Mohli bychom je přirovnat k životadárným tepnám, které nás, respektive náš zamrzlý automobil s „vyhaslým“ akumulátorem, opět vrátí do života. Vskutku nepřeháníme. Startovací kabely jsou v mrazech jednou z mála možností, jak vyřešit situaci, kdy vinou velkých mrazů baterie ve vozidle místo nastartování motoru nabídne jen prázdné cvaknutí. Samozřejmě, že nehovoříme o žádné novince, motoristé dobře vědí, že startovací kabely jsou velkými pomocníky, nicméně nejednou si prostě nepamatují, jak je správně použít. Proto odborníci ÚAMK přicházejí s 11 radami, jak na to.
1. Prvotní je vůbec kabely mít. Spoléhat se na to, že je má soused nebo náhodný kolem jedoucí motorista je velký risk. Při koupi kabelů sice můžeme sáhnout po levných, dokonce v ceně pod 200 Kč, ale to by experti ÚAMK nedoporučovali. Je vhodné se pohybovat v cenové kategorii 500 až 1000 Kč. Všímat si přitom tří věcí: jaké hodnoty A jsou udávány na výrobku (optimální 700 A). Druhé – délka kabelů. Upřímně, čím delší, tím lepší. Třetí všímat si, zda má výrobek evropský certifikát. Je to jistý identifikátor kvality.
2. Kabely nejsou právě často používány, takže máme-li je třeba pod podlážkou dna zavazadelníku, mohou být kontakty zkorodovány. To by značně snížilo efektivitu. Proto je třeba je před použitím očistit.
3. Následuje přesně stanovený postup připojování kabelů, který je třeba dodržet, abychom dokonce nepoškodily dobrou baterii vozu, který je naším „zachráncem“. Začínáme tím, že otevřeme kapotu a svorku plusového kabelu, obvykle je to ten červený, připojíme nejdříve na plusový kolík vybité autobaterie ve vozidle, které chceme rozpohybovat.
4. Druhý konec onoho plusového kabelu připojíme na plusový pól baterie vozu, který nám chce předat část své kapacity, abychom mohli nastartovat. Z toho vyplývá, že kabel musí mít dostatečně silný svazek drátů v kabelu. To je jedna z možností jak odhadnout, zda jsou kabely dobré – síla jejich svazků.
5. Na řadu přichází mínusový kabel, obvykle má černou izolaci. Také jeho síla, při pohledu čelně na svazek kabelů, napoví, zda nebude probíjet, dobře poslouží. Na funkční akumulátor, na vývod s označením mínus, tedy připojíme tento druhý kabel.
6. Teď následuje krok, v němž se dělá nejčastěji chyba. A to, že druhý konec záporného kabelu neupevňujeme svorkou k baterii, kterou se snažíme oživit. Správný postup je takový, že svorku připevníme nikoliv k baterii, ale na kovovou část motoru, který chceme nastartovat. Proč? Protože kdybychom svorku umístili na nabíjenou baterii, uvolní se z ní následně vodík, který by při startovací jiskře mohl explodovat. Takže znovu – na kovovou část!
7. Start! Před otočením klíčku mějme na paměti, že doba startování by neměla být delší než 10 sekund. A to jak pro „zdraví“ baterie, z níž čerpáme energii, tak vzhledem k tomu, že proud vysokých hodnot, který proběhne po kabelu a přes svorky, je tak vysoký, že by je mohl poškodit. Jestliže musíme start opakovat, je vhodné mezi nimi udělat půlminutovou pauzu.
8. Přes všechno snažení motor stejně nenaskočil. Co pak? Rozhodně hledat „viníka“ docela někde jinde než v baterii.
9. Jakmile agregát naskočil, je třeba odpojit nejdříve mínusový kabel, a to nejdříve z kovové části motoru vozidla, které jsme se snažili rozchodit. Teprve poté odpojíme svorku z baterie „dárcovského“ automobilu.
10. S kladným kabelem je to přesně naopak. Nejdříve sundáme svorku z baterie vozu, který nám přijel na pomoc. Až následně z druhého, tedy toho, které jsme se snažili uvést do provozu.
11. Motor běží a my ho také musíme nechat v chodu. Jestliže máme ve voze start/stop systém, rozhodně ho pro jistotu vypneme, aby nám automatický systém motor například na červené na křižovatce nevypnul dříve, než akumulátor opět jízdou nabijeme. K tomu potřebujeme minimálně asi 15 kilometrů dlouhou jízdu. Alternátor během ní začne opět nabíjet baterii, a tu tak dostaneme do provozu schopného stavu. A stále máme na paměti, že akumulátor, který jsme právě zachránili od „klinické smrti“, není v ideální kondici a mrazy v noci pod mínus 10 stupňů Celsia mu odeberou až 30 % jeho kapacity. Nechceme se přece opět narychlo shánět po startovacích kabelech.
Při aktualizaci byla opravena chyba v bodě č. 9 - odstranění mínusového kabelu - připevněného nikoliv k baterii, ale správně ke kostře (kovové části motoru)
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.