Dokončuje tak třetí fázi nejnáročnějšího testovacího programu, jaký byl ve 118leté historii značky uskutečněn. Byl tak již překonán každý předchozí testovací program značky Rolls-Royce – přitom ten stávající ještě zdaleka není u konce.
Kupé Spectre v současné době prochází testy v extrémně horkém klimatu v Jihoafrické republice: v Augrabies v Severním Kapsku a v oblasti Franschhoek, ve vinařstvími proslaveném „francouzském rohu“ v Západním Kapsku. Panují tam totiž stabilní, a přesto velmi rozdílné klimatické podmínky – sucho a extrémní horko na severu i středomořské podnebí a vlhko na jihu – a tím poskytují jedny z nejlepších možností jízdy za letního počasí na světě. V nejteplejším období mohou teploty překročit 50 °C a jižní region poskytuje taktéž velké množství různých povrchů a terénů, včetně klikatých venkovských silnic plných štěrku a prachu. Po všech stránkách se tedy jedná o skutečně náročné testovací podmínky.
Během této fáze inženýři sledují a odlaďují každý systém, konstrukční prvky i softwarové protokoly, které byly vyvinuty v průběhu téměř dvou milionů testovacích kilometrů. Pouze prostřednictvím těchto pečlivých hodnocení mohou techničtí experti značky Rolls-Royce dosáhnout úrovně jízdní kultivovanosti, kterou zákazníci tak obdivují, a úspěšně převést plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“ do nového, plně elektrického pojetí.
Během testování modelu Spectre byla každá z 25 000 samostatných funkcí souvisejících s výkonem pečlivě přizpůsobena tak, aby poskytovala typický zážitek z vozu Rolls-Royce. Prováděná vylepšení se nyní řídí přístupem „zlepšování i těch nejmenších detailů“, v jehož rámci jednotlivé, velmi malé a postupné úpravy vedou k významnému celkovému zlepšení. Ačkoli je tato koncepce široce používaná a osvědčená ve vrcholovém sportu a managementu na nejvyšší úrovni, nikdy předtím nebyla v tomto rozsahu přijata v automobilovém sektoru. Její zavedení je součástí širšího procesu ověřování interně charakterizovaného jako „Škola etikety“ značky Rolls-Royce.
Příkladů důrazu na sebemenší detail, jemuž jsou prototypy modelu Spectre vystaveny, je bezpočet, ale je téměř nemožné je vyjádřit čísly, neboť odrážejí zkušenosti a přirozený cit dlouhodobě budovaného konstruktérského týmu značky. Například vylepšování regenerativního brzdění vozu již stálo více než 1 500 hodin, aby se dosáhlo jemného ovládání, ale efektivního účinku.
Podobnou péči získalo pérování a omezení náklonu v zatáčkách, takže odpovídá příslibům dynamického designu super kupé Spectre, a přitom stále poskytuje charakteristickou plavnost jízdy připodobňovanou k „létajícímu koberci“. Na jihu afrického kontinentu má toto testování speciální přínos, neboť vysoké teploty mohou ovlivnit tvrdost pryžových součástí zavěšení, které byly navrženy na základě výsledků testování v extrémním chladu.
Důkladný přístup se uplatnil i při zajištění správné kvality barev a jasu pro hru světla, která vznikne po otevření dveří modelu Spectre. Navození harmonického pocitu v interiéru bez ohledu na vnější podmínky obstarávají dokonale sladěné prvky jak vnitřního osvětlení, včetně slavného efektu hvězdné oblohy Starlight Headliner z programu individualizace Bespoke, tak přístrojový štít a palubní rozhraní SPIRIT. To vše si vyžádalo podrobnou analýzu dopadu slunečního světla a jeho barevné teploty v různých částech světa, k zachování stálosti odstínů byla použita referenční škála Pantone.
V Jihoafrické republice a během zbývajícího zkušebního programu bude dále laděn audio systém modelu Spectre s cílem ještě více zlepšit kvalitu poslechu ze 17 reproduktorů. Po počátečním testování a kalibraci v laboratoři je nyní systém důkladně prověřován v reálných podmínkách. Používá se přitom speciálně upravený soubor skladeb pocházející ze široké škály žánrů, které reprezentují celé spektrum zvukových požadavků.
Snaha zajistit dokonalou akustiku se odráží i na klíčových funkcích vozu. Sleduje se dokonce i rychlost, s jakou se dovřou samočinně zavírané dveře, aby tento úkon doprovázel příjemný zvukový projev.
Až zkušenosti a data shromážděná z Jihoafrické republiky projdou analýzou a uzavřou se příslušné procedury a měření, budou vývojové práce na modelu Spectre hotové z přibližně 80 %. Konstruktéři se následně pustí do závěrečné fáze schvalování. Ta představuje intenzivní program „celosezónního“ testování, včetně opakovaných prověrek v extrémních arktických podmínkách ve švédském Arjeplogu, ale i za vyšších teplot na Azurovém pobřeží.
Posledních 500 000 kilometrů testování modelu Spectre se zacílí na takzvanou „analýzu životního stylu“. Díky tomuto unikátnímu zkušebnímu procesu bude Spectre prověřen v situacích souvisejících s luxusním stylem života typickým pro zákazníky značky Rolls-Royce. Proškolení specialisté se zaměří na to, aby Spectre obstál v hustém provozu megalopolí, v okolí nejmodernějších, ale i historických luxusních budov a v dalších prostředích odpovídajících potřebám, zvykům a životnímu stylu majitelů.
Před dodáním prvních vozů zákazníkům naplánovaném na čtvrté čtvrtletí roku 2023 prošel Spectre důkladnými zkouškami navrženými tak, aby odpovídaly téměř 400 letům obvyklého používání, z nichž ovšem mnohé probíhaly v jedněch z nejextrémnějších podmínek na Zemi. Celková ujetá vzdálenost činí 2,5 milionu kilometrů, což je ekvivalent padesátinásobného obkroužení zeměkoule.
Testování začalo v zimě 2021 na speciálním polygonu ve švédském Arjeplogu, pouhých 55 kilometrů od polárního kruhu. Při teplotách -40 °C inženýři značky Rolls-Royce prověřili a zdokonalili všechny stránky výkonu a ovladatelnosti modelu Spectre na sněhu a ledu, ale přezkoušeli též účinky dlouhodobého extrémního chladu na trakční baterie a další elektronické systémy vozu.
Po této úspěšně ukončené etapě strávil Spectre léto 2022 ve slunnějším, ale neméně náročném podnebí Francouzské riviéry a kolem Azurového pobřeží. To zahrnovalo testování na slavném zkušebním místě – na někdejším závodním okruhu v Miramasu, obsahujícím více než 60 kilometrů uzavřených tratí a 20 zkušebních úseků. Většina testů se však odehrávala na provensálském venkově kvůli posouzení vlastností modelu Spectre v běžných podmínkách tam, kde mnoho těchto vozů pravděpodobně stráví většinu času.
Dr. Mihiar Ayoubi, ředitel vývoje společnosti Rolls-Royce Motor Cars: „Důvod našeho mimořádného a neúnavného testovacího programu po celém světě je jednoduchý, nikdy předtím tu neexistoval vůz, jako je Spectre. Tento první plně elektrický Rolls-Royce představuje nejen zcela novou technologii, ale i budoucí směřování naší značky. Pouze inženýři značky Rolls-Royce dokázali naplánovat tuto úžasnou cestu a pouze oni ji mohli podniknout. Úkolem nebylo vůz testovat, ale pozvednout měřítko automobilové dokonalosti."
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.