Současná Corolla ze stáje Toyota pochází již z 12. generace a na pomyslném narozeninovém dortu by pro ni automobilka musela zapálit už 55 svíček. Za tu dobu si Corollu koupilo už 50 miliónů zákazníků po celém světě.
Když byla Corolla v roce 1966 uvedena na trh, nacházelo se Japonsko uprostřed rychlého ekonomického růstu. V té době existovaly tři nové posvátné poklady: barevná televize, auto a klimatizace, které představovaly důležité reprezentativní komodity.
Eidži Toyoda, jeden z vedoucích pracovníků počátečního projektu Corolly, řekl: „Zatímco někteří jsou toho názoru, že Corolla se svezla na vlně motorizace, já si myslím pravý opak. Snažili jsme se aktivně pracovat tak, abychom vytvořili poptávku po modelu Corolla. Podle mě se nám to i podařilo."
U některých přináší krásné vzpomínky na vlastnictví prvního vozidla, jiní ho považují za prvotřídní prémiové auto a symbol úspěchu. Již první generace představila například zakřivené přední sklo pro dosažení vysoké úrovně výkonu při vysokých rychlostech, motor s pěti ložisky, vzpěry MacPherson pro přední zavěšení, nebo zadní koncová světla v oranžové barvě.
Abychom odhalili původ názvu, musíme se ze světa automobilů přesunout do říše rostlin. Slovo Corolla totiž označuje prstenec okvětních lístků kolem centrální části květu, který je považován za nejkrásnější část rostliny. A právě zde se dostává svět vozidel a flóry do vzájemné paralely. Název má evokovat stylizované, poutavé, kvalitní a kompaktní vozidlo.
Uspořádání pohonu kol zvětšilo interiérPosuňme se nyní v čase k páté generaci, která přišla se změnou pohonu zadních kol na uspořádání s pohonem předních kol. Výrazně tím rozšířila vnitřní interiér. Výjimkou byla Corolla Levin, verze kupé, které si zachovalo pohon na zadní kola.
Přezdívalo se jí Hachi Roku (japonsky osmdesát šest) a ve výbavě disponovala nově vyvinutým motorem 1,6 litru DOHC typu 4A-G. Kromě čtyřdveřových sedanů se v nové nabídce karoserie objevil také praktický pětidveřový model, podobný mini-kombi. Toyota tento tvar označila za „liftback“.
Corolla v roli vítězů závodůV listopadu roku 1973 vystoupala Corolla TE25 na nejvyšší stupeň. Ve Spojených státech vyhrála s motorem 2T-B Press-on-Regardless Rally. Nebyl to jediný závod, kde se nesmazatelně zapsala do historie. Ve vytrvalostním závodě v roce 2021 v Japonsku zvítězila Corolla, poháněná technologií vodíkových motorů. Tento 24hodinový Fuji Super TEC závod jel prezident společnosti Akio Toyoda jako „Morizo“, tedy sám řídil.
Corolla sehrála zásadní roli v motorismu po celém světě. Její vývoj začal konceptem tzv. 80 plusových bodů, což představovalo dosažení rovnováhy v kombinaci s vynikajícím výkonem. Výsledkem byla praktická výroba automobilu, který by dlouho vydržel. S více než padesátiletou historií není pochyb o tom, že se jí to podařilo.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?