Technika: DSG převodovka

Volkswagen
Volkswagen, foto: Volkswagen CR
Martin Kovalčík 16. října 2006 20:32
Sdílej:

Komfort řazení, jakého dosud nebylo dosaženo, nabízí inovační převodovka s dvojitou spojkou DSG od firmy Volkswagen, která ruší hranici mezi převodovkou s automatickým a s ručním řazením.

Jedná se o 6-ti stupňovou převodovku, která kombinuje sportovní charakter a nízkou spotřebu pohonných hmot mechanické převodovky s komfortem převodovky automatické. Zvláštností je řazení bez toho, že by docházelo k přerušení přenosu tažné síly. DSG disponuje u osobních vozů dvěma jízdními programy: normálním a sportovním režimem. Rychlostní stupně ovšem mohou být řazeny také manuálně prostřednictvím systému sekvenčního řazení. Obzvláště sportovního stylu jízdy lze dosáhnout pomocí ovládání umístěného na multifunkčním volantu.

Převodovka s dvojitou spojkou se v podstatě skládá ze dvou navzájem nezávislých převodovek. Pomocí dvojité spojky - dvou hydraulických spojek umístěných ve společném pouzdře - zajišťují obě převodovky pomocí dvou hnacích hřídelů v závislosti na rychlostním stupni střídavě přenos síly z motoru. Spojka č. 1 přitom obsluhuje u první převodovky 1., 3., 5. rychlostní stupeň a zpátečku, spojka č. 2 pak u druhé převodovky zajišťuje řazení 2., 4. a 6. stupně. Každé převodovce je přitom přirazen výstupní hřídel, který přenáší točivý moment pomocí diferenciálu na poháněná kola.

Díky použití dvojité spojky je stupeň účinnosti převodovky DSG výrazně vyšší než účinnost konvenční automatické převodovky s hydraulickým měničem točivého momentu. Tato vlastnost a také nízká hmotnost jsou vedle inteligentního ovládání převodovky předpokladem pro to, aby vozidla vybavená převodovkou s dvojitou spojkou vykazovala v závislosti na způsobu jízdy stejnou nebo dokonce nižší spotřebu pohonných hmot než mají vozy s mechanickou převodovkou.

Spojky i převodovky jsou ovládány hydraulicky. Za to zodpovídá mechatronika zabudovaná do převodovky DSG. Pojem "mechatronika" se skládá ze dvou slov: mechanika a elektronika. A mechatronika je rovněž stejně koncipována: elektronická řídicí jednotka převodovky, různé senzory a hydraulická řídicí jednotka vytvářejí kompaktní jednotku. Řídicí jednotka využívá mimo jiné informace týkající se otáček motoru, rychlosti jízdy, polohy plynového pedálu a jízdního programu k tomu, aby byl zvolen optimální rychlostní stupeň a aby byl určen moment, který je pro přeřazení nejvhodnější. Hydraulická řídicí jednotka provádí pokyny týkající se řazení jako komplexní soubor jednotlivých akcí, které jsou co nejpřesněji koordinovány.

V praxi to znamená, že jeden rychlostní stupeň je vždy zařazen a druhý je předvolen. Pokud má být tedy přeřazeno na jiný rychlostní stupeň, jedna spojka se během tří až čtyř setin sekundy rozevře, zatímco druhá se sepne. Mechatronika se přitom postará o to, aby to bylo provedeno tak rychle a přesně, jak by manuálně nebylo možné. Proces řazení je tedy realizován takovým způsobem, že jej řidič téměř nezaznamená a nedojde vůbec k přerušení přenosu tažné síly. O tom, který rychlostní stupeň má být zařazen jako další, rozhoduje řídicí jednotka na základě polohy plynového pedálu resp. na základě toho, jakým způsobem je pedál sešlápnut, a dále podle otáček motoru a rychlosti vozidla. Při sešlápnutí plynového pedálu a zrychlení je ještě předtím, než je dosaženo bodu, kdy je potřeba přeřadit, přednastaven nejbližší vyšší rychlostní stupeň. Pokud ovšem není plynový pedál sešlápnut a vozidlo tedy začne zpomalovat, pak zůstává předvolen nejbližší nižší rychlostní stupeň.

Zdroj: Volkswagen

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.