Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
ČTK , AutoRoad.cz 1. února 2023 22:59
Sdílej:

Sněmovní výbor pro evropské záležitosti dnes podpořil výhrady české vlády k souboru evropských nařízení na zavedení přísnějších a rozsáhlejších emisních limitů u všech typů vozidel na evropských silnicích, známých také jako Euro 7. V tiskové zprávě o tom podle ČTK informoval člen výboru a poslanec ODS Pavel Staněk.

Vláda ve své rámcové pozici mimo jiné označila návrh evropského nařízení za příliš ambiciózní. Kabinet se obává, že rozsah požadavků, jakož i navržený časový rámec pro jejich plnění může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické a sociální dopady.

Členové výboru podle Staňka vyslyšeli varování zástupců automobilového průmyslu i odborníků, kteří upozorňují, že požadavky navržené Evropskou komisí povedou k významnému zdražení a snížení dostupnosti automobilů a ve výsledku přispějí k tomu, že v Evropě budou déle jezdit starší vozidla, která způsobují řádově vyšší znečištění. Česká strana bude usilovat o změny náběhu příslušných požadavků a také o úpravu parametrů některých zkoušek v reálném provozu. Pokud se návrh nařízení nezmění tak, aby odrážel zásadní připomínky české strany, nebude ho moci Česko podpořit, stojí v materiálu pro poslance.

Nové a přísnější emisní limity pro nové osobní i nákladní automobily mají proti dnešním standardům ještě více snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Norma Euro 7 sladí limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Pokud návrh schválí členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

Výrobci automobilů dávali už během přípravy normy najevo obavy ze zvýšených nákladů v době, kdy začali ve velkém vyvíjet elektrické automobily. Kvůli normě automobilky podle Bruselu nebudou muset používat nové technologie a přechod na Euro 7 se promítne do ceny nových aut nejvýše v řádech několika tisíc korun. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) v úterý varovalo před negativními důsledky normy Euro 7. Podle sdružení by mohla zdražit automobily v průměru o 2000 eur (téměř 48.000 Kč) a podkopat poptávku.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?