Toyota chystá baterie nové generace a víme, kdy je chce představit

Toyota bZ4X - namísto klasické masky senzory, světla a aerodynamické prvky v údajně „žraločí“ podobě
Toyota bZ4X - namísto klasické masky senzory, světla a aerodynamické prvky v údajně „žraločí“ podobě, foto: Toyota
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 21. června 2021 23:24
Sdílej:

Světové automobilky se nyní předhánějí, která z nich nabídne novou technologii baterií do elektromobilů první a která největšímu počtu zákazníků. Baterie nové generace mají přinést kratší dobíjení, delší dojezd a větší hustotu. Toyota plánuje představit premiéru prototypu ještě letos.

Průlomová technologie baterií s pevným elektrolytem má podle studií potenciál způsobit převrat v automobilovém průmyslu. V elektromobilech má nahradit lithium-iontové akumulátory.

Změna přinese uživatelům výrazné výhody. Zrychlí dobíjení, dojezd se prodlouží a baterie nabídne větší hustotu, což v realitě znamená více uložené energie. Proces dobíjení se stane efektivnější, ale i bezpečnější, protože bude docházet k menšímu zahřátí.

Také Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu nových baterií Quantum Space podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power a čínské Nio plánuje v roce 2022 vypustit na trh takto napájený sedan.

Hyundai, Honda a Nissan chtějí představit své modely do roku 2030. Naopak Tesla se na téma revolučních baterií moc nevyjadřuje. Elon Musk se přiznal, že se obává vyčerpání ložisek niklu, který je pro výrobu současných baterií nezbytný.

Toyota má více než deset let zkušeností. V počtu přihlášených patentů na nové baterie vévodí žebříčku. Japonci dokonce založili agenturu NEDO, v jejímž čele stojí nositel Nobelovy ceny Akira Yoshino. Úkolem je finančně a intelektuálně podpořit automobilky a univerzity pracující na akumulátorech s pevným elektrolytem. Podle plánů japonského koncernu by měly elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články do roku 2030 tvořit 30 % z vyráběných modelů.

„Technické výzvy jsou stále obrovské. V současné době pracujeme na materiálech, které splní nároky na bezpečnost a odolnost,“ říká Masahiko Maeda, šéf technologií v Toyotě. Oříškem zůstává zajištění dostatečného kontaktu mezi pevnými elektrolyty, katodami a anodami.

V konvenční baterii to není problém, protože kapalný elektrolytický roztok vyplňuje mezeru mezi elektrodami. Podle názoru odborníků zajistí nezbytnou kvalitu ruční výroba.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.