Když byla Corolla v roce 1966 uvedena na trh, nacházelo se Japonsko uprostřed rychlého ekonomického růstu. V té době existovaly tři nové posvátné poklady: barevná televize, auto a klimatizace, které představovaly důležité reprezentativní komodity.
Eidži Toyoda, jeden z vedoucích pracovníků počátečního projektu Corolly, řekl: „Zatímco někteří jsou toho názoru, že Corolla se svezla na vlně motorizace, já si myslím pravý opak. Snažili jsme se aktivně pracovat tak, abychom vytvořili poptávku po modelu Corolla. Podle mě se nám to i podařilo."
U některých přináší krásné vzpomínky na vlastnictví prvního vozidla, jiní ho považují za prvotřídní prémiové auto a symbol úspěchu. Již první generace představila například zakřivené přední sklo pro dosažení vysoké úrovně výkonu při vysokých rychlostech, motor s pěti ložisky, vzpěry MacPherson pro přední zavěšení, nebo zadní koncová světla v oranžové barvě.
Abychom odhalili původ názvu, musíme se ze světa automobilů přesunout do říše rostlin. Slovo Corolla totiž označuje prstenec okvětních lístků kolem centrální části květu, který je považován za nejkrásnější část rostliny. A právě zde se dostává svět vozidel a flóry do vzájemné paralely. Název má evokovat stylizované, poutavé, kvalitní a kompaktní vozidlo.
Uspořádání pohonu kol zvětšilo interiér
Posuňme se nyní v čase k páté generaci, která přišla se změnou pohonu zadních kol na uspořádání s pohonem předních kol. Výrazně tím rozšířila vnitřní interiér. Výjimkou byla Corolla Levin, verze kupé, které si zachovalo pohon na zadní kola.
Přezdívalo se jí Hachi Roku (japonsky osmdesát šest) a ve výbavě disponovala nově vyvinutým motorem 1,6 litru DOHC typu 4A-G. Kromě čtyřdveřových sedanů se v nové nabídce karoserie objevil také praktický pětidveřový model, podobný mini-kombi. Toyota tento tvar označila za „liftback“.
Corolla v roli vítězů závodů
V listopadu roku 1973 vystoupala Corolla TE25 na nejvyšší stupeň. Ve Spojených státech vyhrála s motorem 2T-B Press-on-Regardless Rally. Nebyl to jediný závod, kde se nesmazatelně zapsala do historie. Ve vytrvalostním závodě v roce 2021 v Japonsku zvítězila Corolla, poháněná technologií vodíkových motorů. Tento 24hodinový Fuji Super TEC závod jel prezident společnosti Akio Toyoda jako „Morizo“, tedy sám řídil.
Corolla sehrála zásadní roli v motorismu po celém světě. Její vývoj začal konceptem tzv. 80 plusových bodů, což představovalo dosažení rovnováhy v kombinaci s vynikajícím výkonem. Výsledkem byla praktická výroba automobilu, který by dlouho vydržel. S více než padesátiletou historií není pochyb o tom, že se jí to podařilo.