Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718.598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995. Pokles byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie covidu-19. Informovalo o tom podle ČTK v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl pokles mírnější.
Největší evropské automobilové trhy zaznamenaly v září dvouciferný pokles: Itálie o 32,7 procenta, Německo o 25,7 procenta, Francie o 20,5 procenta a Španělsko o 15,7 procenta. Od ledna do září, tedy za první tři čtvrtletí, počet nových registrací v EU meziročně vykazuje růst o 6,6 procenta na 7,53 milionu vozů.
V České republice se v září podle ACEA prodalo meziročně o 16,2 procenta méně nových osobních aut, celkem 14.165. Za prvních devět měsíců roku ale počet registrací vykazuje růst, a to o 9,1 procenta na 161.824.
Z jednotlivých výrobců se v září obzvlášť nedařilo automobilce Daimler, která v EU meziročně prodala o 43 procent méně osobních aut. Výrazně nižší meziroční prodej měli výrobci aut Ford (o 38,5 procenta), Nissan (o 35,9 procenta), Volvo (o 33,4 procenta) či skupina Stellantis (o 29,9 procenta).
S minus 27,7 procenta zakončila září skupina Volkswagen. Za prvních devět měsíců roku byla ale v plusu 8,1 procenta - prodala téměř dva miliony vozů. Její české součásti Škoda Auto v září klesl prodej o 40,8 procenta, v září automobilka v EU prodala 30.489 vozidel. Od ledna do září Škoda prodej mírně zvýšila, a to o 0,6 procenta na 406.119 vozů.
Omezené výrobní možnosti podle analytika ČSOB Petra Dufka limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU.
"Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 procenta vozů více než ve stejném období loňského roku, extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se trh pohybuje na úrovni 10,4 milionu vozů," podotkl Dufek. Celý trh podle něj směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodej alespoň na loňských slabých úrovních.
Podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa jde o drastický propad v kontextu posledních 25 let. "Zajímavé je, že propadly vlastně všechny značky na evropském trhu, až na skupinu Hyundai. Tato situace bude pokračovat, takže zřejmě tento rok budeme rádi i za alespoň pětiprocentní růst trhu oproti loňsku," řekl Knap ČTK.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?