V Otázkách Václava Moravce v neděli zazněl zajímavý názor, že do očekávané velké novely silničního zákona by se měla dostat i formule o přednosti chodců nejen před auty, ale i před tramvajemi (v Brně i před šalinami). Je tomu tak správně? Dovolte mi trochu vlastního názoru.
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) se v diskuzním pořadu ČT1 Otázky Václava Moravce vyjádřil tak, že chodec by se v budoucnu mohl těšit nejen z přednosti před vozidly, ale i před tramvajemi.
Dopředu říkám, že se mi tento názor vůbec nelíbí a pokusím se v tomto článku říct proč.
Sám se ve městě pohybuji mnohem častěji tramvají a pěšky než autem, takže vím, že symbióza těchto dvou prvků není zrovna ideální. Tramvajáci občas mívají pocit, že si svoji přednost musí prosadit za každou cenu, chodci zase kolikrát nevědí, že jejich přednost je jenom před auty a pod kola tramvaje se vrhají hlava nehlava.
Aleš Řebíček v tomto chce udělat pořádek a dát chodcům přednost přede všemi.
Odprosťme se nyní od problematiky přednosti před tramvajemi a podívejme se o několik let zpět. Přednost chodce před autem tu totiž nebyla vždy. Byla zavedena k 1.1.2001. Bohužel se mi nepodařilo najít přesné a oficiální statistiky ministerstva, ale dle informací nalezených po zpravodajských serverech jsou čísla neúprosná. Zatímco v roce 2000 zemřelo na přechodech pod koly aut 7 chodců, v roce 2001 po zavedení přednosti jich bylo již 30. Počet nehod jako takových vzrostl o více než 100%, následky byly jak vidno horší.
To je přímo alarmující číslo. Nejde o statistickou výchylku, i v současné době statistika udává kolem 20 lidí, kteří ročně zemřou na přechodech. Jde o téměř trojnásobek stavu před rokem 2001.
Jde zkrátka o zbytečné riskování lidí, kteří pod příslibem přednosti skákají do silnic aniž by si uvědomili, že auto nezastaví na místě.
Jsem si téměř jist, že po zavedení přednosti před tramvají by toto číslo opět vzrostlo. Vidím za tím především dva faktory. Zatímco osobní vůz zastaví z městské rychlosti 50 km/h na přibližně 30 metrech, klasická tramvaj typu T3 (asi nejpoužívanější u nás) zastaví z nižší rychlosti 40 km/h na nouzovou brzdu také na 30 metrech, avšak neobsazená. V případě obsazení se brzdná dráha prodlouží až na 40 metrů. Navíc v případě mokra narůstá brzdná dráha více než u aut.
Dalším problémem je to, že zatímco auto veze řádně připoutané pasažéry, v tramvaji lidé stojí a pouze se drží tyče. Nouzová brzda je opravdu účinná, avšak jak poznamenal ředitel dopravního podniku Praha Martin Dvořák, „pokud by chodec, který využil nabízené přednosti, neutržil žádné poranění, jsem si jistý tím, že tramvaj by se rázem proměnila v nemocnici.“
Ano, snad všichni, kteří zažili použití rychlobrzdy v tramvaji či jiném dopravním prostředku vědí, že zůstat při takové situaci stát a nerozbít si hlavu o sedačku, popřípadě nespadnout na někoho jiného, je velmi obtížné.
Dalším argumentem je pro mne to, že náraz chodce s tramvají znamená pro človíčka mnohem větší nebezpečí než náraz s autem.
Mohu-li svojí neodbornou troškou přispět do mlýna, jsem přesvědčen, že přednost chodců vůči tramvaji je holý nesmysl a přinese více škody než užitku.
A když už jsme u přechodů, zastávám i zde názor, že přednost chodce i vůči autům není nejlepší. Krom jasného statistického ukazatele nehod a mrtvých zde hraje v úvahu několik dalších věcí. Především ta, že řidič auta zkrátka není na rozdíl od chodce schopen zastavit na místě. A zahrajme i na módní ekologickou notu – opakovaným rozjetím se zvyšuje spotřeba.
A je-li třeba na některých místech opravdu použitelného přechodu, navrhuji místo dosavadních bádání zrušit plošnou přednost na přechodech a nechat ji jen na frekventovaná či jinak špatně použitelná místa. Tyto přechody by mohly být místo bílo-šedého pruhování červeno-bílé (takto se zvýrazňují přechody snad v celé republice) a mimo to, že by byly více vidět, řidiči by si jich i více vážili.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.