Alpina a její vyladěné BMW řady 5

Jan Fiala, 11. února 2007, 17:00 Google+

Známý tuner značky BWM, firma Alpina, přichází s rozšířením nabídky pro BMW řady 5. Jde o model Alpina B5, který je k dispozici jak v provedení sedan, tak touring.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
5

5 | foto: Alpina

Sdílejte článek

Vůz BMW Alpina B5 disponuje výkonem 500 koní, maximálním točivým momentem 700 Nm a maximální rychlost vrcholí hodnotou 314km/h, což z vozu činí nejrychlejší produkční sedan na světě. Nyní je možno volit mezi verzí sedan i kombi (u BMW tradičně nazvaného "touring").

Alpina B5 používá stejnou pohonnou jednotku jako její příbuzný - model BMW ALPINA B7. Jde o osmiválec o objemu 4,4 litru. Motor je přeplňován, avšak odlišným způsobem, než je běžné. Nejde o turbodmychadlo ani o jiný typ přeplňování, který by pro vlastní pohon odebíral motoru, zvláště pak ve vysokých otáčkách, nezanedbatelný podíl výkonu.

Pro přeplňování je použít radiální kompresor typu "Nautilus" . Laicky by se dalo říci, že jde o kombinaci kompresoru a turbodmychadla. Pro pohon není využívána energie proudících výfukových plynů (jak je tomu u turbodmychadla), nýbrž řemenový pohon z klikové hřídele. Uvnitř radiálního kompresoru je malá turbína, která vytváří přetlak až 0.8 atmosféry. Předtím, než se stlačený vzduch dostane do válců, prochází obrovkým mezichladičem, který je schopen ochladit vzduch až o 70 stupňů Celsia.

Výhody tohoto řešení spočívají ve faktu, že radiální kompresor se neustále otáčí a tedy eliminuje prodlevu, která je typická pro turbodmychadla, poháněná energií výfukových plynů. Při nízkém až středním zatížení motoru se jeho chování neliší od chování atmosférického motoru a plně lze využít výhod proměnného časování ventilů Valvetronic, čímž je dosahováno výborné ekonomiky provozu a nízké spotřeby paliva. Kompresor je řízen speciálním čidlem, vyvinutým společností Alpina.

Při pohledu na výkonovou křivku motoru je jasné, že co lze očekávat od motoru s takto komplexní technologií. V pouhých 2500 otáčkách je k dispozici 200 koní. V 5500 otáčkách je dosaženo maximálního výkonu 500 koní, ale zábava zde nekončí - motor dává výkon 500 koní až do 6000 otáček. Z uvedeného plyne velmi široký rozsah použitelných otáček i pro běžnou jízdu.

Křivka průběhu točivého momentu je neméně působivá. Vypadá jako ohromná stolová hora. Již těsně nad volnoběžnými otáčkami, tedy v 1000 otáčkách za minutu, je k dispozici 300 Nm. Mezi 4250 a 5250 otáčkami pak je průběh křivky konstantní na úrovni 700 Nm.

Díky uvedeným křivkám dosahuje BMW ALPINA B5 sedan zrychlení z klidu na 100 km/h za pohých 4,7 sekundy, verze touring pak zrychlí z klidu na stovku za 4.8 s. Jde tedy o hodnoty, jakých je běžně dosahováno jen sportovními vozy.

Využití tak ohromného výkonu však nevyžaduje nijak zvláštní umění. Stačí prostě sešlápnout pedál plynu, protože BMW ALPINA B5 využívá šestistupňovou automatickou převodovku ZF s měničem točivého momentu, která se vyznačuje zvláště jemným a rychlým řazením.
Řidič může samozřejmě využít také manuálního režimu - systému ALPINA SWITCH-TRONIC.Jde o dvě tlačítka na zadní straně volantu, díky čemuž nemusí řidič při řazení volant pouštět.

Úpravy se samozřejmě nedotkly jen motoru, ale i podvozku a brzd. Pro zastavení z rychlosti 200km/h potřebuje Alpina B5 pouhých 5,5 sekundy. Speciální pozornost byla věnována komfortu při brzdění. Proto nejsou přední brzdové kotouče o průměru 374mm a tloušťce 36mm ani zadním kotouče o průměru 370mm a tloušťce 24mm vrtané. Pro zlepšení výkonu brzd za mokra je namísto vrtání kotoučů použit systém "sušení brzd". Ten spočívá v tom, že čas od času se při jízdě zvýší tlak v brzdovém systému, aniž by to řidič zaznamenal. Při zvýšeném tlaku dochází však k lehkému přibrdění, díky čemuž se kotouče zahřejí a současně z nich brzdové destičky odstraní případnou vrstvu vody. Systém je aktivní pouze v případě, že jsou zapnuty stěrače - tím se zabraňuje zbytečnému opotřebení brzdových destiček za sucha.

Foto: Alpina

Vytisknout

Diskuze: Alpina a její vyladěné BMW řady 5

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

207 SW

Peugeot na autosalonu v Ženevě

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud