Česká republika je v podílu nově registrovaných čistě bateriových elektromobilů v roce 2021 až na předposledním 25. místě v rámci Evropské unie. Za námi skončil jen Kypr. V přepočtu na počet obyvatel je ale situace trochu jiná, když za námi skončilo hned sedm států.
„V roce 2021 bylo v zemích Evropské unie registrováno 1,75 mil. nových osobních elektrických vozidel, meziročně o 2/3 více. Zatímco v roce 2020 představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 10,5 %, vloni už 18 %. Bateriových elektrických vozidel (BEV) bylo registrováno 878 tis. (9,1% podíl, meziročně +63,1 %), plug-in hybridních (PHEV) pak o něco méně: 867 tis. (8,9 % podíl, meziročně +70,7 %). S 1,3% podílem BEV patřila v roce 2021 České republice 25. příčka, za námi s 0,8% podílem skončil jen Kypr. Ze zemí V4 byl na Slovensku evidován 1,5% podíl, v Polsku 1,6% podíl a v Maďarsku 3,5% podíl. Nejvyšší podíly BEV byly evidovány v Holandsku (19,9 %), Švédsku (19,1 %) a Rakousku (13,9 %). V případě PHEV pak byl v České republice evidován 1,9% podíl, což ve srovnání s ostatními zeměmi EU stačilo na 17. příčku, ze zemí V4 je za námi Slovensko s 1,5% podílem, před námi Polsko (2,1 %) i Maďarsko (3,5 %). Nejvyšší podíly PHEV byly evidovány ve Švédsku (25,9 %), v Dánsku (21,8 %) a Finsku (20,5 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).
„Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější,“ přiznává Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. „Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější.“
Registrovalo se téměř stejně naftových jako hybridních vozidel. Mimo uvedená elektrická vozidla meziročně o 60 % vzrostly také registrace hybridních vozidel (20% podíl) a mírně také vozidla plynová (+3 %; 2% podíl). Naopak benzínových vozidel bylo registrováno o 18 % méně (40% podíl), naftových dokonce o 31 % méně (20% podíl).
Zatímco počet i podíl bateriových elektrických vozidel se v zemích EU v uplynulém roce meziročně významně zvýšil, vývoj v České republice byl opačný. V České republice bylo vloni registrováno 2 646 BEV, meziročně o 616 méně. „Téměř pětinový meziroční pokles (-19 %) počtu registrací osobních BEV nás v kontextu vývoje uplynulého roku nepřekvapil. Je potřeba si uvědomit, že v prosinci 2020 došlo ke skokovému nárůstu registrací nově uváděných vozidel na trh – konkrétně se jednalo o 741 bateriových elektrických vozidel Škoda ENYAQ, která byla registrována na Škoda Auto. Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 uvedených vozidel, přestože se jednalo suverénně o nejregistrovanější nový osobní BEV, ani celoroční bilance nevyrovnala tu prosincovou v roce 2020,“ doplňuje k tuzemským registracím Jindřich Frič.
Zajímavé je srovnání počtu elektromobilů na počet obyvatel. „Srovnali jsme přírůstky registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel za posledních 5 let, tedy za období 2017–2021, na počet obyvatel. Zatímco v absolutních počtech bylo nejvíce BEV registrováno v Německu, Francii a Holandsku, v relativním srovnání bylo nejvíce BEV registrováno v Holandsku (13 406 BEV na 1 mil. obyvatel), Lucembursku a Švédsku. České republice s 727 BEV na milion obyvatel v tomto srovnání patřila 17. příčka, ze zemí V4 je před námi Maďarsko (1 153), za námi pak Slovensko (500) a Polsko (354),“ doplňuje Ing. Lukáš Kadula, výzkumný pracovník CDV.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?