Kdo by neznal tuzemské SUV se jménem Yeti. Tenhle povedený český vůz je oblíbenou volbou chatařů, firem a také dobrodružnějších rodin. Jeho druhá generace však doslova klepe na dveře a my jsme se proto vůbec naposled podívali, jak vlastně jezdí aktuální provedení. A jelikož naftových provedení už bylo dost, tentokrát zde máme verzi s benzinovou jednotkou TSI o výkonu 150 koní. Vše pak podtrhovala nejvyšší výbava Laurin & Klement.
První generace Yetiho je sice na trhu poměrně dlouho, jenže i tak se jeho vzhled nedá považovat za nudný. Výrazně zde pomohl před třemi lety představený facelift, který přinesl verze Outdoor a City. Náš testovaný kus byl v té první, takže jej zdobily ochranné tmavé plasty ve spodní části obou nárazníků, stříbrné plasty vpředu a vzadu u podvozku a za příplatek jsme měli i kompletní ochranu podvozku.
Bílý metalický lak je na naše poměry poměrně dosti obyčejným, takže i nejvyšší verze Laurin & Klement zde vypadala dosti "obyčejně. V základu nejvyšší výbavy pak nechybí 17" litá kola Origami s typickým designem. V rámci výbavy jsme se mohli kochat i otevíratelnou panoramatickou střechou, která hlavně při krásných slunných dnech přijde víc než vhod.
InteriérUž několikrát jsme zde popisovali kabinu Yetiho, jenže vždy to byla maximálně výbava Style. Naše výbavová linie L&K nabízí jako jediná specifický typ kožených sedadel v čokoládově hnědém odstínu, která mají vtisknuté nápisy Laurin & Klement a ve kterých se sedí hodně pohodlně. Před spolujezdcem je umístěna dekorativní lišta s nápisem Laurin a Klement a jediné co nám po vzoru Octavie chybělo, byl štítek L&K na spodní části koženého volantu. Sedadlo spolujezdce nabízelo příplatkovou funkci sklopení do roviny, což je ideální na převoz dlouhých předmětů či pro pohodlné natažení nohou cestujícího na zadním sedadle.
V rámci testu jsme vůz naložili čtyřmi osobami, přičemž žádná z nich neměla výšku pod 175 cm a rozměrově to nebyly žádné děti. Při takovém to obsazení se začalo projevovat, jak náchylná jsou kolena zadních cestujících na polohu sedadla řidiče. Nejen tohle ale změní nastupující druhá generace vozu. Ta přinese kromě naprosto nové techniky a designu i více místa v kabině ve všech směrech.
Náročnější klienty tak může do jisté míry okouzlit větší a modernější Kodiaq. Ten totiž uspokojí nároky až sedmičlenné rodiny. Drobným negativem současného Yetiho je obecně zavazadelník, který sice po sklopení zadní řady sedaček nabídne až objem 1580 litrů (více jak nový Superb), jenže v základu činí hodnota pouhých 415 litrů (s rezervním kolem). I to je další důvod, proč v případě vyšších nároků sáhnout po větším Kodiaqu, popřípadě si počkat na novou generaci vozu.
MotorizaceNejvětší procento prodejů u Škody Auto tvoří naftové motorizace, jenže my jsme si pro tentokrát vzali na test benzinové provedení. To obnášelo motor 1.4 TSI o výkonu 150 koní a točivém momentu 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min. V nabídce pak má zákazník možnost volby mezi manuálem a automatickou převodovkou DSG. Tak či tak dostanete šest převodových stupňů, přičemž my měli právě druhou variantu.
A to byl možná kámen úrazu. Vůz totiž není tak živý, jako s manuálem. Navíc, točivý moment není bůhví jak vysoký a 150 koní se v podání automatu zdá, jako kdyby tam pár koníků chybělo. I tak je ale Yeti celkem svižné auto, a to i přes vyšší hmotnost. V rámci nejvyšší výbavy L&K totiž váha dosahuje k 1,9 tunám, což není zrovna málo. Není proto divu, že sportovněji naladění řidiči musejí s tímto motorem jezdit na režim Sport. Jedině tehdy přijde solidnější dynamika.
O sebejistý odpich z místa se v našem případě postaral pohon všech kol, jenž využívá všem dobře známou mezinápravovou spojku Haldex 5. generace. Postěžovat si však musíme na chování automatu, který tu a tam zkrátka nechtěl odřadit na vyšší rychlostní stupeň a zbytečně nechával vyšší otáčky. K tomu nám ve výbavě chyběla pádla pod volantem, která by zde usnadnila celodenní soužití s benzinovým Yetim. O to hůře se pak koukalo na výslednou spotřebu, která na rozdíl od nafty není ničím hezkým.
Devět litrů v průměru má své opodstatnění. Vyšší hmotnost, neforemný krabicovitý tvar karoserie, automat DQ250 a pohon všech kol. To jsou prvky, které vám takřka nedovolí, abyste se dostali v průměru pod osm litrů benzinu na 100 km. Nafta je však pro někoho absolutně nepřijatelná a my se těmto jedincům nedivíme. Projev a kultivovanost "jednačtyřky" je totiž naprosto skvělá, a to nemluvíme o solidním sportovním zvuku motoru ve vyšších otáčkách. Po příchodu nové generace se současně s tím změní i nabídka motorizací, takže se nejspíše dočkáme ještě lepších parametrů. Jen doufáme, že pod kapotu Yetiho 2 nepřijde "ultra moderní" litrový motor TSI. Pokud jej totiž dostala i větší Octavia, máme obavy z jeho nasazení do menšího sourozence Kodiaqa.
Dost nás pak těší jízdní komfort současného provedení. I když se totiž jedná o takřka dvoutunové auto, i tak se větší nerovnosti a výmoly daří Yetimu skvěle žehlit. Jen v malé míře pak do kabiny pronikne větší ráz od tlumičů, kdy už se ale jedná o jízdu po vyloženě děravé okresce. Z výše zmíněného pak chápavější z vás pochopili, že Yeti není žádným brousičem okresek. Jeho karoserie se v zatáčkách citelně naklání, sportovní jízda mu dělá dobře jen na rovince a při plném obsazení si dejte pozor na opakované prudší brzdění. Je třeba pamatovat na parametry vozu a také na to, že neřídíte nic s logem vRS.
ZávěrZřejmě náš poslední test aktuální generace Škody Yeti po faceliftu si zaslouží i pár vět na závěr. Tohle auto si za své dlouhé roky existence na trhu vybudovalo skvělou pověst. I přes méně místa pro kolena vzadu vůz boduje vzdušností v kabině, dobrou pasivní bezpečností, skvělými jízdními vlastnostmi i mimo zpevněné povrchy a v rámci výbavy Laurin & Klement si dokázal svou posádku pořádně hýčkat. Roky ve výrobě ale mají na druhou stranu i své nevýhody. Mezi ně patří již některá postarší tlačítka na palubní desce, tvrdé plasty ve dveřích anebo absence nejnovějších elektronických vychytávek. My v redakci věříme, že nový Yeti, který má přijít do konce letošního roku, bude ve všech ohledech lepší a veřejnost ničím nezklame.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena vozu: 754 900 Kč
Cena testované verze: 830 900 Kč
KLADY
- nestárnoucí design
- vzdušná kabina
- solidní výbava
- jízdní vlastnosti mimo silnici
- projev a kultivovanost motoru TSI
ZÁPORY
- stáří se projevuje na zpracování
- občasné chování převodovky DSG
- vysoká spotřeba
Pohonná jednotka Objem motoru: 1395 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 110 kW při 5000–6000 ot/min. Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1500–3500 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 195 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4222 x 1793 x 1691 mm Rozvor: 2578 mm Objem kufru 415 /1580 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.