Na červnové konferenci ESV – Enhaced safety of vehicles představila firma Autoliv dva nové typy airbagů. Oba jsou určeny pro velká a hranatá SUV a off-roady, přičemž konstrukčně jsou docela zajímavé.
Velká SUV jsou sama o sobě malou katastrofou co se bezpečnosti okolního provozu týče. Díky své vyšší hmotnost jsou srážky s nimi mnohem nepříjemnější, než srážky s lehčím autem. Tento problém ovšem bude řešitelný asi jen těžko.
Druhým problémem při srážce s jiným vozem jsou deformační zóny. Vzhledem k tomu, že při bočním nárazu absorbuje většinu nárazové energie podlaha, je obrovským problémem, když má SUV svůj nárazník ve vyšší úrovni, než je podlaha druhého vozu. Deformační možnosti karoserie jsou tak výrazně zmenšeny a hrozí tak mnohem větší riziko poranění osob v osobním, tedy menším autě.
Tento problém se rozhodla vyřešit společnost Autoliv airbagem. Zní to šíleně, ale je tomu opravdu tak. Pokud zaznamená senzor umístěný ve vozidle kolizní situaci, v předstihu nafoukne airbag, který vyplní prostor pod nárazníkem a tedy i místo, kde má menší vůz deformační zóny. Tento, tzv. bumper airbag, bude velice zajímavým technickým dílem. Vše začíná u spouště, protože celá akce musí proběhnout ještě dříve, než nastane samotná havárie, je třeba něco, co přesně odhadne riziko a velikost nezvratně se blížící nehody. O tom, jaký konkrétní senzor by to byl, se mi najít přesné informace nepodařilo, s největší pravděpodobností však půjde o princip klasického radaru.
Nárazníkový airbag by se měl nafouknout přibližně 80 ms před srážkou a bude muset pohltit velkou část nárazové energie, což si vyžádá velmi zajímavé technické řešení, zachytit člověka je přeci jen o něco jednodušší, než zpomalit celé auto. Crash testy však dopadly poměrně úspěšně.
A do třetice všeho dobrého i zlého o problémech s bezpečností SUV – tímto módním trendem trpí i chodci. A to doslova. Při nárazu je vyšší a často hranatě profilované SUV velmi nebezpečné především pro oblast břicha a kyčlí, protože chodec narazí na hranu karoserie, což způsobuje nepěkná zranění. Zatímco airbag pro chodce pro osobní auta, který se nafukuje směrem od čelního skla a chrání hlavu chodce, je již v pokročilé fázi vývoje, u SUV se s nimi příliš počítat nedá, tam totiž není až takovým problémem poranění hlavy při dopadu na kapotu, ale právě zranění o hranu karoserie.
I na to má však Autoliv odpověď, je jim druhý prezentovaný airbag. Ten nafukuje opět přednárazový senzor a snižuje riziko poranění hrudníku a břicha při nárazech při 40 km/h o drastických 96% na pouhá 3%. V součinnosti s nárazníkovým airbagem je potom schopen snížit i riziko poranění nohou a to na polovinu.
Autoliv doufá, že použití těchto systémů by mohlo zachránit část z 10 000 chodců, kteří na silnicích každý rok zemřou. Vzhledem k tomu, že riziko smrti je až 2,5 x vyšší při srážce s SUV, soustředil se Autoliv právě na ně.
zdroj: Autoliv
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.