NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ. Větší rizika zranění u žen při nehodách vysvětlena

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 29. května 2021, 20:39 Google+

U žen existuje možnost vážného zranění při nehodě mnohem pravděpodobněji než u mužů. Toto vyšší riziko však souvisí spíše s typy vozidel, které ženy řídí a s okolnostmi těchto nehod, než s fyzickými rozdíly. Toto vyplývá z nového výzkumu prováděného americkým pojišťovacím institutem pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), informuje tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
U Seatu tvoří budoucnost mobility i ženy. Za volantem Anna Homs.

U Seatu tvoří budoucnost mobility i ženy. Za volantem Anna Homs. | foto: Seat

Sdílejte článek

Ačkoli jsou muži častějšími účastníky smrtelných nehod než ženy, je následkem nehody u žen o 20–28 % vyšší pravděpodobnost úmrtí a o 37–73 % vyšší pravděpodobnost vážného zranění než u mužů po zohlednění rychlosti a dalších faktorů. Když však výzkumníci IIHS omezili toto srovnání na podobné nehody, zjistili, že rozdíly většinou vymizely a že zlepšení odolnosti proti nárazům přineslo víceméně stejný prospěch mužům i ženám.

Čísla naznačují, že ženy častěji řídí menší a lehčí osobní vozidla a je u nich pravděpodobnější, že budou řídit vozidlo vystavené bočnímu nebo čelnímu střetu. Po zohlednění této skutečnosti se rozdíly v pravděpodobnosti většiny zranění výrazně zmenší.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Sussex Police

Výzkumníci analyzovali zranění mužů a žen při policejně registrovaných nehodách typu čelní srážky a srážky z boku v letech 1998–2015. Bylo zjištěno, že při čelních srážkách byla u žen třikrát vyšší pravděpodobnost lehkého zranění (jako např. zlomenina kosti nebo otřes mozku) a dvakrát vyšší pravděpodobnost, že utrpí těžké zranění (jako např. vážné poranění plic nebo traumatické poranění mozku).

Aby se zjistilo, jak velká část rozdílu byla způsobena fyzickými rozdíly mezi muži a ženami, byla analýza omezena pouze na kompatibilní čelní střety. Tato podmnožina byla omezena na nehody jednoho vozidla a střety dvou vozidel, u nichž měla vozidla obdobnou velikost nebo hmotnost nebo konfigurace nehody byla taková, že rozdíl ve velikosti nebo hmotnosti nehrál velkou roli. Pro další snížení rozdílů mezi nehodami byly zahrnuty pouze nehody s aktivací předního airbagu.

Omezení analýzy na kompatibilní čelní střety rozdíly značně vyrovnalo, ačkoli u žen byla stále dvakrát vyšší pravděpodobnost lehkého zranění a o něco vyšší pravděpodobnost těžkého zranění.

Jedním z vysvětlení vyšší zranitelnosti u žen by mohla být volba vozidla. Muži a ženy havarovali v MPV (víceúčelové vozidlo) a SUV (sportovní vozidlo) zhruba ve stejném poměru. Asi 70 % žen však havarovalo v osobních vozidlech ve srovnání s asi 60 % mužů. Více než 20 % mužů havarovalo ve vozidlech typu pickup ve srovnání s méně než 5 % žen. V rámci typů vozidel měli muži také vyšší tendenci k nehodě v těžších vozidlech, která svým cestujícím poskytují větší ochranu při srážkách.

V samostatné analýze dat z federálního systému pro registraci smrtelných nehod bylo také zjištěno, že v případě čelního střetu nebo nárazu z boku dvou vozidel jsou s největší pravděpodobností viníky nehody muži. Protože řidič tohoto vozidla je při takových nehodách vystaven menšímu riziku zranění než řidič v zasaženém vozidle, mohlo by to také vysvětlovat některé rozdíly v následcích nehod u mužů a žen.

Vytisknout

Diskuze: NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ. Větší rizika zranění u žen při nehodách vysvětlena

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

Volkswagen Multivan

Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům - známe ceny

Vize nové Buchanky

Buchanka zítřka? Kéž by takto vypadal nástupce legendárního UAZu

BMW 1HP

Nové super ekologické BMW 1HP

reklama

Doporučujeme

Baterie v hybridech a elektromobilech zpravidla přežije i samotný vůz, ve kterém funguje. Často vydrží i deset let.

Ekologičtí aktivisté kroutí hlavou. Lidi mizí z MHD a nikdo nechce čisté…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

  2. Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

  3. Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

  4. Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům - známe ceny

  5. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  6. Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud