Německo od ledna příštího roku výrazně omezí podporu nákupu elektrických vozů. Nově na ni podle ČTK dosáhnou jen ti, kteří si koupí čistě elektrický automobil, na vozy s hybridním motorem se již bonusy vztahovat nebudou. S dalším snížením dotace se počítá od ledna 2024.
Nejvyšší příspěvek na elektromobil bude nově činit 4500 eur (109.000 Kč) místo dosavadních 6000 eur (145.000 Kč). Klíčovou podmínkou je, že vůz musí podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (970.000 Kč). Nárok na podporu mají i majitelé dražších aut, pokud vůz nestojí více než 65.000 eur. V takovém případě od ledna dostanou 3000 eur (73.000 Kč), což je o 2000 eur (48.000 Kč) méně než dosud.
Zcela ukončena bude podpora hybridních aut. Na jejich nákup dosud stát vyplácel 4500 eur, pokud jejich čistá ceníková cena nepřekročila 40.000 eur. U dražších hybridů to bylo 3750 eur (91.000 Kč).
Německo chce v budoucnu podporu dál postupně snižovat. Od ledna 2024 klesne dotace na 3000 eur pro vozy do 45.000 eur (1,1 milionu Kč). Na nákup dražšího auta už majitelé peníze nedostanou. Před úplným zrušením nákupní prémie varuje autoklub ADAC. "Úplné zrušení dotací by masivně ohrozilo rozvoj elektromobility," prohlásil šéf dopravní sekce autoklubu Gerhard Hillebrand.
Ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu plánuje na podporu elektromobilů vyčlenit v nadcházejícím roce 2,1 miliardy eur (51 miliard Kč) a v roce 2024 pak 1,3 miliardy eur (31,5 miliardy Kč). Jenom na letošní rok přitom bylo na podporu určeno asi 3,2 miliardy eur (77,5 miliardy Kč).
Německo začalo pořizování aut s elektrickým pohonem zvýhodňovat v roce 2016. Od té doby stát podle dnes zveřejněné statistiky Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podpořil přes 1,6 milionu vozidel, z nichž asi 930.000 bylo čistě elektrických aut a přes 700.000 hybridů. Podporu získalo také asi 360 aut na vodíkový pohon, který ale v Německu není zatím rozšířený.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?