Známý tuner značky BWM, firma Alpina, přichází s rozšířením nabídky pro BMW řady 5. Jde o model Alpina B5, který je k dispozici jak v provedení sedan, tak touring.
Vůz BMW Alpina B5 disponuje výkonem 500 koní, maximálním točivým momentem 700 Nm a maximální rychlost vrcholí hodnotou 314km/h, což z vozu činí nejrychlejší produkční sedan na světě. Nyní je možno volit mezi verzí sedan i kombi (u BMW tradičně nazvaného "touring").
Alpina B5 používá stejnou pohonnou jednotku jako její příbuzný - model BMW ALPINA B7. Jde o osmiválec o objemu 4,4 litru. Motor je přeplňován, avšak odlišným způsobem, než je běžné. Nejde o turbodmychadlo ani o jiný typ přeplňování, který by pro vlastní pohon odebíral motoru, zvláště pak ve vysokých otáčkách, nezanedbatelný podíl výkonu.
Pro přeplňování je použít radiální kompresor typu "Nautilus" . Laicky by se dalo říci, že jde o kombinaci kompresoru a turbodmychadla. Pro pohon není využívána energie proudících výfukových plynů (jak je tomu u turbodmychadla), nýbrž řemenový pohon z klikové hřídele. Uvnitř radiálního kompresoru je malá turbína, která vytváří přetlak až 0.8 atmosféry. Předtím, než se stlačený vzduch dostane do válců, prochází obrovkým mezichladičem, který je schopen ochladit vzduch až o 70 stupňů Celsia.
Výhody tohoto řešení spočívají ve faktu, že radiální kompresor se neustále otáčí a tedy eliminuje prodlevu, která je typická pro turbodmychadla, poháněná energií výfukových plynů. Při nízkém až středním zatížení motoru se jeho chování neliší od chování atmosférického motoru a plně lze využít výhod proměnného časování ventilů Valvetronic, čímž je dosahováno výborné ekonomiky provozu a nízké spotřeby paliva. Kompresor je řízen speciálním čidlem, vyvinutým společností Alpina.
Při pohledu na výkonovou křivku motoru je jasné, že co lze očekávat od motoru s takto komplexní technologií. V pouhých 2500 otáčkách je k dispozici 200 koní. V 5500 otáčkách je dosaženo maximálního výkonu 500 koní, ale zábava zde nekončí - motor dává výkon 500 koní až do 6000 otáček. Z uvedeného plyne velmi široký rozsah použitelných otáček i pro běžnou jízdu.
Křivka průběhu točivého momentu je neméně působivá. Vypadá jako ohromná stolová hora. Již těsně nad volnoběžnými otáčkami, tedy v 1000 otáčkách za minutu, je k dispozici 300 Nm. Mezi 4250 a 5250 otáčkami pak je průběh křivky konstantní na úrovni 700 Nm.
Díky uvedeným křivkám dosahuje BMW ALPINA B5 sedan zrychlení z klidu na 100 km/h za pohých 4,7 sekundy, verze touring pak zrychlí z klidu na stovku za 4.8 s. Jde tedy o hodnoty, jakých je běžně dosahováno jen sportovními vozy.
Využití tak ohromného výkonu však nevyžaduje nijak zvláštní umění. Stačí prostě sešlápnout pedál plynu, protože BMW ALPINA B5 využívá šestistupňovou automatickou převodovku ZF s měničem točivého momentu, která se vyznačuje zvláště jemným a rychlým řazením. Řidič může samozřejmě využít také manuálního režimu - systému ALPINA SWITCH-TRONIC.Jde o dvě tlačítka na zadní straně volantu, díky čemuž nemusí řidič při řazení volant pouštět.
Úpravy se samozřejmě nedotkly jen motoru, ale i podvozku a brzd. Pro zastavení z rychlosti 200km/h potřebuje Alpina B5 pouhých 5,5 sekundy. Speciální pozornost byla věnována komfortu při brzdění. Proto nejsou přední brzdové kotouče o průměru 374mm a tloušťce 36mm ani zadním kotouče o průměru 370mm a tloušťce 24mm vrtané. Pro zlepšení výkonu brzd za mokra je namísto vrtání kotoučů použit systém "sušení brzd". Ten spočívá v tom, že čas od času se při jízdě zvýší tlak v brzdovém systému, aniž by to řidič zaznamenal. Při zvýšeném tlaku dochází však k lehkému přibrdění, díky čemuž se kotouče zahřejí a současně z nich brzdové destičky odstraní případnou vrstvu vody. Systém je aktivní pouze v případě, že jsou zapnuty stěrače - tím se zabraňuje zbytečnému opotřebení brzdových destiček za sucha.
Foto: Alpina
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.