PR článek - O každé auto je třeba pečovat, jinak vám hrozí nejen problémy s provozem, ale můžete riskovat i své bezpečí. Jízda nesprávně servisovaným vozem, kde vše nefunguje na sto procent, může být skutečně nebezpečná.
Přitom vás pravidelný servis nemusí vyjít draho – spoustu věcí si zvládnete udělat sami. Většinou vám postačí mít základní nářadí, můžete si pořídit závitníky, nebo cokoliv jiného, co budete potřebovat, ale základní údržbu zvládnete snadno. Na co je třeba myslet a kdy je lepší práci svěřit profesionálům?
Výměna oleje je klíčováJednou ze zásadních položek, na které je třeba myslet, je výměna oleje. Stanovte si pravidelný plán, který budete dodržovat. Pro starší vozy platí interval 15 000 km nebo jeden rok podle toho, co nastane dřív. Spotřebu oleje ovlivňuje celá řada věcí včetně stylu jízdy, ale tento interval je poměrně univerzálně použitelný.
Kdo maže, ten jedeToto přísloví platí u aut ještě více. Vše se netočí jen kolem motorového oleje. Olejová náplň se týká i spousty jiných součástí, například převodovky, diferenciály či třeba servořízení. Mnoho servisů na to přitom vůbec nepamatuje. Obvykle se doporučený interval pro výměnu oleje u vozů s automatickou převodovkou pohybuje mezi 60 a 120 000 km. Na to je dobré pamatovat také v tom případě, že chcete kupovat ojetý automat. Možná zjistíte, že u něj nikdy olej měněn nebyl, a to přesto, že má najeto mnohonásobně více – pak buďte hodně na pozoru a raději neinvestujte své peníze do takto nejisté koupě.
Zaostřeno na motorJako jednu z nejdůležitějších součástí vozu bychom jej rozhodně neměli přehlížet. Zde se nachází především všemožné filtry, které může být někdy potřeba vyměnit za nové. Častým řešením je repas DPF, který je samozřejmě nutné svěřit do odborných rukou, ale častokrát můžete sami odhalit, že to bude potřeba a ušetřit si problémy přímo v provozu.
Mnoho potíží obvykle vyřeší také nové palivové čerpadlo. Tato výměna vás obvykle finančně nezruinuje, ale může významně prodloužit životnost motoru a zabránit předčasnému odchodu vozu do důchodu.
Přibližně jednou za dva roky se vyplatí preventivně vyměnit kabinový filtr, brzdovou kapalinu, svíčky nebo chladicí kapalinu. Pokud už do servisu musíte, raději řešte více věcí najednou. Když už se mechanik pustí do práce a musí auto částečně rozebrat, je lepší, pokud udělá práce spíš více než méně. Nakonec vás to finančně vyjde i lépe.
Nepodceňte ostatní kapalinyAuto je plné různých kapalin, které je třeba kontrolovat. Brzdová kapalina by se měla u pravidelně využívaných vozů měnit každé dva roky. Určitě je dobré vyměnit brzdovou kapalinu také vždy, když se mění brzdy. Výměnu si zaslouží také kapaliny pro klimatizaci a chlazení.
Nečekejte na problémyBezpochyby je lepší dělat věci zavčasu a nečekat, až něco přestane fungovat. Většinou už totiž bývá pozdě a zdánlivě malý problém nebo nepatrný výdaj se promění v neřešitelný problém. Obvyklým problémem, který má ale vážné následky, bývá nefunkční termostat. Ten může přestat správně pracovat a motor se pak pořádně neohřívá. To nemusí zpočátku vypadat jako vážný problém, ale vy dál vesele jezdíte se studeným motorem, což znamená u dieselových motorů třeba to, že řídicí jednotka nespustí regeneraci filtru pevných částic. Následkem toho si zničíte daleko dražší součástku, za kterou pak zaplatíte desetitisíce.
Myslete i na úklidAuto je potřeba udržovat i uklizené – koneckonců prach a špína mohou škodit podobně jako vlhko nebo jiné vnější vlivy. Na úklid auta je lepší použít průmyslové vysavače s vyšším výkonem. Čas od času také zajeďte do myčky a dopřejte svému vozu tu správnou péči. A pokud si nevíte rady, rozhodně jeďte do servisu. Vybírejte ten, který je autorizovaný a kde i mají potřebné iso 45001, tudíž je zaručeno to, že vše probíhá dle pravidel, nešetří se na kvalitě odvedené práce ani na použitých součástkách. Možná si trochu připlatíte, ale za tu jistotu, že jezdíte v bezpečném voze, to rozhodně stojí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.