Vlastníky vozidel a řidiče čekají novinky, které ovlivní jejich každodenní život. Dálniční známka zdraží o stovky korun a změny pocítí také podnikatelé při koupi luxusních aut. Ty budou mít nově limit daňové uznatelnosti a odpočtu DPH.
Vládní balíček úspor se dotkne ale také bezemisních vozidel. Mezi zásadní změny patří také spotřební daň z nafty, která z dočasně snížených 8,45 korun za litr vzrostla o 1,5 korun. Zde výčet pěti aktuálních novinek.
1. Vrácení původní výše spotřební daně z naftyOd prvního srpna rozhodla vláda o vrácení dočasně snížené spotřební daně z nafty na původní úroveň, to znamená 9,95 korun za litr.
2. Limit pro daňovou uznatelnost a odpočet DPH při pořízení vozidlaSoučástí daňového balíčku je znovuzavedení limitu pro daňovou uznatelnost formou odpisů a novinka ve formě maximálního nároku na vrácení DPH při pořízení osobního vozidla, a to od začátku roku 2024. V obou případech jde o hranici dvou milionů bez DPH.
„Pokud vstupní cena vozidla přesáhne dva miliony korun, bude "nadhodnota“ daňově neuznatelná pro účely daně z příjmů. V oblasti daně z přidané hodnoty si zase můžeme uvést příklad, kdy poplatník pořídí osobní vozidlo například za pět milionů korun bez DPH, což odpovídá dani 1 050 000 korun. V takovém případě nebude možné uplatnit se celý nárok na odpočet, v tomto případě se jedná o neuplatnitelnou částku 810 000 korun,“ říká manažerka společnosti Crowe Ivana Brancuzká a dodává, že do daného limitu se započítává i případné technické zhodnocení vozidla.
Pokud je vozidlo pořízeno jako zboží určené k prodeji, je možné uplatnit odpočet DPH bez omezení limitem. V případě následného zařazení vozidla do dlouhodobého majetku je plátce povinen při překročení prahové hodnoty snížit nárokovanou vratku daně.
3. Služební cestyPokud je zaměstnanec vyslán na pracovní cestu a využívá přitom jiné vozidlo než to zaměstnavatele, náleží zaměstnanci náhrada nejen za spotřebované pohonné hmoty, ale také opotřebení. Zohledňuje se opotřebení za každý ujetý kilometr pracovní cesty a od roku 2023 je platná náhrada u jednokolových a tříkolových vozidel 1,40 koruny a u osobních vozidel 5,20 koruny za kilometr.
„U náhrad pohonných hmot se vynásobí cena pohonných hmot a spotřeba vozidla. Zaměstnanec prokáže náklady na pohonné hmoty dokladem o nákupu, který dokládá souvislost s pracovní cestou. Pokud existuje více dokladů, použije k výpočtu aritmetický průměr,“ uvádí Ivana Brancuzká.
Pokud zaměstnanec cenu pohonných hmot takto neprokáže, použije zaměstnavatel průměrnou cenu pohonných hmot, která je daná vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí. Částky jsou následující:• benzín 95 – 41,20 Kč (od 1.1.2023);• benzín 98 – 45,20 Kč (od 1.1.2023);• motorová nafta – 34,40 Kč (od 1.7.2023); 44,10 Kč (od 1.1.2023);• elektřina (kWh) – 8,20 Kč (od 1.7.2023); 6,00 Kč (od 1.1.2023).
Spotřeba PHM se vypočítává z údajů o spotřebě v technickém průkazu vozidla, který je zaměstnanec povinen předložit zaměstnavateli. „Pokud tento průkaz hodnotu neobsahuje, lze spotřebu prokázat i technickým průkazem vozidla stejného typu se stejným objemem válců. Použije se hodnota čísla pro kombinovaný provoz nebo aritmetický průměr uvedený v průkazu,“ shrnuje Brancuzká.
4. Dálniční známkyZměnami projdou i ceny dálničních známek. U ročního kuponu se očekává zdražení o více než polovinu. Cena by v příštích letech měla odrážet i inflaci a řidiči by měli mít možnost koupě také jednodenních kuponů.
5. Novinky u bezemisních vozidelSoučástí návrhu daňového balíčku je i snížené procento zdanění nepeněžního příjmu zaměstnance v případě, že použije bezemisní služební vozidlo pro soukromé účely, a to ve výši 0,25 % z pořizovací ceny vozidla.
Možnost uplatnit mimořádné daňové odpisy u bezemisních vozidel pořízených v letech 2024 až 2028 zůstává v platnosti vedle běžných odpisů. Tato vozidla spadají pod normu EURO 7, která má platit od poloviny roku 2025.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?