Chiptuning

Martin Kovalčík, 21. prosince 2005, 00:11 Google+

V poslední době se stále častěji mluví o Chiptuningu, mnozí z nás však neví o co se v podstatě jedná. Pojďme se tedy podívat co to Chiptuning je a co obnáší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Chiptuning

Chiptuning | foto: Bit Power

Sdílejte článek

Co je to vlastně chiptuning?

Chiptuning je optimalizace parametrů uložených v paměti řídící jednotky motoru, kterou používá většina moderních automobilů. Touto změnou dat v chipu řídící jednotky dosáhneme okamžitého zvýšení výkonu a točivého momentu a ve většině případů zároveň úspory paliva o 5-10 %. Chiptuningem se rozumí změna charakteristického pole, které určuje okamžik zážehu. Vztažnými veličinami jsou teplota motoru, otáčky a zatížení motoru (podtlak v sacím potrubí a poloha škrtící klapky). Charakteristické pole, které vyjadřuje závislost velikosti předstihu na hodnotách vztažných veličin, je stanoveno výrobcem na základě zkoušek motoru ve zkušebně či při jízdě. Tím jsou stanoveny nejvýhodnější hodnoty pro většinu uživatelů automobilů - jedná se o kompromis ve vztahu ke spotřebě paliva, výfukových splodin jízdních vlastností, atd...

Proč se optimalizuje?

Bohužel toto charakteristické pole je výsledkem kompromisu prakticky pro celý svět. V různých zemích jsou různě přísné normy pro emise, někde se určuje výše pojistného podle výkonu motoru, jinde mají nekvalitní palivo, nebo delší servisní intervaly. Automobily jsou vyráběny v mnohatisícových sériích a toto charakteristické pole je nastaveno s ohledem na všechny automobily. Využití veškerých skrytých rezerv je pro výrobce nezajímavé z hlediska minimalizace nákladů sériové výroby. Což pro nás problém není a dokážeme sériový software upravit tak, že dokáže vlastnosti motoru využívat více než jen na sériových 50%...

Vydrží to motor?

Jak se změní jeho životnost a spotřeba? Při vysvětlování této problematiky budeme vycházet z jednoduchých zákonitostí. Motor je složený z množství součástek, které vykonávají kruhový nebo přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v konečném důsledku určují životnost motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou dimenzovány na určitý počet cyklů (otáček). Při shodných provozních podmínkách platí pro každý motor, že čím více cyklů (otáček) vykoná, tím je opotřebovanější. To znamená, že pokud chceme, aby motor vydržel co nejdéle, měl by vykonat co nejméně cyklů. Samozřejmě je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu otáček je přímo úměrné více nasávacích cyklů. Z toho vyplývá, že jestliže byl motor upravený "s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností (motory jsou standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností), nemůže se snížit jeho životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru, je spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva

Jak je to se zárukou u nových vozů?

Zde opět platí pravidlo jako v předchozí otázce. Kvalitní a odborná firma by vám měla dát záruku na provedení práce a program v chipu. V autorizovaném servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky, by ani diagnostika neměla zjistit, že je řídící jednotka upravená. Celá úprava je zjistitelná pouze jízdní zkouškou. Pro případ, pokud by se u nového motoru něco porouchalo (u neupravených motorů jsou známé případy, že v továrně zapomněli na motorový olej, při výrobě motoru nebyly dostatečně odstraněny špony po obrábění a došlo k zadření...) a zákazník měl obavy, že by to autorizovaný servis mohl svádět na chiptuning, Váš originální software by měl úpravce zálohovat a být schopen před reklamací vrátit řídící jednotku "na počkání" do původního stavu.

Jak se projeví změna řídícího programu na vozidle?

Zde je hraje důležitou roli ten, kdo vám provede úpravu řídící jednotky. Neprofesionální zásah do motoru může způsobit problémy, a proto se vyplatí předat vozidlo odborné firmě. Jedna z nich je například Bitpower, s chiptuningem má mnoholeté zkušenosti a zásah do řídící jednotky je na profesionální úrovni stejně jako zázemí, servis a záruka. Při interaktivním způsobu programování se při zachování veškerých exhalačních předpisů a životnosti zvýrazní ty parametry, o které má klient zájem. Výkon je možné zvyšovat v určitém rozpětí při atmosférických motorech (+ 10%) a podstatně více při turbo motorech (+ 40%).
Všeobecně lze říci, že při jízdě s upravenou řídící jednotkou se projeví větší pružností motoru (motor jde lépe za plynem), což má za následek usnadnění rozjezdu na křižovatkách, bezpečnější předjíždění kamionů jedoucích těsně za sebou, jízdu do stoupání bez nutnosti zařadit nižší rychlostní stupeň, lepší dynamické vlastnosti zatíženého vozu, dosahuje vyšší maximální rychlosti a co je zajímavé, nižší spotřebu paliva...

Maximální rychlost je do určité míry závislá od celkového zpřevodování vozidla. Můžeme si to ukázat na příkladě:
Škoda Fabia 1.4 MPI má výkon 50 kW. Z těchto údajů vyplývá, že vozidlo dosahuje maximální rychlost 162 km/h na 5 převodovém stupni při otáčkách motoru 4600. Vidíme, že motor už nemá dostatek výkonu na překonání jízdních odporů, aby mohl dosáhnout teoretickou maximální rychlost 176 km/h při 5000 otáčkách. Při 4600 otáčkách dosahuje motor podle výkonové charakteristiky výkon cca 48 kW, z tohoto výkonu potřebuje:

36,5 kW na překonání odporu vzduchu
6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik
4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu

Pokud chceme dosáhnout rychlost 176 km/h, potřebujeme, aby měl motor následující výkon:

45 kW na překonání odporu vzduchu (hodnota roste exponencionálně)
6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)
4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)

Celkem tedy 56,3 kW - Na tuto hodnotu musíme minimálně zvýšit výkon motoru, aby vozidlo dosáhlo za ideálních podmínek rychlost 176 km/h při cca 5000 ot./min

zdroj + foto: BitPower

Vytisknout

Diskuze: Chiptuning

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

CLS

Mercedes CLS trhá rekordy v prodeji

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud