Zima už je doslova za dveřmi a pomalu se blíží doba zimních dovolených na horách, a to nejen v tuzemsku, ale zejména v alpských oblastech za hranicemi České republiky. Evropské země nemají ustanovené jednotné podmínky pro zákonnou povinnost mít na autě nazuté zimní pneumatiky. Zatímco v České republice musí řidič použít zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází sníh, led nebo námraza, v některých evropských státech toto povinné nařízení platí bez rozdílu a bez závislosti na počasí. Společnost Continental připravila krátký přehled, jak se těmito pravidly při cestách po zimní Evropě nenechat zaskočit.
Obecné doporučení pro používání zimních pneumatik platí pro období od 1. října do 30. dubna, respektive od podzimu do Velikonoc. Český zákon o přezutí pak hovoří následovně: „Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze toto vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.“
Povinnost zimních pneumatik platí ve většině zemíSe zněním zákona o zimních pneumatikách, který platí v České republice, se lze setkat také v mnoha ostatních evropských zemích, tedy především v těch, kam tuzemští řidiči nejčastěji jezdí za zimními sporty – v Rakousku, Itálii, Francii nebo ve Švýcarsku.
V některých zemích jsou ale pravidla ještě přísnější a zimní pneumatiky musí mít řidič na svém autě obuté, ačkoli na vozovce není ani centimetr sněhu či ledu. Mezi takové země řadíme například Turecko, Chorvatsko, Slovinsko, Švédsko, Norsko nebo Finsko. Až na výjimky u těchto zemí nepřekvapí, že jsou zde zimní pneumatiky bez rozdílu povinné, neboť souvislá vrstvu sněhu a ledu se zde nachází po většinu roku.
Na opačném pólu se naopak nacházejí země jako Velká Británie, Belgie, Nizozemsko, Portugalsko, Řecko nebo Kypr. V nich povinnost zimních pneumatik uzákoněná není, což je u části z nich způsobené jejich příhodným středomořským klimatem. Dalšími zeměmi, které spadají do této skupiny, jsou například sousední Polsko, Ukrajina, Bulharsko nebo vnitrozemské Maďarsko.
Minimální hloubka dezénu se v jednotlivých evropských státech lišíČeští řidiči jsou už dlouhou dobu zvyklí, že minimální povolená hloubka dezénu by na jejich zimních pneumatikách měla činit alespoň 4 mm. Tuto velkou hloubku dezénu najdeme pouze v několika zemích s nejtvrdšími zimními zákony. Velká část Evropy je o něco benevolentnější, když povoluje jako minimum dokonce jen 3 mm. Velké překvapení představují země jako Německo, Itálie, Švýcarsko nebo Španělsko, kde zákony stanovují minimální povolenou hloubku dezénu zimních pneumatik na pouhých 1,6 mm.
„S klesající hloubkou dezénu klesá výkonnost pneumatik zejména na mokrém povrchu. Pro zajištění spolehlivé trakce a dobré přilnavosti na zasněženém a zledovatělém povrchu by tak měla být hloubka dezénu vždy dostatečná,“ říká Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum, a dodává: „Zimní pneumatiky by měly mít na své bočnici vždy označení symbolem sněhové vločky se třemi alpskými vrcholy (3 PMSF = Three Peak Mountain SnowFlake). Základní označení písmeny M+S (Mud + Snow, tedy Bláto + sníh) postačuje z pohledu tuzemského zákona, nezaručuje však ani minimální zimní vlastnosti pláště. Po roce 2010 převzala Evropa do své legislativy původně kanadské značení 3 PMSF, kdy musí pneumatika prokázat své zimní vlastnosti v testech a posléze od roku 2018 zařadilo Německo jako první tento symbol pro označení zimních pneumatik. Tento symbol jako značení pneumatik je postupně vyžadován v některých dalších zemích – např. v Norsku, Finsku, ve Švýcarsku a dalších. U nás zatím stále stačí pouze označení M+S. V souvislosti s aktuálním vývojem zákaznických trendů je dobré dodat, že stejné značení (M+S a 3 PMSF) najdeme dnes na bočnicích zimních i celoročních pneumatik všech renomovaných výrobců, tedy dle zákona je jejich použití v zimě možné.“
Klíčové vlastnosti zimních pneumatik jsou vždy podrobně zkoumány během každoročního testování. V letošním roce byla nejúspěšnější pneumatika Continental WinterContact TS 870, jež obsadila tři prvenství v testech renomovaných automobilových klubů v Německu (ADAC), Rakousku (ÖAMTC) a Švýcarsku (TCS).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.