Jako poslední v řadě obměňuje Mitsubishi svou nabídku evropského terénního pick-upu.
Přesto má velkou šanci, aby se nová generace L200 stala opět nejprodávanějším automobilem své kategorie na starém kontinetu. Svými rozměry i výkony totiž představuje zlatou střední cestu, její design pak poprvé přináší mezi terénní „náklaďáky“ eleganci a aerodynamický tvar.
Evropský terénní pick-up od Mitsubishi se samozřejmě vyrábí v závodě Mitsubishi Motors Corporation v Thajsku, který exportuje terénní pick-upy s nosností do jedné tuny do celého světa s výjimkou Japonska (kde se pick-upy neprodávají vůbec) a Severní Ameriky (kde se vyrábí ve spolupráci s DaimlerChrysler odlišný model Raider). První automobil byl v této asijské zemi vyroben v roce 1988, od roku 1996 však veškerá produkce pick-upů na evropském trhu pochází právě z Thajska. Na rozdíl od USA není Evropa zemí pick-upům zaslíbená, i když výjimky (Kréta, Portugalsko) by se našly. Obyvatelé středo-evropského regionu automobily s otevřeným ložným prostorem nepovažovali kvůli klimatickým podmínkám za celoročně využitelné. Na druhou stranu stoupající podíl na trhu je důkazem, že myšlení lidí se i v této oblasti pomalu mění a proto se automobilky snaží posunout původně čisto-krevný „náklaďák“ mezi vozidla využitelná v normálním životě. V USA se této kategorii říká SUT neboli Sport Utility Truck, což si můžeme vyložit jako SUV s otevřenou ložnou plochou. Ta je mnohdy užitečnější než klasická uzavřená karoserie, pokud jsou vaším koníčkem třeba terénní motocykly, vodní skútry, quad či windsurfing apod. První se svůj evropský pick-up do podoby SUT pokusil stylizovat Nissan s novou Navarou, která přišla na trh vloni na podzim a L200 představuje nissanu přímou konkurenci. Oproti Navaře je však kratší (což je v naší malé zemi spíše výhoda) a disponuje slabší pohonnou jednotkou, což však přímo souvisí s charakterem tohoto automobilu. Navíc se L200 může jako jediný ve své třídě pochlubit stálým pohonem všech kol a vyspělou armádou elektronických pomocníků. Nejlepší verze Intense a Instyle totiž disponují pohonem všech kol Super Select 4WD II, který již známe z velkého Pajera. Ten umožňuje díky mezinápravovému diferenciálu využívat pohon všech kol za všech podmínek. Navíc verze vybavené SS4II disponují elektronickým systémem M-ASTC (Mitsubishi – Active Stability & Traction Control), které částečně nahrazují absenci mechanického závěru zadního diferenciálu.
Verze Invite disponuje pohonem Easy Select 4WD, který dobře fungoval u jeho předchůdce nebo třeba v Pajeru Sport. Zde jsou za normálních podmínek poháněna zadní kola, přední lze díky samočinným volnoběžným nábojům připojit i odpojit za jízdy. Hlavní trakční pomůcku pak představuje mechanický závěr zadního diferenciálu (100 %). Jinak je L200 svou konstrukcí pick-up jak se patří. Pevný žebřinový rám nese přišroubovanou karoserii s odděleným ložným prostorem v provedení Single Cab, Club Cab a Double Cab, zadní náprava je samozřejmě pevná a odpružená kvůli velkému užitečnému zatížení listovými péry. Vpředu jsou naproti tomu nezávisle zavěšená kola na dvojitém lichoběžníkovém rameni, účinný stabilizátor a vinuté pružiny. Překvapivě dobré jsou vzhledem ke koncepci jízdní vlastnosti. Vyzkoušel jsem si verzi Double Cab a musím konstatovat, že i prázdný automobil se chová celkem kultivovaně, odpružení zvládá absorbovat celkem zdatně většinu nerovností a jedinou nectností je až příliš velký převodový poměr řízení, takže při svižné jízdě si za volantem tak trochu ukroutíte ruce. Nic však není samoúčelné, velký počet otáček volantu od rejdu k rejdu je daní za snadnou manipulaci s automobilem v případě, že využijete naplno jeho užitečnou hmotnost. A za pozornost rozhodně stojí také to, že L200 má poloměr zatáčení 5,9 m, což je nejlepší hodnota ve své kategorii, k čemuž je ovšem třeba také dodat, že mitsubishi je s ohledem na konkurenci také nejkratší.
V terénu se samozřejmě pick-up může spolehnout na celou řadu užitečných pomůcek. Světlá výška i nájezdové úhly odpovídají standardu, křížení je pak samozřejmě ovlivněno listovými péry na zadní nápravě. U verze Invite proti tomu „bojuje“ stprocentní závěr zadního diferenciálu, u verze Intense elektronika, která doplňuje vyspělý pohon SS4II. Na dobrých pneumatikách se tedy L200 terénu nezalekne, navíc lze díky účinné redukci ocenit i jeho tažné schopnosti. Celkovou hmotností 2800 kg brzděného přívěsu se mohl chlubit již jeho předchůdce, tato hodnota však patří v kategorii evropských terénních pick-upů mezi nadprůměrné.
Pod kapotu L200 se dostal první common-rail v historii značky (mluvíme-li o terénních automobilech), což je možná v roce 2006 trochu s křížkem po funuse, ale koneckonců lepší pozdě než nikdy. Ze zdvihového objemu 2,5 litru dosahuje přeplňovaný čtyřválec s mezichladičem stlačeného vzduchu největšího výkonu rovných 100 kW, což není ani málo ani moc. Dalo by se říci, že na pick-up je to tak akorát. Stejné je to i s točivým momentem tohoto motoru, který dosahuje největší hodnoty 314 N.m v otáčkách 2000 1/min. Ve spolupráci s ručně řazenou pětistupňovou převodovku je L200 docela živý, k dispozici pro verzi Double Cab je také čtyřstupňový automat, s ním ovšem dynamika automobilu není právě oslnivá.
Tím se plynule dostáváme k nabídce na českém trhu a jednotlivým výbavám. Jeden motor, dvě karoserie (čistě užitková dvoumístná verze Single Cab se k nám dovážet nebude), dvě převodovky a tři stupně výbavy – Invite, Intense a Instyle. Verze Club Cab bude existovat pouze ve výbavě Invite. Její součástí je elektrické otevírání oken, dálkové ovládání zámků, systém Easy Select 4WD, závěr zadního diferenciálu a čelní airbagy. Double Cab pak můžete mít i ve výbavě Intense se systémem Super Select 4WD II, elektronickými systémy M-ASTC a samočinnou klimatizací. V nabídce špičkové verze Instyle, která ani nebude v oficiální nabídce improtéra, je třeba navigační systém s barev-nou dotykovou obrazovkou, kožené čalounění, elektrické nastavení sedadla řidiče apod.Nový Mitsubishi L200 přijde na český trh již na jaře a dovozce právem očekává, že po dlouhých letech nadvlády Nissanu se značka tří diamantů posune na první místo nejprodávanějších modelů své třídy. Má k tomu mimochodem všechny předpoklady.Foto: Mitsubishi Motors
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.