Známý tuner značky BWM, firma Alpina, přichází s rozšířením nabídky pro BMW řady 5. Jde o model Alpina B5, který je k dispozici jak v provedení sedan, tak touring.
Vůz BMW Alpina B5 disponuje výkonem 500 koní, maximálním točivým momentem 700 Nm a maximální rychlost vrcholí hodnotou 314km/h, což z vozu činí nejrychlejší produkční sedan na světě. Nyní je možno volit mezi verzí sedan i kombi (u BMW tradičně nazvaného "touring").
Alpina B5 používá stejnou pohonnou jednotku jako její příbuzný - model BMW ALPINA B7. Jde o osmiválec o objemu 4,4 litru. Motor je přeplňován, avšak odlišným způsobem, než je běžné. Nejde o turbodmychadlo ani o jiný typ přeplňování, který by pro vlastní pohon odebíral motoru, zvláště pak ve vysokých otáčkách, nezanedbatelný podíl výkonu.
Pro přeplňování je použít radiální kompresor typu "Nautilus" . Laicky by se dalo říci, že jde o kombinaci kompresoru a turbodmychadla. Pro pohon není využívána energie proudících výfukových plynů (jak je tomu u turbodmychadla), nýbrž řemenový pohon z klikové hřídele. Uvnitř radiálního kompresoru je malá turbína, která vytváří přetlak až 0.8 atmosféry. Předtím, než se stlačený vzduch dostane do válců, prochází obrovkým mezichladičem, který je schopen ochladit vzduch až o 70 stupňů Celsia.
Výhody tohoto řešení spočívají ve faktu, že radiální kompresor se neustále otáčí a tedy eliminuje prodlevu, která je typická pro turbodmychadla, poháněná energií výfukových plynů. Při nízkém až středním zatížení motoru se jeho chování neliší od chování atmosférického motoru a plně lze využít výhod proměnného časování ventilů Valvetronic, čímž je dosahováno výborné ekonomiky provozu a nízké spotřeby paliva. Kompresor je řízen speciálním čidlem, vyvinutým společností Alpina.
Při pohledu na výkonovou křivku motoru je jasné, že co lze očekávat od motoru s takto komplexní technologií. V pouhých 2500 otáčkách je k dispozici 200 koní. V 5500 otáčkách je dosaženo maximálního výkonu 500 koní, ale zábava zde nekončí - motor dává výkon 500 koní až do 6000 otáček. Z uvedeného plyne velmi široký rozsah použitelných otáček i pro běžnou jízdu.
Křivka průběhu točivého momentu je neméně působivá. Vypadá jako ohromná stolová hora. Již těsně nad volnoběžnými otáčkami, tedy v 1000 otáčkách za minutu, je k dispozici 300 Nm. Mezi 4250 a 5250 otáčkami pak je průběh křivky konstantní na úrovni 700 Nm.
Díky uvedeným křivkám dosahuje BMW ALPINA B5 sedan zrychlení z klidu na 100 km/h za pohých 4,7 sekundy, verze touring pak zrychlí z klidu na stovku za 4.8 s. Jde tedy o hodnoty, jakých je běžně dosahováno jen sportovními vozy.
Využití tak ohromného výkonu však nevyžaduje nijak zvláštní umění. Stačí prostě sešlápnout pedál plynu, protože BMW ALPINA B5 využívá šestistupňovou automatickou převodovku ZF s měničem točivého momentu, která se vyznačuje zvláště jemným a rychlým řazením. Řidič může samozřejmě využít také manuálního režimu - systému ALPINA SWITCH-TRONIC.Jde o dvě tlačítka na zadní straně volantu, díky čemuž nemusí řidič při řazení volant pouštět.
Úpravy se samozřejmě nedotkly jen motoru, ale i podvozku a brzd. Pro zastavení z rychlosti 200km/h potřebuje Alpina B5 pouhých 5,5 sekundy. Speciální pozornost byla věnována komfortu při brzdění. Proto nejsou přední brzdové kotouče o průměru 374mm a tloušťce 36mm ani zadním kotouče o průměru 370mm a tloušťce 24mm vrtané. Pro zlepšení výkonu brzd za mokra je namísto vrtání kotoučů použit systém "sušení brzd". Ten spočívá v tom, že čas od času se při jízdě zvýší tlak v brzdovém systému, aniž by to řidič zaznamenal. Při zvýšeném tlaku dochází však k lehkému přibrdění, díky čemuž se kotouče zahřejí a současně z nich brzdové destičky odstraní případnou vrstvu vody. Systém je aktivní pouze v případě, že jsou zapnuty stěrače - tím se zabraňuje zbytečnému opotřebení brzdových destiček za sucha.
Foto: Alpina
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.