Při naší jízdě po Balkáně v rámci expedice Gumbalkan jsme tankovali pohonné hmoty v Maďarsku. Na stojanu svítila cena za N95 a Diesel krásných 480 Forintů.
Při průjezdu přes Maďarsko jsme si všimli, že na stojanech čerpacích stanic mají všude jednotnou cenu, 480 Forintů za litr, a to jak u benzínu, tak i u nafty. 480 Forintů je na dnešní poměry úžasná cena, v přepočtu asi 28,80 Kč za litr. Proto jsme neváhali a nadšeně vzali nejen plné nádrže, ale též jsme si obě posádky naplnily kanystry až po okraj. Při placení jsme se ale nestačili divit.
Na účtence nebyla uvedena cena oněch 480 Forintů, nýbrž 763 Forintů (45,80 Kč). Tato částka není zase tak hrozná, ale přesto jsme z rozdílu ceny asi 17,00 Kč nebyli opravdu nadšeni. V případě tankování dvou téměř suchých vozů, plus čtyř kanystrů, byl cenový rozdíl asi 2500 Kč, a to není málo. Jak je to možné?
Vláda schválila zastropení cen paliva na 480 Forintů za litr, aby ochránila obyvatele Maďarska před důsledky sankční politiky prosazované vůči Rusku západními státy. Pěkná cena platila pro každého bez vyjímky, což ale vedlo k tzv. tankovací turistice. Do Maďarska se jezdilo tankovat ze sousedních zemí ve velkém. Proto vláda později zavedla dvojí cenu pohonných hmot. Pokud máte maďarskou SPZ, pak pro vás platí cena 480 Forintů, pokud máte zahraniční, cenu se dozvíte až při placení. Nikde na celé čerpací stanici (alespoň na té, kde jsme byli my) není uvedena jiná částka, než oněch 480 Forintů.
Ačkoliv je rozdíl v ceně paliva pro občany jiných států Evropské unie diskriminací, Maďarsko razí vlastní politiku se zaměřením na ochranu svých obyvatel a hospodářství. Ve své podstatě lze opatření se dvěma cenami z pohledu Maďarska i pochopit, jednoznačně nefér je ale bohužel skutečnost, že o reálnou cenu paliva nemá cizinec před placením jak zjistit.
Děkujeme sponzorům
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.