Komfort řazení, jakého dosud nebylo dosaženo, nabízí inovační převodovka s dvojitou spojkou DSG od firmy Volkswagen, která ruší hranici mezi převodovkou s automatickým a s ručním řazením.
Jedná se o 6-ti stupňovou převodovku, která kombinuje sportovní charakter a nízkou spotřebu pohonných hmot mechanické převodovky s komfortem převodovky automatické. Zvláštností je řazení bez toho, že by docházelo k přerušení přenosu tažné síly. DSG disponuje u osobních vozů dvěma jízdními programy: normálním a sportovním režimem. Rychlostní stupně ovšem mohou být řazeny také manuálně prostřednictvím systému sekvenčního řazení. Obzvláště sportovního stylu jízdy lze dosáhnout pomocí ovládání umístěného na multifunkčním volantu.
Převodovka s dvojitou spojkou se v podstatě skládá ze dvou navzájem nezávislých převodovek. Pomocí dvojité spojky - dvou hydraulických spojek umístěných ve společném pouzdře - zajišťují obě převodovky pomocí dvou hnacích hřídelů v závislosti na rychlostním stupni střídavě přenos síly z motoru. Spojka č. 1 přitom obsluhuje u první převodovky 1., 3., 5. rychlostní stupeň a zpátečku, spojka č. 2 pak u druhé převodovky zajišťuje řazení 2., 4. a 6. stupně. Každé převodovce je přitom přirazen výstupní hřídel, který přenáší točivý moment pomocí diferenciálu na poháněná kola.
Díky použití dvojité spojky je stupeň účinnosti převodovky DSG výrazně vyšší než účinnost konvenční automatické převodovky s hydraulickým měničem točivého momentu. Tato vlastnost a také nízká hmotnost jsou vedle inteligentního ovládání převodovky předpokladem pro to, aby vozidla vybavená převodovkou s dvojitou spojkou vykazovala v závislosti na způsobu jízdy stejnou nebo dokonce nižší spotřebu pohonných hmot než mají vozy s mechanickou převodovkou.
Spojky i převodovky jsou ovládány hydraulicky. Za to zodpovídá mechatronika zabudovaná do převodovky DSG. Pojem "mechatronika" se skládá ze dvou slov: mechanika a elektronika. A mechatronika je rovněž stejně koncipována: elektronická řídicí jednotka převodovky, různé senzory a hydraulická řídicí jednotka vytvářejí kompaktní jednotku. Řídicí jednotka využívá mimo jiné informace týkající se otáček motoru, rychlosti jízdy, polohy plynového pedálu a jízdního programu k tomu, aby byl zvolen optimální rychlostní stupeň a aby byl určen moment, který je pro přeřazení nejvhodnější. Hydraulická řídicí jednotka provádí pokyny týkající se řazení jako komplexní soubor jednotlivých akcí, které jsou co nejpřesněji koordinovány.
V praxi to znamená, že jeden rychlostní stupeň je vždy zařazen a druhý je předvolen. Pokud má být tedy přeřazeno na jiný rychlostní stupeň, jedna spojka se během tří až čtyř setin sekundy rozevře, zatímco druhá se sepne. Mechatronika se přitom postará o to, aby to bylo provedeno tak rychle a přesně, jak by manuálně nebylo možné. Proces řazení je tedy realizován takovým způsobem, že jej řidič téměř nezaznamená a nedojde vůbec k přerušení přenosu tažné síly. O tom, který rychlostní stupeň má být zařazen jako další, rozhoduje řídicí jednotka na základě polohy plynového pedálu resp. na základě toho, jakým způsobem je pedál sešlápnut, a dále podle otáček motoru a rychlosti vozidla. Při sešlápnutí plynového pedálu a zrychlení je ještě předtím, než je dosaženo bodu, kdy je potřeba přeřadit, přednastaven nejbližší vyšší rychlostní stupeň. Pokud ovšem není plynový pedál sešlápnut a vozidlo tedy začne zpomalovat, pak zůstává předvolen nejbližší nižší rychlostní stupeň.
Zdroj: Volkswagen
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.