Všichni přemýšlejí nad tím, jak srazit emise oxidu uhličitého. Jsou zde seriozní návrhy, ale jak to tak bývá, jsou zde i návrhy přinejmenším šílené. Třeba ten, o kterém se bude zanedlouho hlasovat v evropském parlamentu.
Jak snížit emise CO2, ptají se všichni. Opusťme nyní otázku, je-li vůbec nutné snažit se emise srážet takto direktivně a podívejme se na to, jak je můžeme snižovat.
V podstatě je to snadné, musíme snížit spotřebu benzínu, nebo použít jiné palivo. O alternativní paliva se výrobci snaží, ale je to začarovaný kruh. Dokud nebudou čerpací stanice, nebude auto, které by ono palivo spotřebovávalo a dokud nebude to auto, nebudou ani stanice. Tento problém může rozetnout například podpora státu, podobně, jako u CNG v nedávné minulosti, nebo čekat, až jej vyřeší trh sám, podobně, jako při spolupráci Total – BMW při budování čerpacích stanic na vodík.
Druhou, zatím asi snazší variantou je snížení spotřeby. Názory jak na to se různí, cest je totiž mnoho. Jednou z nich je vytěžení více energie ze spáleného paliva, tedy zvýšení účinnosti motorů. Druhou je snížení hmotnosti, další optimalizace aerodynamiky a tak bychom mohli pokračovat i dále. Je však naprosto nesporné, že i při zachování současných parametrů, nejvíce sníží spotřebu zvýšení plynulosti dopravy. O tom za chvíli.
Europoslanec Chris Davis hodlá v Europarlamentu prosadit návrh, který by všem autům povinně namontoval omezovače a to na hodnotu 162 km/h. Říká, že jízda vysokou rychlostí zvyšuje spotřebu a tím pádem i emise. A proč zrovna 162? Je to o 25% více, než je povolené ve většině zemí Evropy.
Tato iniciativa se setkala spíše s posměchem, než s nadšením a můžeme jen doufat, že narazí. Už kvůli tomu, že je naprosto nesmyslná. Toto tvrzení mohu velmi snadno doložit, aneb kterak může být rychlá jízda bezpečnější.
V květnu a červnu minulého roku se v Rakousku uskutečnil zajímavý experiment. Na jednom úseku dálnice byla zvýšena rychlost z původních 130 na 160. Ekologové se obávali katastrofy, místní se začali pokukovat po dalších sanitkách, to přece nemůže dopadnout dobře. Jenže opak byl pravdou. Emisní měření prokázaly, že v době povolené stošedesátky vypustily vozy méně emisí, tedy i spotřebovaly méně paliva, než původně. Počet nehod klesl, a to na desetileté minimum. Proč?
Není to nic složitého. Ta část moderních aut, která nejsou určena primárně do města, nemá s překonáním 130 km/h žádný problém. Dokonce by se chtělo říct, že se často nejlépe cítí v rychlostech o něco vyšších. Je to jen o konkrétním autu, motoru a zpřevodování. Jejich majitelé často na 130 tak úplně nedbají a jezdí podle situace, řidiče a auta rychlostí o něco vyšší. Jenže, když potkají někoho, kdo ve svých povolených 130 km/h předjíždí, musejí zpomalit a následně zase zrychlit a právě ono zrychlení je katem nízké spotřeby. Zaklínadlo „plynulost provozu“ platí. Pokud se povolí rychlost vyšší, plynulost se zvýší, neboť ti, kteří jezdili rychleji, jezdí jako dosud a ten zbytek se přizpůsobí. V Rakousku k tomu všemu přibylo i rozšíření zákazů předjíždění kamionů - v zatáčkách a do kopce, tedy na místech nepřehledných a místech, kde to trvá zbytečně dlouho.
To tedy na adresu liberálního europoslance. Nyní bych se ještě vrátil k diskutovanému tématu bezpečnosti při rakouském experimentu. Bylo dokázáno, že čím rychleji řidič jede, tím více se na svoji cestu musí koncentrovat. Jezdění zbytečně nízkou rychlostí unavuje a rozptyluje, řidič se věnuje jiným činnostem a potom z toho vznikají krizové situace.
Všechno však samozřejmě není tak růžové. Největším problémem pro zvýšení rychlosti na dálnicích je jejich malá propustnost, tedy maximální počet vozů, které na ni můžou jet. Při rychlosti 130 je propustnost vyšší, než při 160, neboť bezpečná vzdálenost mezi vozidly s rychlostí roste.
Europoslanec Jan Březina se k návrhu vyjádřil v tom smyslu, že je z principu špatný a chceme-li snižovat emise, jděme na to snížením otáček motoru při jízdě na dálnici a tím pádem povinným zavedením minimálně šestistupňových převodovek. Odmysleme si nyní nepříjemnost slova „povinný“. Ve srovnání s návrhem Brita Daviese je tento návrh mnohem realističtější. Na rozdíl od něj je totiž schopen emise opravdu a reálně snížit. I přesto si však myslím, že nejlépe si celý tento problém vyřeší sám trh. Pokud to vůbec stihne a dostane příležitost.
Máte jiný názor? Budu rád, když jej vyjádříte jako komentář pod článkem.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.