kde má své klady a kde zase nedostačuje se dozvíte v článku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: www.auto-news.cz | Mariusz Stankowski

Sdílejte článek

O záměrech ministerstva jste již jistě četli či slyšeli, jelikož všechna významná periodika tuto zprávu přetiskla. Pojďme se podívat na úskalí, která bude třeba do zavedení vyřešit.

Ministr Aleš Řebíček (ODS) v pondělí na tiskové konferenci představil nový projekt elektronických dálničních známek. Dnes je na pořadu vlády jednání o tomto projektu a především o jeho financování. Výsledek nás jistě bude zajímat.

Podle návrhu ministra bude každý vůz vozit tzv. vinětu, tedy malou krabičku srovnatelnou s velikostí krabičky od sirek, která bude obsahovat chytrou elektroniku. Tu bude schopna přečíst mýtná brána, kterou krabička a auto kolem ní projede.

Oproti tradičním samolepkám tak jak je známe dnes budou viněty přenosné. Nebudou vázané na vůz, majitele ani nic jiného, jednoduše kdo ji má, toho je. Od toho se bude odvíjet výhoda toho, že pro rodinu bude stačit jediná viněta. Na druhou stranu zde bude možnost zcizení takovéto „krabičky“.

Ministr počítá s tím, že viněty by se nabíjely stejný způsobem jako dnes třeba mobilní telefony, na kód přístroje by se zaslal kredit, který by platil po uvedenou dobu, tedy rok či kratší.

Právě ony kratší doby budou dalším problémem. Jistě nebude problém nabít vinětu jen na několik dní, technologie by jistě umožňovala i navolení a zaplacení přesného počtu dní, po které bude možno využívat dálnice, na druhou stranu mějme na paměti cizince, kteří republikou například jen projíždí či zde stráví jediný den. Těm se potom viněta řádně prodraží. Uvidíme, nabídne-li stát možnost pouhé zápůjčky zařízení.

Nelze čekat, že by okolní státy zavedly tuto technologii též, neboť vývoj v celé EU směřuje k satelitním mýtným systémům a tamní země nebudou mít touhu zavádět trochu zastaralá řešení, jak tomu bylo u nás. Viněty tak budou s největší pravděpodobností použitelné jen a pouze u nás.

Další velkou výhodou novinky má být poměrně přesné sledování intenzity dopravy. Vzhledem k tomu, že mýtné brány jsou na každém dálničním úseku, dispečink bude poměrně přesně vědět kolik je v úseku aut a také bude vědět že se něco „zaseklo“ a to jednoduše tím, že do úseku budou auta vjíždět, ale nebudou z něj vyjíždět.

Ministr se dušuje, že ale nepůjde o žádné sledování pohybu vozidel. Krabičky budou anonymní. Systém tak bude vědět kde je ona konkrétní viněta, nebude ale vědět komu patří a už vůbec ne v jakém je voze. Nebude navíc možné ani tímto způsobem měřit rychlost, ačkoliv technologie by byla.

Technologii bude podle předpokladů provozovat společnost Kapsch. Ministerstvo má spočítáno, že na projektu ušetří jak stát, tak i občané. Občané tím, že jim bude stačit jediná „známka“ pro jakýkoliv počet vozidel, stát tím, že nebude muset tisknout miliony známek. Omezí se tak i padělky, které z výnosů pro státní kasu také ukrojí nějaký ten milion. Na druhou stranu půjde nemalá suma i jako provize společnosti Kapsch.

Navíc se předpokládá, že se takto podaří snížit počet nehod na dálnicích, právě ta poslední před týdnem, při které se srazilo přes 100 aut, byla poslední kapkou. Dispečeři budou mít rychlejší informace a budou tak moci pružněji přizpůsobovat značení na dálnici.

Tak co, souhlasíte nebo ne?

Vytisknout

Diskuze: Elektronické dálniční známky - plusy i mínusy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

IS

Lexus IS 250 X

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud