Češi letos na zimní pneumatiky nespěchají

Lexus odhaluje nové vlajkové kupé LC v modelovém provedení 2021
Lexus odhaluje nové vlajkové kupé LC v modelovém provedení 2021, foto: Lexus
ČTK , AutoRoad.cz 2. listopadu 2022 23:41
Sdílej:

Na zimní pneumatiky k dnešnímu dni přezula jen necelá polovina řidičů, loni to přitom bylo touto dobou už 70 procent. Důvodem je nadprůměrně teplý říjen, kdy řada řidičů čeká na první mráz. Vyplývá to podle ČTK ze statistiky serveru Pneumatiky.cz.

Od 1. listopadu platí povinnost zimních pneumatik, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Podle Vojtěcha Schwangmaiera z webu je vhodné na zimní pneumatiky kvůli jejich vlastnostem přezout již tehdy, kdy průměrné denní teploty klesnou pod sedm stupňů. "Osobně bych přezouvání dál neodkládal. Riziko námrazy je v listopadu den ode dne větší a pneuservisy budou v následujících týdnech zatíženy nejvíc z celého roku," dodal.

Pneumatiky letos průměrně zdražily o 13 procent, tedy pod úrovní inflace. Za sadu pneumatik letos podle Pneumatiky.cz řidiči utratí v průměru 10.052 Kč, což je o 1485 Kč více než v minulém roce. Cena průměrná objednávky výrazně vzrostla kvůli zdražování i nákupu větších rozměrů, které obouvají novější auta.

"Každoročně stále více řidičů přezouvá na pneumatiky s průměrem 18 a více palců, které jsou dražší. Loni tyto pneumatiky nakoupilo 16,7 procenta řidičů, letos už 19 procent," dodal Schwangmaier. Ceny podle něj budou pravděpodobně do konce roku nadále růst.

Pneuservisy od jarní sezony podle vyhledávače GetFix zdražily v průměru o 12 procent. Od minulého podzimu se tak cena přezouvání zvýšila zhruba o pětinu. "Jsou však výjimky, které drží ceny stále na stejné úrovni, a ty mají enormní počet objednávek. Tento rok je přezouvání postupné, protože ještě nebyla výrazná zima. Očekáváme nárůst objednávek s příchodem prvních minusových teplot. Zájem o on-line objednání vzrostl od jara asi o 30 procent," uvedl ředitel GetFix Stanislav Toman. U většiny servisů je v současnosti možné sehnat volný termín zhruba za týden.

V případě nehody je podle údajů společnosti Uniqa pojišťovna oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?