Komentář: ekošílenství, omezíme rychlost?

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: www.auto-news.cz | fotomontáž
Marek Litzman 19. července 2007 09:35
Sdílej:

Všichni přemýšlejí nad tím, jak srazit emise oxidu uhličitého. Jsou zde seriozní návrhy, ale jak to tak bývá, jsou zde i návrhy přinejmenším šílené. Třeba ten, o kterém se bude zanedlouho hlasovat v evropském parlamentu.

Jak snížit emise CO2, ptají se všichni. Opusťme nyní otázku, je-li vůbec nutné snažit se emise srážet takto direktivně a podívejme se na to, jak je můžeme snižovat.

V podstatě je to snadné, musíme snížit spotřebu benzínu, nebo použít jiné palivo. O alternativní paliva se výrobci snaží, ale je to začarovaný kruh. Dokud nebudou čerpací stanice, nebude auto, které by ono palivo spotřebovávalo a dokud nebude to auto, nebudou ani stanice. Tento problém může rozetnout například podpora státu, podobně, jako u CNG v nedávné minulosti, nebo čekat, až jej vyřeší trh sám, podobně, jako při spolupráci Total – BMW při budování čerpacích stanic na vodík.

Druhou, zatím asi snazší variantou je snížení spotřeby. Názory jak na to se různí, cest je totiž mnoho. Jednou z nich je vytěžení více energie ze spáleného paliva, tedy zvýšení účinnosti motorů. Druhou je snížení hmotnosti, další optimalizace aerodynamiky a tak bychom mohli pokračovat i dále. Je však naprosto nesporné, že i při zachování současných parametrů, nejvíce sníží spotřebu zvýšení plynulosti dopravy. O tom za chvíli.

Europoslanec Chris Davis hodlá v Europarlamentu prosadit návrh, který by všem autům povinně namontoval omezovače a to na hodnotu 162 km/h. Říká, že jízda vysokou rychlostí zvyšuje spotřebu a tím pádem i emise. A proč zrovna 162? Je to o 25% více, než je povolené ve většině zemí Evropy.

Tato iniciativa se setkala spíše s posměchem, než s nadšením a můžeme jen doufat, že narazí. Už kvůli tomu, že je naprosto nesmyslná. Toto tvrzení mohu velmi snadno doložit, aneb kterak může být rychlá jízda bezpečnější.

V květnu a červnu minulého roku se v Rakousku uskutečnil zajímavý experiment. Na jednom úseku dálnice byla zvýšena rychlost z původních 130 na 160. Ekologové se obávali katastrofy, místní se začali pokukovat po dalších sanitkách, to přece nemůže dopadnout dobře. Jenže opak byl pravdou. Emisní měření prokázaly, že v době povolené stošedesátky vypustily vozy méně emisí, tedy i spotřebovaly méně paliva, než původně. Počet nehod klesl, a to na desetileté minimum. Proč?

Není to nic složitého. Ta část moderních aut, která nejsou určena primárně do města, nemá s překonáním 130 km/h žádný problém. Dokonce by se chtělo říct, že se často nejlépe cítí v rychlostech o něco vyšších. Je to jen o konkrétním autu, motoru a zpřevodování. Jejich majitelé často na 130 tak úplně nedbají a jezdí podle situace, řidiče a auta rychlostí o něco vyšší. Jenže, když potkají někoho, kdo ve svých povolených 130 km/h předjíždí, musejí zpomalit a následně zase zrychlit a právě ono zrychlení je katem nízké spotřeby. Zaklínadlo „plynulost provozu“ platí. Pokud se povolí rychlost vyšší, plynulost se zvýší, neboť ti, kteří jezdili rychleji, jezdí jako dosud a ten zbytek se přizpůsobí. V Rakousku k tomu všemu přibylo i rozšíření zákazů předjíždění kamionů - v zatáčkách a do kopce, tedy na místech nepřehledných a místech, kde to trvá zbytečně dlouho.

To tedy na adresu liberálního europoslance. Nyní bych se ještě vrátil k diskutovanému tématu bezpečnosti při rakouském experimentu. Bylo dokázáno, že čím rychleji řidič jede, tím více se na svoji cestu musí koncentrovat. Jezdění zbytečně nízkou rychlostí unavuje a rozptyluje, řidič se věnuje jiným činnostem a potom z toho vznikají krizové situace.

Všechno však samozřejmě není tak růžové. Největším problémem pro zvýšení rychlosti na dálnicích je jejich malá propustnost, tedy maximální počet vozů, které na ni můžou jet. Při rychlosti 130 je propustnost vyšší, než při 160, neboť bezpečná vzdálenost mezi vozidly s rychlostí roste.

Europoslanec Jan Březina se k návrhu vyjádřil v tom smyslu, že je z principu špatný a chceme-li snižovat emise, jděme na to snížením otáček motoru při jízdě na dálnici a tím pádem povinným zavedením minimálně šestistupňových převodovek. Odmysleme si nyní nepříjemnost slova „povinný“. Ve srovnání s návrhem Brita Daviese je tento návrh mnohem realističtější. Na rozdíl od něj je totiž schopen emise opravdu a reálně snížit. I přesto si však myslím, že nejlépe si celý tento problém vyřeší sám trh. Pokud to vůbec stihne a dostane příležitost.

 

Máte jiný názor? Budu rád, když jej vyjádříte jako komentář pod článkem.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.