Dokončuje tak třetí fázi nejnáročnějšího testovacího programu, jaký byl ve 118leté historii značky uskutečněn. Byl tak již překonán každý předchozí testovací program značky Rolls-Royce – přitom ten stávající ještě zdaleka není u konce.
Kupé Spectre v současné době prochází testy v extrémně horkém klimatu v Jihoafrické republice: v Augrabies v Severním Kapsku a v oblasti Franschhoek, ve vinařstvími proslaveném „francouzském rohu“ v Západním Kapsku. Panují tam totiž stabilní, a přesto velmi rozdílné klimatické podmínky – sucho a extrémní horko na severu i středomořské podnebí a vlhko na jihu – a tím poskytují jedny z nejlepších možností jízdy za letního počasí na světě. V nejteplejším období mohou teploty překročit 50 °C a jižní region poskytuje taktéž velké množství různých povrchů a terénů, včetně klikatých venkovských silnic plných štěrku a prachu. Po všech stránkách se tedy jedná o skutečně náročné testovací podmínky.
Během této fáze inženýři sledují a odlaďují každý systém, konstrukční prvky i softwarové protokoly, které byly vyvinuty v průběhu téměř dvou milionů testovacích kilometrů. Pouze prostřednictvím těchto pečlivých hodnocení mohou techničtí experti značky Rolls-Royce dosáhnout úrovně jízdní kultivovanosti, kterou zákazníci tak obdivují, a úspěšně převést plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“ do nového, plně elektrického pojetí.
Během testování modelu Spectre byla každá z 25 000 samostatných funkcí souvisejících s výkonem pečlivě přizpůsobena tak, aby poskytovala typický zážitek z vozu Rolls-Royce. Prováděná vylepšení se nyní řídí přístupem „zlepšování i těch nejmenších detailů“, v jehož rámci jednotlivé, velmi malé a postupné úpravy vedou k významnému celkovému zlepšení. Ačkoli je tato koncepce široce používaná a osvědčená ve vrcholovém sportu a managementu na nejvyšší úrovni, nikdy předtím nebyla v tomto rozsahu přijata v automobilovém sektoru. Její zavedení je součástí širšího procesu ověřování interně charakterizovaného jako „Škola etikety“ značky Rolls-Royce.
Příkladů důrazu na sebemenší detail, jemuž jsou prototypy modelu Spectre vystaveny, je bezpočet, ale je téměř nemožné je vyjádřit čísly, neboť odrážejí zkušenosti a přirozený cit dlouhodobě budovaného konstruktérského týmu značky. Například vylepšování regenerativního brzdění vozu již stálo více než 1 500 hodin, aby se dosáhlo jemného ovládání, ale efektivního účinku.
Podobnou péči získalo pérování a omezení náklonu v zatáčkách, takže odpovídá příslibům dynamického designu super kupé Spectre, a přitom stále poskytuje charakteristickou plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“. Na jihu afrického kontinentu má toto testování speciální přínos, neboť vysoké teploty mohou ovlivnit tvrdost pryžových součástí zavěšení, které byly navrženy na základě výsledků testování v extrémním chladu.
Důkladný přístup se uplatnil i při zajištění správné kvality barev a jasu pro hru světla, která vznikne po otevření dveří modelu Spectre. Navození harmonického pocitu v interiéru bez ohledu na vnější podmínky obstarávají dokonale sladěné prvky jak vnitřního osvětlení, včetně slavného efektu hvězdné oblohy Starlight Headliner z programu individualizace Bespoke, tak přístrojový štít a palubní rozhraní SPIRIT. To vše si vyžádalo podrobnou analýzu dopadu slunečního světla a jeho barevné teploty v různých částech světa, k zachování stálosti odstínů byla použita referenční škála Pantone.
V Jihoafrické republice a během zbývajícího zkušebního programu bude dále laděn audio systém modelu Spectre s cílem ještě více zlepšit kvalitu poslechu ze 17 reproduktorů. Po počátečním testování a kalibraci v laboratoři je nyní systém důkladně prověřován v reálných podmínkách. Používá se přitom speciálně upravený soubor skladeb pocházející ze široké škály žánrů, které reprezentují celé spektrum zvukových požadavků.
Snaha zajistit dokonalou akustiku se odráží i na klíčových funkcích vozu. Sleduje se dokonce i rychlost, s jakou se dovřou samočinně zavírané dveře, aby tento úkon doprovázel příjemný zvukový projev.
Až zkušenosti a data shromážděná z Jihoafrické republiky projdou analýzou a uzavřou se příslušné procedury a měření, budou vývojové práce na modelu Spectre hotové z přibližně 80 %. Konstruktéři se následně pustí do závěrečné fáze schvalování. Ta představuje intenzivní program „celosezónního“ testování, včetně opakovaných prověrek v extrémních arktických podmínkách ve švédském Arjeplogu, ale i za vyšších teplot na Azurovém pobřeží.
Posledních 500 000 kilometrů testování modelu Spectre se zacílí na takzvanou „analýzu životního stylu“. Díky tomuto unikátnímu zkušebnímu procesu bude Spectre prověřen v situacích souvisejících s luxusním stylem života typickým pro zákazníky značky Rolls-Royce. Proškolení specialisté se zaměří na to, aby Spectre obstál v hustém provozu megalopolí, v okolí nejmodernějších, ale i historických luxusních budov a v dalších prostředích odpovídajících potřebám, zvykům a životnímu stylu majitelů.
Před dodáním prvních vozů zákazníkům naplánovaném na čtvrté čtvrtletí roku 2023 prošel Spectre důkladnými zkouškami navrženými tak, aby odpovídaly téměř 400 letům obvyklého používání, z nichž ovšem mnohé probíhaly v jedněch z nejextrémnějších podmínek na Zemi. Celková ujetá vzdálenost činí 2,5 milionu kilometrů, což je ekvivalent padesátinásobného obkroužení zeměkoule.
Testování začalo v zimě 2021 na speciálním polygonu ve švédském Arjeplogu, pouhých 55 kilometrů od polárního kruhu. Při teplotách -40 °C inženýři značky Rolls-Royce prověřili a zdokonalili všechny stránky výkonu a ovladatelnosti modelu Spectre na sněhu a ledu, ale přezkoušeli též účinky dlouhodobého extrémního chladu na trakční baterie a další elektronické systémy vozu.
Po této úspěšně ukončené etapě strávil Spectre léto 2022 ve slunnějším, ale neméně náročném podnebí Francouzské riviéry a kolem Azurového pobřeží. To zahrnovalo testování na slavném zkušebním místě – na někdejším závodním okruhu v Miramasu, obsahujícím více než 60 kilometrů uzavřených tratí a 20 zkušebních úseků. Většina testů se však odehrávala na provensálském venkově kvůli posouzení vlastností modelu Spectre v běžných podmínkách tam, kde mnoho těchto vozů pravděpodobně stráví většinu času.
Dr. Mihiar Ayoubi, ředitel vývoje společnosti Rolls-Royce Motor Cars: „Důvod našeho mimořádného a neúnavného testovacího programu po celém světě je jednoduchý, nikdy předtím tu neexistoval vůz, jako je Spectre. Tento první plně elektrický Rolls-Royce představuje nejen zcela novou technologii, ale i budoucí směřování naší značky. Pouze inženýři značky Rolls-Royce dokázali naplánovat tuto úžasnou cestu a pouze oni ji mohli podniknout. Úkolem nebylo vůz testovat, ale pozvednout měřítko automobilové dokonalosti."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.