Již deset let uplynulo od zahájení výroby LFA, originálního supersportu, jenž otevřel nový pohled na značku Lexus coby vizionářského výrobce vysoce výkonných vozů světové třídy.
Vzhledem ke své exkluzivitě a vzácnosti zanechal LFA odkaz s dopadem na všechny později vyráběné modely Lexus. Od počátku byla jeho výroba omezena počtem 500 kusů.
LFA byl průkopníkem nových technologií pohonu i materiálů. Sloužil jako ukázka uplatnění ručního řemeslného zpracování zvaného takumi.
Příběh LFA se začal psát počátkem roku 2000 v podobě výzkumného a vývojového projektu výroby čistokrevného supersportu. Harahiko Tanahaši, hlavní konstruktér Lexus, dostal zcela volné ruce k uplatnění nových materiálů a procesů.
Začínalo se od nuly, stejně jako u sedanu LSPřístup „čistého papíru“ připomíná způsob, jakým Lexus kdysi přepisoval pravidla navrhování luxusních vozů s vlajkovým sedanem LS, kterým se značka o deset let dříve představila na trhu.
V roce 2001 nastoupil do týmu jezdecký mistr Hiromi Naruse, jehož zkušenosti se ukázaly jako klíčové k naplnění cílů LFA v otázkách handlingu a jízdních schopností.
V prvotní fázi bylo určeno 500 klíčových položek, od konstrukce zavěšení kol až po tvar volantu, každý detail musel být jednoduše dokonalý. První prototyp byl dokončen v roce 2003 a o rok později již absolvoval první kola na Severní smyčce Nürburgringu, legendární závodní trati, která se stala kolébkou vývoje LFA.
Do plánů značky Lexus mohla veřejnost poprvé nahlédnout při odhalení designové studie na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu.
V roce 2008 byl stále rozpracovaný LFA nasazen do mimořádně náročného závodu 24 hodin Nürburgringu. Ten byl nejtěžší možnou zkouškou schopností i kvalit vozu, načež Lexus při příležitosti Tokijského autosalonu 2009 s konečnou platností výrobu LFA potvrdil.
Vyrobil jediný kus za den Výroba byla spuštěna koncem roku 2010 v nejmodernějším závodu Lexus Motomači. S ohledem na maximální přesnost stavby byla výroba omezena na pouhý jediný kus denně, přičemž každý motor byl ručně sestavován a následně odsouhlasen jediným mechanikem, což ostatně dokládá gravírovaná destička nesoucí výrobní číslo vozu.
LFA překypoval úžasnými revolučními prvky. Jeho srdcem byl zbrusu nový agregát 4,8 litru V10 s atmosférickým plněním, vyráběný v rámci společného projektu se specialisty firmy Yamaha.
Výkon 560 koní a rychlost až 325 km/hI přes nižší objem a menší počet válců oproti některým z konkurenčních supersportů disponoval mimořádným výkonem s maximem 560 koní při 8700 ot/min. Vpředu uložený motor pohánějící zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické sekvenční převodovky na zadní nápravě uděloval vozu zrychlení z místa na 100 km/h za pouhé 3,7 sekundy a umožňoval rozjet se až na 325 km/h.
S ohledem na jízdní výkony bylo klíčové zachovat nízkou hmotnost, a tak namísto hliníku z původních konceptů byl využit plast vyztužený uhlíkovými vlákny (CFRP).
Tento robustní a současně lehký pokročilý kompozit na bázi tkaných uhlíkových vláken posloužil k výrobě většiny karoserie, prostoru pro posádku a tunelu hnacího ústrojí, nicméně pozdější uplatnění nalezl i v dalších modelech Lexus, jako např. GS F a RC F, členů exkluzivní stáje výkonných vozů Lexus s označením ‚F‘.
Keramické brzdové kotoučeStejnou důležitost jako pohon mají i brzdné schopnosti, a proto nepřekvapuje použití vysoce výkonných keramických brzdových kotoučů. LFA však dokázal nabídnout i něco navíc v podobě ultra-exkluzivního paketu „Nürburgring“, tedy verze navržené pro maximální schopnosti vozu na závodních okruzích.
Tato varianta, čerpající přímo ze zkušeností vozu v závodním nasazení, dostala tužší podvozek, lehčí kola z kované slitiny se sportovním obutím a extra aerodynamické prvky včetně nového spodního spoileru na přídi vozu, předních aerodynamických křidélek a pevného zadního křídla ve stylu vozů GT pro maximální přítlak.
Je nižší a lépe sedí na silniciS ohledem na snížení světlé výšky o 10 mm vůz ještě lépe sedí na silnici. Kvůli vyššímu přítlaku disponuje motor o něco vyšším výkonem 570 koní.Výroba byla omezena počtem 50 kusů, přičemž každý majitel absolvoval speciální instruktáž u profesionálů a získal roční volný vstup pro jízdy na Nürburgringu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.