Ford S-Max

Petr Láska, 5. června 2006, 08:07 Google+

Evropská odnož Fordu věnuje v posledních letech mimořádnou pozornost velkoprostorovým automobilům.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
S - Max

S - Max | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Jde o rozvíjející se segment, kde lze ještě hledat růstový potencial. Není proto divu, že se vedle Fordu Galaxy v Ženevě představil také S-Max.

Nechci si osobovat právo hodnotit marketingové specialisty takového gigantu, jakým Ford bezpochyby je, nicméně ze svého laického pohledu vidím jednoznačné pochybení v minulosti. Za praotce velkoprostorových automobilů je považován Chrysler Voyager, který se o tuto pozici z různých úhlů pohledu pere s evropským Espacem. Přibližně ve stejné době do této kategorie vstoupil za mořem i Ford a českým motoristům určitě neunikla existence modelu Aerostar, který se v Česku objevil jako ojetina na počátku 90. let. Krátce nato se zrodil Windstar, který již svým vzhledem jednoznačně oslovoval evropskou klientelu. Pak však přišlo na pořad jednoznačně ekonomické rozhodnutí a Ford zahájil spolupráci s koncernem VW. Těžko spekulovat nad tím, jaká by byla dnes pozice MPV s modrým oválem, kdyby šla firma vlastní cestou. Dnes ovšem vlastní cestou vykročila a dlužno říci, že skutečně razantně.

Spolu s novým Galaxy přišel na svět i S-Max. Technicky jde v podstatě o identický automobil, pojetím, a především sportovní duší se v emotivní rovině rodinnému pojetí Galaxy ovšem poněkud vzdaluje. S-Max se na první pohled snaží nabídnout mladým a dynamickým zákazníkům vedle užitných vlastností klasických MPV i něco jako sportovní duši. Přední poloviny obou MPV se příliš neliší, přestože bychom našli rozdílů více než dost, kdybychom chtěli. Realizované změny mají v podstatě za cíl odlišit oba automobily v estetické a emotivní rovině. Zatímco se Galaxy okázale chlubí nadprůměrným vnitřním prostorem a linie jeho střechy tuto snahu nepřehlédnutelně podporuje, svažuje se střecha S-Maxu směrem dozadu tak, že vytváří dojem, jako by se jednalo o sportovních kupé.

Přes rozdílné pojetí nabízejí pochopitelně oba automobily velkoryse pojatý vnitřní prostor a variabilitu jeho uspořádání, kterou dnes každý zákazník očekává. V případě Fordu S-Max měl design jednoznačnou prioritu, a tak o 69 mm méně na výšku nebude rozhodně pro zájemce zklamáním, naopak tento krok, který eliminuje převis nabídky prostoru v oblasti hlavy, uvítají. Na nedostatek místa v oblasti hlavy si však žádný cestující v S-Maxu rozhodně stěžovat nemůže. Stejně tak zkrácení zadního převisu a odlišné zpracování předního nárazníku vedlo k celkovému snížení délky vozu o 50 mm. Díky tomu mohla být dynamičtěji ztvárněna zadní část automobilu, jejíž vzhled podtrhují samozřejmě linie bočních oken a proporce mezi lakovanými a zasklenými částmi karoserie. V obou případech vás čeká příjemné překvapení v podobě nabídky místa pro nohy.

V interiéru je méně změn než na vnějším vzhledu automobilu. Přístrojové desky Galaxy a S-maxu jsou v podstatě identické a liší se jen barevným provedením a dekoračními materiály. Ford však použitím kvalitních a měkkých materiálů vyšel vstříc opakovaným požadavkům trhu. Stejně tak přehledně umístěné a dostatečně velké ovládací prvky usnadňují ovládání příslušenství a ventilační soustavy za jízdy, což významně přispívá k bezpečnosti jízdy. Zajímavé je bezesporu ztvárnění sedadel, které Ford nazývá FFS (FoldFlatSystem). Tento systém umožňuje podle sdělení výrobce až 32 variant uspořádání interiéru. Sedadla lze velice snadno sklápět do podlahy.

Ford Galaxy i S-Max povyrostly ve srovnání s první generací Galaxy ve všech směrech. Menší S-Max nabízí i při konfiguraci sedmi sedadel o 0,050 m3 větší zavazadlový prostor, než jaký mohlo nabídnout cestujícím první Galaxy. Pokud se sklopí všechna sedadla do podlahy, vznikne prostor o objemu 2,000 m3, přičemž zcela rovná plocha zavazadelníku má 2000 mm na délku a 1150 mm na šířku.


Nabídka motorů pro Ford
S-Max zahrnuje dvě zážehové pohonné jednotky Duratec a tři vznětové čtyřválce Duratorq TDCi, které tradičně nabízejí příznivou ekonomiku provozu. Dva výkonnější diesely jsou vybaveny filtry pevných částic DPF.

Ford S-Max je rozhodně z nezaujatého pohledu velmi zajímavou alternativou v segmentu MPV. Nezbývá doufat, že nás o správnosti takového sympatického kroku přesvědčí čas a reálné prodejní výsledky.

Foto: Ford

Vytisknout

Diskuze: Ford S-Max

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

reklama

Doporučujeme

Trabant

II. Trabant sraz Morava a MČR Trabant tuning

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

  2. Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

  3. Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

  4. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  5. Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

  6. Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud