Světové automobilky se nyní předhánějí, která z nich nabídne novou technologii baterií do elektromobilů první a která největšímu počtu zákazníků. Baterie nové generace mají přinést kratší dobíjení, delší dojezd a větší hustotu. Toyota plánuje představit premiéru prototypu ještě letos.
Průlomová technologie baterií s pevným elektrolytem má podle studií potenciál způsobit převrat v automobilovém průmyslu. V elektromobilech má nahradit lithium-iontové akumulátory.
Změna přinese uživatelům výrazné výhody. Zrychlí dobíjení, dojezd se prodlouží a baterie nabídne větší hustotu, což v realitě znamená více uložené energie. Proces dobíjení se stane efektivnější, ale i bezpečnější, protože bude docházet k menšímu zahřátí.
Také Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu nových baterií Quantum Space podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power a čínské Nio plánuje v roce 2022 vypustit na trh takto napájený sedan.
Hyundai, Honda a Nissan chtějí představit své modely do roku 2030. Naopak Tesla se na téma revolučních baterií moc nevyjadřuje. Elon Musk se přiznal, že se obává vyčerpání ložisek niklu, který je pro výrobu současných baterií nezbytný.
Toyota má více než deset let zkušeností. V počtu přihlášených patentů na nové baterie vévodí žebříčku. Japonci dokonce založili agenturu NEDO, v jejímž čele stojí nositel Nobelovy ceny Akira Yoshino. Úkolem je finančně a intelektuálně podpořit automobilky a univerzity pracující na akumulátorech s pevným elektrolytem. Podle plánů japonského koncernu by měly elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články do roku 2030 tvořit 30 % z vyráběných modelů.
„Technické výzvy jsou stále obrovské. V současné době pracujeme na materiálech, které splní nároky na bezpečnost a odolnost,“ říká Masahiko Maeda, šéf technologií v Toyotě. Oříškem zůstává zajištění dostatečného kontaktu mezi pevnými elektrolyty, katodami a anodami.
V konvenční baterii to není problém, protože kapalný elektrolytický roztok vyplňuje mezeru mezi elektrodami. Podle názoru odborníků zajistí nezbytnou kvalitu ruční výroba.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.