Velký technický průkaz končí, jak to bude fungovat dál?

ČTK / AutoRoad.cz, 10. prosince 2022, 23:11 Google+

Občané i firmy si budou moci při pořízení nového auta rezervovat předem na úřadech registrační značky. V budoucnu také skončí existence takzvaných velkých technických průkazů, které nahradí rozšíření osvědčení o registraci vozidla. Platnost evidenční kontroly aut se prodlouží z nynějších 30 dnů na jeden rok. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou ve středu podepsal prezident Miloš Zeman. Informoval o tom podle ČTK prezidentův mluvčí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: www.auto-news.cz | fotomontáž

Sdílejte článek

Na základě pozměňovacího návrhu, který do zákona vložila Sněmovna z popudu poslance ODS Stanislava Blahy, úřady už od roku 2024 nebudou vydávat takzvaný velký technický průkaz k vozidlu. Nahradí je osvědčení o registraci vozidla, takzvaný malý technický průkaz, který ale bude obsahovat víc údajů.

Ministerstvo dopravy už připravuje aplikaci, která má začít fungovat od 1. ledna 2024. Tato aplikace umožní žadateli po zadání identifikačních údajů o vozidle zobrazit technické údaje o voze, které jsou dnes na zadní straně velkého technického průkazu. Půjde třeba o informace o rozměrech pneumatik.

Rezervace registračních značek umožní především firmám vyřizovat si potřebná povolení ještě předtím, než úřad zapíše vozidlo do registru. Žádosti o zápis do registru vozidel by také mohlo být možné podávat elektronicky. Registrační značku bude možné rezervovat až na jeden měsíc. Žádost bude muset obsahovat VIN vozidla a pokud vozidlo VIN nemá, pak alespoň číslo podvozku. Vláda uvádí, že dopravci se potýkají se zbytečnými prodlevami při pořizování vozidel, neboť povolení, která ke své činnosti potřebují, jsou často vázána na registrační značku vozidla.

Návrh dále počítá se zrušením povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole při žádosti o registraci vozidla nebo při změně provozovatele. K protokolu o evidenční kontrole mají obecní úřady s rozšířenou působností přístup přes informační systém technických prohlídek. Proto se podle vlády jeví povinnost předkládat protokol o evidenční kontrole jako nadbytečná. Zákon také ruší povinnost evidenční kontroly v případě, kdy má být za vlastníka zapsán dosavadní provozovatel vozidla. Půjde hlavně o ukončení leasingových smluv a může se to týkat až 100.000 lidí ročně.

Technickou způsobilost historických vozidel budou posuzovat stanice technické kontroly. Výsledek technické kontroly bude platit pět let. V případě veteránů s nejvyšší konstrukční rychlostí bude kontrolovat vozidla mobilním způsobem, tedy na místě určeném úřadem. Půjde o vozidla s obručemi nebo loukotěmi, které nelze testovat válcovou brzdou.

Vytisknout

Diskuze: Velký technický průkaz končí, jak to bude fungovat dál?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda připravila Octavii pro náročnější, dynamickou verzi Sportline

Škoda Octavia obhájila nejvyšší hodnocení ve zpřísněném testu Euro NCAP

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud