Na červnové konferenci ESV – Enhaced safety of vehicles představila firma Autoliv dva nové typy airbagů. Oba jsou určeny pro velká a hranatá SUV a off-roady, přičemž konstrukčně jsou docela zajímavé.
Velká SUV jsou sama o sobě malou katastrofou co se bezpečnosti okolního provozu týče. Díky své vyšší hmotnost jsou srážky s nimi mnohem nepříjemnější, než srážky s lehčím autem. Tento problém ovšem bude řešitelný asi jen těžko.
Druhým problémem při srážce s jiným vozem jsou deformační zóny. Vzhledem k tomu, že při bočním nárazu absorbuje většinu nárazové energie podlaha, je obrovským problémem, když má SUV svůj nárazník ve vyšší úrovni, než je podlaha druhého vozu. Deformační možnosti karoserie jsou tak výrazně zmenšeny a hrozí tak mnohem větší riziko poranění osob v osobním, tedy menším autě.
Tento problém se rozhodla vyřešit společnost Autoliv airbagem. Zní to šíleně, ale je tomu opravdu tak. Pokud zaznamená senzor umístěný ve vozidle kolizní situaci, v předstihu nafoukne airbag, který vyplní prostor pod nárazníkem a tedy i místo, kde má menší vůz deformační zóny. Tento, tzv. bumper airbag, bude velice zajímavým technickým dílem. Vše začíná u spouště, protože celá akce musí proběhnout ještě dříve, než nastane samotná havárie, je třeba něco, co přesně odhadne riziko a velikost nezvratně se blížící nehody. O tom, jaký konkrétní senzor by to byl, se mi najít přesné informace nepodařilo, s největší pravděpodobností však půjde o princip klasického radaru.
Nárazníkový airbag by se měl nafouknout přibližně 80 ms před srážkou a bude muset pohltit velkou část nárazové energie, což si vyžádá velmi zajímavé technické řešení, zachytit člověka je přeci jen o něco jednodušší, než zpomalit celé auto. Crash testy však dopadly poměrně úspěšně.
A do třetice všeho dobrého i zlého o problémech s bezpečností SUV – tímto módním trendem trpí i chodci. A to doslova. Při nárazu je vyšší a často hranatě profilované SUV velmi nebezpečné především pro oblast břicha a kyčlí, protože chodec narazí na hranu karoserie, což způsobuje nepěkná zranění. Zatímco airbag pro chodce pro osobní auta, který se nafukuje směrem od čelního skla a chrání hlavu chodce, je již v pokročilé fázi vývoje, u SUV se s nimi příliš počítat nedá, tam totiž není až takovým problémem poranění hlavy při dopadu na kapotu, ale právě zranění o hranu karoserie.
I na to má však Autoliv odpověď, je jim druhý prezentovaný airbag. Ten nafukuje opět přednárazový senzor a snižuje riziko poranění hrudníku a břicha při nárazech při 40 km/h o drastických 96% na pouhá 3%. V součinnosti s nárazníkovým airbagem je potom schopen snížit i riziko poranění nohou a to na polovinu.
Autoliv doufá, že použití těchto systémů by mohlo zachránit část z 10 000 chodců, kteří na silnicích každý rok zemřou. Vzhledem k tomu, že riziko smrti je až 2,5 x vyšší při srážce s SUV, soustředil se Autoliv právě na ně.
zdroj: Autoliv
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?