Ačkoli se původně očekávalo, že se výroba a poptávka po čipech vyrovnají během letních měsíců letošního roku, nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl provázet přinejmenším do konce letošního roku.
„I když je automobilový průmysl pro výrobce čipů rostoucím segmentem, stále tvoří jen asi 10 % jejich celkové spotřeby. Výrobci automobilů proto nejsou schopni požadovat po výrobcích zvýhodnění," říká k současnému vývoji v tiskové zprávě Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko, který je globálním lídrem v pojištění pohledávek firem a obchodních rizik.
Digitalizace průmyslové výroby, prudký rozvoj konceptu chytrých domácnosti – a s tím související změna charakteru mnoha výrobků – vyžadují polovodičové součástky i tam, kde to dříve nebylo běžné. Kromě rostoucí poptávky však výrobce čipů zaskočila pandemie Covid-19, která na jedné straně omezila logistické možnosti, na druhé straně však prudce zvýšila poptávku po elektronice a digitálních řešeních ze strany domácností i firem. „Bude trvat nějakou dobu, než se tento poptávkový šok podaří kompenzovat stále rostoucí výrobní kapacitou. Na základě naší analýzy očekáváme, že tento sektor bude mít nedostatek čipů nejméně do konce roku,“ upozorňuje Ján Čarný.
A dodává: „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále není v pozici masového odběratele čipů, je nalezení dobrého řešení tohoto problému obtížné. Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek čipů i nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. Stejně tak ale budou muset automobilky pravděpodobně i nadále selektivně uzavírat některé závody podle svých výrobních priorit."
Automobilový průmysl se potýká s překážkami na několika frontách. „Poté, co automobilový sektor během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil," vypočítává Ján Čarný. V důsledku toho rostou i ceny. „Již nyní jsme svědky intenzivních jednání v dodavatelských řetězcích o zvýšení výrobních cen. Lze očekávat, že tyto potíže poměrně rychle odezní, jakmile se zvýší cenová hladina," poznamenává. Největším omezením tak zůstanou čipy, u nichž bude vyrovnávání nabídky s poptávkou trvat podstatně déle.
Bez ohledu na překážky společnost Coface očekává, že rok 2021 bude pro automobilový sektor lepší než rok 2020, a to jak z hlediska výsledků, tak i prodejů. „Již nyní je však jasné, že předkrizové úrovně nedosáhneme. Počet vyrobených aut v letošním roce nebude ovlivněn poptávkou, ale především rozhodnutím koncernů, které přidělují omezený počet čipů," upozorňuje Ján Čarný.
Již během léta by měly komplikace spojené s pandemií ustoupit, a pokud se neobjeví nové mutace s vysokou mírou rezistence vůči očkování, bude druhá polovina letošního roku relativně normální. Výrobci v tomto odvětví tak budou čelit rostoucím cenám vstupů; v posledních letech se konkurenceschopnost snížila v důsledku prudkého růstu mezd. "Ve hře jsou však i geopolitické faktory – například Volkswagen je ovlivněn vývojem ve Spojených státech a zejména v Číně," dodává.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.