Co víme o Audi Q7?

Jiří Kaloč, 3. prosince 2005, 11:13 Google+

Na českých silnicích uvidíme první v Česku prodané Audi Q7 někdy okolo prvního jarního dne roku 2006. Do té doby bude o tomto obřím SUV popsáno mnoho. Přispějme tedy i my svou troškou do mlýna...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Q7

Q7 | foto: Audi Press

Sdílejte článek

Pro Audi je model Q7 velmi důležitý, protože konečně mají v Ingoldstadtu automobil, který je šitý na zákazníky v USA. I proto u Audi "masírovali" veřejnost cíleným odtajňováním tohoto projektu více než rok počínaje vypouštěním špionážních fotografií z jízdních testů zakamuflovaného automobilu a konče zřízením internetových stránek tohoto modelu již v červnu tohoto roku, na kterých jste si ovšem nemohli první plnohodnotné SUV od Audi prohlédnout. První skutečně oficiální snímky nového modelu se objevily těsně před Frankfurtem, i když už předtím bylo jasné, že Q7 bude svými tvary úzce spjata se studií Pikes Peak představenou v roce 2003 na autosalonu v Detroitu. Nakonec se ovšem ukázalo, že Pikes Peak byl vlastně prvním prototypem sériového automobilu a Q7 je tak vlastně přetavení koncepční studie pro autoshow do sériové podoby.

Existuje zde Touareg a Cayenne, proč by tedy u Audi měli nákladně vyvíjet nový koncept pro vysoké luxusní SUV. A tak je logické, že novinka z Ingolstadtu má prodlouženou platformu výše zmiňovaných modelů. Rozvor Q7 tak o 2 mm přesáhl tři metry, celková délka karoserie se zase o 8,6 cm dostala přes pět metrů. Z evropských terénních čtyřkolek tuto hranici překračuje pouze klasický off-road Nissan Patrol Wagon a pak už pouze užitkové pick-upy. Audi Q7 však pochopitelně míří na úplně jiné zákazníky a ve své kategorii je tak suverénně nejdelším automobilem. Obří rozměry Audi mají svou logiku. Kromě toho, že umožní nabídnout v luxusní třídě čtyřkolek plnohodnotný sedmimístný automobil, zajistí si rovněž potřebný odstup od připravovovaného nástupce populárního allroadu, jehož sériovou podobu již u Audi také ohlásili. Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku tak brzy bude mít v jednom segmentu velmi široký záběr svých sítí, do kterých se jistě chytí mnoho nadšených zákazníků.  Interiér vyniká nejen prostorností, ale také variabilitou. V rámci tří řad jej lze uspořádat do celkem 28 variant, které by měly uspokojit rozdílné zájmy zákazníků. Sedadla druhé řady jsou rovněž samostatná nastavitelná v rozmezí 100 mm, sedadla třetí řady pak lze jednoduchým způsobem sklopit do podlahy a vytvořit tak nákladový prostor o objemu 2035 litrů, aniž by bylo třeba některé ze sedadel z vozu vyjmout. I v pětimístném uspořádání zavazadlový prostor nabízí úctyhodných 775 litrů a pokud bude obsazeno všech sedm sedadel, stále ještě bude k dispozici 330 litrů pro zavazadla.  I když Audi Q7 je typickým představitelem SUV, hodně skoseným předním sklem, klenutou linií střechy a skosenými bočními sloupky připomíná obrovské kombi. Robustní dojem z karoserie zase umocňuje mohutná jednodílná přední maska a především vysoko posazená linie boků a relativně nízká boční skla. Pečlivá práce stylistů se pak odrazila ve velmi příznivém koeficientu odporu vzduchu (cx = 0,34). Výrazný vzhled vozu dodává také dvoubarevné lakování vozu, mimochodem u Audi připravili pro start Q7 jedenáct odstínů, přičemž tři z nich na žádném jiném vozidle nenajdete.  Na startovní čáru kariéry poslali Audi Q7 se dvěma motory, které by měly v počátku plně uspokojit požadavky zákazníků na obou stranách Atlantiku. Evropanům sympatičtější bude zřejmě turbodiesel V6 TDI  3,0 litru, který najdete ve všech modelových řadách Audi kromě A2 a A3. Pro Q7 disponuje tato pohonná jednotka vybavená přímým vstřikováním common-rail piezoelektrickými vstřikovači a filtrem pevných částic výkonem 171 kW a točivým momentem 500 N.m, což by mělo i tomuto automobilu s celkovou hmotností bezmála 3 tuny zajistit dostatečnou dynamiku. Zejména pro americký trh pak bude určen zážehový osmiválec s přímým vstřikováním FSI, který dosahuje výkonu 257 kW a točivého momentu 440 N.m. Oba motory jsou standardně propojené se šestistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic. V druhé fázi by se měl pod kapotu dostat zážehový šestiválec FSI o objemu 3,2 litru (191 kW) a pak také silnější turbodiesel. Zůstává otázkou, zda to bude osmiválec TDI 4,2 litru (240 kW), který dnes pohání sedan A8 nebo desetiválec TDI 5,0 litru (230 kW) z VW Touareg. V roce 2008 by se na trh měla dostat verze s hybridním pohonem, jejíž koncept byl překvapením letošního IAA ve Frankfurtu. Hybridní pohon Audi kombinuje osmiválec FSI 4,2 litru s elektromotorem o výkonu 35 kW a točivém momentu 200 N.m, který funguje zároveň jako generátor elektrické energie a startér zážehového osmiválce. Elektromotor pak čerpá svou energií z plochých akumulátorů umístěných pod podlahou, přičemž celé přídavné zařízení (elektromotor  + NiCd baterie) váží pouhých 140 kg.

Všechny verze Q7 mají samozřejmě pohon všech kol quattro, který letos slaví čtvrtstoletí své existence. V novém Audi najdete opět známý mezinápravový šnekový diferenciál Torsen, novinkou je změněný poměr rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Dosud to bylo tzv. "fifty-fifty, nyní jsou kvůli lepší dynamice při průjezdu zatáčkou preferována  zadní kola, na které v základním rozdělení proudí 60 procent točivého momentu. Stejným způsobem mimochodem pracuje Torsen ještě ve sportovním modelu Audi RS4. Pohon všech kol samozřejmě spolupracuje s dalšími trakčními pomůckami. Oproti Touaregu se Q7 bude muset spolehnout pouze na elektroniku v podobě regulace prokluzu kol ASR a elektronických závěrů diferenciálů EDS, ve standardní výbavě je pak také systém pro bezpečné sjíždění prudkých svahů (něco podobného jako HDC u Land Roveru). Všechny tyto systémy jsou součástí stabilizačního systému ESP nové generace, které má navíc také zařízení pro stabilizaci přívěsu pomocí cíleného přibrzďování jednotlivých kol. Vůbec se však nepočítá s terénními redukovanými převody.

Narozdíl od allroadu, který byl jako první automobil své třídy vybaven nastavitelným vzduchovým odpružením, má základní provedení Q7 pouze konvenční vinuté pružiny. Skloněná zadní pružina a tlumiče neomezují vnitřní prostor vozu, z čehož těží především cestující na sedadlech ve třetí řadě. Na podvozku pak najdete řadu dílů z hliníku, což výrazně přispívá k nižší hmotnosti vozu. Vzduchové odpružení společně s elektronicky řízenými tlumiči je pak k dispozici za příplatek. Kromě toho, že tento řízený podvozek zajišťuje špičkové jízdní vlastnosti i cestovní komfort, je jeho nezanedbatelným přínosem možnost měnit světlou výšku vozidla podle potřeby v rozmezí od 180 do 240 mm. V off-road režimu se světlá výška nastaví na hodnotu 205 mm, špičkových 240 mm lze využít pouze krátkodobě v extrémní situaci a při velmi pomalé rychlosti. Všechny verze standardně vyjíždí na 18palcových kolech z lehkých slitin a pneumatikách 235/60 respektive 255/55 pro V8, v příplatkové výbavě však zájemci najdou i kola 19'' a 20''.

Ve výbavě automobilu samozřejmě nároční zákazníci naleznou vše, na co jsou u produktů Audi modelových řad A6 a A8 zvyklí počínaje inteligentním systémem MMI, který integruje ovládání všech důležitých funkcí pro provoz vozidla do několika ovladačů na středovém tunelu. V příplatkové výbavě pak najdete například radarové zařízení na hlídání slepého úhlu zpětných zrcátek (ASA - Audi Side Assist), zadní kameru pro snadné parkování (APSA - Audi Parking System Advanced) či adaptivní tempomat, který vůz v případě potřeby zpomalí nebo úplně zastaví.

Novinka od Audi je připravena řádně zamíchat kartami na trhu luxusních SUV. I když na český trh se tento automobil dostane až na jaře příštího roku, v Německu si Q7 mohou zájemci začít objednávat již nyní. Základní model s motorem V6 TDI stojí 48 900 eur.



Foto: Audi Press

Vytisknout

Diskuze: Co víme o Audi Q7?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

3 Coupé

Nové BMW řady 3 jako Coupé

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud