Z důvodu potřeby přenášet stále větší točivé momenty vyvinula Alfa Romeo pokrokový systém Q2, aby zaručila maximální ovladatelnost a trakci za všech jízdních podmínek.
Systém Q2 je založen na použití mechanického diferenciálu s omezenou svorností Torsen. Tento diferenciál vykonává specifický úkol, kdy rozděluje točivý moment na přední kola, a to dynamickým a spojitým způsobem, v závislosti na stylu řízení a stavu povrchu vozovky. V kombinaci s předním dvojitým lichoběžníkových zavěšením umožňuje velmi efektivní nastavení vozu.
Inženýři Alfy Romeo měli šťastnou ruku, protože se pohon předních kol těší velké oblibě mezi zákazníky (ne náhodou se k této alternativě přiklání většina výrobců automobilů). Je třeba říci, že kromě základních výhod tohoto uspořádání (hmotnost, prostor pro cestující...), umožňuje přední pohon reagovat na přetáčivé chování více intuitivněji: proto je přední pohon považován za „upřímnější“ než zadní.
Příklad první: zatáčení Při zátáčení na hůře přilnavém povrchu (např. mokro, sníh či bláto) nebo během sportovní jízdy často ztrácí vnitřní kolo přilnavost – kvůli tomu, že diferenciál „pošle“ více točivého momentu na kolo s menší zátěží a sníží točivý moment na vnější kolo, které je více zatíženo odstředivou silou.
Tuto situaci vystihují dva možné důsledky v závislosti na vybavení vozu. V autě bez ASR/VDC je výsledkem protáčení vnitřního kola, ztráta kontroly nad vozem (silná nedotáčivost) a nedostatek akcelerace při výjezdu ze zatáčky. Pokud je vozidlo vybaveno ASR/VDC, tak pomocné systémy omezí přísun točivého momentu pomocí škrticí klapky. To však neumožňuje korekci plynem a dává řidiči nepříjemný pocit ztráty výkonu méně soucítění s vozidlem. V obou případech je výsledkem pocit velkého zpomalení při výjezdu ze zatáčky.
Co se stane, pokud je přítomen systém Q2? S tím, jak vnitřní kolo začne ztrácet přilnavost, je část točivého momentu přenesena na vnější kolo, pro zajištění menšího nedotáčení, vyšší stability a rychlosti ve výjezdu ze zatáčky a menší a méně invazivní zásahy stabilizačních systémů do řízení. Výsledkem je větší radost z řízení a plná kontrola nad vozidlem.
Příklad druhý: povrch se sníženou přilnavostí Při jízdě na kluzkém povrchu, má často každé kolo různou přilnavost. Např. při jízdě po sněhu nebo za deště je jedno kolo v přímém kontaktu se sněhovou pokrývkou a druhé může být na čisté, suché zemi.
Za těchto specifických podmínek, kdy auto výrazně zrychluje se kolo na povrchu s menší přilnavostí znatelně protočí a do volantu se přenesou nepříjemné rázy. Důsledkem je velmi pomalý rozjezd a potřeba neustále korigovat zvolený směr pohyby volantu.
Co se stane, pokud je přítomen systém Q2? Negativní vlivy jsou potlačeny vlivem postupného přenášení točivého momentu na kolo s větší adhezí. To usnadňuje např. rozjezd do zasněženého kopce a bezpečnější a komfortnější jízdu přes cesty s nízkou adhezí.
Propracovaný systém Q2 je tedy dalším příkladem dokonalosti Alfy Romeo při hledání technických řešení zaměřených na bezpečnost a řidičské uspokojení.
K dispozici bude pro modely Alfa 147 a GT.
zdroj: Alfa Romeo
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.