Všestranný úspěch
Filtr pevných částic FAP, technologie vyvinutá společností PSA Peugeot Citroën, je dílčí částí celkové strategie značky zaměřené na snižování emisí škodlivých látek. Z pohledu vztahu k životnímu prostředí znamená FAP pro dieselový motor jednoznačné pozitivum, redukcí nespálených částic obsažených ve výfukových plynech efektivně doplňuje ekologické parametry samotného motoru.
Uvedené přednosti mu zajistily úspěch u všech modelů řady Peugeot: více než 500 000 exemplářů ve vozech 307, celkem 220 000 v modelové řadě 407, téměř 100 000 v limuzínách 607 a více než 80 000 ve vozech 807. Dokonce i model 206, který je filtrem pevných částic vybavován až od května 2004 a pouze ve spojení s jedním motorem, vykazuje již přes 40 000 namontovaných jednotek.
Teritoriálně se na prvním místě v počtu vozů s filtrem FAP nachází Francie (377 000), následována Německem (123 000), Španělskem (118 500), Itálií (99 500) a Velkou Británií (89 000).
Podstata strategie
Ochrana životního prostředí se pro značku Peugeot stala strategickou prioritou a filtr pevných částic FAP je jedním z hlavních příkladů její realizace v praxi. Nicméně nezůstává pouze u filtru FAP, předmětem výzkumu jsou i další technologie z různých oblastí automobilového průmyslu, všechny orientované na vývoj vozidla minimálně zatěžujícího životní prostředí a s co nejnižší spotřebou paliva.
· Počáteční převaha
Vedle pokračování vývoje dieselového motoru s filtrem pevných částic FAP se značka Peugeot zaměřuje i na politiku označovanou jako „downsizing“, která spočívá ve snižování zdvihového objemu válců při současném zvyšování výkonnosti motorů. Dále dochází v rámci spolupráce skupin PSA Peugeot Citroën a BMW i k obnovení nabídky benzinových motorů.
Všechny tyto aktivity umožňují značce Peugeot zaujmout pozici lídra v oblasti zavádění automobilů s nižší spotřebou a tedy i nižšími emisemi škodlivých látek: jsou to právě vozy modelové řady Peugeot, které v rámci evropské automobilové produkce vykazují jedny z nejlepších hodnot průměrné spotřeby paliva měřené v kombinovaném provozu (od 4,1 l u verze 107 1.4 HDI po 10,2 l u vozu 607 s benzinovým motorem 3.0 l V6 a automatickou převodovkou BVA). Další důležitou skutečností je, že Peugeot prodává proporcionálně dvakrát více vozů, které produkují méně něž 120 g CO2 na 100 km, než je jeho celkový prodejní podíl na automobilovém trhu: v období od roku 2000 do 2005 prodala značka více než 500 000 vozidel s výše uvedenými emisními hodnotami, tedy celých 14%, přičemž její prodejní podíl na evropských trzích je 8%.
· Alternativní energie
S cílem nalézt odpověď na ekologické požadavky a očekávání zákazníků značka prostřednictvím vývojového týmu odborníků PSA Peugeot Citroën aktivně rozvíjí výzkum a vývoj možného využití alternativních energií.
Na prvním místě, mimo jiné také proto, že se jedná o již dnes aplikovatelné řešení, se nachází biologická paliva, zejména bionafta (100%): ta představuje dvojí výhodu, neboť je bezprostředně použitelná pro všechny dieselové motory a navíc, oproti motorům poháněným klasickou naftou, dochází ke snížení emisí CO2 o 18%. Značka Peugeot ji dokonce využívá i na závodním poli v rámci soutěže RC Cup, kde vozy jezdí na směs 50 % nafty a 50 % bionafty. Nechme se překvapit na příštím mistrovství Le Mans European Series…
Výzkumný potenciál značky Peugeot je zaměřen i na další projekty, jako například hybridní pohon. Ten využívá dvou odlišných energetických zdrojů (elektrického a termického) a má nejen tu výhodu, že v elektrickém režimu neprodukuje žádné škodliviny, ale zároveň snižuje i spotřebu fosilních paliv a tedy také emise CO2. Termický zdroj totiž pracuje pouze v režimech, které jsou pro chod motoru nejvýhodnější.
Jako odezvu na výzkumy iniciované skupinou PSA Peugeot Citroën představí Peugeot v nejbližší době prototyp vybavený hybridním elektro/dieselovým pohonem, jenž bude založen na využití technologie filtru pevných částic FAP.
Co se týče technologie palivových článků, otevírá tento způsob pohonu ještě zajímavější možnosti z pohledu snížení emisí CO2, i přes skutečnost, že jeho sériové použití je zatím otázkou vzdálené budoucnosti. Prozatím značka Peugeot představila několik konceptů (Taxi PAC v roce 2001, H2O v 2002 a Quark v 2004), které jsou důkazem její výzkumné činnosti a posunu v této oblasti.
· Zelený uhlíkový filtr
Peugeot je jedním z hlavních aktérů ekologických aktivit zaměřených na omezení dopadu skleníkového efektu a aktivně přispívá k celosvětové snaze o snížení emisí uhlíkových plynů. Jeho velké ekologické poslání – založení zeleného uhlíkového filtru v pralesích Amazonie, prezentované v roce 1998, přináší své první a velice povzbuzující výsledky: přes dva milióny vysazených stromů a více než 80 % úspěšnost.
„Zelený uhlíkový filtr Peugeot“ je pilotní projekt a „živý“ prototyp:
? Pilotní projekt vzhledem k závazkům, které si stanovil: na poškozeném území provést zalesnění velkého rozsahu za účelem zachycení uhlíkových plynů z ovzduší, současně zajistit určitou obnovu biodiverzity a následně měřit účinnost takto vytvořeného ekosystému z pohledu absorpce CO2.
? „Živý“ prototyp, neboť se jedná o hmotnou realizaci doposud teoretického konceptu. Tento experiment velkých měřítek umožní lépe poznat vlastnosti a schopnosti lesního ekosystému, který je technikou výzkumného modelování nepostižitelný.
Projekt představuje investici ve výši 10 miliónů Euro.
Tisková zpráva: Peugeot ČR