Průzkum Cofidis: Obhájci sdílené mobility budou mít infarkt

AutoRoad.cz / Pavel Stavebník, 20. března 2021, 00:26 Google+

Mít v osobním či rodinném vlastnictví automobil je důležité pro 86 % Čechů. Půjčování či sdílení vozu naproti tomu preferují jen pouhá 3 % lidí. Vlastní auto je pro Čechy důležité především kvůli pohodlí, pro pětinu z nich představuje také větší bezpečí. Naopak pouze pro 5 % lidí je vlastnictví auta otázkou prestiže či společenského postavení. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021

Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021 | foto: Lexus

Sdílejte článek

Jezdit ve vlastním
O tzv. carsharingu se coby trendu posledních let hojně diskutuje. Zejména v Praze a dalších větších městech již existuje celá řada firem, které službu sdílení aut nabízí. Přesto se zdá, že Češi stále dávají převážně přednost vlastnictví automobilu. Situaci nahrává i současná koronavirová krize, která více či méně vybízí k izolaci.

Půjčovat si nebo sdílet auto považují za ideální pouhá 3 % dotazovaných. Naopak pro 6 z 10 Čechů je osobní či rodinné vlastnictví auta důležité, pro další čtvrtinu lidí spíše důležité. 11 % Čechů považuje vlastnictví auta za nedůležité, z toho více než polovina dotazovaných uvádí, že auto nepotřebují vůbec.

img-responsive

HoppyGo | foto: HoppyGo

V obcích takřka nezbytnost
Bez vlastního auta si svůj život neumí představit zejména lidé v nejmenších obcích do 1000 obyvatel, vlastnictví je důležité pro 95 % z nich, o sdílení či půjčování auta zde neuvažuje prakticky nikdo.

„Vzhledem k tomu, že tito lidé dojíždějí za prací, vzděláváním či službami do větších obcí a měst, nejde o velké překvapení. Stejně tak je pochopitelné, že se dle průzkumu dokážou obejít bez vlastnictví aut nejčastěji obyvatelé měst s více než 100 tisíci lidmi, kde lze předpokládat širší možnosti přepravy hromadnou dopravou. Bez auta se v nich obejde dokonce třetina respondentů,“ říká Martin Kapicz, Ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: zenavaute.cz

Pro ženy pohodlí, pro muže nutnost
Nejčastějším důvodem vlastnictví auta je údajně pohodlí, zmiňuje jej 45 % Čechů. Pro 44 % lidí je pak vlastní auto nezbytností a pro 42 % je důležitá flexibilita, kterou jim auto poskytuje. Rozdíl je však ve vnímání důvodů mezi muži a ženami. Zatímco ženy zmiňují pohodlí nejčastěji, je jich dokonce více než polovina, muži vidí ve vlastnictví auta zejména nezbytnost. Pro čtvrtinu dotazovaných je pak vlastnictví auta levnější záležitostí než pronájem či využívání MHD.

„Dostupnost, koupě a provoz automobilu je v současné době pro mnohé nejekonomičtější variantou,“ vysvětluje Kapicz a doplňuje: „Zejména autobazary nabízí výběr aut mnoha značek a typů a kromě tradičního způsobu financování lze využít například speciálních spotřebitelských úvěrů pro financování vozů, přičemž volbou optimální varianty zásadně ušetřit.“

Společenské postavení Češi autem neřeší
Na opačném konci žebříčku důvodů vlastnictví auta se objevila otázka prestiže a společenského postavení. Za důležité je považuje pouze 5 % lidí. Pro necelou pětinu lidí potom představuje vlastnictví auta větší bezpečí, na čemž se mohou promítat události posledního roku spojeného s koronavirovou pandemií.

Vytisknout

Diskuze: Průzkum Cofidis: Obhájci sdílené mobility budou mít infarkt

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Obytný UAZ Profi

UAZ přináší první informace o jeho novém obytném voze

Toyota Mirai

Vláda řekla, kdy by se měla cena vodíku pro auta vyrovnat naftě

Aston Martin DBX

Aston Martin výrazně snižuje ztrátu. Z dluhů ho tahá jeden model

Palivový filtr

Co je to palivový filtr? Proč je důležitý?

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Škoda Fabia a aerodynamika. Jak dopadla poslední generace?

Volkswagen představil atraktivní SUV kupé Taigo

Volkswagen představil atraktivní maličké SUV kupé Taigo

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

Ilustrační fotografie

Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

Škoda 1101 Tudor

75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

DS 9

Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

pohonné hmoty

Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

Chevrolet Bolt

Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

reklama

Doporučujeme

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Škoda Wallbox iV a POWERPASS: Pohodlné a komfortní nabíjení elektromobilů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vláda řekla, kdy by se měla cena vodíku pro auta vyrovnat naftě

  2. Aston Martin výrazně snižuje ztrátu. Z dluhů ho tahá jeden model

  3. Co je to palivový filtr? Proč je důležitý?

  4. Škoda Fabia a aerodynamika. Jak dopadla poslední generace?

  5. Volkswagen představil atraktivní maličké SUV kupé Taigo

  6. Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud