Do pěti let by mělo z čelních skel kamionů v Evropě zmizet velké množství palubních jednotek. Nahradí je jedna univerzální, splňující požadavky systému elektronického výběru mýta EETS. Bude schopná komunikovat se všemi mýtnými systémy v jednotlivých zemích. Vyplývá to z předpovědí provozovatele služeb pro silniční dopravce Eurowag.
Kabina kamionu v současnosti připomíná kokpit dopravního letadla. Musí v ní být několik palubních jednotek pro placení mýta v jednotlivých zemích, GPS navigace a digitální tachograf. Řidič disponuje jednou nebo několika tankovacími kartami a vedle maximální povolené rychlosti musí dodržovat režim pravidelných přestávek. To vše by měl do budoucna obsáhnout jeden systém, respektive jedna palubní jednotka.
Univerzální palubní jednotka bude navíc integrovaná do jediné aplikace zahrnující palivové karty i telematické služby. S použitím jedné univerzální jednotky pro placení mýta souvisí i budoucí možnost propojení s palivovou kartou. Řidič i dopravce tak budou mít jeden nástroj, jak zjednodušit a zpřehlednit náklady veškeré platby během cesty kamionu.
Moderní přepravní firmy budou zároveň využívat telematické služby prostřednictvím takzvaného chytrého dispečinku, který bude díky datové komunikaci s vozidlem schopný vyhodnocovat stav vozidla, reagovat na dopravní situaci, nebo navrhovat nejlepší možnosti tankování.
Bude také sledovat digitální tachograf a hlídat dodržování povinných přestávek a jiných pravidel. To bude znamenat nejen snížení nákladů, ale i zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Řidiči ušetří palivo i náklady na údržbu
Takovým řešením budoucnosti je například systém EVA (Enhanced Vehicle Assistant), který již nyní nabízí Eurowag. V kombinaci s palubní jednotkou EETS Eurowag EVA poskytuje snadné platby mýtného v osmi zemích a třech nejfrekventovanějších tunelech, palivovou platební kartu a širokou škálu telematických služeb.
„Pokročilá integrace telematiky přináší dopravcům výrazné úspory nákladů u paliva a údržby, zatímco unikátní geolokační technologie Fuel Guard je chrání před většinou podvodů s pohonnými hmotami a jejich krádežemi,“ říká ředitel pro telematiku a systémy nákladní dopravy Eurowagu Marc Trollet.
EVA funguje v prostředí uživatelsky příjemného softwaru pro správu vozových parků, který přináší celou řadu vyspělých funkcí v pohledném rozhraní a přehledném uspořádání. Majitelé a dopravci snadno zjistí, kde se právě jejich kamiony nachází v reálném čase.
Systém vypočítá náklady na trasu, zkontroluje ceny na čerpacích stanicích a pošle řidiče na nejvhodnější místa. Stejně tak je navede na vhodnou odpočívací stanici kvůli povinné přestávce.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?