Francouzská automobilka Renault sníží svůj podíl v partnerské japonské automobilce Nissan Motor ze současných zhruba 43 na 15 procent. Informovala o tom podle ČTK agentura Kjódó. Stejný podíl, tedy 15 procent, v Renaultu drží i Nissan. Rozdíl mezi podíly byl příčinou třenic, zejména poté, co se Nissan stal mnohem ziskovějším než Renault, píše dále japonská agentura. Automobilky o změně jednaly intenzivně čtyři měsíce. Dohodu ještě musí schválit představenstvo.
Jednání podle agentury Reuters komplikovaly obavy ohledně sdílení duševního vlastnictví, protože Renault se snaží vytvořit řadu nových spojení se společnostmi mimo alianci, například s čínskou automobilkou Geely. Nissan dále uvedl, že investuje do podniku Ampere, nové divize svého francouzského partnera pro výrobu elektromobilů. Společnosti vyrovnání podílů označily za "důležitý milník". Budou také spolupracovat v oblasti marketingu, vozidel a technologií v Latinské Americe, Indii a Evropě.
Renault podíl 28 procent v japonské automobilce převede do francouzského trustu. Francouzská automobilka posléze pověří správce, aby tyto akcie, jejichž hodnota nyní činí kolem 4,1 miliardy dolarů (89,7 miliardy Kč), prodal, pokud to bude pro francouzskou automobilku výhodné.
Od začátku října, kdy obě automobilky oznámily, že jednají o restrukturalizaci své aliance, akcie Renaultu posílily o téměř 25 procent, zatímco akcie Nissanu jen o tři procenta. Budoucí podoba francouzsko-japonské aliance má dopad na obě společnosti i na jejich mladšího partnera, společnost Mitsubishi Motors.
Architektem francouzsko-japonské aliance Renault-Nissan, která byla založena v roce 1999, byl její následný šéf Carlos Ghosn. Ten tehdy japonskou automobilku zachránil před krachem. V roce 2016 do strategického partnerství přibyla automobilka Mitsubishi.
Ghosn byl v roce 2018 v Japonsku zatčen a obviněn z několika trestných činů, mimo jiné ze zneužití firemních peněz a nepřiznání všech příjmů.
Ghosn vinu popírá, v Japonsku byl propuštěn na kauci. Na konci roku 2019 ze země za dramatických okolností uprchl soukromým letadlem do Libanonu, když se schoval do bedny na hudební nástroje. Libanon nemá s Japonskem dohodu o vydávání osob.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.