Evropská odnož Fordu věnuje v posledních letech mimořádnou pozornost velkoprostorovým automobilům.
Jde o rozvíjející se segment, kde lze ještě hledat růstový potencial. Není proto divu, že se vedle Fordu Galaxy v Ženevě představil také S-Max.
Nechci si osobovat právo hodnotit marketingové specialisty takového gigantu, jakým Ford bezpochyby je, nicméně ze svého laického pohledu vidím jednoznačné pochybení v minulosti. Za praotce velkoprostorových automobilů je považován Chrysler Voyager, který se o tuto pozici z různých úhlů pohledu pere s evropským Espacem. Přibližně ve stejné době do této kategorie vstoupil za mořem i Ford a českým motoristům určitě neunikla existence modelu Aerostar, který se v Česku objevil jako ojetina na počátku 90. let. Krátce nato se zrodil Windstar, který již svým vzhledem jednoznačně oslovoval evropskou klientelu. Pak však přišlo na pořad jednoznačně ekonomické rozhodnutí a Ford zahájil spolupráci s koncernem VW. Těžko spekulovat nad tím, jaká by byla dnes pozice MPV s modrým oválem, kdyby šla firma vlastní cestou. Dnes ovšem vlastní cestou vykročila a dlužno říci, že skutečně razantně.Spolu s novým Galaxy přišel na svět i S-Max. Technicky jde v podstatě o identický automobil, pojetím, a především sportovní duší se v emotivní rovině rodinnému pojetí Galaxy ovšem poněkud vzdaluje. S-Max se na první pohled snaží nabídnout mladým a dynamickým zákazníkům vedle užitných vlastností klasických MPV i něco jako sportovní duši. Přední poloviny obou MPV se příliš neliší, přestože bychom našli rozdílů více než dost, kdybychom chtěli. Realizované změny mají v podstatě za cíl odlišit oba automobily v estetické a emotivní rovině. Zatímco se Galaxy okázale chlubí nadprůměrným vnitřním prostorem a linie jeho střechy tuto snahu nepřehlédnutelně podporuje, svažuje se střecha S-Maxu směrem dozadu tak, že vytváří dojem, jako by se jednalo o sportovních kupé.Přes rozdílné pojetí nabízejí pochopitelně oba automobily velkoryse pojatý vnitřní prostor a variabilitu jeho uspořádání, kterou dnes každý zákazník očekává. V případě Fordu S-Max měl design jednoznačnou prioritu, a tak o 69 mm méně na výšku nebude rozhodně pro zájemce zklamáním, naopak tento krok, který eliminuje převis nabídky prostoru v oblasti hlavy, uvítají. Na nedostatek místa v oblasti hlavy si však žádný cestující v S-Maxu rozhodně stěžovat nemůže. Stejně tak zkrácení zadního převisu a odlišné zpracování předního nárazníku vedlo k celkovému snížení délky vozu o 50 mm. Díky tomu mohla být dynamičtěji ztvárněna zadní část automobilu, jejíž vzhled podtrhují samozřejmě linie bočních oken a proporce mezi lakovanými a zasklenými částmi karoserie. V obou případech vás čeká příjemné překvapení v podobě nabídky místa pro nohy.V interiéru je méně změn než na vnějším vzhledu automobilu. Přístrojové desky Galaxy a S-maxu jsou v podstatě identické a liší se jen barevným provedením a dekoračními materiály. Ford však použitím kvalitních a měkkých materiálů vyšel vstříc opakovaným požadavkům trhu. Stejně tak přehledně umístěné a dostatečně velké ovládací prvky usnadňují ovládání příslušenství a ventilační soustavy za jízdy, což významně přispívá k bezpečnosti jízdy. Zajímavé je bezesporu ztvárnění sedadel, které Ford nazývá FFS (FoldFlatSystem). Tento systém umožňuje podle sdělení výrobce až 32 variant uspořádání interiéru. Sedadla lze velice snadno sklápět do podlahy.Ford Galaxy i S-Max povyrostly ve srovnání s první generací Galaxy ve všech směrech. Menší S-Max nabízí i při konfiguraci sedmi sedadel o 0,050 m3 větší zavazadlový prostor, než jaký mohlo nabídnout cestujícím první Galaxy. Pokud se sklopí všechna sedadla do podlahy, vznikne prostor o objemu 2,000 m3, přičemž zcela rovná plocha zavazadelníku má 2000 mm na délku a 1150 mm na šířku.Nabídka motorů pro Ford S-Max zahrnuje dvě zážehové pohonné jednotky Duratec a tři vznětové čtyřválce Duratorq TDCi, které tradičně nabízejí příznivou ekonomiku provozu. Dva výkonnější diesely jsou vybaveny filtry pevných částic DPF.Ford S-Max je rozhodně z nezaujatého pohledu velmi zajímavou alternativou v segmentu MPV. Nezbývá doufat, že nás o správnosti takového sympatického kroku přesvědčí čas a reálné prodejní výsledky.Foto: Ford
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.