Nový Smart Fotrtwo cdi je nejen jedním z nejmenších, ale i nejúspornějších vozů vůbec. Pod zadní kapotu je umístěn miniaturní tříválcový turbodiesel o objemu válců 0,8 litru. Ten produkuje 33 kW (45 koní) výkonu a 110 Nm točivého momentu, díky čemuž je schopen rozhýbat tohoto prcka na stovku za necelých 20 sekund. Maximální rychlost je 135 km/h. Tím neohromí, rychlost totiž není smartova kategorie. Tou je především spotřeba.
Miniaturní motor v miniaturním autě si řekne jen o 3,3 litru na 100 ujetých kilometrů, což dává Smartu teoretický akční rádius kolem 1000 kilometrů. Významná je i produkce oxidu uhličitého, ta činí jen 88 g na ujetý kilometr. Oproti předchůdci se podařilo zvýšit výkon motoru i točivý moment o 10 %, ale při tom i srazit spotřebu o 13 %. To mimo jiné i díky zvýšení tlaku vstřikovaného paliva.
U toho ale Smart nekončí. Prototypy s hybridním pohonem jsou na světě a to se dějí věci. Zatímco výkon dieselového motoru zůstává, přidává se k němu elektromotor o výkonu 27 koní (20 kW) a točivém momentu 50 Nm, díky čemuž povyskočí sumární maximální výkon na 72 koní (53kW). To umožnilo zkrátit zrychlení 0-100 na 15,8, což je na městské vozítko dostatečný čas. Zato spotřeba ještě více klesla a to dokonce i pod magickou hranici tří litrů. Finální hodnota je 2,9 litru na 100 km a emise CO2 pouhých 77 g/km.
Novinky u Smartu hovoří i o použití technologie stop/start, která má v městském autě opravdové opodstatnění. Podle Smartu je v běžném provozu motor zastaven každý 1,3 km. Díky technologii stop/start je spotřeba litrové benzínové verze stlačena na 4,3 l/100 km z původní hodnoty 4,7. Stejně klesly i emise CO2 a to o 9 gramů na 103 g/km.
Pokud vám však leží planeta na srdci ještě více a i 77 gramů je příliš, Smart má řešení. Je jim elektromobil. 41 koní (30 kW) silný motor je schopen se subtilním vozem docela slušně zacvičit, zrychlení 0-60 se tak odehraje za 5,7 sekundy a jet je možno až 112 km/h. Ovšem jen 115 km, což je maximální akční rádius. Avšak, ruku na srdce, kolik z nás najezdí denně více, než 100 km? Řešení typu: “autem do práce, tam nabít a z práce zase autem a to bez emisí“ tak je nablízku.
Smart deklaruje, že jeho baterie se na 80 % nabijí za 4 hodiny a plného nabití dosáhnou za 8 hodin. Nabíjet je možno přes klasickou 230V zásuvku a to více, než tisíckrát. Podle Smartu je životnost baterií asi 10 let.
Ekologie je pěkná věc. Občas je však třeba při ni i trochu myslet a nenakupovat bezhlavě jen ta nejúspornější auta. Jeden Smart si sice řekne o 3,3 litru, ale jedou-li 3 lidé, tak dva Smarti už spolykají 6,6 litru a do těch se vleze nejedno větší vozítko pro 4-5 osob. Stejná situace potom nastává, srovnáme-li ekologii MPV a SUV podle počtu sedadel (až 8) s klasickými pětimístnými hatchbacky. Jede-li SUV/MPV plně obsazeno, často má nižší emise, než dvě menší auta.