Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718.598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995. Pokles byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie covidu-19. Informovalo o tom podle ČTK v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl pokles mírnější.
Největší evropské automobilové trhy zaznamenaly v září dvouciferný pokles: Itálie o 32,7 procenta, Německo o 25,7 procenta, Francie o 20,5 procenta a Španělsko o 15,7 procenta. Od ledna do září, tedy za první tři čtvrtletí, počet nových registrací v EU meziročně vykazuje růst o 6,6 procenta na 7,53 milionu vozů.
V České republice se v září podle ACEA prodalo meziročně o 16,2 procenta méně nových osobních aut, celkem 14.165. Za prvních devět měsíců roku ale počet registrací vykazuje růst, a to o 9,1 procenta na 161.824.
Z jednotlivých výrobců se v září obzvlášť nedařilo automobilce Daimler, která v EU meziročně prodala o 43 procent méně osobních aut. Výrazně nižší meziroční prodej měli výrobci aut Ford (o 38,5 procenta), Nissan (o 35,9 procenta), Volvo (o 33,4 procenta) či skupina Stellantis (o 29,9 procenta).
S minus 27,7 procenta zakončila září skupina Volkswagen. Za prvních devět měsíců roku byla ale v plusu 8,1 procenta - prodala téměř dva miliony vozů. Její české součásti Škoda Auto v září klesl prodej o 40,8 procenta, v září automobilka v EU prodala 30.489 vozidel. Od ledna do září Škoda prodej mírně zvýšila, a to o 0,6 procenta na 406.119 vozů.
Omezené výrobní možnosti podle analytika ČSOB Petra Dufka limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU.
"Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 procenta vozů více než ve stejném období loňského roku, extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se trh pohybuje na úrovni 10,4 milionu vozů," podotkl Dufek. Celý trh podle něj směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodej alespoň na loňských slabých úrovních.
Podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa jde o drastický propad v kontextu posledních 25 let. "Zajímavé je, že propadly vlastně všechny značky na evropském trhu, až na skupinu Hyundai. Tato situace bude pokračovat, takže zřejmě tento rok budeme rádi i za alespoň pětiprocentní růst trhu oproti loňsku," řekl Knap ČTK.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.