Airbagy jak je ještě neznáme

Airbag
Airbag, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 13. července 2007 10:20
Sdílej:

Na červnové konferenci ESV – Enhaced safety of vehicles představila firma Autoliv dva nové typy airbagů. Oba jsou určeny pro velká a hranatá SUV a off-roady, přičemž konstrukčně jsou docela zajímavé.

Velká SUV jsou sama o sobě malou katastrofou co se bezpečnosti okolního provozu týče. Díky své vyšší hmotnost jsou srážky s nimi mnohem nepříjemnější, než srážky s lehčím autem. Tento problém ovšem bude řešitelný asi jen těžko.

Druhým problémem při srážce s jiným vozem jsou deformační zóny. Vzhledem k tomu, že při bočním nárazu absorbuje většinu nárazové energie podlaha, je obrovským problémem, když má SUV svůj nárazník ve vyšší úrovni, než je podlaha druhého vozu. Deformační možnosti karoserie jsou tak výrazně zmenšeny a hrozí tak mnohem větší riziko poranění osob v osobním, tedy menším autě.

Tento problém se rozhodla vyřešit společnost Autoliv airbagem. Zní to šíleně, ale je tomu opravdu tak. Pokud zaznamená senzor umístěný ve vozidle kolizní situaci, v předstihu nafoukne airbag, který vyplní prostor pod nárazníkem a tedy i místo, kde má menší vůz deformační zóny. Tento, tzv. bumper airbag, bude velice zajímavým technickým dílem. Vše začíná u spouště, protože celá akce musí proběhnout ještě dříve, než nastane samotná havárie, je třeba něco, co přesně odhadne riziko a velikost nezvratně se blížící nehody. O tom, jaký konkrétní senzor by to byl, se mi najít přesné informace nepodařilo, s největší pravděpodobností však půjde o princip klasického radaru.

Nárazníkový airbag by se měl nafouknout přibližně 80 ms před srážkou a bude muset pohltit velkou část nárazové energie, což si vyžádá velmi zajímavé technické řešení, zachytit člověka je přeci jen o něco jednodušší, než zpomalit celé auto. Crash testy však dopadly poměrně úspěšně.

A do třetice všeho dobrého i zlého o problémech s bezpečností SUV – tímto módním trendem trpí i chodci. A to doslova. Při nárazu je vyšší a často hranatě profilované SUV velmi nebezpečné především pro oblast břicha a kyčlí, protože chodec narazí na hranu karoserie, což způsobuje nepěkná zranění. Zatímco airbag pro chodce pro osobní auta, který se nafukuje směrem od čelního skla a chrání hlavu chodce, je již v pokročilé fázi vývoje, u SUV se s nimi příliš počítat nedá, tam totiž není až takovým problémem poranění hlavy při dopadu na kapotu, ale právě zranění o hranu karoserie.

I na to má však Autoliv odpověď, je jim druhý prezentovaný airbag. Ten nafukuje opět přednárazový senzor a snižuje riziko poranění hrudníku a břicha  při nárazech při 40 km/h o drastických 96% na pouhá 3%. V součinnosti s nárazníkovým airbagem je potom schopen snížit i riziko poranění nohou a to na polovinu.

Autoliv doufá, že použití těchto systémů by mohlo zachránit část z 10 000 chodců, kteří na silnicích každý rok zemřou. Vzhledem k tomu, že riziko smrti je až 2,5 x vyšší při srážce s SUV, soustředil se Autoliv právě na ně.

 

zdroj: Autoliv

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.