Sníh může řidiče zaskočit i na prvním kopci ve městě. Proto se vyplatí po celé zimní období vozit v autě sněžné řetězy a naučit se je dopředu nasazovat. Česká legislativa je sice nenařizuje mít jako součást povinné výbavy, ale právě na horách se často se značkou doporučující nasazené řetězy řidiči setkají. A vždy je lepší jí důvěřovat, jinak hrozí pokuta.
Existuje více druhů řetězů. Například látkové, které sice mohou v některých krizových situacích pomoci. Některé státy je ale jako sněžné řetězy neuznávají. V ideálním případě proto volte řetězy ocelové. Při koupi se pak řiďte tabulkou na obalu, která pomůže zorientovat se v tom, že právě tato velikost je vhodná pro naše auto.
Řetězy však mají i svá omezení. „Je dobré vědět, že řetězy můžete nasadit pouze v případě, když je vozovka pokrytá souvislou vrstvou ledu nebo sněhu. Poté je rychlost omezena maximálně na 50 kilometrů v hodině,“ říká Václav Zikmund z českého zastoupení automobilky Toyota.
Nebezpečnější je jízda z kopce„Přestože obecně panuje představa, že mnohem náročnější je vyjet do kopce, zásadně nebezpečnější je jízda po sněhu či ledu z kopce. Ostatně zvlášť pokud máte pohon všech čtyř kol, s lecjakým kopcem si poradíte nezávisle na povrchu,“ říká Václav Zikmund.
Jakmile se povrch zlepší a vozovka bude opět sjízdná, je nutné řetězy z pneumatik ihned sundat. Jejich další použití by mohlo poškodit nejen vozovku, ale i samotné pneumatiky.
Naučte se je nasazovat v suchu a v teple v garážiPři studiu toho, jak řetězy správně nasadit, nezůstávejte jen u teorie. Videa berte jako učebnici, ale pak si běžte vše, co jste nastudovali, vyzkoušet v praxi. Ideálně v suchu, v teple v garáži, kdy nikam nepospícháte, nemrznou vám ruce a nejste pod tlakem z toho, zda čekající trasu budete moct v bezpečí absolvovat.
„Při nasazování řetězů vždy používejte rukavice. V terénu si pak venku klekněte na kobereček z auta, ať máte na práci veškeré pohodlí. Jakmile řetězy nasadíte, pomalu ujeďte jen pár set metrů, a poté ještě zkontrolujte, že opravdu pevně drží,“ přidává Václav Zikmund pár praktických rad na závěr.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?