Smart Fortwo – úsporné hrátky

Marek Litzman, 9. července 2007, 09:56 Google+

Smart je podle statistik jedním z nejekologičtějších vozů, alespoň co se provozu týče. Jeho spotřeba je téměř abstinenční a emise tomu odpovídají. I přesto se však ve Smartu snaží a jdou ještě dál.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fortwo

Fortwo | foto: Smart

Sdílejte článek

Nový Smart Fotrtwo cdi je nejen jedním z nejmenších, ale i nejúspornějších vozů vůbec. Pod zadní kapotu je umístěn miniaturní tříválcový turbodiesel o objemu válců 0,8 litru. Ten produkuje 33 kW (45 koní) výkonu a 110 Nm točivého momentu, díky čemuž je schopen rozhýbat tohoto prcka na stovku za necelých 20 sekund. Maximální rychlost je 135 km/h. Tím neohromí, rychlost totiž není smartova kategorie. Tou je především spotřeba.

Miniaturní motor v miniaturním autě si řekne jen o 3,3 litru na 100 ujetých kilometrů, což dává Smartu teoretický akční rádius kolem 1000 kilometrů. Významná je i produkce oxidu uhličitého, ta činí jen 88 g na ujetý kilometr. Oproti předchůdci se podařilo zvýšit výkon motoru i točivý moment o 10 %, ale při tom i srazit spotřebu o 13 %. To mimo jiné i díky zvýšení tlaku vstřikovaného paliva.

U toho ale Smart nekončí. Prototypy s hybridním pohonem jsou na světě a to se dějí věci. Zatímco výkon dieselového motoru zůstává, přidává se k němu elektromotor o výkonu 27 koní (20 kW) a točivém momentu 50 Nm, díky čemuž povyskočí sumární maximální výkon na 72 koní (53kW). To umožnilo zkrátit zrychlení 0-100 na 15,8, což je na městské vozítko dostatečný čas. Zato spotřeba ještě více klesla a to dokonce i pod magickou hranici tří litrů. Finální hodnota je 2,9 litru na 100 km a emise CO2 pouhých 77 g/km.

Novinky u Smartu hovoří i o použití technologie stop/start, která má v městském autě opravdové opodstatnění. Podle Smartu je v běžném provozu motor zastaven každý 1,3 km. Díky technologii stop/start je spotřeba litrové benzínové verze stlačena na 4,3 l/100 km z původní hodnoty 4,7. Stejně klesly i emise CO2 a to o 9 gramů na 103 g/km.

Pokud vám však leží planeta na srdci ještě více a i 77 gramů je příliš, Smart má řešení. Je jim elektromobil. 41 koní (30 kW) silný motor je schopen se subtilním vozem docela slušně zacvičit, zrychlení 0-60 se tak odehraje za 5,7 sekundy a jet je možno až 112 km/h. Ovšem jen 115 km, což je maximální akční rádius. Avšak, ruku na srdce, kolik z nás najezdí denně více, než 100 km? Řešení typu: “autem do práce, tam nabít a z práce zase autem a to bez emisí“ tak je nablízku.

Smart deklaruje, že jeho baterie se na 80 % nabijí za 4 hodiny a plného nabití dosáhnou za 8 hodin. Nabíjet je možno přes klasickou 230V zásuvku a to více, než tisíckrát. Podle Smartu je životnost baterií asi 10 let.

Ekologie je pěkná věc. Občas je však třeba při ni i trochu myslet a nenakupovat bezhlavě jen ta nejúspornější auta. Jeden Smart si sice řekne o 3,3 litru, ale jedou-li 3 lidé, tak dva Smarti už spolykají 6,6 litru a do těch se vleze nejedno větší vozítko pro 4-5 osob. Stejná situace potom nastává, srovnáme-li ekologii MPV a SUV podle počtu sedadel (až 8) s klasickými pětimístnými hatchbacky. Jede-li SUV/MPV plně obsazeno, často má nižší emise, než dvě menší auta.

Vytisknout

Diskuze: Smart Fortwo – úsporné hrátky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Trabant

Video-Pimp my Trabant aneb tuning po americku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud