Mít v osobním či rodinném vlastnictví automobil je důležité pro 86 % Čechů. Půjčování či sdílení vozu naproti tomu preferují jen pouhá 3 % lidí. Vlastní auto je pro Čechy důležité především kvůli pohodlí, pro pětinu z nich představuje také větší bezpečí. Naopak pouze pro 5 % lidí je vlastnictví auta otázkou prestiže či společenského postavení. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.
Jezdit ve vlastnímO tzv. carsharingu se coby trendu posledních let hojně diskutuje. Zejména v Praze a dalších větších městech již existuje celá řada firem, které službu sdílení aut nabízí. Přesto se zdá, že Češi stále dávají převážně přednost vlastnictví automobilu. Situaci nahrává i současná koronavirová krize, která více či méně vybízí k izolaci.
Půjčovat si nebo sdílet auto považují za ideální pouhá 3 % dotazovaných. Naopak pro 6 z 10 Čechů je osobní či rodinné vlastnictví auta důležité, pro další čtvrtinu lidí spíše důležité. 11 % Čechů považuje vlastnictví auta za nedůležité, z toho více než polovina dotazovaných uvádí, že auto nepotřebují vůbec.
V obcích takřka nezbytnostBez vlastního auta si svůj život neumí představit zejména lidé v nejmenších obcích do 1000 obyvatel, vlastnictví je důležité pro 95 % z nich, o sdílení či půjčování auta zde neuvažuje prakticky nikdo.
„Vzhledem k tomu, že tito lidé dojíždějí za prací, vzděláváním či službami do větších obcí a měst, nejde o velké překvapení. Stejně tak je pochopitelné, že se dle průzkumu dokážou obejít bez vlastnictví aut nejčastěji obyvatelé měst s více než 100 tisíci lidmi, kde lze předpokládat širší možnosti přepravy hromadnou dopravou. Bez auta se v nich obejde dokonce třetina respondentů,“ říká Martin Kapicz, Ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.
Pro ženy pohodlí, pro muže nutnostNejčastějším důvodem vlastnictví auta je údajně pohodlí, zmiňuje jej 45 % Čechů. Pro 44 % lidí je pak vlastní auto nezbytností a pro 42 % je důležitá flexibilita, kterou jim auto poskytuje. Rozdíl je však ve vnímání důvodů mezi muži a ženami. Zatímco ženy zmiňují pohodlí nejčastěji, je jich dokonce více než polovina, muži vidí ve vlastnictví auta zejména nezbytnost. Pro čtvrtinu dotazovaných je pak vlastnictví auta levnější záležitostí než pronájem či využívání MHD.
„Dostupnost, koupě a provoz automobilu je v současné době pro mnohé nejekonomičtější variantou,“ vysvětluje Kapicz a doplňuje: „Zejména autobazary nabízí výběr aut mnoha značek a typů a kromě tradičního způsobu financování lze využít například speciálních spotřebitelských úvěrů pro financování vozů, přičemž volbou optimální varianty zásadně ušetřit.“
Společenské postavení Češi autem neřešíNa opačném konci žebříčku důvodů vlastnictví auta se objevila otázka prestiže a společenského postavení. Za důležité je považuje pouze 5 % lidí. Pro necelou pětinu lidí potom představuje vlastnictví auta větší bezpečí, na čemž se mohou promítat události posledního roku spojeného s koronavirovou pandemií.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?