Inzertní portály s nabídkou práce jsou plné poptávek po kurýrech, jež by zákazníkům rozváželi hotová jídla z restaurací. Nabízené platové ohodnocení často zní až pohádkově. Jaká je skutečnost jsme se rozhodli zjistit na vlastní kůži.
Často okolo sebe vidím kurýry, jež rozvážejí jídlo na všem možném. Jsou vidět v MHD, na kole, koloběžce, skútru, či motorce, ale především v autě. V autech malých, jako Citigo nebo Twingo, ale viděl sem kurýry i ve Volvu V70, Mitsubishi Outlanderu a BMW X5 první generace. Jelikož jsme web o autech, je jasnou volbou zvolit jako dopravní prostředek právě automobil.
Pojďme ale od začátku. Úplně první věc, kterou je potřeba udělat, pokud chcete být kurýrem, je rozmyslet se, zda chcete jezdit za sebe na OSVČ, nebo na dohodu v partnerské flotile. Výhoda OSVČ je, že veškerý výdělek je váš. Naopak výhoda partnerské flotily, je ta, že nemusíte mít živnostenský list a můžete začít ve své podstatě okamžitě. Nevýhoda je ale v tom, že si od vás berou procenta z obratu. Já volím variantu jedna, tudíž OSVČ.
Druhá, možná důležitější volba je pak ta, pro koho vlastně chcete jezdit. Na našem trhu je pár velkých hráčů a po přečtení recenzí stávajících kurýrů jsem se rozhodl oslovit společnosti Bolt Food a Wolt. A budu jezdit pro toho, kdo se ozve jako první. Přibližně za týdne se ozvali od společnosti Bolt Food s termíny pro vyzvednutí termo boxu na převoz jídla. Za ten si u Boltu berou vratnou zálohu 1000 Kč, kterou kurýr neskládá na místě, ale firma si ponechá prvních 1000 Kč, které si rozvozem kurýr vydělá.
Po vyzvednutí boxu a instalaci aplikace Bolt Courier se již můžu pustit do práce. Zapínám aplikaci, vyberu dopravní prostředek, kterým budu rozvážet a čekám na zakázku.
Zvolil jsme ideální čas ve večerní špičce a tak na první zakázku nečekám ani 2 minuty. V aplikaci na mě skočilo upozornění s nabídkou odvozu jídla z nedaleké pizzerie. Odkliknul jsem, že zakázku přebírám a vyrazil. Výhoda je, že se v aplikaci ukazuje předpokládaná doba, za kterou bude zásilka připravena k vyzvednutí, takže kurýr pak ví, zda má pospíchat a nebo zvolit volnější tempo. V aplikaci je též proklik na Google maps s již zadanou adresu, což je velké plus. Odpadá tím možnost chybně zadat adresu do své navigace. Po přijezdu do restaurace tamnímu personálu ukáži v aplikaci křestní jméno a identifikační kód zákazníka a oni mi předají jeho objednávku. Kliknu na převzato a začnu s doručováním. Opět si pomáhám navigací v Google maps a za pár minut již stojím před vchodem domu klienta. Klient může mou polohu sledovat a tak se stává, že již čeká na chodníku. Pokud ne, v aplikaci je na něj telefonní číslo.
Od převzetí nabídky, po vyzvednutí zásilky až po doručení uběhlo asi 20 minut. Tentýž večer jsem jezdil přibližně 2 hodiny v rozmezí cca 18:30 až 20:30. Za tento čas jsem vyřídil 5 objednávek, z čehož shodou okolností, nebo náhodou, chcete-li, byly 3 z nich z výše zmíněné pizzerie. Za ony 2 hodiny jsem vyjezdil 453 Kč.
Druhý den jsem se rozhodl, že zkusím obědovou špičku. Začínal jsem v 11 hodin a jezdil do necelých 14 hodin. Opět jako první na mě skočila zdejší pizzerie, ale cesta k zákazníkovi mě zavedla dál od domova do jiné části Prahy. A to do velmi zajímavého areálu Bohnické psychologické léčebny. Vzdálenější zakázky mi vyhovují víc, jelikož je za ně celkem logicky lepší ohodnocení. Odměna za zakázku spočívá v pevném základu, ke kterému se připočte bonus za ujetou vzdálenost a případně spropitné. Další zakázka a tento den bohužel ne poslední, mě zavedla do restaurace v obchodním centru. Z mé zkušenosti je toto ta nejhorší lokace. Začíná to tím, že v podzemním parkovišti bloudím a hledám volné parkovací místo. Poté pěšky, většinou přes celé obchodní centrum, a to z podzemí až do nejvyššího patra, kde se restaurace nachází, a poté zase přes celý "obchoďák" zpět k autu. Když jste v obchodním centru třeba po třetí za sebou, může se vám i lehce stát, že už ani nevíte, kde jste tentokrát zaparkovali, což vás stojí další drahocenný čas, který vám nikdo nezaplatí.
Za 3 hodiny v obědové špice jsem stihl doručit 6 objednávek a získal za to 648 Kč. Takže když to shrneme, za přibližně 5 hodin práce přes oběd a okolo večeří jsem vyřídil 11 objednávek, ujel 56 km a měl hrubý zisk 1101 Kč.
Nájezd 56 km vyjde dle zvoleného vozidla přibližně na 300 Kč včetně amortizace. Z 1101 Kč by se měla platit daň 15 %, ale lze na ni uplatit paušální odpočet nákladů 60 %. Tím se dostáváme na daň asi 66 Kč. Pak zde máme ještě sociální a zdravotní pojištění, které se ale na mě, jako na zaměstnance, který má rozvoz jídla jako vedlejší příjem, nevztahuje. Takže ve výsledku mi zůstane asi 735 Kč čistého. To jest za strávenou dobu přibližně 150 Kč na hodinu. Při použití skútru, nebo elektro koloběžky by čistý zisk byl ještě o něco vyšší. Stejně tak, když budu doručovat častěji. Bývají týdenní bonusy za doručení XY desítek objednávek.
150 Kč na hodinu určitě není na zbohatnutí. Ale jako brigáda to může být zajímavý přivýdělek. Obrovská výhoda této práce je absolutní flexibilita. Udělá se mi volné dopoledne? Dám si na gauči dva díly seriálu na Netflixu a nebo se půjdu vyvětrat a přinesu domů pětistovku? Je to jen na mě...
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.