Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718.598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995. Pokles byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie covidu-19. Informovalo o tom podle ČTK v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl pokles mírnější.
Největší evropské automobilové trhy zaznamenaly v září dvouciferný pokles: Itálie o 32,7 procenta, Německo o 25,7 procenta, Francie o 20,5 procenta a Španělsko o 15,7 procenta. Od ledna do září, tedy za první tři čtvrtletí, počet nových registrací v EU meziročně vykazuje růst o 6,6 procenta na 7,53 milionu vozů.
V České republice se v září podle ACEA prodalo meziročně o 16,2 procenta méně nových osobních aut, celkem 14.165. Za prvních devět měsíců roku ale počet registrací vykazuje růst, a to o 9,1 procenta na 161.824.
Z jednotlivých výrobců se v září obzvlášť nedařilo automobilce Daimler, která v EU meziročně prodala o 43 procent méně osobních aut. Výrazně nižší meziroční prodej měli výrobci aut Ford (o 38,5 procenta), Nissan (o 35,9 procenta), Volvo (o 33,4 procenta) či skupina Stellantis (o 29,9 procenta).
S minus 27,7 procenta zakončila září skupina Volkswagen. Za prvních devět měsíců roku byla ale v plusu 8,1 procenta - prodala téměř dva miliony vozů. Její české součásti Škoda Auto v září klesl prodej o 40,8 procenta, v září automobilka v EU prodala 30.489 vozidel. Od ledna do září Škoda prodej mírně zvýšila, a to o 0,6 procenta na 406.119 vozů.
Omezené výrobní možnosti podle analytika ČSOB Petra Dufka limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU.
"Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 procenta vozů více než ve stejném období loňského roku, extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se trh pohybuje na úrovni 10,4 milionu vozů," podotkl Dufek. Celý trh podle něj směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodej alespoň na loňských slabých úrovních.
Podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa jde o drastický propad v kontextu posledních 25 let. "Zajímavé je, že propadly vlastně všechny značky na evropském trhu, až na skupinu Hyundai. Tato situace bude pokračovat, takže zřejmě tento rok budeme rádi i za alespoň pětiprocentní růst trhu oproti loňsku," řekl Knap ČTK.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?