Během loňského roku došlo k úplnému „přezbrojení“ automobilek v nepočetné kategorii terénních pick-upů.
Po Nissanu, Toyotě a Mitsubishi se k tomuto trendu nyní přidává také Ford se zbrusu novým Rangerem a s ním samozřejmě i jeho dvojče Mazda B-fighter.
Model Ranger prodává Ford po celém světě, na každý trh však vysílá trochu jiný automobil. Pro Evropu je speciálně konstruován Ranger, který se vyrábí v dalekém Thajsku na jedné výrobní lince společně s Mazdou B-fighter, jež si odbyla světovou výstavní premiéru nedávno na autosalonu v Šanghaji. Také nový Ford Ranger reaguje na současný trend posouvat automobily této kategorie z pracovní do lifestylové polohy, což s sebou samozřejmě nese vyšší komfort, lepší výkony a mnohem větší důraz na celkový design. Terénní pick-up by již neměl sloužit pouze při práci, ale měl by se stát, stejně jako v Americe, vyhledávaným pomocníkem vyznavačů nejrůznějších sportovních aktivit, které vyžadují velký nákladový prostor.Na první pohled zaujme nový Ranger svou impozantní přídí s rozměrnou maskou chladiče, světlomety s čirými překryty a masivními lemy podběhů kol. Styl nového fordu je zcela odlišný například od sportovně-aerodynamického pojetí designu Mitsubishi L200, někteří zákazníci však u svého terénního automobilu vyžadují právě takový vzhled. A budou si jej dokonce moci zvýraznit díky chromované sadě „Thunder“, obsahující přední i zadní trubkový rám či boční nášlapy. V interiéru modelu Ranger s paketem „Thunder“ pak na ně navíc čekají sedadla čalouněná kůží. Stylovost automobilu pro volný čas umocňují nová 16palcová kola z lehkých slitin, čistě užitkové varianty budou mít plechová 15palcová kola. Interiér nového Rangeru prošel kompletní proměnou. Sedadla mají opěradla v oblasti ramen širší a lépe čalouněná a také opěrky hlavy jsou větší. Zásadně byla změněna celá palubní deska, která působí stejně pěkným dojmem jako v Mondeu. Tento dojem umocňuje i atraktivní stříbřité obložení středového panelu. V interiéru nového Rangeru je k dispozici množství odkládacích schránek, zajímavá je originální výklopná a vysouvací schránka na dokumenty. Ranger má standardně zabudován audiosystém s CD/MP3 přehrávačem integrovaným do palubní desky. Současný Ranger pohání dvanáctiventilový turbodiesel s nepřímým vstřikováním o objemu 2,5 l a výkonu 80 kW. Ten nyní nahrazuje nový šestnáctiventilový čtyřválec Duratorq 2.5 TDCi, vybavený systémem common-rail o nejvyšším výkonu 105 kW a točivém momentu 330 N.m, jenž je k dispozici již od 1800 1/min. Křivku průběhu točivého momentu optimalizuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola (VGT), které celkem úspěšně eliminuje turbodíru typickou pro tyto motory. Přenos točivého momentu na zadní nebo všechna kola zajišťuje původní pětistupňová ručně řazená převodovka, která tentokrát nese název Durashift. Převodné ústrojí žádnou revolucí neprošlo, Ranger disponuje i nadále přiřaditelným pohonem všech kol bez mezinápravového diferenciálu s elektronickým zařízením „shift on-the-fly“, které umožňuje zvolit pohon 4x4 za jízdy. Samozřejmostí jsou účinná terénní redukce a také zadní diferenciál se zvýšenou svorností. Karoserie Rangeru spočívá i nadále na poctivém žebřinovém rámu, přední kola jsou nezávisle zavěšená a odpružená vinutými pružinami, zadní náprava je tuhá s listovými pery a její součástí je také stabilizátor, který by měl eliminovat odskakování zadní nápravy u prázdného automobilu. Nový Ranger má mimochodem o 6 cm zvýšené bočnice ložné plochy, a díky tomu nabízí největší přepravní kapacitu ve své třídě. Vázací oka v bočnicích jsou posunuta o něco níže, a tak je možné převážený náklad bezpečněji ukotvit. Do ložné plochy je navíc začleněna praktická odkládací schránka. Užitečná hmotnost Fordu Ranger činí až 1000 kg, za automobil je pak možné připojit brzděný přívěs do hmotnosti 3000 kg. Vzhledem ke svému lifestylovému určení se může nový Ranger pochlubit výrazně nižší hladinou vnitřního hluku, k níž přispívá nejen tišší chod nového turbodieselu, ale také lepší odhlučnění a nové tlumicí materiály. Bezpečnost cestujících zajišťuje standardně stará dvojice čelních airbagů, airbagy boční se budou dodávat pouze za příplatek a airbagy hlavové nebudou k dispozici vůbec. Bezpečnostní pásy jsou vybaveny předpínači, nechybí úchyty pro upevnění dětských sedaček. Všechny evropské Rangery pak budou disponovat ABS. „Ranger je modelem, který pomáhá upevňovat zákaznickou loajalitu evropských zákazníků k naší značce,“ říká Peter Fleet, ředitel pro marketing, prodej a servis užitkových automobilů společnosti Ford of Europe, což platí i pro zákazníky modrého oválu v České republice. Ranger nikdy nepatřil mezi nejprodávanější terénní pick-upy, nicméně představoval plnohodnotnou alternativu k nissanu či mitsubishi. Nový Ranger se však na český trh dostane až začátkem příštího roku.foto: Ford Motor Company
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?