Trabanty a Wartburgy minulostí? Velký omyl...

Trabant 601
Trabant 601, foto: wheelsage.org
ČTK , AutoRoad.cz 27. prosince 2022 23:06
Sdílej:

Dvě značky automobilů, jejichž výroba skončila v roce 1991, byly symbolem někdejšího východního Německa. A zatímco po znovusjednocení Německa trabanty a wartburgy ze silnic téměř zmizely, v posledních letech jich opět přibývá, napsala podle ČTK agentura DPA.

Podle spolkového úřadu pro automobilovou dopravu se počet trabantů a wartburgů v Německu, zejména východním, už řadu let zvyšuje. Zatímco v roce 2010 bylo po celé zemi zaregistrovaných na 34.800 trabantů, k letošnímu lednu jich tam podle posledních dostupných údajů bylo evidováno na 39.340.

Wartburgů je mezi milovníky veteránů v Německu méně, ale i jejich počty rostou. Nyní jich tam je registrováno na 8730, zatímco v roce 2010 to bylo 7700. Tyto jednoduché, zprvu pouze dvoutaktní, vozy se začaly vyrábět v Eisenachu v roce 1956. Jejich menší konkurent trabant je o rok mladší, první sjel z montážní linky ve Zwickau (Cvikov) nedaleko českých hranic v listopadu 1957.

Nejvíce trabantů (přes 10.000) i wartburgů (na 2060) je registrováno právě v Sasku. Hodně milovníků minivozu Trabant, přezdívaného kdysi "bakeliťák", je také v Braniborsku a Durynsku.

Oba tyto východoněmecké vozy byly v minulosti hojně vidět na silnicích i v bývalém Československu, kde se kupovaly mimo jiné proto, že ač neměly vysoký výkon, byly levnější než ostatní značky, včetně české škodovky. V samotném východním Německu byl přitom trabant i další automobily tehdy nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou i 10 let.

Jedním z důvodů současné popularity trabantů v Německu je podle předsedy Trabantklubu ve Cvikově Thomase Winkelmanna nostalgie, mnozí si tak chtějí připomínat svou minulost s těmito vozy. Výhodou je také jednoduchá konstrukce, včetně motoru, kteří si mnozí nadšenci dokáží sami opravit. "Náhradní díly jsou dostupné a obvyklé opotřebitelné součástky se stále vyrábějí," řekl Winkelmann.

Oblíbené jsou v Německu, rovněž zejména východním, podle DPA také motocykly Simson, které se v německém Suhlu vyráběly až do roku 2002. Nyní jich je v této zemi podle DPA registrováno přes 20.500.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?