Smart je podle statistik jedním z nejekologičtějších vozů, alespoň co se provozu týče. Jeho spotřeba je téměř abstinenční a emise tomu odpovídají. I přesto se však ve Smartu snaží a jdou ještě dál.
Nový Smart Fotrtwo cdi je nejen jedním z nejmenších, ale i nejúspornějších vozů vůbec. Pod zadní kapotu je umístěn miniaturní tříválcový turbodiesel o objemu válců 0,8 litru. Ten produkuje 33 kW (45 koní) výkonu a 110 Nm točivého momentu, díky čemuž je schopen rozhýbat tohoto prcka na stovku za necelých 20 sekund. Maximální rychlost je 135 km/h. Tím neohromí, rychlost totiž není smartova kategorie. Tou je především spotřeba.
Miniaturní motor v miniaturním autě si řekne jen o 3,3 litru na 100 ujetých kilometrů, což dává Smartu teoretický akční rádius kolem 1000 kilometrů. Významná je i produkce oxidu uhličitého, ta činí jen 88 g na ujetý kilometr. Oproti předchůdci se podařilo zvýšit výkon motoru i točivý moment o 10 %, ale při tom i srazit spotřebu o 13 %. To mimo jiné i díky zvýšení tlaku vstřikovaného paliva.
U toho ale Smart nekončí. Prototypy s hybridním pohonem jsou na světě a to se dějí věci. Zatímco výkon dieselového motoru zůstává, přidává se k němu elektromotor o výkonu 27 koní (20 kW) a točivém momentu 50 Nm, díky čemuž povyskočí sumární maximální výkon na 72 koní (53kW). To umožnilo zkrátit zrychlení 0-100 na 15,8, což je na městské vozítko dostatečný čas. Zato spotřeba ještě více klesla a to dokonce i pod magickou hranici tří litrů. Finální hodnota je 2,9 litru na 100 km a emise CO2 pouhých 77 g/km.
Novinky u Smartu hovoří i o použití technologie stop/start, která má v městském autě opravdové opodstatnění. Podle Smartu je v běžném provozu motor zastaven každý 1,3 km. Díky technologii stop/start je spotřeba litrové benzínové verze stlačena na 4,3 l/100 km z původní hodnoty 4,7. Stejně klesly i emise CO2 a to o 9 gramů na 103 g/km.
Pokud vám však leží planeta na srdci ještě více a i 77 gramů je příliš, Smart má řešení. Je jim elektromobil. 41 koní (30 kW) silný motor je schopen se subtilním vozem docela slušně zacvičit, zrychlení 0-60 se tak odehraje za 5,7 sekundy a jet je možno až 112 km/h. Ovšem jen 115 km, což je maximální akční rádius. Avšak, ruku na srdce, kolik z nás najezdí denně více, než 100 km? Řešení typu: “autem do práce, tam nabít a z práce zase autem a to bez emisí“ tak je nablízku.
Smart deklaruje, že jeho baterie se na 80 % nabijí za 4 hodiny a plného nabití dosáhnou za 8 hodin. Nabíjet je možno přes klasickou 230V zásuvku a to více, než tisíckrát. Podle Smartu je životnost baterií asi 10 let.
Ekologie je pěkná věc. Občas je však třeba při ni i trochu myslet a nenakupovat bezhlavě jen ta nejúspornější auta. Jeden Smart si sice řekne o 3,3 litru, ale jedou-li 3 lidé, tak dva Smarti už spolykají 6,6 litru a do těch se vleze nejedno větší vozítko pro 4-5 osob. Stejná situace potom nastává, srovnáme-li ekologii MPV a SUV podle počtu sedadel (až 8) s klasickými pětimístnými hatchbacky. Jede-li SUV/MPV plně obsazeno, často má nižší emise, než dvě menší auta.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?