Škoda je sice stále považována za domácí automobilku a značná část z její produkce se prodá právě na našem trhu, i přesto nám však není úplně „věrná“ a jinde prodává modely, které doma nenabízí. Podívejme se na ně.
U současných škodovek platí, že je-li v nabídce verze RS, je to ta nejsilnější a nejrychlejší motorizace. Ale neplatí to tak docela. Pokud bydlíte v Řecku, víte, že tam se v současné době RS první generace již neprodává. Zato se prodává Octavia GT193. Nemýlíte se, číslovka opravdu vyjadřuje výkon v koních, který podává motor. Ve skutečnosti je pod kapotou stejná 1,8T, jako v „našem“ RS, ale je naladěna na o 13 koní vyšší výkon. Má tak o pouhých 7 koní méně, než současná RS.
Díky výkonu navíc je schopno GT zrychlit na stovku za 7,6 sekundy, čímž se dostává přesně mezi RS první (7,9 s) a druhé generace (7,3 s). Překvapí však, že maximální rychlost je zkrouhnuta z 235 u RS první generace na 220 km/h. Spotřeba je shodná s RS. Co se exteriéru týče, GT používá stejný optipaket, jako RS.
Fabia RS? V Řecku na to jdou opět jinakZatímco v rodné zemi se prodávala Fabia první generace ve své nejsportovnější variantě jako RS, v Řecku to mají jinak. Jejich Fabia sport edition sice není výkonnější, než RS, ale i přesto stojí za to ji zmínit. Pod optipaketem eReSa se totiž nachází nejvýkonnější benzínový motor, jaký se ve Fabii sériově objevil, přesto čtrnáctistovka o výkonu 116 koní (86 kW) překonává benzínový dvoulitr o pouhý jeden kůň. Zdálo by se, že s nižší hmotností menšího motoru pojede Fabia svižněji, než s dvoulitrem, opak je však pravdou a ve zrychlení 0-100 zůstane Sport edition za klasickým dvoulitrem s časem 10,8 pozadu téměř o sekundu.
Po tom všem není divu, že kosmetické změny jsou i u motorů Superbu. Ten má pod kapotou stejný motor, jako Octavia GT, tedy o pár koní posílenou 1,8T
Škoda praktickyZatímco v naší kotlině Škoda nabízí jediné praktické auto – Škodu Praktik, tedy Roomstera zbaveného zadních sedadel. V Rakousku by taková nabídka však nestačila.
Fabia Combi Praktik byla nějakou dobu nabízena i u nás.
Octavia první generace v úpravě Praktik však na našem trhu nebyla nikdy. Je nabízena s motory 1,4 (benzín; 55kW / 75 koní) a 1,9 TDI (diesel; 74 kW / 101 koní) a podle motoru uveze 575 nebo 590 kilo nákladu. Toho může být až 2,3 m3.
Zajímavý je i poslední Praktik. Je totiž odvozen z Octavie druhé generace. Na výběr je jediný motor a to 1,9 TDI o výkonu 105 koní (77 kW). Ve svém nákladovém prostoru o objemu 2,4 m3 je schopno uvézt až 660 kg nákladu. A co je zajímavé, je na výběr jak z pohonu předních, tak všech kol. Ideální náklaďáček do hor.
Není snad třeba dodávat to, že všechny praktiky jsou dvoumístné, prostor zadních sedaček je využit pro náklad, který je od posádky oddělen pevnou přepážkou.
Pro zájemce ještě dodám cenu. Ta činí u 1. generace 17 730 euro (510 tisíc Kč) za motor 1,4 a 19 770 euro (560 tisíc Kč) za 1,9 TDI. Za druhou generaci zaplatíte 23 730 euro (680 tisíc Kč) za předokolku a 26 310 euro (755 tisíc Kč) za 4x4. Dovoz z Rakouska by v době EU neměl být problémem.
O verzích určených pro asijský trh si něco povíme zase příště.
Pokud víte o nějakém zajímavém modelu, na ktrerý jsem zapomněl, budu rád, když ho připíšete do diskuze pod článkem. Děkuji, autor.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?