Řidiči kamionů zatleskají. Do pěti let mají mít v Evropě život snadnější

Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros)
Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros), foto: wheelsage.org
AutoRoad.cz 29. ledna 2021 23:35
Sdílej:

Do pěti let by mělo z čelních skel kamionů v Evropě zmizet velké množství palubních jednotek. Nahradí je jedna univerzální, splňující požadavky systému elektronického výběru mýta EETS. Bude schopná komunikovat se všemi mýtnými systémy v jednotlivých zemích. Vyplývá to z předpovědí provozovatele služeb pro silniční dopravce Eurowag.

Kabina kamionu v současnosti připomíná kokpit dopravního letadla. Musí v ní být několik palubních jednotek pro placení mýta v jednotlivých zemích, GPS navigace a digitální tachograf. Řidič disponuje jednou nebo několika tankovacími kartami a vedle maximální povolené rychlosti musí dodržovat režim pravidelných přestávek. To vše by měl do budoucna obsáhnout jeden systém, respektive jedna palubní jednotka.

Univerzální palubní jednotka bude navíc integrovaná do jediné aplikace zahrnující palivové karty i telematické služby. S použitím jedné univerzální jednotky pro placení mýta souvisí i budoucí možnost propojení s palivovou kartou. Řidič i dopravce tak budou mít jeden nástroj, jak zjednodušit a zpřehlednit náklady veškeré platby během cesty kamionu.

Moderní přepravní firmy budou zároveň využívat telematické služby prostřednictvím takzvaného chytrého dispečinku, který bude díky datové komunikaci s vozidlem schopný vyhodnocovat stav vozidla, reagovat na dopravní situaci, nebo navrhovat nejlepší možnosti tankování.

Bude také sledovat digitální tachograf a hlídat dodržování povinných přestávek a jiných pravidel. To bude znamenat nejen snížení nákladů, ale i zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Řidiči ušetří palivo i náklady na údržbu

Takovým řešením budoucnosti je například systém EVA (Enhanced Vehicle Assistant), který již nyní nabízí Eurowag. V kombinaci s palubní jednotkou EETS Eurowag EVA poskytuje snadné platby mýtného v osmi zemích a třech nejfrekventovanějších tunelech, palivovou platební kartu a širokou škálu telematických služeb.

„Pokročilá integrace telematiky přináší dopravcům výrazné úspory nákladů u paliva a údržby, zatímco unikátní geolokační technologie Fuel Guard je chrání před většinou podvodů s pohonnými hmotami a jejich krádežemi,“ říká ředitel pro telematiku a systémy nákladní dopravy Eurowagu Marc Trollet.

EVA funguje v prostředí uživatelsky příjemného softwaru pro správu vozových parků, který přináší celou řadu vyspělých funkcí v pohledném rozhraní a přehledném uspořádání. Majitelé a dopravci snadno zjistí, kde se právě jejich kamiony nachází v reálném čase.

Systém vypočítá náklady na trasu, zkontroluje ceny na čerpacích stanicích a pošle řidiče na nejvhodnější místa. Stejně tak je navede na vhodnou odpočívací stanici kvůli povinné přestávce.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.