Pravidelný servis auta zvládnete i vy. Prevence je lepší, než hašení požáru

AutoRoad.cz, 19. srpna 2021, 08:32 Google+

PR článek - O každé auto je třeba pečovat, jinak vám hrozí nejen problémy s provozem, ale můžete riskovat i své bezpečí. Jízda nesprávně servisovaným vozem, kde vše nefunguje na sto procent, může být skutečně nebezpečná.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
výměna pneumatiky

výměna pneumatiky | foto: FYI Prague

Sdílejte článek

Přitom vás pravidelný servis nemusí vyjít draho – spoustu věcí si zvládnete udělat sami. Většinou vám postačí mít základní nářadí, můžete si pořídit závitníky, nebo cokoliv jiného, co budete potřebovat, ale základní údržbu zvládnete snadno. Na co je třeba myslet a kdy je lepší práci svěřit profesionálům?

Výměna oleje je klíčová

Jednou ze zásadních položek, na které je třeba myslet, je výměna oleje. Stanovte si pravidelný plán, který budete dodržovat. Pro starší vozy platí interval 15 000 km nebo jeden rok podle toho, co nastane dřív. Spotřebu oleje ovlivňuje celá řada věcí včetně stylu jízdy, ale tento interval je poměrně univerzálně použitelný.

Kdo maže, ten jede

Toto přísloví platí u aut ještě více. Vše se netočí jen kolem motorového oleje. Olejová náplň se týká i spousty jiných součástí, například převodovky, diferenciály či třeba servořízení. Mnoho servisů na to přitom vůbec nepamatuje. Obvykle se doporučený interval pro výměnu oleje u vozů s automatickou převodovkou pohybuje mezi 60 a 120 000 km. Na to je dobré pamatovat také v tom případě, že chcete kupovat ojetý automat. Možná zjistíte, že u něj nikdy olej měněn nebyl, a to přesto, že má najeto mnohonásobně více – pak buďte hodně na pozoru a raději neinvestujte své peníze do takto nejisté koupě.

Zaostřeno na motor

Jako jednu z nejdůležitějších součástí vozu bychom jej rozhodně neměli přehlížet. Zde se nachází především všemožné filtry, které může být někdy potřeba vyměnit za nové. Častým řešením je repas DPF, který je samozřejmě nutné svěřit do odborných rukou, ale častokrát můžete sami odhalit, že to bude potřeba a ušetřit si problémy přímo v provozu.

Mnoho potíží obvykle vyřeší také nové palivové čerpadlo. Tato výměna vás obvykle finančně nezruinuje, ale může významně prodloužit životnost motoru a zabránit předčasnému odchodu vozu do důchodu.

Přibližně jednou za dva roky se vyplatí preventivně vyměnit kabinový filtr, brzdovou kapalinu, svíčky nebo chladicí kapalinu. Pokud už do servisu musíte, raději řešte více věcí najednou. Když už se mechanik pustí do práce a musí auto částečně rozebrat, je lepší, pokud udělá práce spíš více než méně. Nakonec vás to finančně vyjde i lépe.

Nepodceňte ostatní kapaliny

Auto je plné různých kapalin, které je třeba kontrolovat. Brzdová kapalina by se měla u pravidelně využívaných vozů měnit každé dva roky. Určitě je dobré vyměnit brzdovou kapalinu také vždy, když se mění brzdy. Výměnu si zaslouží také kapaliny pro klimatizaci a chlazení.

Nečekejte na problémy

Bezpochyby je lepší dělat věci zavčasu a nečekat, až něco přestane fungovat. Většinou už totiž bývá pozdě a zdánlivě malý problém nebo nepatrný výdaj se promění v neřešitelný problém. Obvyklým problémem, který má ale vážné následky, bývá nefunkční termostat. Ten může přestat správně pracovat a motor se pak pořádně neohřívá. To nemusí zpočátku vypadat jako vážný problém, ale vy dál vesele jezdíte se studeným motorem, což znamená u dieselových motorů třeba to, že řídicí jednotka nespustí regeneraci filtru pevných částic. Následkem toho si zničíte daleko dražší součástku, za kterou pak zaplatíte desetitisíce.

Myslete i na úklid

Auto je potřeba udržovat i uklizené – koneckonců prach a špína mohou škodit podobně jako vlhko nebo jiné vnější vlivy. Na úklid auta je lepší použít průmyslové vysavače s vyšším výkonem. Čas od času také zajeďte do myčky a dopřejte svému vozu tu správnou péči. A pokud si nevíte rady, rozhodně jeďte do servisu. Vybírejte ten, který je autorizovaný a kde i mají potřebné iso 45001, tudíž je zaručeno to, že vše probíhá dle pravidel, nešetří se na kvalitě odvedené práce ani na použitých součástkách. Možná si trochu připlatíte, ale za tu jistotu, že jezdíte v bezpečném voze, to rozhodně stojí.

Vytisknout

Diskuze: Pravidelný servis auta zvládnete i vy. Prevence je lepší, než hašení požáru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford fiesta

TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Toyota Mirai

Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

peugeot 408

Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

on-line prodej

Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

NIO ES6

Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

lexus es

TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Ilustrační foto

Škoda řeší nový design a růst cen energií

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Mění Češi názor na auta s elektrickým pohonem?

Toyota

Biomasu k výrobě paliva zvažují japonské automobilky

Lamborghini Huracán Sterrato

Lamborghini Huracán Sterrato, pojem SUV dosáhl nové dimenze

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Lidé začínají šetřit, autobazary zlevňovat

Závod Škoda Auto, Kaluga (Rusko)

Ruská média: Volkswagen zvažuje prodej závodu v Kaluze

Xbus camper

Nový obytný vůz na bázi modelu Xbus od společnosti Electric Brands

Ferrari F40

Jak jezdí legendární české Ferrari F40? Podívejte se na rozhovor s majitelem

reklama

Doporučujeme

Autopilot poslal Teslu Model S přímo pod hasičskou cisternu

V USA vyšetřují, proč Tesly bourají do hasičů a sanitek

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

  2. Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

  3. Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

  4. Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

  5. TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud