Loňský rok byl pro britský automobilový průmysl nejhorší od roku 1956. Především kvůli celosvětovému nedostatku čipů vyrobil jen 859.575 aut, což je o 6,7 procenta méně než v prvním koronavirovém roce. Vyplývá to podle sdělení ČTK ze zprávy, kterou ve čtvrtek zveřejnil britský svaz výrobců a prodejců aut SMMT.
Kvůli nedostatku polovodičů musely některé továrny omezit nebo i pozastavit výrobu. Vinou šíření nemoci covid-19 měly problémy i s docházkou zaměstnanců. Aby se zabránilo nákazám, byly dlouhou dobu zavřeny také autosalony.
Za čtvrtinu poklesu je zodpovědné uzavření závodu japonské automobilky Honda ve Swindonu západně od Londýna loni v červenci, uvedla agentura DPA. Honda tento krok oznámila poté, co Britové v roce 2016 hlasovali pro brexit a Evropská unie a Japonsko se o rok později dohodly na bezcelním dovozu aut.
SMMT označil loňský rok za skromný, do budoucna ale hledí s optimismem. Investice loni činily 4,9 miliardy liber (asi 144 miliard Kč), a byly tak výrazně vyšší než v předchozím roce. Podle ředitele SMMT Mikea Hawese by tak letos mohlo z výrobních linek sjet opět více než milion aut.
Dobrý výhled do budoucna slibují také elektromobily. Více než čtvrtina vyrobených automobilů měla loni alternativní pohon. Každé dvanácté auto bylo čistě na baterii, což představuje nárůst o 72 procent.
Britská vláda hodlá od roku 2030 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nebezpečí podle Hawese představují ale vysoké ceny energií.
Kolaps automobilového trhu není čistě britským fenoménem. Produkce v roce 2021 znovu výrazně klesla celosvětově, především kvůli nedostatku čipů. V Německu zaznamenalo Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA) pokles přibližně o deset procent.
Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo téměř o 23 procent méně.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.