U desítek tisíc ojetých aut, která se aktuálně prodávají v České republice, zatajují prodejci jejich skutečný stav. Nejčastěji se jedná o zatajování havárií a poškození, skutečného kilometrového nájezdu či roku výroby. Vychází to z dlouhodobých zkušeností společnosti Cebia, která letos už 30. rokem pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut.
„Bohužel naše zkušenosti jsou takové, že se zatajuje přes 90 % havárií, třetina aut má stočený tachometr a poměrně často se lze setkat také s tím, že u vozu není v inzerci uvedený správně rok výroby, ale místo něj je uvedený rok první registrace. A v době protipandemických opatření, kvůli kterým se prodejcům snížily zisky, podvodů ještě přibývá,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že by chtěl lidi varovat, aby si v této době dávali při pořizování ojetého vozu ještě větší pozor na případné podvody.
Podvodům nyní více než dříve nahrává fakt, že velký podíl kupujících omezuje prostředky na pořízení vozu, ale zároveň tito lidé nejsou příliš ochotni vzdát se svých představ o vozu, tedy zpravidla požadovaného roku výroby či počtu najetých km. Někteří prodejci se tak pomocí stáčení tachometrů či neuváděním skutečného roku výroby snaží naplnit očekávání zákazníků a zároveň navýšit své zisky.
Podvody jsou kvůli koronaviru častější i u mladých ojetin „Podvody tu byly, jsou a budou vždy, v poslední době se však s nimi častěji setkáváme i u mladých ojetin,“ vysvětluje Pajer. Například uvedením roku první registrace místo výroby může prodejce na mladším voze vydělat nižší desítky tisíc korun. Ačkoli je většina aut vyrobena a registrována ve stejném roce, někdy je totiž rozdíl mezi těmito daty rok, ale i několik let. Omladit vůz tímto způsobem je pro prodejce lákavé zejména u aut, která byla vyrobena na konci roku a zaregistrována na počátku následujícího. Rok výroby navíc není uvedený ani v technických průkazech, ze kterých se kupující dozví jen datum první registrace.
„Chtěli bychom, aby si lidé uvědomili rizika, která na ně číhají, a proto bychom chtěli ukázat příklady toho, s čím jsme se v posledních týdnech setkali. Jedná se i o podvody, které i nás někdy překvapí,“ říká Pajer a uvádí jako příklad vůz Ford Mustang, jehož majitel dal souhlas se zveřejněním svého příběhu i fotografií vozidla, které si zakoupil v Německu v lednu 2020. První registrace vozu se uskutečnila v srpnu 2019. Z pohledu provozu si tedy kupoval prakticky nové auto, kterému běžela dvouletá záruka teprve pár měsíců a které je v záruce až do srpna letošního roku. Když ale chtěl vůz o necelý rok později prodat, autobazar, na který se obrátil, ho odmítl vykoupit a majiteli předal výpis z prověření historie vozidla v systému AUTOTRACER od Cebia, v němž byly fotografie vozu již z roku 2017.
Auto bylo havarované ještě před tím, než mu běžela záruční lhůtaUkázalo se, že vůz je o tři roky starší, než si jeho český majitel myslel. Vyroben byl totiž už v červnu 2016. Ještě překvapivější však bylo zjištění, že auto bylo v září 2017 – tedy v době před první registrací a před začátkem plynutí záruční lhůty – havarované. Nešlo přitom o malé poškození, ale o totální havárii, při níž vznikla škoda ve výši 61 000 eur, tedy více než 1,6 milionu korun. Jednalo se pravděpodobně o předváděcí vůz. Skutečnost, že vozidlo je o tři roky starší a navíc po totální havárii, výrazně srazilo nejen jeho cenu, ale také možnost ho dále prodat. Pravděpodobnost, že by mohl majitel vozidlo úspěšně reklamovat u německého prodejce, u něhož ho zakoupil, je mizivá. Prodejce s ním vůbec nekomunikuje.
Jiným příkladem toho, jak se podvádí i při prodeji zánovních ojetin, je také velmi pěkně vypadající Nissan Qashqai s naftovým motorem prodávaný na slovenském inzertním portálu. Vůz z roku 2019 má bohatou výbavu, najeto 18 900 km a prodávající jej nabízí za 14 999 € (cca 390 000 Kč). “Na první pohled velmi dobrá nabídka, která neušla ani jednomu našemu slovenskému zákazníkovi. Těsně před koupí vozidla se rozhodl prověřit si jeho historii v systému AUTOTRACER a nestačil se divit, jaké auto si málem přivezl domů. Dozvěděl se, že auto nepochází ze Slovenska a že bylo v květnu 2020 výrazně poškozeno v Polsku, přičemž pojišťovna vyčíslila opravu vozidla na minimálně 48 705 PLN, tj. necelých 280 000 Kč (fotografie níže). O poškození ani následné opravě nepadlo dle zákazníka ze strany prodejce ani slovo,“ říká dále Martin Pajer.
Prověřovat je třeba i zánovní vozyNa těchto případech je vidět, jak je vždy důležité znát celou historii vozidla před jeho koupí a také to, že prověřovat je potřeba i zánovní vozy. „Ruku na srdce: kdo by čekal, že auto bude po totální havárii ještě před tím, než mu začne běžet záruční doba,“ upozorňuje Pajer. Systém AUTOTRACER od společnosti Cebia, v němž se dá historie tuzemských i dovezených vozů prověřit, obsahuje více než miliardu záznamů. Data do něj poskytují pojišťovny, autobazary, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, finanční instituce či například inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí. Lze se tak včas dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda, jaký je skutečný rok jeho výroby a rok registrace, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako kradené či zda není zatížené leasingem, jakou má výbavu dle výrobce, zda, jak a za kolik bylo inzerované a případně lze vidět i jeho fotografie ať už jako bouraného auta, nebo nabízeného k inzerci.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.