Filtr pevných částic FAP, představený poprvé s modelem 607 v roce 2000 a následně rozšířený do řady téměř všech dieselových HDI motorů, slaví milióntý vyrobený kus určený pro vůz značky Peugeot.
Všestranný úspěch
Filtr pevných částic FAP, technologie vyvinutá společností PSA Peugeot Citroën, je dílčí částí celkové strategie značky zaměřené na snižování emisí škodlivých látek. Z pohledu vztahu k životnímu prostředí znamená FAP pro dieselový motor jednoznačné pozitivum, redukcí nespálených částic obsažených ve výfukových plynech efektivně doplňuje ekologické parametry samotného motoru.
Uvedené přednosti mu zajistily úspěch u všech modelů řady Peugeot: více než 500 000 exemplářů ve vozech 307, celkem 220 000 v modelové řadě 407, téměř 100 000 v limuzínách 607 a více než 80 000 ve vozech 807. Dokonce i model 206, který je filtrem pevných částic vybavován až od května 2004 a pouze ve spojení s jedním motorem, vykazuje již přes 40 000 namontovaných jednotek.
Teritoriálně se na prvním místě v počtu vozů s filtrem FAP nachází Francie (377 000), následována Německem (123 000), Španělskem (118 500), Itálií (99 500) a Velkou Británií (89 000).
Podstata strategie
Ochrana životního prostředí se pro značku Peugeot stala strategickou prioritou a filtr pevných částic FAP je jedním z hlavních příkladů její realizace v praxi. Nicméně nezůstává pouze u filtru FAP, předmětem výzkumu jsou i další technologie z různých oblastí automobilového průmyslu, všechny orientované na vývoj vozidla minimálně zatěžujícího životní prostředí a s co nejnižší spotřebou paliva.
· Počáteční převaha
Vedle pokračování vývoje dieselového motoru s filtrem pevných částic FAP se značka Peugeot zaměřuje i na politiku označovanou jako „downsizing“, která spočívá ve snižování zdvihového objemu válců při současném zvyšování výkonnosti motorů. Dále dochází v rámci spolupráce skupin PSA Peugeot Citroën a BMW i k obnovení nabídky benzinových motorů.
Všechny tyto aktivity umožňují značce Peugeot zaujmout pozici lídra v oblasti zavádění automobilů s nižší spotřebou a tedy i nižšími emisemi škodlivých látek: jsou to právě vozy modelové řady Peugeot, které v rámci evropské automobilové produkce vykazují jedny z nejlepších hodnot průměrné spotřeby paliva měřené v kombinovaném provozu (od 4,1 l u verze 107 1.4 HDI po 10,2 l u vozu 607 s benzinovým motorem 3.0 l V6 a automatickou převodovkou BVA). Další důležitou skutečností je, že Peugeot prodává proporcionálně dvakrát více vozů, které produkují méně něž 120 g CO2 na 100 km, než je jeho celkový prodejní podíl na automobilovém trhu: v období od roku 2000 do 2005 prodala značka více než 500 000 vozidel s výše uvedenými emisními hodnotami, tedy celých 14%, přičemž její prodejní podíl na evropských trzích je 8%.
· Alternativní energie
S cílem nalézt odpověď na ekologické požadavky a očekávání zákazníků značka prostřednictvím vývojového týmu odborníků PSA Peugeot Citroën aktivně rozvíjí výzkum a vývoj možného využití alternativních energií.
Na prvním místě, mimo jiné také proto, že se jedná o již dnes aplikovatelné řešení, se nachází biologická paliva, zejména bionafta (100%): ta představuje dvojí výhodu, neboť je bezprostředně použitelná pro všechny dieselové motory a navíc, oproti motorům poháněným klasickou naftou, dochází ke snížení emisí CO2 o 18%. Značka Peugeot ji dokonce využívá i na závodním poli v rámci soutěže RC Cup, kde vozy jezdí na směs 50 % nafty a 50 % bionafty. Nechme se překvapit na příštím mistrovství Le Mans European Series…
Výzkumný potenciál značky Peugeot je zaměřen i na další projekty, jako například hybridní pohon. Ten využívá dvou odlišných energetických zdrojů (elektrického a termického) a má nejen tu výhodu, že v elektrickém režimu neprodukuje žádné škodliviny, ale zároveň snižuje i spotřebu fosilních paliv a tedy také emise CO2. Termický zdroj totiž pracuje pouze v režimech, které jsou pro chod motoru nejvýhodnější.
Jako odezvu na výzkumy iniciované skupinou PSA Peugeot Citroën představí Peugeot v nejbližší době prototyp vybavený hybridním elektro/dieselovým pohonem, jenž bude založen na využití technologie filtru pevných částic FAP.
Co se týče technologie palivových článků, otevírá tento způsob pohonu ještě zajímavější možnosti z pohledu snížení emisí CO2, i přes skutečnost, že jeho sériové použití je zatím otázkou vzdálené budoucnosti. Prozatím značka Peugeot představila několik konceptů (Taxi PAC v roce 2001, H2O v 2002 a Quark v 2004), které jsou důkazem její výzkumné činnosti a posunu v této oblasti.
· Zelený uhlíkový filtr
Peugeot je jedním z hlavních aktérů ekologických aktivit zaměřených na omezení dopadu skleníkového efektu a aktivně přispívá k celosvětové snaze o snížení emisí uhlíkových plynů. Jeho velké ekologické poslání – založení zeleného uhlíkového filtru v pralesích Amazonie, prezentované v roce 1998, přináší své první a velice povzbuzující výsledky: přes dva milióny vysazených stromů a více než 80 % úspěšnost.
„Zelený uhlíkový filtr Peugeot“ je pilotní projekt a „živý“ prototyp:
? Pilotní projekt vzhledem k závazkům, které si stanovil: na poškozeném území provést zalesnění velkého rozsahu za účelem zachycení uhlíkových plynů z ovzduší, současně zajistit určitou obnovu biodiverzity a následně měřit účinnost takto vytvořeného ekosystému z pohledu absorpce CO2.
? „Živý“ prototyp, neboť se jedná o hmotnou realizaci doposud teoretického konceptu. Tento experiment velkých měřítek umožní lépe poznat vlastnosti a schopnosti lesního ekosystému, který je technikou výzkumného modelování nepostižitelný.
Projekt představuje investici ve výši 10 miliónů Euro.
Tisková zpráva: Peugeot ČR
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?