Letní edice Gumbalkanu pomalu klepe na dveře a tak není čas ztrácet čas. První úpravy jsou už za námi. Další nás ještě čekají.
Ač byly plány na úpravu našeho BMW 318i byly velkolepé, jak to tak bývá, nebyl pořádně na nic čas. Až nyní jsme se s kolegou sešli a udělali pár nejnutnějších úprav ve stylu pokus a omyl.
Kryt pod motorPři jízdě v terénu je nejchoulostivějším místem celého vozu olejová vana motoru. Když auto skočí na ostrý kámen, tak jsme dojezdili. O ekologické katastrofě apokalyptických rozměrů ani nemluvě.
A tak jsme s vozem najeli nad montážní jámu. Sundali plastový kryt motoru a zkoumali, jak nejlépe, nejrychleji a nejlevněji ochránit toto zranitelné místo. Nejprve jsme hledali vhodný materiál, ale mezi odpadem na vyhození nebyl žádný plech vhodných rozměrů a tloušťky. Proto jsme zavítali do nejbližší výkupny drahých kovů, kde nám do oka padl silný plech. Slovo dalo slovo a výměnnou za pár drobných mi v ruce přistála velká karboflexka a ať si uříznu, kolik potřebuju.
Materiál na kryt motoru tedy máme, teď jen jak a kam ho přidělat. Nejprve jsme vzali hliníkový U profil a velice technicky bez měření s pomocí kleští a kladiva jsme vytvarovali pomocný rám, který se příchytil samovruty do karosérie E46. Jelikož je hliník slabý, vyztužili jsme ho kouskem prkna, které se válelo kousek od vozu.
Výsledek nás nadchl, ale přeci jen by to chtělo přidat. Proto jsme opět samovruty přidali překližku. Ta je uchycena jak v pomocném hliníko-prkenném rámu, tak i v plastových dílech, kde byl dříve uchycen plastový kryt motoru. Teď už držák krytu drží tak, že se na něm dají dělat shyby (odzkoušeno na vlastní kůži).
Pak už jen přišel čas na samotnou montáž ochranného plechu. Jelikož se samovrutnými šrouby máme nejlepší zkušenost, sáhli jsme po nich i nyní. Prošroubovat silný plech s rukami nad hlavou nebyla žádná sranda, ale dílo se podařilo. Jelikož naše estetické vnímání je na levelu 1000, dali jsme přes funkční kryt ještě ten ozdobený, co tam dávali Bavoři v továrně.
Z výsledku jsme nadšeni a chlubíme se s ním na potkání. Plech je tak silný, že by nás vydržel rány kladivem a věříme, že by snad přežil i výbuch miny. Jediný problém bude do budoucna s výměnou oleje. Výpušťák je momentálně nepřístupný. Ale to je problém našeho budoucího já, takže nás to teď netrápí.
Jelikož dlouhé články nikdo nečte až do konce, skočíme v nejlepším a další úpravy si necháme na příště. Na závěr ještě poděkujeme sponzorům, kteří nám usnadnili naši plánovanou cestu na Balkán.
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.