Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

AutoRoad.cz, 18. ledna 2021, 23:55 Google+

Již deset let uplynulo od zahájení výroby LFA, originálního supersportu, jenž otevřel nový pohled na značku Lexus coby vizionářského výrobce vysoce výkonných vozů světové třídy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Sdílejte článek

Vzhledem ke své exkluzivitě a vzácnosti zanechal LFA odkaz s dopadem na všechny později vyráběné modely Lexus. Od počátku byla jeho výroba omezena počtem 500 kusů.

LFA byl průkopníkem nových technologií pohonu i materiálů. Sloužil jako ukázka uplatnění ručního řemeslného zpracování zvaného takumi.

Příběh LFA se začal psát počátkem roku 2000 v podobě výzkumného a vývojového projektu výroby čistokrevného supersportu. Harahiko Tanahaši, hlavní konstruktér Lexus, dostal zcela volné ruce k uplatnění nových materiálů a procesů.

Začínalo se od nuly, stejně jako u sedanu LS
Přístup „čistého papíru“ připomíná způsob, jakým Lexus kdysi přepisoval pravidla navrhování luxusních vozů s vlajkovým sedanem LS, kterým se značka o deset let dříve představila na trhu.

V roce 2001 nastoupil do týmu jezdecký mistr Hiromi Naruse, jehož zkušenosti se ukázaly jako klíčové k naplnění cílů LFA v otázkách handlingu a jízdních schopností.

V prvotní fázi bylo určeno 500 klíčových položek, od konstrukce zavěšení kol až po tvar volantu, každý detail musel být jednoduše dokonalý. První prototyp byl dokončen v roce 2003 a o rok později již absolvoval první kola na Severní smyčce Nürburgringu, legendární závodní trati, která se stala kolébkou vývoje LFA.

Do plánů značky Lexus mohla veřejnost poprvé nahlédnout při odhalení designové studie na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu.

img-responsive

Předchůdce Lexusu LFA - designová studie představená na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu | foto: Lexus

V roce 2008 byl stále rozpracovaný LFA nasazen do mimořádně náročného závodu 24 hodin Nürburgringu. Ten byl nejtěžší možnou zkouškou schopností i kvalit vozu, načež Lexus při příležitosti Tokijského autosalonu 2009 s konečnou platností výrobu LFA potvrdil.

Vyrobil jediný kus za den
Výroba byla spuštěna koncem roku 2010 v nejmodernějším závodu Lexus Motomači. S ohledem na maximální přesnost stavby byla výroba omezena na pouhý jediný kus denně, přičemž každý motor byl ručně sestavován a následně odsouhlasen jediným mechanikem, což ostatně dokládá gravírovaná destička nesoucí výrobní číslo vozu.

LFA překypoval úžasnými revolučními prvky. Jeho srdcem byl zbrusu nový agregát 4,8 litru V10 s atmosférickým plněním, vyráběný v rámci společného projektu se specialisty firmy Yamaha.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Výkon 560 koní a rychlost až 325 km/h
I přes nižší objem a menší počet válců oproti některým z konkurenčních supersportů disponoval mimořádným výkonem s maximem 560 koní při 8700 ot/min. Vpředu uložený motor pohánějící zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické sekvenční převodovky na zadní nápravě uděloval vozu zrychlení z místa na 100 km/h za pouhé 3,7 sekundy a umožňoval rozjet se až na 325 km/h.

S ohledem na jízdní výkony bylo klíčové zachovat nízkou hmotnost, a tak namísto hliníku z původních konceptů byl využit plast vyztužený uhlíkovými vlákny (CFRP).

Tento robustní a současně lehký pokročilý kompozit na bázi tkaných uhlíkových vláken posloužil k výrobě většiny karoserie, prostoru pro posádku a tunelu hnacího ústrojí, nicméně pozdější uplatnění nalezl i v dalších modelech Lexus, jako např. GS F a RC F, členů exkluzivní stáje výkonných vozů Lexus s označením ‚F‘.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Keramické brzdové kotouče
Stejnou důležitost jako pohon mají i brzdné schopnosti, a proto nepřekvapuje použití vysoce výkonných keramických brzdových kotoučů. LFA však dokázal nabídnout i něco navíc v podobě ultra-exkluzivního paketu „Nürburgring“, tedy verze navržené pro maximální schopnosti vozu na závodních okruzích.

Tato varianta, čerpající přímo ze zkušeností vozu v závodním nasazení, dostala tužší podvozek, lehčí kola z kované slitiny se sportovním obutím a extra aerodynamické prvky včetně nového spodního spoileru na přídi vozu, předních aerodynamických křidélek a pevného zadního křídla ve stylu vozů GT pro maximální přítlak.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Je nižší a lépe sedí na silnici
S ohledem na snížení světlé výšky o 10 mm vůz ještě lépe sedí na silnici. Kvůli vyššímu přítlaku disponuje motor o něco vyšším výkonem 570 koní.
Výroba byla omezena počtem 50 kusů, přičemž každý majitel absolvoval speciální instruktáž u profesionálů a získal roční volný vstup pro jízdy na Nürburgringu.

Vytisknout

Diskuze: Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX

Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

Suzuki Ignis 4x4

Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Škoda Octavia G-TEC jde do prodeje. Za 531 tisíc dostanete 130 koní a manuální převodovku

NGDV

Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

Čtvrtá generace Škody Fabie zatím stále ještě skrývá svoji podobu

Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

Čerpací stanice Shell

Shell připravil oleje s neutrální uhlíkovou stopou

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)

Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

Škoda dosáhla špičkové aerodynamické účinnosti u velkého Enyaqu iV

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc. Má to však své ale...

U příležitosti 3. výročí značky Cupra byl oficiálně představen limitovaný model Formentor VZ5

Cupra slaví, limitovaný Formentor VZ5 je hozenou rukavicí do stojatých prémiových vod SUV

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Majitelé elektromobilů zatleskají. Další dvě rychlodobíjecí stanice tam, kde jsou nejvíc třeba

Škoda Superb

Test ojetiny - Škoda Superb 2.0 TDI, za 400 tisíc manažerská limuzína

Mercedes benz C W206

Problém u Mercedesu. Unikly fotky nového modelu třídy C W206

Volkswagen Tiguan eHybrid kombinuje zážehový motor 1.4 TSI (110 kW / 150 k) s elektromotorem (85 kW / 116 k) a s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG

Tiguan eHybrid je už možné objednat i v Česku. Bez milionu to ale nepůjde...

reklama

Doporučujeme

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

  2. Test ojetiny - Škoda Superb 2.0 TDI, za 400 tisíc manažerská limuzína

  3. Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

  4. Cupra slaví, limitovaný Formentor VZ5 je hozenou rukavicí do stojatých prémiových vod SUV

  5. Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

  6. Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud