Češi jasně vyjádřili svůj názor, registrace nikdo "neokecá"

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 2. února 2022, 23:39 Google+

Česká republika je v podílu nově registrovaných čistě bateriových elektromobilů v roce 2021 až na předposledním 25. místě v rámci Evropské unie. Za námi skončil jen Kypr. V přepočtu na počet obyvatel je ale situace trochu jiná, když za námi skončilo hned sedm států.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů | foto: Kia Motors

Sdílejte článek

„V roce 2021 bylo v zemích Evropské unie registrováno 1,75 mil. nových osobních elektrických vozidel, meziročně o 2/3 více. Zatímco v roce 2020 představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 10,5 %, vloni už 18 %. Bateriových elektrických vozidel (BEV) bylo registrováno 878 tis. (9,1% podíl, meziročně +63,1 %), plug-in hybridních (PHEV) pak o něco méně: 867 tis. (8,9 % podíl, meziročně +70,7 %). S 1,3% podílem BEV patřila v roce 2021 České republice 25. příčka, za námi s 0,8% podílem skončil jen Kypr. Ze zemí V4 byl na Slovensku evidován 1,5% podíl, v Polsku 1,6% podíl a v Maďarsku 3,5% podíl. Nejvyšší podíly BEV byly evidovány v Holandsku (19,9 %), Švédsku (19,1 %) a Rakousku (13,9 %). V případě PHEV pak byl v České republice evidován 1,9% podíl, což ve srovnání s ostatními zeměmi EU stačilo na 17. příčku, ze zemí V4 je za námi Slovensko s 1,5% podílem, před námi Polsko (2,1 %) i Maďarsko (3,5 %). Nejvyšší podíly PHEV byly evidovány ve Švédsku (25,9 %), v Dánsku (21,8 %) a Finsku (20,5 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

„Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější,“ přiznává Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. „Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější.“

Registrovalo se téměř stejně naftových jako hybridních vozidel. Mimo uvedená elektrická vozidla meziročně o 60 % vzrostly také registrace hybridních vozidel (20% podíl) a mírně také vozidla plynová (+3 %; 2% podíl). Naopak benzínových vozidel bylo registrováno o 18 % méně (40% podíl), naftových dokonce o 31 % méně (20% podíl).

Zatímco počet i podíl bateriových elektrických vozidel se v zemích EU v uplynulém roce meziročně významně zvýšil, vývoj v České republice byl opačný. V České republice bylo vloni registrováno 2 646 BEV, meziročně o 616 méně. „Téměř pětinový meziroční pokles (-19 %) počtu registrací osobních BEV nás v kontextu vývoje uplynulého roku nepřekvapil. Je potřeba si uvědomit, že v prosinci 2020 došlo ke skokovému nárůstu registrací nově uváděných vozidel na trh – konkrétně se jednalo o 741 bateriových elektrických vozidel Škoda ENYAQ, která byla registrována na Škoda Auto. Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 uvedených vozidel, přestože se jednalo suverénně o nejregistrovanější nový osobní BEV, ani celoroční bilance nevyrovnala tu prosincovou v roce 2020,“ doplňuje k tuzemským registracím Jindřich Frič.

Zajímavé je srovnání počtu elektromobilů na počet obyvatel. „Srovnali jsme přírůstky registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel za posledních 5 let, tedy za období 2017–2021, na počet obyvatel. Zatímco v absolutních počtech bylo nejvíce BEV registrováno v Německu, Francii a Holandsku, v relativním srovnání bylo nejvíce BEV registrováno v Holandsku (13 406 BEV na 1 mil. obyvatel), Lucembursku a Švédsku. České republice s 727 BEV na milion obyvatel v tomto srovnání patřila 17. příčka, ze zemí V4 je před námi Maďarsko (1 153), za námi pak Slovensko (500) a Polsko (354),“ doplňuje Ing. Lukáš Kadula, výzkumný pracovník CDV.

Vytisknout

Diskuze: Češi jasně vyjádřili svůj názor, registrace nikdo "neokecá"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

Ferrari 360 Challenge Stradale (Foto:Axion23)

Jaká Ferrari stojí v ostře střežených českých garážích?

Mercedes-Benz T

Mercedes-Benz zahájil prodej nové Třídy T

Ilustrační foto

Plány na úspory k ledu. Stát koupí 700 aut, každé za víc než milion bez DPH

HoppyGo Fiat Ducato

Obliba obytných vozů roste, dovolenou v karavanu zvažuje 30 procent lidí

Ilustrační foto

Autodopravce drtí náklady. Část zvažuje konec

BMW 2 Gran Coupé poprvé přináší koncept čtyřdveřového kupé do segmentu kompaktních vozů

BMW prudce zvýšilo zisk. Prozradilo, co za tím stojí

Rolls Royce Ghost je aktuálně velmi žádaným modelem předevší na trzích v Asii a USA

Do Česka přibyly ojeté skvosty, ale i auta, na která se dívalo přes prsty

reklama

Doporučujeme

Designové skici nového modelu Škoda Fabia Monte Carlo

Designové skici nového modelu Škoda Fabia Monte Carlo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

  2. Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

  3. První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

  4. Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

  5. Jak vybrat havarijní pojistku?

  6. Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud