Při naší jízdě po Balkáně v rámci expedice Gumbalkan jsme tankovali pohonné hmoty v Maďarsku. Na stojanu svítila cena za N95 a Diesel krásných 480 Forintů.
Při průjezdu přes Maďarsko jsme si všimli, že na stojanech čerpacích stanic mají všude jednotnou cenu, 480 Forintů za litr, a to jak u benzínu, tak i u nafty. 480 Forintů je na dnešní poměry úžasná cena, v přepočtu asi 28,80 Kč za litr. Proto jsme neváhali a nadšeně vzali nejen plné nádrže, ale též jsme si obě posádky naplnily kanystry až po okraj. Při placení jsme se ale nestačili divit.
Na účtence nebyla uvedena cena oněch 480 Forintů, nýbrž 763 Forintů (45,80 Kč). Tato částka není zase tak hrozná, ale přesto jsme z rozdílu ceny asi 17,00 Kč nebyli opravdu nadšeni. V případě tankování dvou téměř suchých vozů, plus čtyř kanystrů, byl cenový rozdíl asi 2500 Kč, a to není málo. Jak je to možné?
Vláda schválila zastropení cen paliva na 480 Forintů za litr, aby ochránila obyvatele Maďarska před důsledky sankční politiky prosazované vůči Rusku západními státy. Pěkná cena platila pro každého bez vyjímky, což ale vedlo k tzv. tankovací turistice. Do Maďarska se jezdilo tankovat ze sousedních zemí ve velkém. Proto vláda později zavedla dvojí cenu pohonných hmot. Pokud máte maďarskou SPZ, pak pro vás platí cena 480 Forintů, pokud máte zahraniční, cenu se dozvíte až při placení. Nikde na celé čerpací stanici (alespoň na té, kde jsme byli my) není uvedena jiná částka, než oněch 480 Forintů.
Ačkoliv je rozdíl v ceně paliva pro občany jiných států Evropské unie diskriminací, Maďarsko razí vlastní politiku se zaměřením na ochranu svých obyvatel a hospodářství. Ve své podstatě lze opatření se dvěma cenami z pohledu Maďarska i pochopit, jednoznačně nefér je ale bohužel skutečnost, že o reálnou cenu paliva nemá cizinec před placením jak zjistit.
Děkujeme sponzorům
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?