Dokončuje tak třetí fázi nejnáročnějšího testovacího programu, jaký byl ve 118leté historii značky uskutečněn. Byl tak již překonán každý předchozí testovací program značky Rolls-Royce – přitom ten stávající ještě zdaleka není u konce.
Kupé Spectre v současné době prochází testy v extrémně horkém klimatu v Jihoafrické republice: v Augrabies v Severním Kapsku a v oblasti Franschhoek, ve vinařstvími proslaveném „francouzském rohu“ v Západním Kapsku. Panují tam totiž stabilní, a přesto velmi rozdílné klimatické podmínky – sucho a extrémní horko na severu i středomořské podnebí a vlhko na jihu – a tím poskytují jedny z nejlepších možností jízdy za letního počasí na světě. V nejteplejším období mohou teploty překročit 50 °C a jižní region poskytuje taktéž velké množství různých povrchů a terénů, včetně klikatých venkovských silnic plných štěrku a prachu. Po všech stránkách se tedy jedná o skutečně náročné testovací podmínky.
Během této fáze inženýři sledují a odlaďují každý systém, konstrukční prvky i softwarové protokoly, které byly vyvinuty v průběhu téměř dvou milionů testovacích kilometrů. Pouze prostřednictvím těchto pečlivých hodnocení mohou techničtí experti značky Rolls-Royce dosáhnout úrovně jízdní kultivovanosti, kterou zákazníci tak obdivují, a úspěšně převést plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“ do nového, plně elektrického pojetí.
Během testování modelu Spectre byla každá z 25 000 samostatných funkcí souvisejících s výkonem pečlivě přizpůsobena tak, aby poskytovala typický zážitek z vozu Rolls-Royce. Prováděná vylepšení se nyní řídí přístupem „zlepšování i těch nejmenších detailů“, v jehož rámci jednotlivé, velmi malé a postupné úpravy vedou k významnému celkovému zlepšení. Ačkoli je tato koncepce široce používaná a osvědčená ve vrcholovém sportu a managementu na nejvyšší úrovni, nikdy předtím nebyla v tomto rozsahu přijata v automobilovém sektoru. Její zavedení je součástí širšího procesu ověřování interně charakterizovaného jako „Škola etikety“ značky Rolls-Royce.
Příkladů důrazu na sebemenší detail, jemuž jsou prototypy modelu Spectre vystaveny, je bezpočet, ale je téměř nemožné je vyjádřit čísly, neboť odrážejí zkušenosti a přirozený cit dlouhodobě budovaného konstruktérského týmu značky. Například vylepšování regenerativního brzdění vozu již stálo více než 1 500 hodin, aby se dosáhlo jemného ovládání, ale efektivního účinku.
Podobnou péči získalo pérování a omezení náklonu v zatáčkách, takže odpovídá příslibům dynamického designu super kupé Spectre, a přitom stále poskytuje charakteristickou plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“. Na jihu afrického kontinentu má toto testování speciální přínos, neboť vysoké teploty mohou ovlivnit tvrdost pryžových součástí zavěšení, které byly navrženy na základě výsledků testování v extrémním chladu.
Důkladný přístup se uplatnil i při zajištění správné kvality barev a jasu pro hru světla, která vznikne po otevření dveří modelu Spectre. Navození harmonického pocitu v interiéru bez ohledu na vnější podmínky obstarávají dokonale sladěné prvky jak vnitřního osvětlení, včetně slavného efektu hvězdné oblohy Starlight Headliner z programu individualizace Bespoke, tak přístrojový štít a palubní rozhraní SPIRIT. To vše si vyžádalo podrobnou analýzu dopadu slunečního světla a jeho barevné teploty v různých částech světa, k zachování stálosti odstínů byla použita referenční škála Pantone.
V Jihoafrické republice a během zbývajícího zkušebního programu bude dále laděn audio systém modelu Spectre s cílem ještě více zlepšit kvalitu poslechu ze 17 reproduktorů. Po počátečním testování a kalibraci v laboratoři je nyní systém důkladně prověřován v reálných podmínkách. Používá se přitom speciálně upravený soubor skladeb pocházející ze široké škály žánrů, které reprezentují celé spektrum zvukových požadavků.
Snaha zajistit dokonalou akustiku se odráží i na klíčových funkcích vozu. Sleduje se dokonce i rychlost, s jakou se dovřou samočinně zavírané dveře, aby tento úkon doprovázel příjemný zvukový projev.
Až zkušenosti a data shromážděná z Jihoafrické republiky projdou analýzou a uzavřou se příslušné procedury a měření, budou vývojové práce na modelu Spectre hotové z přibližně 80 %. Konstruktéři se následně pustí do závěrečné fáze schvalování. Ta představuje intenzivní program „celosezónního“ testování, včetně opakovaných prověrek v extrémních arktických podmínkách ve švédském Arjeplogu, ale i za vyšších teplot na Azurovém pobřeží.
Posledních 500 000 kilometrů testování modelu Spectre se zacílí na takzvanou „analýzu životního stylu“. Díky tomuto unikátnímu zkušebnímu procesu bude Spectre prověřen v situacích souvisejících s luxusním stylem života typickým pro zákazníky značky Rolls-Royce. Proškolení specialisté se zaměří na to, aby Spectre obstál v hustém provozu megalopolí, v okolí nejmodernějších, ale i historických luxusních budov a v dalších prostředích odpovídajících potřebám, zvykům a životnímu stylu majitelů.
Před dodáním prvních vozů zákazníkům naplánovaném na čtvrté čtvrtletí roku 2023 prošel Spectre důkladnými zkouškami navrženými tak, aby odpovídaly téměř 400 letům obvyklého používání, z nichž ovšem mnohé probíhaly v jedněch z nejextrémnějších podmínek na Zemi. Celková ujetá vzdálenost činí 2,5 milionu kilometrů, což je ekvivalent padesátinásobného obkroužení zeměkoule.
Testování začalo v zimě 2021 na speciálním polygonu ve švédském Arjeplogu, pouhých 55 kilometrů od polárního kruhu. Při teplotách -40 °C inženýři značky Rolls-Royce prověřili a zdokonalili všechny stránky výkonu a ovladatelnosti modelu Spectre na sněhu a ledu, ale přezkoušeli též účinky dlouhodobého extrémního chladu na trakční baterie a další elektronické systémy vozu.
Po této úspěšně ukončené etapě strávil Spectre léto 2022 ve slunnějším, ale neméně náročném podnebí Francouzské riviéry a kolem Azurového pobřeží. To zahrnovalo testování na slavném zkušebním místě – na někdejším závodním okruhu v Miramasu, obsahujícím více než 60 kilometrů uzavřených tratí a 20 zkušebních úseků. Většina testů se však odehrávala na provensálském venkově kvůli posouzení vlastností modelu Spectre v běžných podmínkách tam, kde mnoho těchto vozů pravděpodobně stráví většinu času.
Dr. Mihiar Ayoubi, ředitel vývoje společnosti Rolls-Royce Motor Cars: „Důvod našeho mimořádného a neúnavného testovacího programu po celém světě je jednoduchý, nikdy předtím tu neexistoval vůz, jako je Spectre. Tento první plně elektrický Rolls-Royce představuje nejen zcela novou technologii, ale i budoucí směřování naší značky. Pouze inženýři značky Rolls-Royce dokázali naplánovat tuto úžasnou cestu a pouze oni ji mohli podniknout. Úkolem nebylo vůz testovat, ale pozvednout měřítko automobilové dokonalosti."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?