Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

AutoRoad.cz, 18. ledna 2021, 23:55 Google+

Již deset let uplynulo od zahájení výroby LFA, originálního supersportu, jenž otevřel nový pohled na značku Lexus coby vizionářského výrobce vysoce výkonných vozů světové třídy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Sdílejte článek

Vzhledem ke své exkluzivitě a vzácnosti zanechal LFA odkaz s dopadem na všechny později vyráběné modely Lexus. Od počátku byla jeho výroba omezena počtem 500 kusů.

LFA byl průkopníkem nových technologií pohonu i materiálů. Sloužil jako ukázka uplatnění ručního řemeslného zpracování zvaného takumi.

Příběh LFA se začal psát počátkem roku 2000 v podobě výzkumného a vývojového projektu výroby čistokrevného supersportu. Harahiko Tanahaši, hlavní konstruktér Lexus, dostal zcela volné ruce k uplatnění nových materiálů a procesů.

Začínalo se od nuly, stejně jako u sedanu LS
Přístup „čistého papíru“ připomíná způsob, jakým Lexus kdysi přepisoval pravidla navrhování luxusních vozů s vlajkovým sedanem LS, kterým se značka o deset let dříve představila na trhu.

V roce 2001 nastoupil do týmu jezdecký mistr Hiromi Naruse, jehož zkušenosti se ukázaly jako klíčové k naplnění cílů LFA v otázkách handlingu a jízdních schopností.

V prvotní fázi bylo určeno 500 klíčových položek, od konstrukce zavěšení kol až po tvar volantu, každý detail musel být jednoduše dokonalý. První prototyp byl dokončen v roce 2003 a o rok později již absolvoval první kola na Severní smyčce Nürburgringu, legendární závodní trati, která se stala kolébkou vývoje LFA.

Do plánů značky Lexus mohla veřejnost poprvé nahlédnout při odhalení designové studie na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu.

img-responsive

Předchůdce Lexusu LFA - designová studie představená na mezinárodním autosalonu NAIAS 2005 v Detroitu | foto: Lexus

V roce 2008 byl stále rozpracovaný LFA nasazen do mimořádně náročného závodu 24 hodin Nürburgringu. Ten byl nejtěžší možnou zkouškou schopností i kvalit vozu, načež Lexus při příležitosti Tokijského autosalonu 2009 s konečnou platností výrobu LFA potvrdil.

Vyrobil jediný kus za den
Výroba byla spuštěna koncem roku 2010 v nejmodernějším závodu Lexus Motomači. S ohledem na maximální přesnost stavby byla výroba omezena na pouhý jediný kus denně, přičemž každý motor byl ručně sestavován a následně odsouhlasen jediným mechanikem, což ostatně dokládá gravírovaná destička nesoucí výrobní číslo vozu.

LFA překypoval úžasnými revolučními prvky. Jeho srdcem byl zbrusu nový agregát 4,8 litru V10 s atmosférickým plněním, vyráběný v rámci společného projektu se specialisty firmy Yamaha.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Výkon 560 koní a rychlost až 325 km/h
I přes nižší objem a menší počet válců oproti některým z konkurenčních supersportů disponoval mimořádným výkonem s maximem 560 koní při 8700 ot/min. Vpředu uložený motor pohánějící zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické sekvenční převodovky na zadní nápravě uděloval vozu zrychlení z místa na 100 km/h za pouhé 3,7 sekundy a umožňoval rozjet se až na 325 km/h.

S ohledem na jízdní výkony bylo klíčové zachovat nízkou hmotnost, a tak namísto hliníku z původních konceptů byl využit plast vyztužený uhlíkovými vlákny (CFRP).

Tento robustní a současně lehký pokročilý kompozit na bázi tkaných uhlíkových vláken posloužil k výrobě většiny karoserie, prostoru pro posádku a tunelu hnacího ústrojí, nicméně pozdější uplatnění nalezl i v dalších modelech Lexus, jako např. GS F a RC F, členů exkluzivní stáje výkonných vozů Lexus s označením ‚F‘.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Keramické brzdové kotouče
Stejnou důležitost jako pohon mají i brzdné schopnosti, a proto nepřekvapuje použití vysoce výkonných keramických brzdových kotoučů. LFA však dokázal nabídnout i něco navíc v podobě ultra-exkluzivního paketu „Nürburgring“, tedy verze navržené pro maximální schopnosti vozu na závodních okruzích.

Tato varianta, čerpající přímo ze zkušeností vozu v závodním nasazení, dostala tužší podvozek, lehčí kola z kované slitiny se sportovním obutím a extra aerodynamické prvky včetně nového spodního spoileru na přídi vozu, předních aerodynamických křidélek a pevného zadního křídla ve stylu vozů GT pro maximální přítlak.

img-responsive

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Je nižší a lépe sedí na silnici
S ohledem na snížení světlé výšky o 10 mm vůz ještě lépe sedí na silnici. Kvůli vyššímu přítlaku disponuje motor o něco vyšším výkonem 570 koní.
Výroba byla omezena počtem 50 kusů, přičemž každý majitel absolvoval speciální instruktáž u profesionálů a získal roční volný vstup pro jízdy na Nürburgringu.

Vytisknout

Diskuze: Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

V rámci programu WheelSwap si cyklisté a kamioňáci vyzkoušeli jiný úhel pohledu na britské silnice

S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

on-line prodej

Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

Ford Mustang Mach-E

TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

Volkswagen ID.4 GTX

Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

Drako Dragon

Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

Praga Bohema, český supersport s výkonem 700 koní

Praga nabídne nový supersport Bohema s výkonem 700 koní za 30 milionů Kč

Toyota Prius páté generace

Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Toyota

Toyoty v příkopu a jeden mrtvý. Cvičení v Kolíně bylo až příliš realistické

DS 7 Crossback Louvre

TEST: DS 7 Louvre – stylové SUV, které upoutá jak designem, tak skvělým komfortem

Tesla Model X

Tesla svolává téměř 30 000 vozů Model X

Geely GE11

Základ pro polské elektromobily Izera dodá čínská Geely

Elan 01H - prototyp autobusu na vodíkový pohon

Za každou cenu, nový zákon zvýhodní nízkoemisní vozidla

Modernizovaný Jaguar XJ6 vznikl za spolupráce specializovaného oddělení Jaguar Classic a bubeníka kapely Iron Maiden

Šéf Jaguar Land Rover odstoupí z funkce

reklama

Doporučujeme

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

  2. Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

  3. Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

  4. TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

  5. S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

  6. Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud