Loňský rok byl pro britský automobilový průmysl nejhorší od roku 1956. Především kvůli celosvětovému nedostatku čipů vyrobil jen 859.575 aut, což je o 6,7 procenta méně než v prvním koronavirovém roce. Vyplývá to podle sdělení ČTK ze zprávy, kterou ve čtvrtek zveřejnil britský svaz výrobců a prodejců aut SMMT.
Kvůli nedostatku polovodičů musely některé továrny omezit nebo i pozastavit výrobu. Vinou šíření nemoci covid-19 měly problémy i s docházkou zaměstnanců. Aby se zabránilo nákazám, byly dlouhou dobu zavřeny také autosalony.
Za čtvrtinu poklesu je zodpovědné uzavření závodu japonské automobilky Honda ve Swindonu západně od Londýna loni v červenci, uvedla agentura DPA. Honda tento krok oznámila poté, co Britové v roce 2016 hlasovali pro brexit a Evropská unie a Japonsko se o rok později dohodly na bezcelním dovozu aut.
SMMT označil loňský rok za skromný, do budoucna ale hledí s optimismem. Investice loni činily 4,9 miliardy liber (asi 144 miliard Kč), a byly tak výrazně vyšší než v předchozím roce. Podle ředitele SMMT Mikea Hawese by tak letos mohlo z výrobních linek sjet opět více než milion aut.
Dobrý výhled do budoucna slibují také elektromobily. Více než čtvrtina vyrobených automobilů měla loni alternativní pohon. Každé dvanácté auto bylo čistě na baterii, což představuje nárůst o 72 procent.
Britská vláda hodlá od roku 2030 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nebezpečí podle Hawese představují ale vysoké ceny energií.
Kolaps automobilového trhu není čistě britským fenoménem. Produkce v roce 2021 znovu výrazně klesla celosvětově, především kvůli nedostatku čipů. V Německu zaznamenalo Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA) pokles přibližně o deset procent.
Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo téměř o 23 procent méně.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?