Combo CNG: Opel na zemní plyn už i v ČR

ar1, 11. června 2006, 19:03 Google+

O 30 až 50 procent nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory, o 20 procent nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí), ...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Combo CNG

Combo CNG | foto: Opel Media

Sdílejte článek

který je hlavní příčinou tzv. skleníkového efektu, užitné parametry shodné s "původními" modely s konvenčními motory - to jsou hlavní přednosti modelů Opel Combo CNG, jejichž motor je upravený pro spalování stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas).

Combo CNG se nyní zařazuje do standardní nabídky tuzemských prodejců automobilů Opel, jeho cena začíná na částce 534 786 Kč s DPH. Podnikatele potěší, že Combo CNG je k dispozici i ve verzi N1, která umožňuje odpočet DPH. Combo CNG se v nejbližších dnech představí na brněnském výstavišti na autosalonu AUTOTEC, kde bude součástí expozice plynárenské společnosti RWE Transgas.

Opel Combo 1.6 CNG je poháněný speciálně upraveným motorem, který z objemu 1,6 l dává výkon 69 kW/94 k, jeho točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 133 Nm při otáčkách 4200 ot/min. Tyto parametry stačí k dosažení rychlosti 165 km/h, z 0 na 100 km/h Combo 1.6 CNG zrychlí za 15,0 s, což jsou prakticky shodné výkony s modelem poháněným zážehovým motorem Průměrná spotřeba při provozu na zemní plyn činí asi 4,9 kg/100 km. V zásobnících Opelu Combo CNG je uloženo asi 19 kg (resp. 110 l) zemního plynu - to vozu propůjčuje spolu s rezervní nádrží na 14 l benzinu akční rádius asi 540 km.

Přepínání mezi provozem na plyn a benzin může řidič ovládat tlačítkem na palubní desce, z režimu "plyn" na "benzin" přejde motor automaticky také v případě vyčerpání zásoby stlačeného plynu.  

Combo CNG těží z výhod inovativního systému monovalentplus, který speciálně upravenému motoru garantuje maximálně efektivní spalování zemního plynu i benzinu - čtyřválcový agregát má dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Předností tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje motor maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny.

Tovární profesionální zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, Combo 1.6 CNG tedy nabízí stejně velký prostor pro zavazadla i náklad, jako "sourozenci" pohánění zážehovými nebo vznětovými motory - zavazadlový prostor modelu Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký až 3200 l.

Kompaktní stavba zadní nápravy modelu Opel Combo CNG poskytuje dostatek prostoru pro umístění třech zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, který je v nich uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu, které jsou konstruovány na tlak až 300 barů, má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru jakmile jeho obrátky poklesnou pod minimální startovací otáčky. V případě nehody potom speciální mechanické ventily přeruší dodávku paliva k motoru. Pro případ požáru jsou zásobníky plynu vybavené ochrannou pojistkou, která zaručí řízené "odfouknutí" expandujícího plynu v okamžiku, kdy teplota přesáhne povolenou hranici. Protože zemní plyn je lehčí než vzduch, nemůže se hromadit u povrchu silnice ani při eventuálním proražení nádrže v důsledku extrémně těžké havárie.  

Zemní plyn má zelenou
Zemní plyn je palivem blízké budoucnosti - na tom se shodují téměř všichni automobiloví experti. Argumenty jsou jasné: Nižší cena, dostupnost, bezpečnost a ekologičnost! Není divu, že všichni významní automobiloví výrobci zařazují modely na stlačený zemní plyn do své nabídky. Automobilka Opel má v segmentu CNG vozidel velmi silnou pozici - například v Německu je Opel lídrem trhu CNG vozidel s podílem bezmála 60 procent.

V současné době nabízí Opel na tuzemském trhu model Combo CNG, zanedlouho se nabídka rozšíří i o CNG verzi mimořádně populárního velkoprostorového modelu Zafira. Její předností, kromě výše uvedených výhod provozu na zemní plyn, je, že úprava na provoz na stlačený zemní plyn se nijak negativně nedotkla vyhlášené extrémní flexibility Zafiry. I Zafiru CNG lze tedy díky systému Flex7 velmi rychle a snadno proměnit ze sedmisedadlového vozu na šesti, pěti, čtyř, tří, dvou nebo jednomístný automobil - podle aktuální přepravních potřeb a požadavků.  

Díky vládou přijatému programu podpory zemního plynu jako paliva v automobilové dopravě se v dohledné době podaří eliminovat i současnou největší slabinu, kterou je dosud řídká síť plnicích stanic CNG. Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit až na deset procent.

Opel

Vytisknout

Diskuze: Combo CNG: Opel na zemní plyn už i v ČR

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Sonata

Pět let značky Hyundai na českém trhu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud