Peugeot: Již jeden milion filtrů FAP

Pavel Srp, 15. prosince 2005, 18:58 Google+

Filtr pevných částic FAP, představený poprvé s modelem 607 v roce 2000 a následně rozšířený do řady téměř všech dieselových HDI motorů, slaví milióntý vyrobený kus určený pro vůz značky Peugeot.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot

Peugeot | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Všestranný úspěch

Filtr pevných částic FAP, technologie vyvinutá společností PSA Peugeot Citroën, je dílčí částí celkové strategie značky zaměřené na snižování emisí škodlivých látek. Z pohledu vztahu k životnímu prostředí znamená FAP pro dieselový motor jednoznačné pozitivum, redukcí nespálených částic obsažených ve výfukových plynech efektivně doplňuje ekologické parametry samotného motoru.

Uvedené přednosti mu zajistily úspěch u všech modelů řady Peugeot: více než 500 000 exemplářů ve vozech 307, celkem 220 000 v modelové řadě 407, téměř 100 000 v limuzínách 607 a více než 80 000 ve vozech 807. Dokonce i model 206, který je filtrem pevných částic vybavován až od května 2004 a pouze ve spojení s jedním motorem, vykazuje již přes 40 000 namontovaných jednotek.

Teritoriálně se na prvním místě v počtu vozů s filtrem FAP nachází Francie (377 000), následována Německem (123 000), Španělskem (118 500), Itálií (99 500) a Velkou Británií (89 000).

Podstata strategie

Ochrana životního prostředí se pro značku Peugeot stala strategickou prioritou a filtr pevných částic FAP je jedním z hlavních příkladů její realizace v praxi. Nicméně nezůstává pouze u filtru FAP, předmětem výzkumu jsou i další technologie z různých oblastí automobilového průmyslu, všechny orientované na vývoj vozidla minimálně zatěžujícího životní prostředí a s co nejnižší spotřebou paliva.

 · Počáteční převaha

Vedle pokračování vývoje dieselového motoru s filtrem pevných částic FAP se značka Peugeot zaměřuje i na politiku označovanou jako „downsizing“, která spočívá ve snižování zdvihového objemu válců při současném zvyšování výkonnosti motorů. Dále dochází v rámci spolupráce skupin PSA Peugeot Citroën a BMW i k obnovení nabídky benzinových motorů.

Všechny tyto aktivity umožňují značce Peugeot zaujmout pozici lídra v oblasti zavádění automobilů s nižší spotřebou a tedy i nižšími emisemi škodlivých látek: jsou to právě vozy modelové řady Peugeot, které v rámci evropské automobilové produkce vykazují jedny z nejlepších hodnot průměrné spotřeby paliva měřené v kombinovaném provozu (od 4,1 l u verze 107 1.4 HDI po 10,2 l u vozu 607 s benzinovým motorem 3.0 l V6 a automatickou převodovkou BVA). Další důležitou skutečností je, že Peugeot prodává proporcionálně dvakrát více vozů, které produkují méně něž 120 g CO2 na 100 km, než je jeho celkový prodejní podíl na automobilovém trhu: v období od roku 2000 do 2005 prodala značka více než 500 000 vozidel s výše uvedenými emisními hodnotami, tedy celých 14%, přičemž její prodejní podíl na evropských trzích je 8%.

 · Alternativní energie

S cílem nalézt odpověď na ekologické požadavky a očekávání zákazníků značka prostřednictvím vývojového týmu odborníků PSA Peugeot Citroën aktivně rozvíjí výzkum a vývoj možného využití alternativních energií.

Na prvním místě, mimo jiné také proto, že se jedná o již dnes aplikovatelné řešení, se nachází biologická paliva, zejména bionafta (100%): ta představuje dvojí výhodu, neboť je bezprostředně použitelná pro všechny dieselové motory a navíc, oproti motorům poháněným klasickou naftou, dochází ke snížení emisí CO2 o 18%. Značka Peugeot ji dokonce využívá i na závodním poli v rámci soutěže RC Cup, kde vozy jezdí na směs 50 % nafty a 50 % bionafty. Nechme se překvapit na příštím mistrovství Le Mans European Series…

Výzkumný potenciál značky Peugeot je zaměřen i na další projekty, jako například hybridní pohon. Ten využívá dvou odlišných energetických zdrojů (elektrického a termického) a má nejen tu výhodu, že v elektrickém režimu neprodukuje žádné škodliviny, ale zároveň snižuje i spotřebu fosilních paliv a tedy také emise CO2. Termický zdroj totiž pracuje pouze v režimech, které jsou pro chod motoru nejvýhodnější.

Jako odezvu na výzkumy iniciované skupinou PSA Peugeot Citroën představí Peugeot v nejbližší době prototyp vybavený hybridním elektro/dieselovým pohonem, jenž bude založen na využití technologie filtru pevných částic FAP.

Co se týče technologie palivových článků, otevírá tento způsob pohonu ještě zajímavější možnosti z pohledu snížení emisí CO2, i přes skutečnost, že jeho sériové použití je zatím otázkou vzdálené budoucnosti. Prozatím značka Peugeot představila několik konceptů (Taxi PAC v roce 2001, H2O v 2002 a Quark v 2004), které jsou důkazem její výzkumné činnosti a posunu v této oblasti.

· Zelený uhlíkový filtr

Peugeot je jedním z hlavních aktérů ekologických aktivit zaměřených na omezení dopadu skleníkového efektu a aktivně přispívá k celosvětové snaze o snížení emisí uhlíkových plynů. Jeho velké ekologické poslání – založení zeleného uhlíkového filtru v pralesích Amazonie, prezentované v roce 1998, přináší své první a velice povzbuzující výsledky: přes dva milióny vysazených stromů a více než 80 % úspěšnost.

„Zelený uhlíkový filtr Peugeot“ je pilotní projekt a „živý“ prototyp:

? Pilotní projekt vzhledem k závazkům, které si stanovil: na poškozeném území provést zalesnění velkého rozsahu za účelem zachycení uhlíkových plynů z ovzduší, současně zajistit určitou obnovu biodiverzity a následně měřit účinnost takto vytvořeného ekosystému z pohledu absorpce CO2.

? „Živý“ prototyp, neboť se jedná o hmotnou realizaci doposud teoretického konceptu. Tento experiment velkých měřítek umožní lépe poznat vlastnosti a schopnosti lesního ekosystému, který je technikou výzkumného modelování nepostižitelný.

Projekt představuje investici ve výši 10 miliónů Euro.

Tisková zpráva: Peugeot ČR

Vytisknout

Diskuze: Peugeot: Již jeden milion filtrů FAP

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Rio

Kia Rio získala prvenství v Autobest 2006

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud