V poslední době se stále častěji mluví o Chiptuningu, mnozí z nás však neví o co se v podstatě jedná. Pojďme se tedy podívat co to Chiptuning je a co obnáší.
Co je to vlastně chiptuning?
Chiptuning je optimalizace parametrů uložených v paměti řídící jednotky motoru, kterou používá většina moderních automobilů. Touto změnou dat v chipu řídící jednotky dosáhneme okamžitého zvýšení výkonu a točivého momentu a ve většině případů zároveň úspory paliva o 5-10 %. Chiptuningem se rozumí změna charakteristického pole, které určuje okamžik zážehu. Vztažnými veličinami jsou teplota motoru, otáčky a zatížení motoru (podtlak v sacím potrubí a poloha škrtící klapky). Charakteristické pole, které vyjadřuje závislost velikosti předstihu na hodnotách vztažných veličin, je stanoveno výrobcem na základě zkoušek motoru ve zkušebně či při jízdě. Tím jsou stanoveny nejvýhodnější hodnoty pro většinu uživatelů automobilů - jedná se o kompromis ve vztahu ke spotřebě paliva, výfukových splodin jízdních vlastností, atd...
Proč se optimalizuje?
Bohužel toto charakteristické pole je výsledkem kompromisu prakticky pro celý svět. V různých zemích jsou různě přísné normy pro emise, někde se určuje výše pojistného podle výkonu motoru, jinde mají nekvalitní palivo, nebo delší servisní intervaly. Automobily jsou vyráběny v mnohatisícových sériích a toto charakteristické pole je nastaveno s ohledem na všechny automobily. Využití veškerých skrytých rezerv je pro výrobce nezajímavé z hlediska minimalizace nákladů sériové výroby. Což pro nás problém není a dokážeme sériový software upravit tak, že dokáže vlastnosti motoru využívat více než jen na sériových 50%...
Vydrží to motor?
Jak se změní jeho životnost a spotřeba? Při vysvětlování této problematiky budeme vycházet z jednoduchých zákonitostí. Motor je složený z množství součástek, které vykonávají kruhový nebo přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v konečném důsledku určují životnost motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou dimenzovány na určitý počet cyklů (otáček). Při shodných provozních podmínkách platí pro každý motor, že čím více cyklů (otáček) vykoná, tím je opotřebovanější. To znamená, že pokud chceme, aby motor vydržel co nejdéle, měl by vykonat co nejméně cyklů. Samozřejmě je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu otáček je přímo úměrné více nasávacích cyklů. Z toho vyplývá, že jestliže byl motor upravený "s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností (motory jsou standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností), nemůže se snížit jeho životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru, je spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva
Jak je to se zárukou u nových vozů?
Zde opět platí pravidlo jako v předchozí otázce. Kvalitní a odborná firma by vám měla dát záruku na provedení práce a program v chipu. V autorizovaném servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky, by ani diagnostika neměla zjistit, že je řídící jednotka upravená. Celá úprava je zjistitelná pouze jízdní zkouškou. Pro případ, pokud by se u nového motoru něco porouchalo (u neupravených motorů jsou známé případy, že v továrně zapomněli na motorový olej, při výrobě motoru nebyly dostatečně odstraněny špony po obrábění a došlo k zadření...) a zákazník měl obavy, že by to autorizovaný servis mohl svádět na chiptuning, Váš originální software by měl úpravce zálohovat a být schopen před reklamací vrátit řídící jednotku "na počkání" do původního stavu.
Jak se projeví změna řídícího programu na vozidle?
Zde je hraje důležitou roli ten, kdo vám provede úpravu řídící jednotky. Neprofesionální zásah do motoru může způsobit problémy, a proto se vyplatí předat vozidlo odborné firmě. Jedna z nich je například Bitpower, s chiptuningem má mnoholeté zkušenosti a zásah do řídící jednotky je na profesionální úrovni stejně jako zázemí, servis a záruka. Při interaktivním způsobu programování se při zachování veškerých exhalačních předpisů a životnosti zvýrazní ty parametry, o které má klient zájem. Výkon je možné zvyšovat v určitém rozpětí při atmosférických motorech (+ 10%) a podstatně více při turbo motorech (+ 40%). Všeobecně lze říci, že při jízdě s upravenou řídící jednotkou se projeví větší pružností motoru (motor jde lépe za plynem), což má za následek usnadnění rozjezdu na křižovatkách, bezpečnější předjíždění kamionů jedoucích těsně za sebou, jízdu do stoupání bez nutnosti zařadit nižší rychlostní stupeň, lepší dynamické vlastnosti zatíženého vozu, dosahuje vyšší maximální rychlosti a co je zajímavé, nižší spotřebu paliva... Maximální rychlost je do určité míry závislá od celkového zpřevodování vozidla. Můžeme si to ukázat na příkladě: Škoda Fabia 1.4 MPI má výkon 50 kW. Z těchto údajů vyplývá, že vozidlo dosahuje maximální rychlost 162 km/h na 5 převodovém stupni při otáčkách motoru 4600. Vidíme, že motor už nemá dostatek výkonu na překonání jízdních odporů, aby mohl dosáhnout teoretickou maximální rychlost 176 km/h při 5000 otáčkách. Při 4600 otáčkách dosahuje motor podle výkonové charakteristiky výkon cca 48 kW, z tohoto výkonu potřebuje:
36,5 kW na překonání odporu vzduchu 6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik 4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu
Pokud chceme dosáhnout rychlost 176 km/h, potřebujeme, aby měl motor následující výkon:
45 kW na překonání odporu vzduchu (hodnota roste exponencionálně) 6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění) 4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)
Celkem tedy 56,3 kW - Na tuto hodnotu musíme minimálně zvýšit výkon motoru, aby vozidlo dosáhlo za ideálních podmínek rychlost 176 km/h při cca 5000 ot./min
zdroj + foto: BitPower
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).