Automobilka Fiat představila Pandu Hydrogen, model poháněn vodíkovými palivovými články byl navržen s cílem ochrany životního prostředí a slouží jako základ pro budoucí vývoj hydrogenových vozidel.
Spojením Fiat auto a výzkumným střediskem Fiatu s prvotřídní technologií a podporou ministerstva životního prostředí je zárukou spolehlivostí a výkonu. Na rozdíl od předešlých palivových článků, představuje Panda plnou napájecí síť, elektrický výkonný generátor se skládá ze tří palivových článků vyrobených na zakázku italsko-americkou společností Numera. Inovační turbodmychadlo zásobuje buňky se vzduchem a chladící zařízení se postará o správnou činnost plynů.
Palivový systém buněk je uložen na podvozkové plošině a je tvořen z několika sériově zapojených buněk. Elektrická energie s vysokou efektivitou produkuje nulové výfukové zplodiny. Vodík krmící palivové články je pod tlakem 350 barů v nádrži vyrobené z kompozitních materiálů a je rovněž umístěna v podlaze v zadní části vozidla. Relativně malý vůz je i přesto velice prostorný a vejdou se zde pohodlně 4 osoby.
Při plném výkonu doručuje vodík Pandě až 60kw / 80 k, což rozpohybuje vozidlo až na rychlost 130km/h, zrychlení na 50km/h zvládá za 5 vteřin a dokáže zdolat až 23% stoupavost. Při plném objemu nádrže ujede Panda přes 200km v městském provozu, přitom načerpání paliva nezabere více jak 5 minut.
zdroj: Fiat group
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.