Začínající jaro láká na silnice nejen více řidičů, ale bohužel i zvěře. V jarních měsících totiž začínají prudce růst počty nehod zaviněných střetem se zvěří. Významný podíl na nich má vedle zvěře vysoké i černá – tedy divoká prasata. Analytici Portálu nehod se proto blíže podívali na to, kdy a kde hrozí nejvíce nehod po srážce s divočákem. Zjistili například, že takovým místem je silnice č. 270 na 35. km. Jde o několik kilometrů rovný úsek poblíž Jablonného v Podještědí a České Vsi.
Počet divokých prasat v krajině v posledních desetiletích významně narostl. Na řadě míst je dnes jejich populační hustota vyšší než jeden jedinec na jeden km2 a trvale roste. A stále více ohrožují řidiče na silnicích v ČR. Portál nehod se proto ve své analýze podíval na to, kdy a kde je nutné si dát na černou zvěř na silnicích největší pozor. Okres Česká Lípa patří k těm nejrizikovějším z pohledu střetu s divokou a obzvlášť prasetem
Podle datové analýzy Portálu nehod vede žebříček míst s největší četností střetů s divokými prasaty v Libereckém kraji silnice č. 9 poblíž obcí Lesná a Sosnová v okrese Česká Lípa. Za poslední dva roky zde došlo ke 14 nehodám po střetu se zvěří. Je to místo, které v sobě spojuje všechny rizikové faktory střetu se zvěří. Jde o relativně rovný úsek za katastrem obce, který „láká“ řidiče přidat plyn poté, co opustí „padesátkovou“ zónu. Silnice je z obou stran obklopená poli, která se stávají eldorádem divočáků, kteří se do nich dostávají z blízkého lesa.
Totéž lze říct i o druhém nehodovém místě v TOP 5 Portálu nehod. Je opět poblíž konce obce, úsek je obklopen poli a nedaleko je hustý les – jde o silnici č. 270 na 35. km. Jde o několik kilometrů rovný úsek poblíž Jablonného v Podještědí a České Vsi v Libereckém kraji. Za poslední dva roky zde došlo k dvanácti nehodám.
A do třetice se stejná situace opakuje i na dalším místě, kde podle analýzy hrozí nejvíc střet s divočáky – jde o silnici č. 262 na 11. km poblíž České Lípy. Ze všech stran je celý úsek obklopen zemědělskými pozemky, za nimiž je rozlehlý les. Za poslední dva roky zde došlo k 11 nehodám po střetu se zvěří.
Prasata se chovají jinak než srny. Na černou pozor po páté ráno a desáté večerKdyž se podíváme blíže na příčiny nehod, které vznikají vinou střetu se zvěří, tak jednoznačně vede vysoká. Podíl divokých prasat je však poměrně vysoký, a co je podstatné, v průběhu roku se mění.
„Za celý rok 2021 došlo k 15 261 dopravním nehodám se střetem se zvěří (meziroční nárůst o 5,6 %) s celkovou výší škody 631 mil. Kč (nárůst o 14,7 %), což představuje průměrnou výši jedné dopravní nehody cca 41 tis. Kč (nárůst o 8,6 %),“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů, a dále dodává: „75 % všech nehod při střetu se zvěří nastává po střetu vozidla se srnou a druhé nejčastější zvíře, které je příčinou nehod při střetu se zvěří, je v 11 % divoké prase. V případě střetu se srnou vychází průměrná výše škody na vozidle 31 947 Kč, zatímco v případě nehody s divokým prasetem se jedná o 44 626 Kč, tedy o 40 % více, než je tomu u střetu se srnou.“
„Nejvíce rizikový měsíc z pohledu srážek s vysokou zvěří je měsíc květen, druhé maximum je pak v říjnu. U nehod s divokým prasetem je to však jiné. Počet nehod kontinuálně od února roste a kulminuje na přelomu 3. a 4. čtvrtletí. Nejrizikovější je říjen a listopad, kdy je počet nehod téměř trojnásobný oproti jarním měsícům,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
A v kterou denní dobu nám nejvíce hrozí, že na silnici potkáme divočáka? Je to – zjednodušeně řečeno – úsvit a soumrak. K nejvíce nehodám dochází totiž v prvním a čtvrtém kvartálu v 19–20 hodin. Nejrizikovější hodina ve 2. a 3. čtvrtletí je 22. hodina. Ranní maximum je pro všechna čtvrtletí stejné – a to 5. hodina.
„Z dat plyne, že právě 22. hodina je z pohledu rizika střetu s divokým prasetem nejrizikovější ve čtvrtém kvartálu, kde je podíl nehod s divokým prasetem vůči všem nehodám (vysoká zvěř + divoké prase) téměř 42 %,“ řekl Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.