Smart Fortwo – úsporné hrátky

Marek Litzman, 9. července 2007, 09:56 Google+

Smart je podle statistik jedním z nejekologičtějších vozů, alespoň co se provozu týče. Jeho spotřeba je téměř abstinenční a emise tomu odpovídají. I přesto se však ve Smartu snaží a jdou ještě dál.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fortwo

Fortwo | foto: Smart

Sdílejte článek

Nový Smart Fotrtwo cdi je nejen jedním z nejmenších, ale i nejúspornějších vozů vůbec. Pod zadní kapotu je umístěn miniaturní tříválcový turbodiesel o objemu válců 0,8 litru. Ten produkuje 33 kW (45 koní) výkonu a 110 Nm točivého momentu, díky čemuž je schopen rozhýbat tohoto prcka na stovku za necelých 20 sekund. Maximální rychlost je 135 km/h. Tím neohromí, rychlost totiž není smartova kategorie. Tou je především spotřeba.

Miniaturní motor v miniaturním autě si řekne jen o 3,3 litru na 100 ujetých kilometrů, což dává Smartu teoretický akční rádius kolem 1000 kilometrů. Významná je i produkce oxidu uhličitého, ta činí jen 88 g na ujetý kilometr. Oproti předchůdci se podařilo zvýšit výkon motoru i točivý moment o 10 %, ale při tom i srazit spotřebu o 13 %. To mimo jiné i díky zvýšení tlaku vstřikovaného paliva.

U toho ale Smart nekončí. Prototypy s hybridním pohonem jsou na světě a to se dějí věci. Zatímco výkon dieselového motoru zůstává, přidává se k němu elektromotor o výkonu 27 koní (20 kW) a točivém momentu 50 Nm, díky čemuž povyskočí sumární maximální výkon na 72 koní (53kW). To umožnilo zkrátit zrychlení 0-100 na 15,8, což je na městské vozítko dostatečný čas. Zato spotřeba ještě více klesla a to dokonce i pod magickou hranici tří litrů. Finální hodnota je 2,9 litru na 100 km a emise CO2 pouhých 77 g/km.

Novinky u Smartu hovoří i o použití technologie stop/start, která má v městském autě opravdové opodstatnění. Podle Smartu je v běžném provozu motor zastaven každý 1,3 km. Díky technologii stop/start je spotřeba litrové benzínové verze stlačena na 4,3 l/100 km z původní hodnoty 4,7. Stejně klesly i emise CO2 a to o 9 gramů na 103 g/km.

Pokud vám však leží planeta na srdci ještě více a i 77 gramů je příliš, Smart má řešení. Je jim elektromobil. 41 koní (30 kW) silný motor je schopen se subtilním vozem docela slušně zacvičit, zrychlení 0-60 se tak odehraje za 5,7 sekundy a jet je možno až 112 km/h. Ovšem jen 115 km, což je maximální akční rádius. Avšak, ruku na srdce, kolik z nás najezdí denně více, než 100 km? Řešení typu: “autem do práce, tam nabít a z práce zase autem a to bez emisí“ tak je nablízku.

Smart deklaruje, že jeho baterie se na 80 % nabijí za 4 hodiny a plného nabití dosáhnou za 8 hodin. Nabíjet je možno přes klasickou 230V zásuvku a to více, než tisíckrát. Podle Smartu je životnost baterií asi 10 let.

Ekologie je pěkná věc. Občas je však třeba při ni i trochu myslet a nenakupovat bezhlavě jen ta nejúspornější auta. Jeden Smart si sice řekne o 3,3 litru, ale jedou-li 3 lidé, tak dva Smarti už spolykají 6,6 litru a do těch se vleze nejedno větší vozítko pro 4-5 osob. Stejná situace potom nastává, srovnáme-li ekologii MPV a SUV podle počtu sedadel (až 8) s klasickými pětimístnými hatchbacky. Jede-li SUV/MPV plně obsazeno, často má nižší emise, než dvě menší auta.

Vytisknout

Diskuze: Smart Fortwo – úsporné hrátky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Trabant

Video-Pimp my Trabant aneb tuning po americku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud