Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů
Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů, foto: Rolls Royce
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 9. února 2023 23:49
Sdílej:

Dokončuje tak třetí fázi nejnáročnějšího testovacího programu, jaký byl ve 118leté historii značky uskutečněn. Byl tak již překonán každý předchozí testovací program značky Rolls-Royce – přitom ten stávající ještě zdaleka není u konce.

Kupé Spectre v současné době prochází testy v extrémně horkém klimatu v Jihoafrické republice: v Augrabies v Severním Kapsku a v oblasti Franschhoek, ve vinařstvími proslaveném „francouzském rohu“ v Západním Kapsku. Panují tam totiž stabilní, a přesto velmi rozdílné klimatické podmínky – sucho a extrémní horko na severu i středomořské podnebí a vlhko na jihu – a tím poskytují jedny z nejlepších možností jízdy za letního počasí na světě. V nejteplejším období mohou teploty překročit 50 °C a jižní region poskytuje taktéž velké množství různých povrchů a terénů, včetně klikatých venkovských silnic plných štěrku a prachu. Po všech stránkách se tedy jedná o skutečně náročné testovací podmínky.

Během této fáze inženýři sledují a odlaďují každý systém, konstrukční prvky i softwarové protokoly, které byly vyvinuty v průběhu téměř dvou milionů testovacích kilometrů. Pouze prostřednictvím těchto pečlivých hodnocení mohou techničtí experti značky Rolls-Royce dosáhnout úrovně jízdní kultivovanosti, kterou zákazníci tak obdivují, a úspěšně převést plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“ do nového, plně elektrického pojetí.

Během testování modelu Spectre byla každá z 25 000 samostatných funkcí souvisejících s výkonem pečlivě přizpůsobena tak, aby poskytovala typický zážitek z vozu Rolls-Royce. Prováděná vylepšení se nyní řídí přístupem „zlepšování i těch nejmenších detailů“, v jehož rámci jednotlivé, velmi malé a postupné úpravy vedou k významnému celkovému zlepšení. Ačkoli je tato koncepce široce používaná a osvědčená ve vrcholovém sportu a managementu na nejvyšší úrovni, nikdy předtím nebyla v tomto rozsahu přijata v automobilovém sektoru. Její zavedení je součástí širšího procesu ověřování interně charakterizovaného jako „Škola etikety“ značky Rolls-Royce.

Příkladů důrazu na sebemenší detail, jemuž jsou prototypy modelu Spectre vystaveny, je bezpočet, ale je téměř nemožné je vyjádřit čísly, neboť odrážejí zkušenosti a přirozený cit dlouhodobě budovaného konstruktérského týmu značky. Například vylepšování regenerativního brzdění vozu již stálo více než 1 500 hodin, aby se dosáhlo jemného ovládání, ale efektivního účinku.

Podobnou péči získalo pérování a omezení náklonu v zatáčkách, takže odpovídá příslibům dynamického designu super kupé Spectre, a přitom stále poskytuje charakteristickou plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“. Na jihu afrického kontinentu má toto testování speciální přínos, neboť vysoké teploty mohou ovlivnit tvrdost pryžových součástí zavěšení, které byly navrženy na základě výsledků testování v extrémním chladu.

Důkladný přístup se uplatnil i při zajištění správné kvality barev a jasu pro hru světla, která vznikne po otevření dveří modelu Spectre. Navození harmonického pocitu v interiéru bez ohledu na vnější podmínky obstarávají dokonale sladěné prvky jak vnitřního osvětlení, včetně slavného efektu hvězdné oblohy Starlight Headliner z programu individualizace Bespoke, tak přístrojový štít a palubní rozhraní SPIRIT. To vše si vyžádalo podrobnou analýzu dopadu slunečního světla a jeho barevné teploty v různých částech světa, k zachování stálosti odstínů byla použita referenční škála Pantone.

V Jihoafrické republice a během zbývajícího zkušebního programu bude dále laděn audio systém modelu Spectre s cílem ještě více zlepšit kvalitu poslechu ze 17 reproduktorů. Po počátečním testování a kalibraci v laboratoři je nyní systém důkladně prověřován v reálných podmínkách. Používá se přitom speciálně upravený soubor skladeb pocházející ze široké škály žánrů, které reprezentují celé spektrum zvukových požadavků.

Snaha zajistit dokonalou akustiku se odráží i na klíčových funkcích vozu. Sleduje se dokonce i rychlost, s jakou se dovřou samočinně zavírané dveře, aby tento úkon doprovázel příjemný zvukový projev.

Až zkušenosti a data shromážděná z Jihoafrické republiky projdou analýzou a uzavřou se příslušné procedury a měření, budou vývojové práce na modelu Spectre hotové z přibližně 80 %. Konstruktéři se následně pustí do závěrečné fáze schvalování. Ta představuje intenzivní program „celosezónního“ testování, včetně opakovaných prověrek v extrémních arktických podmínkách ve švédském Arjeplogu, ale i za vyšších teplot na Azurovém pobřeží.

Posledních 500 000 kilometrů testování modelu Spectre se zacílí na takzvanou „analýzu životního stylu“. Díky tomuto unikátnímu zkušebnímu procesu bude Spectre prověřen v situacích souvisejících s luxusním stylem života typickým pro zákazníky značky Rolls-Royce. Proškolení specialisté se zaměří na to, aby Spectre obstál v hustém provozu megalopolí, v okolí nejmodernějších, ale i historických luxusních budov a v dalších prostředích odpovídajících potřebám, zvykům a životnímu stylu majitelů.

Před dodáním prvních vozů zákazníkům naplánovaném na čtvrté čtvrtletí roku 2023 prošel Spectre důkladnými zkouškami navrženými tak, aby odpovídaly téměř 400 letům obvyklého používání, z nichž ovšem mnohé probíhaly v jedněch z nejextrémnějších podmínek na Zemi. Celková ujetá vzdálenost činí 2,5 milionu kilometrů, což je ekvivalent padesátinásobného obkroužení zeměkoule.

Testování začalo v zimě 2021 na speciálním polygonu ve švédském Arjeplogu, pouhých 55 kilometrů od polárního kruhu. Při teplotách -40 °C inženýři značky Rolls-Royce prověřili a zdokonalili všechny stránky výkonu a ovladatelnosti modelu Spectre na sněhu a ledu, ale přezkoušeli též účinky dlouhodobého extrémního chladu na trakční baterie a další elektronické systémy vozu.

Po této úspěšně ukončené etapě strávil Spectre léto 2022 ve slunnějším, ale neméně náročném podnebí Francouzské riviéry a kolem Azurového pobřeží. To zahrnovalo testování na slavném zkušebním místě – na někdejším závodním okruhu v Miramasu, obsahujícím více než 60 kilometrů uzavřených tratí a 20 zkušebních úseků. Většina testů se však odehrávala na provensálském venkově kvůli posouzení vlastností modelu Spectre v běžných podmínkách tam, kde mnoho těchto vozů pravděpodobně stráví většinu času.

Dr. Mihiar Ayoubi, ředitel vývoje společnosti Rolls-Royce Motor Cars: „Důvod našeho mimořádného a neúnavného testovacího programu po celém světě je jednoduchý, nikdy předtím tu neexistoval vůz, jako je Spectre. Tento první plně elektrický Rolls-Royce představuje nejen zcela novou technologii, ale i budoucí směřování naší značky. Pouze inženýři značky Rolls-Royce dokázali naplánovat tuto úžasnou cestu a pouze oni ji mohli podniknout. Úkolem nebylo vůz testovat, ale pozvednout měřítko automobilové dokonalosti."

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.