Na červnové konferenci ESV – Enhaced safety of vehicles představila firma Autoliv dva nové typy airbagů. Oba jsou určeny pro velká a hranatá SUV a off-roady, přičemž konstrukčně jsou docela zajímavé.
Velká SUV jsou sama o sobě malou katastrofou co se bezpečnosti okolního provozu týče. Díky své vyšší hmotnost jsou srážky s nimi mnohem nepříjemnější, než srážky s lehčím autem. Tento problém ovšem bude řešitelný asi jen těžko.
Druhým problémem při srážce s jiným vozem jsou deformační zóny. Vzhledem k tomu, že při bočním nárazu absorbuje většinu nárazové energie podlaha, je obrovským problémem, když má SUV svůj nárazník ve vyšší úrovni, než je podlaha druhého vozu. Deformační možnosti karoserie jsou tak výrazně zmenšeny a hrozí tak mnohem větší riziko poranění osob v osobním, tedy menším autě.
Tento problém se rozhodla vyřešit společnost Autoliv airbagem. Zní to šíleně, ale je tomu opravdu tak. Pokud zaznamená senzor umístěný ve vozidle kolizní situaci, v předstihu nafoukne airbag, který vyplní prostor pod nárazníkem a tedy i místo, kde má menší vůz deformační zóny. Tento, tzv. bumper airbag, bude velice zajímavým technickým dílem. Vše začíná u spouště, protože celá akce musí proběhnout ještě dříve, než nastane samotná havárie, je třeba něco, co přesně odhadne riziko a velikost nezvratně se blížící nehody. O tom, jaký konkrétní senzor by to byl, se mi najít přesné informace nepodařilo, s největší pravděpodobností však půjde o princip klasického radaru.
Nárazníkový airbag by se měl nafouknout přibližně 80 ms před srážkou a bude muset pohltit velkou část nárazové energie, což si vyžádá velmi zajímavé technické řešení, zachytit člověka je přeci jen o něco jednodušší, než zpomalit celé auto. Crash testy však dopadly poměrně úspěšně.
A do třetice všeho dobrého i zlého o problémech s bezpečností SUV – tímto módním trendem trpí i chodci. A to doslova. Při nárazu je vyšší a často hranatě profilované SUV velmi nebezpečné především pro oblast břicha a kyčlí, protože chodec narazí na hranu karoserie, což způsobuje nepěkná zranění. Zatímco airbag pro chodce pro osobní auta, který se nafukuje směrem od čelního skla a chrání hlavu chodce, je již v pokročilé fázi vývoje, u SUV se s nimi příliš počítat nedá, tam totiž není až takovým problémem poranění hlavy při dopadu na kapotu, ale právě zranění o hranu karoserie.
I na to má však Autoliv odpověď, je jim druhý prezentovaný airbag. Ten nafukuje opět přednárazový senzor a snižuje riziko poranění hrudníku a břicha při nárazech při 40 km/h o drastických 96% na pouhá 3%. V součinnosti s nárazníkovým airbagem je potom schopen snížit i riziko poranění nohou a to na polovinu.
Autoliv doufá, že použití těchto systémů by mohlo zachránit část z 10 000 chodců, kteří na silnicích každý rok zemřou. Vzhledem k tomu, že riziko smrti je až 2,5 x vyšší při srážce s SUV, soustředil se Autoliv právě na ně.
zdroj: Autoliv
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?