Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost. Přesto se ale najdou tací, kteří s prvními vločkami sněhu odkládají své karavany i obytňáky k zimnímu spánku. Ve společnosti totiž panuje řada předsudků, která je se zimním karavaningem spojená. Parkování v těsné blízkosti sjezdovky, možnost vychutnat si čerstvého prašanu mezi prvními návštěvníky areálu nebo nekonečné výhledy na zasněžené vrcholky hor jsou ale rozhodně dobrými důvody, proč tyto zastaralé mýty začít ignorovat!
1. Nenajdeme vhodné parkovací místo I když je velká část kempů přes zimu zavřená, nemusíte věšet hlavu. Mnoho zahraničních i českých lyžařských středisek je na karavany dobře připraveno a některé z nich nabízí za malý poplatek také možnost připojit se na elektřinu i vodu. Výhodou je i to, že parkovací stání si na rozdíl od hotelů nemusíte rezervovat několik měsíců dopředu a místo pro svou zimní dovolenou si tak můžete klidně vybrat na poslední chvíli podle toho, kde zrovna panují ty nejlepší lyžařské podmínky. A pokud vám nebude vyhovovat, stačí zařadit jedničku a vydat se za čerstvým prašanem kamkoliv jinam.
2. Karavan nedokážeme pořádně vytopit Asi nejčastější důvod, proč se lidé rozhodnou nechat karavan přes zimu doma, je mylná představa, že v něm přes noc na horách bude zima. Doby, kdy se v autech nedalo přes zimu bez vypnutého motoru vydržet, jsou už ale dávno pryč. Obytňák si můžete bez problémů vytopit na příjemných 22 stupňů. A silné mrazy jde zejména v moderních autech přečkat díky nezávislému a postupnému vytápění interiéru.
Obecně se doporučuje dát přednost plynové lahvi s čistým propanem, protože ten se vypaluje, i když teplota klesne pod bod mrazu. Při používání čistého propanu se navíc nemusíte obávat toho, že přestanou fungovat všechna zařízení připojená na plyn, což ve chvíli, kdy nejste připojení na elektřinu, znamená také ohřev vody nebo provoz lednice. Alternativou je také vytápění za pomoci nafty – to bývá sice trošku hlučnější, není ale nijak náročné na spotřebu. Během jedné noci spálí maximálně 1,5 litru.
Při zimní dovolené v karavanu je potřeba mít na mysli, že teplota uvnitř by ani během vaší nepřítomnosti neměla klesnout pod 10 stupňů Celsia. Hrozí pak totiž, že se automaticky vypustí voda, která má zabránit popraskáním rozvodů v autě. Doporučujeme proto kontinuální vytápění, které je navíc i energeticky úspornější.
Vítaným pomocníkem jsou digitální termostaty, které nabízí i možnost nastavit si přesnou hodinu a teplotu, na kterou chcete mít obytku vyhřátou. „Neexistuje snad lepší pocit, než když na lyžích sjedete poslední jízdu a dole na parkovišti na vás čeká příjemně vytopený obytňák,“ říká Lukáš Janoušek, CEO online půjčovny obytných vozů Campiri.
3. Bude nám chybět hotelový komfortZimní dovolená v karavanu má jednu velkou výhodu – nejste vázaní na jedno místo, jako byste byli v hotelu. Často se zakoupený skipas vztahuje na více areálů. Vy tak můžete snadno přejet na jiné místo a být na čerstvém manšestru první. Navíc se nebudete muset mačkat v přeplněných skibusech ani trmácet v přeskáčích do hotelové lyžárny a na zastávku.
Podobné je to i se stravováním. Není třeba platit polopenzi a chodit na jídlo ve vyhrazeném čase nebo pronajímat dražší apartmán s vlastním zázemím. Plnou ledničku je možné zajistit v nejbližší prodejně a všechny vozy z flotily Campiri mají ve výbavě dvě plynové lahve.
4. V karavanu není dostatek místa na všechno lyžařské vybaveníLyže, snowboard, přeskáče, helmy, saně a objemné zimní oblečení. Nedovedete si představit, jak budete v obytňáku s tímto vším, a ještě s dalšími lidmi fungovat? Zbytečná obava! Řada vozů se vyrábí s integrovanou garáží, do které se všechny velké věci snadno uskladní. Pokud s sebou berete na dovolenou i dětské pasažéry, je potřeba přibalit některé věci, které byste bez nich zřejmě mohli nechat doma. Děti jsou více než dospělí náchylné na prochladnutí. Určitě proto neuděláte chybu, když sbalíte více dek, nahřívacích polštářků nebo například termofor. Důležité je přidat také některé věci do lékárničky. Obsahovat by měla léky na všechny běžné potíže, jako je horečka, nachlazení, průjmy a zvracení. Pro společnou večerní zábavu ale nezapomeňte také na hračky, oblíbené rodinné deskové hry a knížky, které můžete číst dětem před spaním.
5. Co s mokrým oblečením? Známe to všichni, ať je na horách počasí sebehezčí, některé oblečení nebo boty se prostě vždy namočí. O to, že je při dovolené v karavanu neusušíte, nemusíte mít obavy – i na tohle konstruktéři mysleli. Oblečení se dá pověsit například do sprchy. Ještě lepší způsob je nechat ho uschnout v integrované garáži, která bývá často také vytápěná. Pak už si pořídit jen skladný sušák a máte privátní sušárnu. Alternativním řešením jsou také třeba samolepící háčky, které se dají umístit kdekoliv po obytňáku. Problém nebude ani s vysušením lyžařských nebo snowboardových bot. V prodeji jsou vysoušeče, které můžete zapojit do zásuvek, které máte ve voze k dispozici.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?