Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

AutoRoad.cz, 18. ledna 2021, 23:55 Google+

Již deset let uplynulo od zahájení výroby LFA, originálního supersportu, jenž otevřel nový pohled na značku Lexus coby vizionářského výrobce vysoce výkonných vozů světové třídy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Sdílejte článek

Vzhledem ke své exkluzivitě a vzácnosti zanechal LFA odkaz s dopadem na všechny později vyráběné modely Lexus. Od počátku byla jeho výroba omezena počtem 500 kusů.

LFA byl průkopníkem nových technologií pohonu i materiálů. Sloužil jako ukázka uplatnění ručního řemeslného zpracování zvaného takumi.

Příběh LFA se začal psát počátkem roku 2000 v podobě výzkumného a vývojového projektu výroby čistokrevného supersportu. Harahiko Tanahaši, hlavní konstruktér Lexus, dostal zcela volné ruce k uplatnění nových materiálů a procesů.

Začínalo se od nuly, stejně jako u sedanu LS
Přístup „čistého papíru“ připomíná způsob, jakým Lexus kdysi přepisoval pravidla navrhování luxusních vozů s vlajkovým sedanem LS, kterým se značka o deset let dříve představila na trhu.

V roce 2001 nastoupil do týmu jezdecký mistr Hiromi Naruse, jehož zkušenosti se ukázaly jako klíčové k naplnění cílů LFA v otázkách handlingu a jízdních schopností.

V prvotní fázi bylo určeno 500 klíčových položek, od konstrukce zavěšení kol až po tvar volantu, každý detail musel být jednoduše dokonalý. První prototyp byl dokončen v roce 2003 a o rok později již absolvoval první kola na Severní smyčce Nürburgringu, legendární závodní trati, která se stala kolébkou vývoje LFA.

Do plánů značky Lexus mohla veřejnost poprvé nahlédnout při odhalení designové studie na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu.

img-responsive

Předchůdce Lexusu LFA - designová studie představená na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu | foto: Lexus

V roce 2008 byl stále rozpracovaný LFA nasazen do mimořádně náročného závodu 24 hodin Nürburgringu. Ten byl nejtěžší možnou zkouškou schopností i kvalit vozu, načež Lexus při příležitosti Tokijského autosalonu 2009 s konečnou platností výrobu LFA potvrdil.

Vyrobil jediný kus za den
Výroba byla spuštěna koncem roku 2010 v nejmodernějším závodu Lexus Motomači. S ohledem na maximální přesnost stavby byla výroba omezena na pouhý jediný kus denně, přičemž každý motor byl ručně sestavován a následně odsouhlasen jediným mechanikem, což ostatně dokládá gravírovaná destička nesoucí výrobní číslo vozu.

LFA překypoval úžasnými revolučními prvky. Jeho srdcem byl zbrusu nový agregát 4,8 litru V10 s atmosférickým plněním, vyráběný v rámci společného projektu se specialisty firmy Yamaha.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Výkon 560 koní a rychlost až 325 km/h
I přes nižší objem a menší počet válců oproti některým z konkurenčních supersportů disponoval mimořádným výkonem s maximem 560 koní při 8700 ot/min. Vpředu uložený motor pohánějící zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické sekvenční převodovky na zadní nápravě uděloval vozu zrychlení z místa na 100 km/h za pouhé 3,7 sekundy a umožňoval rozjet se až na 325 km/h.

S ohledem na jízdní výkony bylo klíčové zachovat nízkou hmotnost, a tak namísto hliníku z původních konceptů byl využit plast vyztužený uhlíkovými vlákny (CFRP).

Tento robustní a současně lehký pokročilý kompozit na bázi tkaných uhlíkových vláken posloužil k výrobě většiny karoserie, prostoru pro posádku a tunelu hnacího ústrojí, nicméně pozdější uplatnění nalezl i v dalších modelech Lexus, jako např. GS F a RC F, členů exkluzivní stáje výkonných vozů Lexus s označením ‚F‘.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Keramické brzdové kotouče
Stejnou důležitost jako pohon mají i brzdné schopnosti, a proto nepřekvapuje použití vysoce výkonných keramických brzdových kotoučů. LFA však dokázal nabídnout i něco navíc v podobě ultra-exkluzivního paketu „Nürburgring“, tedy verze navržené pro maximální schopnosti vozu na závodních okruzích.

Tato varianta, čerpající přímo ze zkušeností vozu v závodním nasazení, dostala tužší podvozek, lehčí kola z kované slitiny se sportovním obutím a extra aerodynamické prvky včetně nového spodního spoileru na přídi vozu, předních aerodynamických křidélek a pevného zadního křídla ve stylu vozů GT pro maximální přítlak.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Je nižší a lépe sedí na silnici
S ohledem na snížení světlé výšky o 10 mm vůz ještě lépe sedí na silnici. Kvůli vyššímu přítlaku disponuje motor o něco vyšším výkonem 570 koní.
Výroba byla omezena počtem 50 kusů, přičemž každý majitel absolvoval speciální instruktáž u profesionálů a získal roční volný vstup pro jízdy na Nürburgringu.

Vytisknout

Diskuze: Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Trinity: Špičkový sportovní sedan budoucnosti a znovu pro širokou veřejnost

Volkswagen Trinity: Špičkový sportovní sedan budoucnosti a znovu pro širokou veřejnost

Renault

Na sociálních sítích se ukázalo nové logo Renaultu, máme k němu oficiální vyjádření

mclaren f1

Super vzácný McLaren F1 jde do prodeje. Cena bude astronomická

Škoda ukázala skici interiéru nového SUV Kushaq pro indický trh

Škoda ukázala skici interiéru nového SUV Kushaq

Škoda Octavia 4

Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW – ideální služební vůz, který umí jezdit za 4 litry, ale...

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

Škoda už vyrobila v Mladé Boleslavi 15 milionů aut

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Úvod roku 2021 ukázal, jak se zastánci čisté elektromobility prozatím mýlí

Rolls-Royce Cullinan od firmy Spofec

Černý Rolls-Royce Cullinan od společnosti Spofecu, V12 6,75 litru a přes 700 koní

Toyota

Toyota se vyjádřila ke své budoucnosti v segmentu minivozů

Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Ikona slaví: Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Lexus LC 500 - nejlepší vůz se skládací střechou v britské soutěži Auto roku 2021

Nejlepší vůz se skládací střechou? Britové mají jasno

Aussie Invader R5

Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Škoda Kamiq Monte Carlo

Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

Toyota Yaris

Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

Lexus UX

Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

reklama

Doporučujeme

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

  2. Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW – ideální služební vůz, který umí jezdit za 4 litry, ale...

  3. Ikona slaví: Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

  4. Toyota se vyjádřila ke své budoucnosti v segmentu minivozů

  5. Černý Rolls-Royce Cullinan od společnosti Spofecu, V12 6,75 litru a přes 700 koní

  6. Škoda už vyrobila v Mladé Boleslavi 15 milionů aut

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud