Průzkum Cofidis: Obhájci sdílené mobility budou mít infarkt

Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021
Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021, foto: Lexus
AutoRoad.cz , Pavel Stavebník 20. března 2021 00:26
Sdílej:

Mít v osobním či rodinném vlastnictví automobil je důležité pro 86 % Čechů. Půjčování či sdílení vozu naproti tomu preferují jen pouhá 3 % lidí. Vlastní auto je pro Čechy důležité především kvůli pohodlí, pro pětinu z nich představuje také větší bezpečí. Naopak pouze pro 5 % lidí je vlastnictví auta otázkou prestiže či společenského postavení. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.

Jezdit ve vlastnímO tzv. carsharingu se coby trendu posledních let hojně diskutuje. Zejména v Praze a dalších větších městech již existuje celá řada firem, které službu sdílení aut nabízí. Přesto se zdá, že Češi stále dávají převážně přednost vlastnictví automobilu. Situaci nahrává i současná koronavirová krize, která více či méně vybízí k izolaci.

Půjčovat si nebo sdílet auto považují za ideální pouhá 3 % dotazovaných. Naopak pro 6 z 10 Čechů je osobní či rodinné vlastnictví auta důležité, pro další čtvrtinu lidí spíše důležité. 11 % Čechů považuje vlastnictví auta za nedůležité, z toho více než polovina dotazovaných uvádí, že auto nepotřebují vůbec.

V obcích takřka nezbytnostBez vlastního auta si svůj život neumí představit zejména lidé v nejmenších obcích do 1000 obyvatel, vlastnictví je důležité pro 95 % z nich, o sdílení či půjčování auta zde neuvažuje prakticky nikdo.

„Vzhledem k tomu, že tito lidé dojíždějí za prací, vzděláváním či službami do větších obcí a měst, nejde o velké překvapení. Stejně tak je pochopitelné, že se dle průzkumu dokážou obejít bez vlastnictví aut nejčastěji obyvatelé měst s více než 100 tisíci lidmi, kde lze předpokládat širší možnosti přepravy hromadnou dopravou. Bez auta se v nich obejde dokonce třetina respondentů,“ říká Martin Kapicz, Ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.

Pro ženy pohodlí, pro muže nutnostNejčastějším důvodem vlastnictví auta je údajně pohodlí, zmiňuje jej 45 % Čechů. Pro 44 % lidí je pak vlastní auto nezbytností a pro 42 % je důležitá flexibilita, kterou jim auto poskytuje. Rozdíl je však ve vnímání důvodů mezi muži a ženami. Zatímco ženy zmiňují pohodlí nejčastěji, je jich dokonce více než polovina, muži vidí ve vlastnictví auta zejména nezbytnost. Pro čtvrtinu dotazovaných je pak vlastnictví auta levnější záležitostí než pronájem či využívání MHD.

„Dostupnost, koupě a provoz automobilu je v současné době pro mnohé nejekonomičtější variantou,“ vysvětluje Kapicz a doplňuje: „Zejména autobazary nabízí výběr aut mnoha značek a typů a kromě tradičního způsobu financování lze využít například speciálních spotřebitelských úvěrů pro financování vozů, přičemž volbou optimální varianty zásadně ušetřit.“

Společenské postavení Češi autem neřešíNa opačném konci žebříčku důvodů vlastnictví auta se objevila otázka prestiže a společenského postavení. Za důležité je považuje pouze 5 % lidí. Pro necelou pětinu lidí potom představuje vlastnictví auta větší bezpečí, na čemž se mohou promítat události posledního roku spojeného s koronavirovou pandemií.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.