Nejhorší rok za 65 let zažil loni britský automobilový průmysl

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Honda
ČTK , AutoRoad.cz 30. ledna 2022 23:14
Sdílej:

Loňský rok byl pro britský automobilový průmysl nejhorší od roku 1956. Především kvůli celosvětovému nedostatku čipů vyrobil jen 859.575 aut, což je o 6,7 procenta méně než v prvním koronavirovém roce. Vyplývá to podle sdělení ČTK ze zprávy, kterou ve čtvrtek zveřejnil britský svaz výrobců a prodejců aut SMMT.

Kvůli nedostatku polovodičů musely některé továrny omezit nebo i pozastavit výrobu. Vinou šíření nemoci covid-19 měly problémy i s docházkou zaměstnanců. Aby se zabránilo nákazám, byly dlouhou dobu zavřeny také autosalony.

Za čtvrtinu poklesu je zodpovědné uzavření závodu japonské automobilky Honda ve Swindonu západně od Londýna loni v červenci, uvedla agentura DPA. Honda tento krok oznámila poté, co Britové v roce 2016 hlasovali pro brexit a Evropská unie a Japonsko se o rok později dohodly na bezcelním dovozu aut.

SMMT označil loňský rok za skromný, do budoucna ale hledí s optimismem. Investice loni činily 4,9 miliardy liber (asi 144 miliard Kč), a byly tak výrazně vyšší než v předchozím roce. Podle ředitele SMMT Mikea Hawese by tak letos mohlo z výrobních linek sjet opět více než milion aut.

Dobrý výhled do budoucna slibují také elektromobily. Více než čtvrtina vyrobených automobilů měla loni alternativní pohon. Každé dvanácté auto bylo čistě na baterii, což představuje nárůst o 72 procent.

Britská vláda hodlá od roku 2030 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nebezpečí podle Hawese představují ale vysoké ceny energií.

Kolaps automobilového trhu není čistě britským fenoménem. Produkce v roce 2021 znovu výrazně klesla celosvětově, především kvůli nedostatku čipů. V Německu zaznamenalo Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA) pokles přibližně o deset procent.

Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo téměř o 23 procent méně.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.