Z důvodu potřeby přenášet stále větší točivé momenty vyvinula Alfa Romeo pokrokový systém Q2, aby zaručila maximální ovladatelnost a trakci za všech jízdních podmínek.
Systém Q2 je založen na použití mechanického diferenciálu s omezenou svorností Torsen. Tento diferenciál vykonává specifický úkol, kdy rozděluje točivý moment na přední kola, a to dynamickým a spojitým způsobem, v závislosti na stylu řízení a stavu povrchu vozovky. V kombinaci s předním dvojitým lichoběžníkových zavěšením umožňuje velmi efektivní nastavení vozu.
Inženýři Alfy Romeo měli šťastnou ruku, protože se pohon předních kol těší velké oblibě mezi zákazníky (ne náhodou se k této alternativě přiklání většina výrobců automobilů). Je třeba říci, že kromě základních výhod tohoto uspořádání (hmotnost, prostor pro cestující...), umožňuje přední pohon reagovat na přetáčivé chování více intuitivněji: proto je přední pohon považován za „upřímnější“ než zadní.
Příklad první: zatáčení Při zátáčení na hůře přilnavém povrchu (např. mokro, sníh či bláto) nebo během sportovní jízdy často ztrácí vnitřní kolo přilnavost – kvůli tomu, že diferenciál „pošle“ více točivého momentu na kolo s menší zátěží a sníží točivý moment na vnější kolo, které je více zatíženo odstředivou silou.
Tuto situaci vystihují dva možné důsledky v závislosti na vybavení vozu. V autě bez ASR/VDC je výsledkem protáčení vnitřního kola, ztráta kontroly nad vozem (silná nedotáčivost) a nedostatek akcelerace při výjezdu ze zatáčky. Pokud je vozidlo vybaveno ASR/VDC, tak pomocné systémy omezí přísun točivého momentu pomocí škrticí klapky. To však neumožňuje korekci plynem a dává řidiči nepříjemný pocit ztráty výkonu méně soucítění s vozidlem. V obou případech je výsledkem pocit velkého zpomalení při výjezdu ze zatáčky.
Co se stane, pokud je přítomen systém Q2? S tím, jak vnitřní kolo začne ztrácet přilnavost, je část točivého momentu přenesena na vnější kolo, pro zajištění menšího nedotáčení, vyšší stability a rychlosti ve výjezdu ze zatáčky a menší a méně invazivní zásahy stabilizačních systémů do řízení. Výsledkem je větší radost z řízení a plná kontrola nad vozidlem.
Příklad druhý: povrch se sníženou přilnavostí Při jízdě na kluzkém povrchu, má často každé kolo různou přilnavost. Např. při jízdě po sněhu nebo za deště je jedno kolo v přímém kontaktu se sněhovou pokrývkou a druhé může být na čisté, suché zemi.
Za těchto specifických podmínek, kdy auto výrazně zrychluje se kolo na povrchu s menší přilnavostí znatelně protočí a do volantu se přenesou nepříjemné rázy. Důsledkem je velmi pomalý rozjezd a potřeba neustále korigovat zvolený směr pohyby volantu.
Co se stane, pokud je přítomen systém Q2? Negativní vlivy jsou potlačeny vlivem postupného přenášení točivého momentu na kolo s větší adhezí. To usnadňuje např. rozjezd do zasněženého kopce a bezpečnější a komfortnější jízdu přes cesty s nízkou adhezí.
Propracovaný systém Q2 je tedy dalším příkladem dokonalosti Alfy Romeo při hledání technických řešení zaměřených na bezpečnost a řidičské uspokojení.
K dispozici bude pro modely Alfa 147 a GT.
zdroj: Alfa Romeo
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?