Prodej nových obytných aut v Česku loni podle sdělení ČTK stoupl o 76 procent na 2361 vozidel. Celkově tak Češi v současnosti mají okolo 22.088 obytných aut a 31.396 přívěsů. Za posledních deset let se počet obytných automobilů zhruba ztrojnásobil. Vyplývá to z aktuálních údajů ministerstva dopravy.
Češi si loni nejvíce pořizovali obytné vozy v polointegrovaném provedení se čtyřmi nebo pěti místy na sezení, hmotností do 3,5 tuny, na podvozku Fiat Ducato nesoucí nejčastěji značku ze skupin Trigano nebo Erwin Hymer. Typicky tedy Adria nebo Carado/Sunlight. Podíl značky Fiat jako podvozkové platformy pro obytné vozy se pohybuje kolem 60 procent. Následuje značka Citroën s 12 procenty a Mercedes-Benz s osmi procenty. Podíl Fordu klesl pod šest procent a Volkswagen, který se zaměřuje na kempovací dodávky, měl pět procent trhu.
Zájem o trávení dovolené v karavanu podle výkonného ředitele internetové platformy Campiri Lukáše Janouška v posledních letech výrazně roste. "Že je o karavaning obrovský zájem, se nám potvrzuje stále. Třeba jen za za leden 2022 jsme totiž v porovnání s předchozím rokem zaznamenali nárůst v rezervacích o 500 procent," podotkl s tím, že firma si pro letošek stanovila osminásobný růst.
V ČR je podle Janouška necelých šest stovek kempů, z toho třetina je dostupná pro karavany a obytné vozy. "Zároveň je však třeba připočítat nižší desítky karavanových stání, tedy míst s přípojkou elektřiny a vody, a zhruba 50 parkovišť, kde je s obytnými vozy či karavany povolené přenocovat. Snadno se tak dostaneme přes tři stovky míst, kde lze nocovat," dodal.
V porovnání s karavanovými velmocemi, kterými jsou Německo, Francie nebo Rakousko, má Česko podle Janouška stále hodně co dohánět. "Rostoucí zájem o karavany ke koupi i k zapůjčení zvyšuje poptávku po kempech i stání mimo ně. A tak vznikají krásná karavanová stání například u vinic, na horách, u hotelů či restaurací. Spolu s tím také začínají kempy investovat do modernizace," dodal.
Na podporu výstavby vyhrazených karavanových stání potom byly již vypsané dotace. Zatímco na rok 2021 vypsaly dotační výzvu dva kraje dva, pro letošní rok to bylo již šest krajů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.