Při naší jízdě po Balkáně v rámci expedice Gumbalkan jsme tankovali pohonné hmoty v Maďarsku. Na stojanu svítila cena za N95 a Diesel krásných 480 Forintů.
Při průjezdu přes Maďarsko jsme si všimli, že na stojanech čerpacích stanic mají všude jednotnou cenu, 480 Forintů za litr, a to jak u benzínu, tak i u nafty. 480 Forintů je na dnešní poměry úžasná cena, v přepočtu asi 28,80 Kč za litr. Proto jsme neváhali a nadšeně vzali nejen plné nádrže, ale též jsme si obě posádky naplnily kanystry až po okraj. Při placení jsme se ale nestačili divit.
Na účtence nebyla uvedena cena oněch 480 Forintů, nýbrž 763 Forintů (45,80 Kč). Tato částka není zase tak hrozná, ale přesto jsme z rozdílu ceny asi 17,00 Kč nebyli opravdu nadšeni. V případě tankování dvou téměř suchých vozů, plus čtyř kanystrů, byl cenový rozdíl asi 2500 Kč, a to není málo. Jak je to možné?
Vláda schválila zastropení cen paliva na 480 Forintů za litr, aby ochránila obyvatele Maďarska před důsledky sankční politiky prosazované vůči Rusku západními státy. Pěkná cena platila pro každého bez vyjímky, což ale vedlo k tzv. tankovací turistice. Do Maďarska se jezdilo tankovat ze sousedních zemí ve velkém. Proto vláda později zavedla dvojí cenu pohonných hmot. Pokud máte maďarskou SPZ, pak pro vás platí cena 480 Forintů, pokud máte zahraniční, cenu se dozvíte až při placení. Nikde na celé čerpací stanici (alespoň na té, kde jsme byli my) není uvedena jiná částka, než oněch 480 Forintů.
Ačkoliv je rozdíl v ceně paliva pro občany jiných států Evropské unie diskriminací, Maďarsko razí vlastní politiku se zaměřením na ochranu svých obyvatel a hospodářství. Ve své podstatě lze opatření se dvěma cenami z pohledu Maďarska i pochopit, jednoznačně nefér je ale bohužel skutečnost, že o reálnou cenu paliva nemá cizinec před placením jak zjistit.
Děkujeme sponzorům
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?