Při naší jízdě po Balkáně v rámci expedice Gumbalkan jsme tankovali pohonné hmoty v Maďarsku. Na stojanu svítila cena za N95 a Diesel krásných 480 Forintů.
Při průjezdu přes Maďarsko jsme si všimli, že na stojanech čerpacích stanic mají všude jednotnou cenu, 480 Forintů za litr, a to jak u benzínu, tak i u nafty. 480 Forintů je na dnešní poměry úžasná cena, v přepočtu asi 28,80 Kč za litr. Proto jsme neváhali a nadšeně vzali nejen plné nádrže, ale též jsme si obě posádky naplnily kanystry až po okraj. Při placení jsme se ale nestačili divit.
Na účtence nebyla uvedena cena oněch 480 Forintů, nýbrž 763 Forintů (45,80 Kč). Tato částka není zase tak hrozná, ale přesto jsme z rozdílu ceny asi 17,00 Kč nebyli opravdu nadšeni. V případě tankování dvou téměř suchých vozů, plus čtyř kanystrů, byl cenový rozdíl asi 2500 Kč, a to není málo. Jak je to možné?
Vláda schválila zastropení cen paliva na 480 Forintů za litr, aby ochránila obyvatele Maďarska před důsledky sankční politiky prosazované vůči Rusku západními státy. Pěkná cena platila pro každého bez vyjímky, což ale vedlo k tzv. tankovací turistice. Do Maďarska se jezdilo tankovat ze sousedních zemí ve velkém. Proto vláda později zavedla dvojí cenu pohonných hmot. Pokud máte maďarskou SPZ, pak pro vás platí cena 480 Forintů, pokud máte zahraniční, cenu se dozvíte až při placení. Nikde na celé čerpací stanici (alespoň na té, kde jsme byli my) není uvedena jiná částka, než oněch 480 Forintů.
Ačkoliv je rozdíl v ceně paliva pro občany jiných států Evropské unie diskriminací, Maďarsko razí vlastní politiku se zaměřením na ochranu svých obyvatel a hospodářství. Ve své podstatě lze opatření se dvěma cenami z pohledu Maďarska i pochopit, jednoznačně nefér je ale bohužel skutečnost, že o reálnou cenu paliva nemá cizinec před placením jak zjistit.
Děkujeme sponzorům
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?