Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718.598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995. Pokles byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie covidu-19. Informovalo o tom podle ČTK v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl pokles mírnější.
Největší evropské automobilové trhy zaznamenaly v září dvouciferný pokles: Itálie o 32,7 procenta, Německo o 25,7 procenta, Francie o 20,5 procenta a Španělsko o 15,7 procenta. Od ledna do září, tedy za první tři čtvrtletí, počet nových registrací v EU meziročně vykazuje růst o 6,6 procenta na 7,53 milionu vozů.
V České republice se v září podle ACEA prodalo meziročně o 16,2 procenta méně nových osobních aut, celkem 14.165. Za prvních devět měsíců roku ale počet registrací vykazuje růst, a to o 9,1 procenta na 161.824.
Z jednotlivých výrobců se v září obzvlášť nedařilo automobilce Daimler, která v EU meziročně prodala o 43 procent méně osobních aut. Výrazně nižší meziroční prodej měli výrobci aut Ford (o 38,5 procenta), Nissan (o 35,9 procenta), Volvo (o 33,4 procenta) či skupina Stellantis (o 29,9 procenta).
S minus 27,7 procenta zakončila září skupina Volkswagen. Za prvních devět měsíců roku byla ale v plusu 8,1 procenta - prodala téměř dva miliony vozů. Její české součásti Škoda Auto v září klesl prodej o 40,8 procenta, v září automobilka v EU prodala 30.489 vozidel. Od ledna do září Škoda prodej mírně zvýšila, a to o 0,6 procenta na 406.119 vozů.
Omezené výrobní možnosti podle analytika ČSOB Petra Dufka limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU.
"Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 procenta vozů více než ve stejném období loňského roku, extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se trh pohybuje na úrovni 10,4 milionu vozů," podotkl Dufek. Celý trh podle něj směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodej alespoň na loňských slabých úrovních.
Podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa jde o drastický propad v kontextu posledních 25 let. "Zajímavé je, že propadly vlastně všechny značky na evropském trhu, až na skupinu Hyundai. Tato situace bude pokračovat, takže zřejmě tento rok budeme rádi i za alespoň pětiprocentní růst trhu oproti loňsku," řekl Knap ČTK.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.