Sníh může řidiče zaskočit i na prvním kopci ve městě. Proto se vyplatí po celé zimní období vozit v autě sněžné řetězy a naučit se je dopředu nasazovat. Česká legislativa je sice nenařizuje mít jako součást povinné výbavy, ale právě na horách se často se značkou doporučující nasazené řetězy řidiči setkají. A vždy je lepší jí důvěřovat, jinak hrozí pokuta.
Existuje více druhů řetězů. Například látkové, které sice mohou v některých krizových situacích pomoci. Některé státy je ale jako sněžné řetězy neuznávají. V ideálním případě proto volte řetězy ocelové. Při koupi se pak řiďte tabulkou na obalu, která pomůže zorientovat se v tom, že právě tato velikost je vhodná pro naše auto.
Řetězy však mají i svá omezení. „Je dobré vědět, že řetězy můžete nasadit pouze v případě, když je vozovka pokrytá souvislou vrstvou ledu nebo sněhu. Poté je rychlost omezena maximálně na 50 kilometrů v hodině,“ říká Václav Zikmund z českého zastoupení automobilky Toyota.
Nebezpečnější je jízda z kopce„Přestože obecně panuje představa, že mnohem náročnější je vyjet do kopce, zásadně nebezpečnější je jízda po sněhu či ledu z kopce. Ostatně zvlášť pokud máte pohon všech čtyř kol, s lecjakým kopcem si poradíte nezávisle na povrchu,“ říká Václav Zikmund.
Jakmile se povrch zlepší a vozovka bude opět sjízdná, je nutné řetězy z pneumatik ihned sundat. Jejich další použití by mohlo poškodit nejen vozovku, ale i samotné pneumatiky.
Naučte se je nasazovat v suchu a v teple v garážiPři studiu toho, jak řetězy správně nasadit, nezůstávejte jen u teorie. Videa berte jako učebnici, ale pak si běžte vše, co jste nastudovali, vyzkoušet v praxi. Ideálně v suchu, v teple v garáži, kdy nikam nepospícháte, nemrznou vám ruce a nejste pod tlakem z toho, zda čekající trasu budete moct v bezpečí absolvovat.
„Při nasazování řetězů vždy používejte rukavice. V terénu si pak venku klekněte na kobereček z auta, ať máte na práci veškeré pohodlí. Jakmile řetězy nasadíte, pomalu ujeďte jen pár set metrů, a poté ještě zkontrolujte, že opravdu pevně drží,“ přidává Václav Zikmund pár praktických rad na závěr.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.