Alpina a její vyladěné BMW řady 5

Jan Fiala, 11. února 2007, 17:00 Google+

Známý tuner značky BWM, firma Alpina, přichází s rozšířením nabídky pro BMW řady 5. Jde o model Alpina B5, který je k dispozici jak v provedení sedan, tak touring.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
5

5 | foto: Alpina

Sdílejte článek

Vůz BMW Alpina B5 disponuje výkonem 500 koní, maximálním točivým momentem 700 Nm a maximální rychlost vrcholí hodnotou 314km/h, což z vozu činí nejrychlejší produkční sedan na světě. Nyní je možno volit mezi verzí sedan i kombi (u BMW tradičně nazvaného "touring").

Alpina B5 používá stejnou pohonnou jednotku jako její příbuzný - model BMW ALPINA B7. Jde o osmiválec o objemu 4,4 litru. Motor je přeplňován, avšak odlišným způsobem, než je běžné. Nejde o turbodmychadlo ani o jiný typ přeplňování, který by pro vlastní pohon odebíral motoru, zvláště pak ve vysokých otáčkách, nezanedbatelný podíl výkonu.

Pro přeplňování je použít radiální kompresor typu "Nautilus" . Laicky by se dalo říci, že jde o kombinaci kompresoru a turbodmychadla. Pro pohon není využívána energie proudících výfukových plynů (jak je tomu u turbodmychadla), nýbrž řemenový pohon z klikové hřídele. Uvnitř radiálního kompresoru je malá turbína, která vytváří přetlak až 0.8 atmosféry. Předtím, než se stlačený vzduch dostane do válců, prochází obrovkým mezichladičem, který je schopen ochladit vzduch až o 70 stupňů Celsia.

Výhody tohoto řešení spočívají ve faktu, že radiální kompresor se neustále otáčí a tedy eliminuje prodlevu, která je typická pro turbodmychadla, poháněná energií výfukových plynů. Při nízkém až středním zatížení motoru se jeho chování neliší od chování atmosférického motoru a plně lze využít výhod proměnného časování ventilů Valvetronic, čímž je dosahováno výborné ekonomiky provozu a nízké spotřeby paliva. Kompresor je řízen speciálním čidlem, vyvinutým společností Alpina.

Při pohledu na výkonovou křivku motoru je jasné, že co lze očekávat od motoru s takto komplexní technologií. V pouhých 2500 otáčkách je k dispozici 200 koní. V 5500 otáčkách je dosaženo maximálního výkonu 500 koní, ale zábava zde nekončí - motor dává výkon 500 koní až do 6000 otáček. Z uvedeného plyne velmi široký rozsah použitelných otáček i pro běžnou jízdu.

Křivka průběhu točivého momentu je neméně působivá. Vypadá jako ohromná stolová hora. Již těsně nad volnoběžnými otáčkami, tedy v 1000 otáčkách za minutu, je k dispozici 300 Nm. Mezi 4250 a 5250 otáčkami pak je průběh křivky konstantní na úrovni 700 Nm.

Díky uvedeným křivkám dosahuje BMW ALPINA B5 sedan zrychlení z klidu na 100 km/h za pohých 4,7 sekundy, verze touring pak zrychlí z klidu na stovku za 4.8 s. Jde tedy o hodnoty, jakých je běžně dosahováno jen sportovními vozy.

Využití tak ohromného výkonu však nevyžaduje nijak zvláštní umění. Stačí prostě sešlápnout pedál plynu, protože BMW ALPINA B5 využívá šestistupňovou automatickou převodovku ZF s měničem točivého momentu, která se vyznačuje zvláště jemným a rychlým řazením.
Řidič může samozřejmě využít také manuálního režimu - systému ALPINA SWITCH-TRONIC.Jde o dvě tlačítka na zadní straně volantu, díky čemuž nemusí řidič při řazení volant pouštět.

Úpravy se samozřejmě nedotkly jen motoru, ale i podvozku a brzd. Pro zastavení z rychlosti 200km/h potřebuje Alpina B5 pouhých 5,5 sekundy. Speciální pozornost byla věnována komfortu při brzdění. Proto nejsou přední brzdové kotouče o průměru 374mm a tloušťce 36mm ani zadním kotouče o průměru 370mm a tloušťce 24mm vrtané. Pro zlepšení výkonu brzd za mokra je namísto vrtání kotoučů použit systém "sušení brzd". Ten spočívá v tom, že čas od času se při jízdě zvýší tlak v brzdovém systému, aniž by to řidič zaznamenal. Při zvýšeném tlaku dochází však k lehkému přibrdění, díky čemuž se kotouče zahřejí a současně z nich brzdové destičky odstraní případnou vrstvu vody. Systém je aktivní pouze v případě, že jsou zapnuty stěrače - tím se zabraňuje zbytečnému opotřebení brzdových destiček za sucha.

Foto: Alpina

Vytisknout

Diskuze: Alpina a její vyladěné BMW řady 5

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

207 SW

Peugeot na autosalonu v Ženevě

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud