Ford S-Max

Petr Láska, 5. června 2006, 08:07 Google+

Evropská odnož Fordu věnuje v posledních letech mimořádnou pozornost velkoprostorovým automobilům.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
S - Max

S - Max | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Jde o rozvíjející se segment, kde lze ještě hledat růstový potencial. Není proto divu, že se vedle Fordu Galaxy v Ženevě představil také S-Max.

Nechci si osobovat právo hodnotit marketingové specialisty takového gigantu, jakým Ford bezpochyby je, nicméně ze svého laického pohledu vidím jednoznačné pochybení v minulosti. Za praotce velkoprostorových automobilů je považován Chrysler Voyager, který se o tuto pozici z různých úhlů pohledu pere s evropským Espacem. Přibližně ve stejné době do této kategorie vstoupil za mořem i Ford a českým motoristům určitě neunikla existence modelu Aerostar, který se v Česku objevil jako ojetina na počátku 90. let. Krátce nato se zrodil Windstar, který již svým vzhledem jednoznačně oslovoval evropskou klientelu. Pak však přišlo na pořad jednoznačně ekonomické rozhodnutí a Ford zahájil spolupráci s koncernem VW. Těžko spekulovat nad tím, jaká by byla dnes pozice MPV s modrým oválem, kdyby šla firma vlastní cestou. Dnes ovšem vlastní cestou vykročila a dlužno říci, že skutečně razantně.

Spolu s novým Galaxy přišel na svět i S-Max. Technicky jde v podstatě o identický automobil, pojetím, a především sportovní duší se v emotivní rovině rodinnému pojetí Galaxy ovšem poněkud vzdaluje. S-Max se na první pohled snaží nabídnout mladým a dynamickým zákazníkům vedle užitných vlastností klasických MPV i něco jako sportovní duši. Přední poloviny obou MPV se příliš neliší, přestože bychom našli rozdílů více než dost, kdybychom chtěli. Realizované změny mají v podstatě za cíl odlišit oba automobily v estetické a emotivní rovině. Zatímco se Galaxy okázale chlubí nadprůměrným vnitřním prostorem a linie jeho střechy tuto snahu nepřehlédnutelně podporuje, svažuje se střecha S-Maxu směrem dozadu tak, že vytváří dojem, jako by se jednalo o sportovních kupé.

Přes rozdílné pojetí nabízejí pochopitelně oba automobily velkoryse pojatý vnitřní prostor a variabilitu jeho uspořádání, kterou dnes každý zákazník očekává. V případě Fordu S-Max měl design jednoznačnou prioritu, a tak o 69 mm méně na výšku nebude rozhodně pro zájemce zklamáním, naopak tento krok, který eliminuje převis nabídky prostoru v oblasti hlavy, uvítají. Na nedostatek místa v oblasti hlavy si však žádný cestující v S-Maxu rozhodně stěžovat nemůže. Stejně tak zkrácení zadního převisu a odlišné zpracování předního nárazníku vedlo k celkovému snížení délky vozu o 50 mm. Díky tomu mohla být dynamičtěji ztvárněna zadní část automobilu, jejíž vzhled podtrhují samozřejmě linie bočních oken a proporce mezi lakovanými a zasklenými částmi karoserie. V obou případech vás čeká příjemné překvapení v podobě nabídky místa pro nohy.

V interiéru je méně změn než na vnějším vzhledu automobilu. Přístrojové desky Galaxy a S-maxu jsou v podstatě identické a liší se jen barevným provedením a dekoračními materiály. Ford však použitím kvalitních a měkkých materiálů vyšel vstříc opakovaným požadavkům trhu. Stejně tak přehledně umístěné a dostatečně velké ovládací prvky usnadňují ovládání příslušenství a ventilační soustavy za jízdy, což významně přispívá k bezpečnosti jízdy. Zajímavé je bezesporu ztvárnění sedadel, které Ford nazývá FFS (FoldFlatSystem). Tento systém umožňuje podle sdělení výrobce až 32 variant uspořádání interiéru. Sedadla lze velice snadno sklápět do podlahy.

Ford Galaxy i S-Max povyrostly ve srovnání s první generací Galaxy ve všech směrech. Menší S-Max nabízí i při konfiguraci sedmi sedadel o 0,050 m3 větší zavazadlový prostor, než jaký mohlo nabídnout cestujícím první Galaxy. Pokud se sklopí všechna sedadla do podlahy, vznikne prostor o objemu 2,000 m3, přičemž zcela rovná plocha zavazadelníku má 2000 mm na délku a 1150 mm na šířku.


Nabídka motorů pro Ford
S-Max zahrnuje dvě zážehové pohonné jednotky Duratec a tři vznětové čtyřválce Duratorq TDCi, které tradičně nabízejí příznivou ekonomiku provozu. Dva výkonnější diesely jsou vybaveny filtry pevných částic DPF.

Ford S-Max je rozhodně z nezaujatého pohledu velmi zajímavou alternativou v segmentu MPV. Nezbývá doufat, že nás o správnosti takového sympatického kroku přesvědčí čas a reálné prodejní výsledky.

Foto: Ford

Vytisknout

Diskuze: Ford S-Max

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Trabant

II. Trabant sraz Morava a MČR Trabant tuning

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud