Začínající jaro láká na silnice nejen více řidičů, ale bohužel i zvěře. V jarních měsících totiž začínají prudce růst počty nehod zaviněných střetem se zvěří. Významný podíl na nich má vedle zvěře vysoké i černá – tedy divoká prasata. Analytici Portálu nehod se proto blíže podívali na to, kdy a kde hrozí nejvíce nehod po srážce s divočákem. Zjistili například, že takovým místem je silnice č. 270 na 35. km. Jde o několik kilometrů rovný úsek poblíž Jablonného v Podještědí a České Vsi.
Počet divokých prasat v krajině v posledních desetiletích významně narostl. Na řadě míst je dnes jejich populační hustota vyšší než jeden jedinec na jeden km2 a trvale roste. A stále více ohrožují řidiče na silnicích v ČR. Portál nehod se proto ve své analýze podíval na to, kdy a kde je nutné si dát na černou zvěř na silnicích největší pozor. Okres Česká Lípa patří k těm nejrizikovějším z pohledu střetu s divokou a obzvlášť prasetem
Podle datové analýzy Portálu nehod vede žebříček míst s největší četností střetů s divokými prasaty v Libereckém kraji silnice č. 9 poblíž obcí Lesná a Sosnová v okrese Česká Lípa. Za poslední dva roky zde došlo ke 14 nehodám po střetu se zvěří. Je to místo, které v sobě spojuje všechny rizikové faktory střetu se zvěří. Jde o relativně rovný úsek za katastrem obce, který „láká“ řidiče přidat plyn poté, co opustí „padesátkovou“ zónu. Silnice je z obou stran obklopená poli, která se stávají eldorádem divočáků, kteří se do nich dostávají z blízkého lesa.
Totéž lze říct i o druhém nehodovém místě v TOP 5 Portálu nehod. Je opět poblíž konce obce, úsek je obklopen poli a nedaleko je hustý les – jde o silnici č. 270 na 35. km. Jde o několik kilometrů rovný úsek poblíž Jablonného v Podještědí a České Vsi v Libereckém kraji. Za poslední dva roky zde došlo k dvanácti nehodám.
A do třetice se stejná situace opakuje i na dalším místě, kde podle analýzy hrozí nejvíc střet s divočáky – jde o silnici č. 262 na 11. km poblíž České Lípy. Ze všech stran je celý úsek obklopen zemědělskými pozemky, za nimiž je rozlehlý les. Za poslední dva roky zde došlo k 11 nehodám po střetu se zvěří.
Prasata se chovají jinak než srny. Na černou pozor po páté ráno a desáté večerKdyž se podíváme blíže na příčiny nehod, které vznikají vinou střetu se zvěří, tak jednoznačně vede vysoká. Podíl divokých prasat je však poměrně vysoký, a co je podstatné, v průběhu roku se mění.
„Za celý rok 2021 došlo k 15 261 dopravním nehodám se střetem se zvěří (meziroční nárůst o 5,6 %) s celkovou výší škody 631 mil. Kč (nárůst o 14,7 %), což představuje průměrnou výši jedné dopravní nehody cca 41 tis. Kč (nárůst o 8,6 %),“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů, a dále dodává: „75 % všech nehod při střetu se zvěří nastává po střetu vozidla se srnou a druhé nejčastější zvíře, které je příčinou nehod při střetu se zvěří, je v 11 % divoké prase. V případě střetu se srnou vychází průměrná výše škody na vozidle 31 947 Kč, zatímco v případě nehody s divokým prasetem se jedná o 44 626 Kč, tedy o 40 % více, než je tomu u střetu se srnou.“
„Nejvíce rizikový měsíc z pohledu srážek s vysokou zvěří je měsíc květen, druhé maximum je pak v říjnu. U nehod s divokým prasetem je to však jiné. Počet nehod kontinuálně od února roste a kulminuje na přelomu 3. a 4. čtvrtletí. Nejrizikovější je říjen a listopad, kdy je počet nehod téměř trojnásobný oproti jarním měsícům,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
A v kterou denní dobu nám nejvíce hrozí, že na silnici potkáme divočáka? Je to – zjednodušeně řečeno – úsvit a soumrak. K nejvíce nehodám dochází totiž v prvním a čtvrtém kvartálu v 19–20 hodin. Nejrizikovější hodina ve 2. a 3. čtvrtletí je 22. hodina. Ranní maximum je pro všechna čtvrtletí stejné – a to 5. hodina.
„Z dat plyne, že právě 22. hodina je z pohledu rizika střetu s divokým prasetem nejrizikovější ve čtvrtém kvartálu, kde je podíl nehod s divokým prasetem vůči všem nehodám (vysoká zvěř + divoké prase) téměř 42 %,“ řekl Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?