Vlastníky vozidel a řidiče čekají novinky, které ovlivní jejich každodenní život. Dálniční známka zdraží o stovky korun a změny pocítí také podnikatelé při koupi luxusních aut. Ty budou mít nově limit daňové uznatelnosti a odpočtu DPH.
Vládní balíček úspor se dotkne ale také bezemisních vozidel. Mezi zásadní změny patří také spotřební daň z nafty, která z dočasně snížených 8,45 korun za litr vzrostla o 1,5 korun. Zde výčet pěti aktuálních novinek.
1. Vrácení původní výše spotřební daně z naftyOd prvního srpna rozhodla vláda o vrácení dočasně snížené spotřební daně z nafty na původní úroveň, to znamená 9,95 korun za litr.
2. Limit pro daňovou uznatelnost a odpočet DPH při pořízení vozidlaSoučástí daňového balíčku je znovuzavedení limitu pro daňovou uznatelnost formou odpisů a novinka ve formě maximálního nároku na vrácení DPH při pořízení osobního vozidla, a to od začátku roku 2024. V obou případech jde o hranici dvou milionů bez DPH.
„Pokud vstupní cena vozidla přesáhne dva miliony korun, bude "nadhodnota“ daňově neuznatelná pro účely daně z příjmů. V oblasti daně z přidané hodnoty si zase můžeme uvést příklad, kdy poplatník pořídí osobní vozidlo například za pět milionů korun bez DPH, což odpovídá dani 1 050 000 korun. V takovém případě nebude možné uplatnit se celý nárok na odpočet, v tomto případě se jedná o neuplatnitelnou částku 810 000 korun,“ říká manažerka společnosti Crowe Ivana Brancuzká a dodává, že do daného limitu se započítává i případné technické zhodnocení vozidla.
Pokud je vozidlo pořízeno jako zboží určené k prodeji, je možné uplatnit odpočet DPH bez omezení limitem. V případě následného zařazení vozidla do dlouhodobého majetku je plátce povinen při překročení prahové hodnoty snížit nárokovanou vratku daně.
3. Služební cestyPokud je zaměstnanec vyslán na pracovní cestu a využívá přitom jiné vozidlo než to zaměstnavatele, náleží zaměstnanci náhrada nejen za spotřebované pohonné hmoty, ale také opotřebení. Zohledňuje se opotřebení za každý ujetý kilometr pracovní cesty a od roku 2023 je platná náhrada u jednokolových a tříkolových vozidel 1,40 koruny a u osobních vozidel 5,20 koruny za kilometr.
„U náhrad pohonných hmot se vynásobí cena pohonných hmot a spotřeba vozidla. Zaměstnanec prokáže náklady na pohonné hmoty dokladem o nákupu, který dokládá souvislost s pracovní cestou. Pokud existuje více dokladů, použije k výpočtu aritmetický průměr,“ uvádí Ivana Brancuzká.
Pokud zaměstnanec cenu pohonných hmot takto neprokáže, použije zaměstnavatel průměrnou cenu pohonných hmot, která je daná vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí. Částky jsou následující:• benzín 95 – 41,20 Kč (od 1.1.2023);• benzín 98 – 45,20 Kč (od 1.1.2023);• motorová nafta – 34,40 Kč (od 1.7.2023); 44,10 Kč (od 1.1.2023);• elektřina (kWh) – 8,20 Kč (od 1.7.2023); 6,00 Kč (od 1.1.2023).
Spotřeba PHM se vypočítává z údajů o spotřebě v technickém průkazu vozidla, který je zaměstnanec povinen předložit zaměstnavateli. „Pokud tento průkaz hodnotu neobsahuje, lze spotřebu prokázat i technickým průkazem vozidla stejného typu se stejným objemem válců. Použije se hodnota čísla pro kombinovaný provoz nebo aritmetický průměr uvedený v průkazu,“ shrnuje Brancuzká.
4. Dálniční známkyZměnami projdou i ceny dálničních známek. U ročního kuponu se očekává zdražení o více než polovinu. Cena by v příštích letech měla odrážet i inflaci a řidiči by měli mít možnost koupě také jednodenních kuponů.
5. Novinky u bezemisních vozidelSoučástí návrhu daňového balíčku je i snížené procento zdanění nepeněžního příjmu zaměstnance v případě, že použije bezemisní služební vozidlo pro soukromé účely, a to ve výši 0,25 % z pořizovací ceny vozidla.
Možnost uplatnit mimořádné daňové odpisy u bezemisních vozidel pořízených v letech 2024 až 2028 zůstává v platnosti vedle běžných odpisů. Tato vozidla spadají pod normu EURO 7, která má platit od poloviny roku 2025.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.