PR článek - O každé auto je třeba pečovat, jinak vám hrozí nejen problémy s provozem, ale můžete riskovat i své bezpečí. Jízda nesprávně servisovaným vozem, kde vše nefunguje na sto procent, může být skutečně nebezpečná.
Přitom vás pravidelný servis nemusí vyjít draho – spoustu věcí si zvládnete udělat sami. Většinou vám postačí mít základní nářadí, můžete si pořídit závitníky, nebo cokoliv jiného, co budete potřebovat, ale základní údržbu zvládnete snadno. Na co je třeba myslet a kdy je lepší práci svěřit profesionálům?
Výměna oleje je klíčováJednou ze zásadních položek, na které je třeba myslet, je výměna oleje. Stanovte si pravidelný plán, který budete dodržovat. Pro starší vozy platí interval 15 000 km nebo jeden rok podle toho, co nastane dřív. Spotřebu oleje ovlivňuje celá řada věcí včetně stylu jízdy, ale tento interval je poměrně univerzálně použitelný.
Kdo maže, ten jedeToto přísloví platí u aut ještě více. Vše se netočí jen kolem motorového oleje. Olejová náplň se týká i spousty jiných součástí, například převodovky, diferenciály či třeba servořízení. Mnoho servisů na to přitom vůbec nepamatuje. Obvykle se doporučený interval pro výměnu oleje u vozů s automatickou převodovkou pohybuje mezi 60 a 120 000 km. Na to je dobré pamatovat také v tom případě, že chcete kupovat ojetý automat. Možná zjistíte, že u něj nikdy olej měněn nebyl, a to přesto, že má najeto mnohonásobně více – pak buďte hodně na pozoru a raději neinvestujte své peníze do takto nejisté koupě.
Zaostřeno na motorJako jednu z nejdůležitějších součástí vozu bychom jej rozhodně neměli přehlížet. Zde se nachází především všemožné filtry, které může být někdy potřeba vyměnit za nové. Častým řešením je repas DPF, který je samozřejmě nutné svěřit do odborných rukou, ale častokrát můžete sami odhalit, že to bude potřeba a ušetřit si problémy přímo v provozu.
Mnoho potíží obvykle vyřeší také nové palivové čerpadlo. Tato výměna vás obvykle finančně nezruinuje, ale může významně prodloužit životnost motoru a zabránit předčasnému odchodu vozu do důchodu.
Přibližně jednou za dva roky se vyplatí preventivně vyměnit kabinový filtr, brzdovou kapalinu, svíčky nebo chladicí kapalinu. Pokud už do servisu musíte, raději řešte více věcí najednou. Když už se mechanik pustí do práce a musí auto částečně rozebrat, je lepší, pokud udělá práce spíš více než méně. Nakonec vás to finančně vyjde i lépe.
Nepodceňte ostatní kapalinyAuto je plné různých kapalin, které je třeba kontrolovat. Brzdová kapalina by se měla u pravidelně využívaných vozů měnit každé dva roky. Určitě je dobré vyměnit brzdovou kapalinu také vždy, když se mění brzdy. Výměnu si zaslouží také kapaliny pro klimatizaci a chlazení.
Nečekejte na problémyBezpochyby je lepší dělat věci zavčasu a nečekat, až něco přestane fungovat. Většinou už totiž bývá pozdě a zdánlivě malý problém nebo nepatrný výdaj se promění v neřešitelný problém. Obvyklým problémem, který má ale vážné následky, bývá nefunkční termostat. Ten může přestat správně pracovat a motor se pak pořádně neohřívá. To nemusí zpočátku vypadat jako vážný problém, ale vy dál vesele jezdíte se studeným motorem, což znamená u dieselových motorů třeba to, že řídicí jednotka nespustí regeneraci filtru pevných částic. Následkem toho si zničíte daleko dražší součástku, za kterou pak zaplatíte desetitisíce.
Myslete i na úklidAuto je potřeba udržovat i uklizené – koneckonců prach a špína mohou škodit podobně jako vlhko nebo jiné vnější vlivy. Na úklid auta je lepší použít průmyslové vysavače s vyšším výkonem. Čas od času také zajeďte do myčky a dopřejte svému vozu tu správnou péči. A pokud si nevíte rady, rozhodně jeďte do servisu. Vybírejte ten, který je autorizovaný a kde i mají potřebné iso 45001, tudíž je zaručeno to, že vše probíhá dle pravidel, nešetří se na kvalitě odvedené práce ani na použitých součástkách. Možná si trochu připlatíte, ale za tu jistotu, že jezdíte v bezpečném voze, to rozhodně stojí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.