Občané i firmy si budou moci při pořízení nového auta rezervovat předem na úřadech registrační značky. V budoucnu také skončí existence takzvaných velkých technických průkazů, které nahradí rozšíření osvědčení o registraci vozidla. Platnost evidenční kontroly aut se prodlouží z nynějších 30 dnů na jeden rok. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou ve středu podepsal prezident Miloš Zeman. Informoval o tom podle ČTK prezidentův mluvčí.
Na základě pozměňovacího návrhu, který do zákona vložila Sněmovna z popudu poslance ODS Stanislava Blahy, úřady už od roku 2024 nebudou vydávat takzvaný velký technický průkaz k vozidlu. Nahradí je osvědčení o registraci vozidla, takzvaný malý technický průkaz, který ale bude obsahovat víc údajů.
Ministerstvo dopravy už připravuje aplikaci, která má začít fungovat od 1. ledna 2024. Tato aplikace umožní žadateli po zadání identifikačních údajů o vozidle zobrazit technické údaje o voze, které jsou dnes na zadní straně velkého technického průkazu. Půjde třeba o informace o rozměrech pneumatik.
Rezervace registračních značek umožní především firmám vyřizovat si potřebná povolení ještě předtím, než úřad zapíše vozidlo do registru. Žádosti o zápis do registru vozidel by také mohlo být možné podávat elektronicky. Registrační značku bude možné rezervovat až na jeden měsíc. Žádost bude muset obsahovat VIN vozidla a pokud vozidlo VIN nemá, pak alespoň číslo podvozku. Vláda uvádí, že dopravci se potýkají se zbytečnými prodlevami při pořizování vozidel, neboť povolení, která ke své činnosti potřebují, jsou často vázána na registrační značku vozidla.
Návrh dále počítá se zrušením povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole při žádosti o registraci vozidla nebo při změně provozovatele. K protokolu o evidenční kontrole mají obecní úřady s rozšířenou působností přístup přes informační systém technických prohlídek. Proto se podle vlády jeví povinnost předkládat protokol o evidenční kontrole jako nadbytečná. Zákon také ruší povinnost evidenční kontroly v případě, kdy má být za vlastníka zapsán dosavadní provozovatel vozidla. Půjde hlavně o ukončení leasingových smluv a může se to týkat až 100.000 lidí ročně.
Technickou způsobilost historických vozidel budou posuzovat stanice technické kontroly. Výsledek technické kontroly bude platit pět let. V případě veteránů s nejvyšší konstrukční rychlostí bude kontrolovat vozidla mobilním způsobem, tedy na místě určeném úřadem. Půjde o vozidla s obručemi nebo loukotěmi, které nelze testovat válcovou brzdou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.