Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost. Přesto se ale najdou tací, kteří s prvními vločkami sněhu odkládají své karavany i obytňáky k zimnímu spánku. Ve společnosti totiž panuje řada předsudků, která je se zimním karavaningem spojená. Parkování v těsné blízkosti sjezdovky, možnost vychutnat si čerstvého prašanu mezi prvními návštěvníky areálu nebo nekonečné výhledy na zasněžené vrcholky hor jsou ale rozhodně dobrými důvody, proč tyto zastaralé mýty začít ignorovat!
1. Nenajdeme vhodné parkovací místo I když je velká část kempů přes zimu zavřená, nemusíte věšet hlavu. Mnoho zahraničních i českých lyžařských středisek je na karavany dobře připraveno a některé z nich nabízí za malý poplatek také možnost připojit se na elektřinu i vodu. Výhodou je i to, že parkovací stání si na rozdíl od hotelů nemusíte rezervovat několik měsíců dopředu a místo pro svou zimní dovolenou si tak můžete klidně vybrat na poslední chvíli podle toho, kde zrovna panují ty nejlepší lyžařské podmínky. A pokud vám nebude vyhovovat, stačí zařadit jedničku a vydat se za čerstvým prašanem kamkoliv jinam.
2. Karavan nedokážeme pořádně vytopit Asi nejčastější důvod, proč se lidé rozhodnou nechat karavan přes zimu doma, je mylná představa, že v něm přes noc na horách bude zima. Doby, kdy se v autech nedalo přes zimu bez vypnutého motoru vydržet, jsou už ale dávno pryč. Obytňák si můžete bez problémů vytopit na příjemných 22 stupňů. A silné mrazy jde zejména v moderních autech přečkat díky nezávislému a postupnému vytápění interiéru.
Obecně se doporučuje dát přednost plynové lahvi s čistým propanem, protože ten se vypaluje, i když teplota klesne pod bod mrazu. Při používání čistého propanu se navíc nemusíte obávat toho, že přestanou fungovat všechna zařízení připojená na plyn, což ve chvíli, kdy nejste připojení na elektřinu, znamená také ohřev vody nebo provoz lednice. Alternativou je také vytápění za pomoci nafty – to bývá sice trošku hlučnější, není ale nijak náročné na spotřebu. Během jedné noci spálí maximálně 1,5 litru.
Při zimní dovolené v karavanu je potřeba mít na mysli, že teplota uvnitř by ani během vaší nepřítomnosti neměla klesnout pod 10 stupňů Celsia. Hrozí pak totiž, že se automaticky vypustí voda, která má zabránit popraskáním rozvodů v autě. Doporučujeme proto kontinuální vytápění, které je navíc i energeticky úspornější.
Vítaným pomocníkem jsou digitální termostaty, které nabízí i možnost nastavit si přesnou hodinu a teplotu, na kterou chcete mít obytku vyhřátou. „Neexistuje snad lepší pocit, než když na lyžích sjedete poslední jízdu a dole na parkovišti na vás čeká příjemně vytopený obytňák,“ říká Lukáš Janoušek, CEO online půjčovny obytných vozů Campiri.
3. Bude nám chybět hotelový komfortZimní dovolená v karavanu má jednu velkou výhodu – nejste vázaní na jedno místo, jako byste byli v hotelu. Často se zakoupený skipas vztahuje na více areálů. Vy tak můžete snadno přejet na jiné místo a být na čerstvém manšestru první. Navíc se nebudete muset mačkat v přeplněných skibusech ani trmácet v přeskáčích do hotelové lyžárny a na zastávku.
Podobné je to i se stravováním. Není třeba platit polopenzi a chodit na jídlo ve vyhrazeném čase nebo pronajímat dražší apartmán s vlastním zázemím. Plnou ledničku je možné zajistit v nejbližší prodejně a všechny vozy z flotily Campiri mají ve výbavě dvě plynové lahve.
4. V karavanu není dostatek místa na všechno lyžařské vybaveníLyže, snowboard, přeskáče, helmy, saně a objemné zimní oblečení. Nedovedete si představit, jak budete v obytňáku s tímto vším, a ještě s dalšími lidmi fungovat? Zbytečná obava! Řada vozů se vyrábí s integrovanou garáží, do které se všechny velké věci snadno uskladní. Pokud s sebou berete na dovolenou i dětské pasažéry, je potřeba přibalit některé věci, které byste bez nich zřejmě mohli nechat doma. Děti jsou více než dospělí náchylné na prochladnutí. Určitě proto neuděláte chybu, když sbalíte více dek, nahřívacích polštářků nebo například termofor. Důležité je přidat také některé věci do lékárničky. Obsahovat by měla léky na všechny běžné potíže, jako je horečka, nachlazení, průjmy a zvracení. Pro společnou večerní zábavu ale nezapomeňte také na hračky, oblíbené rodinné deskové hry a knížky, které můžete číst dětem před spaním.
5. Co s mokrým oblečením? Známe to všichni, ať je na horách počasí sebehezčí, některé oblečení nebo boty se prostě vždy namočí. O to, že je při dovolené v karavanu neusušíte, nemusíte mít obavy – i na tohle konstruktéři mysleli. Oblečení se dá pověsit například do sprchy. Ještě lepší způsob je nechat ho uschnout v integrované garáži, která bývá často také vytápěná. Pak už si pořídit jen skladný sušák a máte privátní sušárnu. Alternativním řešením jsou také třeba samolepící háčky, které se dají umístit kdekoliv po obytňáku. Problém nebude ani s vysušením lyžařských nebo snowboardových bot. V prodeji jsou vysoušeče, které můžete zapojit do zásuvek, které máte ve voze k dispozici.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.