Smart je podle statistik jedním z nejekologičtějších vozů, alespoň co se provozu týče. Jeho spotřeba je téměř abstinenční a emise tomu odpovídají. I přesto se však ve Smartu snaží a jdou ještě dál.
Nový Smart Fotrtwo cdi je nejen jedním z nejmenších, ale i nejúspornějších vozů vůbec. Pod zadní kapotu je umístěn miniaturní tříválcový turbodiesel o objemu válců 0,8 litru. Ten produkuje 33 kW (45 koní) výkonu a 110 Nm točivého momentu, díky čemuž je schopen rozhýbat tohoto prcka na stovku za necelých 20 sekund. Maximální rychlost je 135 km/h. Tím neohromí, rychlost totiž není smartova kategorie. Tou je především spotřeba.
Miniaturní motor v miniaturním autě si řekne jen o 3,3 litru na 100 ujetých kilometrů, což dává Smartu teoretický akční rádius kolem 1000 kilometrů. Významná je i produkce oxidu uhličitého, ta činí jen 88 g na ujetý kilometr. Oproti předchůdci se podařilo zvýšit výkon motoru i točivý moment o 10 %, ale při tom i srazit spotřebu o 13 %. To mimo jiné i díky zvýšení tlaku vstřikovaného paliva.
U toho ale Smart nekončí. Prototypy s hybridním pohonem jsou na světě a to se dějí věci. Zatímco výkon dieselového motoru zůstává, přidává se k němu elektromotor o výkonu 27 koní (20 kW) a točivém momentu 50 Nm, díky čemuž povyskočí sumární maximální výkon na 72 koní (53kW). To umožnilo zkrátit zrychlení 0-100 na 15,8, což je na městské vozítko dostatečný čas. Zato spotřeba ještě více klesla a to dokonce i pod magickou hranici tří litrů. Finální hodnota je 2,9 litru na 100 km a emise CO2 pouhých 77 g/km.
Novinky u Smartu hovoří i o použití technologie stop/start, která má v městském autě opravdové opodstatnění. Podle Smartu je v běžném provozu motor zastaven každý 1,3 km. Díky technologii stop/start je spotřeba litrové benzínové verze stlačena na 4,3 l/100 km z původní hodnoty 4,7. Stejně klesly i emise CO2 a to o 9 gramů na 103 g/km.
Pokud vám však leží planeta na srdci ještě více a i 77 gramů je příliš, Smart má řešení. Je jim elektromobil. 41 koní (30 kW) silný motor je schopen se subtilním vozem docela slušně zacvičit, zrychlení 0-60 se tak odehraje za 5,7 sekundy a jet je možno až 112 km/h. Ovšem jen 115 km, což je maximální akční rádius. Avšak, ruku na srdce, kolik z nás najezdí denně více, než 100 km? Řešení typu: “autem do práce, tam nabít a z práce zase autem a to bez emisí“ tak je nablízku.
Smart deklaruje, že jeho baterie se na 80 % nabijí za 4 hodiny a plného nabití dosáhnou za 8 hodin. Nabíjet je možno přes klasickou 230V zásuvku a to více, než tisíckrát. Podle Smartu je životnost baterií asi 10 let.
Ekologie je pěkná věc. Občas je však třeba při ni i trochu myslet a nenakupovat bezhlavě jen ta nejúspornější auta. Jeden Smart si sice řekne o 3,3 litru, ale jedou-li 3 lidé, tak dva Smarti už spolykají 6,6 litru a do těch se vleze nejedno větší vozítko pro 4-5 osob. Stejná situace potom nastává, srovnáme-li ekologii MPV a SUV podle počtu sedadel (až 8) s klasickými pětimístnými hatchbacky. Jede-li SUV/MPV plně obsazeno, často má nižší emise, než dvě menší auta.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?